Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#1857556
hallo...

sja..ik blijf bezig om info te verzamelen....Kun je een hond met granenallergie pens geven? wat zijn de ervaringen hierbij? heb 1 topic gelezen waarin het niet goed ging, maar verder weinig info kunnen vinden. alleen op de diverse sites van oa kvv en nvv waarin staat dat alle producten geschikt zijn voor honden met granenallergie terwijl er wel pens in de producten verwerkt zit. Is het verteren door de herkauwer dan voldoende voor een hond om er niet meer op te reageren of hangt dit van de hond af?
Heb Mucho nu na 5 weken HA-brokken twee dagen pens gegeven savonds omdat ik wilde starten met het omschakelen naar vers, maar zijn buik is wel een beetje rood...Tja..kan natuurlijk omschakelen zijn, afvalstoffen die eruit moeten, maar ben gewoon erg benieuwd naar honden met granenallergie en hoe zij het op pens doen..

bedankt alvast voor alle nuttige info!
Groet Manon
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#1857565
Max (ook graanallergie) krijgt regelmatig een vuile penslap en daar doet ie het heel goed op. Zolang je geen Duck of van die andere geperste hamurgers met pens gaat geven zit je meestal wel goed.
Door Lizzy
#1858097
Koeien krijgen volgens mij wel dingen als tarwe en gerst enzo te eten (zie: http://www2.vlaanderen.be/landbouw/down ... ier/57.pdf.). Maar de pens wordt vaak uitgeschud en zelfs gespoeld. En dan blijft er in dat geval weinig tot niets over van de voeding van de koe in de maag. Ik denk wel dat als je pens geeft en er komen problemen, je dus bedacht moet zijn dat het van de pens kan komen.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#1861822
Bedankt voor de info!
Ik ben nu overgeschakeld van HA-brokken naar carnibest EEND-Rijst, om zo ieg te kijken of het beter gaat en zeker te weten dat hij niets krijgt waar hij overgevoelig voor is. Dan over een paar weken maar eens kijken of het als het goed gaat hij ook tegen pens kan want het lijkt me heerlijk om hem pens te kunnen voeren.
Ik heb nu gelukkig ook een homeopatische dierenarts gevonden hier in de omgeving die ook voor vers vlees is! Hoera! Want Mucho verliest steeds meer haar en gewicht en jeukt als een gek aan zijn poten, terwijl zijn buik waar hij eerst last had wel beter wordt. Ben blij dat ik nu naar een DA kan gaan die hem opnieuw wil bekijken en niet alleen naar mogelijke allergieen. Mijn oude DA blijft zeggen dat ik door moet gaan met HA-brokken terwijl het alleen erger wordt en ikzelf heb inmiddels zoveel gelezen dat ik en denk dat vers beter is, maar ook dat er misschien ook een andere reden voor de jeuk is dan een allergie, bijvoorbeeld Leishmania of iets met zijn nieren....Mocht ik nog een test doen bij de DA, weet ik ook gelijk of het bioresonatieonderzoek klopt of niet....

FIjn dit forum, met alle info en ervaringen!
Groet Manon
Door sandrra
#1863669
HannekeKjell schreef: Honden met een overgevoeligheid voor granen kunnen ook reageren op rijst.
In de eend diabetes van Carnibest zit geen rijst.
Dat heeft onze Mazoe dus...in 1e instantie bleek t goed te gaan op CB eend/rijst maar naar verloop van tijd ging ze hier dus ook op reageren.
Ik ben uiteindelijk zelf samen gaan stellen.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#1865167
Jeetje...ingewikkeld allemaal zeg....Carnibest zegt dat eend/rijst uitstekend geschikt is als eliminatiedieet....pff...sja. misschien dan toch zelf gaan samenstellen...maar ieg eerst morgen naar de nieuwe dierenarts...
Bedankt voor de info,
groet Manon
Door Lil
#1866104
hier gaat verse pens uitstekend.

rijst is ook een graan, dus als de hond granenallergie heeft zou ik zeer zeker oppassen met rijst (en wat moet een hond nu met rijst?)
Gebruikersavatar
Door pike
#1866187
Veerle-scrappyToo schreef: Ik volg mee.  Had diezelfde vraag maar voor een hond met allergie voor grasachtigen ( en er zijn granen die tot de grasachtigen behoren).
Alle granen behoren tot de grassen.
Tarwe (ook dinkel, spelt, eenkoren), haver, gerst, rogge, mais, rijst, sorghum (kafferkoren, durra), gierst, teff; het zijn allemaal grassen.
Boekweit en quinoa bijvoorbeeld zijn géén graan en ook geen gras.

Wat ik mij nu afvraag: Als je hond allergisch is voor grasachtigen zou hij dus buiten ook geen gras mogen eten?????
Of geldt de allergie alleen voor de (inhoud van de )zaadkorrel??

In de 4,5 jaar dat ik nu barf heb ik nog nooit een graankorrel in de penslappen gezien. Wél in fazant. En in de maag van vogels (zowel wild als tam) zitten meestal ook stukjes graan.
#1866203
pike schreef: Alle granen behoren tot de grassen.
Tarwe (ook dinkel, spelt, eenkoren), haver, gerst, rogge, mais, rijst, sorghum (kafferkoren, durra), gierst, teff; het zijn allemaal grassen.
Boekweit en quinoa bijvoorbeeld zijn géén graan en ook geen gras.

Wat ik mij nu afvraag: Als je hond allergisch is voor grasachtigen zou hij dus buiten ook geen gras mogen eten?????
Of geldt de allergie alleen voor de (inhoud van de )zaadkorrel??

In de 4,5 jaar dat ik nu barf heb ik nog nooit een graankorrel in de penslappen gezien. Wél in fazant. En in de maag van vogels (zowel wild als tam) zitten meestal ook stukjes graan.
Wij houden Nena inderdaad weg van gras wat helemaal niet simpel is  :D .  Toen we nog niet wisten dat ze er allergisch voor was gingen we elke dag na een wandeling op straat ( met gehoorzaamheidsoefeningen) gaan uitlopen in het park hier recht tegen over onze deur en wat gaan spelen.  Ze genoot er dan van om volluit in het gras te gaan rollen, nam hier en daar een hap gras ( vooral die lange bredere bladen) of ging gewoon lekker neer liggen om wat te rusten.
Best rot dat dat nu allemaal niet meer kan.  Een wandeling enkel op straat is niet echt wandelen voor mij ( en haar?).  En de zee is iets te ver om elke dag even over en weer te gaan.  ( vorige keer had ze trouwens ook uitslag van de zee...)  :-[

Wat ik me trouwens ook afvraag...honden die niet tegen grasachtigen/ dus granen kunnen...eten die dan best ook geen kip en zo meer?  Vorige winter at ze het en had ze geen enkel probleem maar ondertussen blijft ze sukkelen met haar tenen, we krijgen ze niet rustig  :'(
Gebruikersavatar
Door Papalou
#1867040
Tja...

Carnibest adverteert met EEND_RIJST als eliminatiedieet ook voor honden met granenallergie, zoals alle versvoerders adverteren met rijst ipv granen wegens granenallergie...Kan me voorstellen dat rijst toch iets anders is dan graan..Beide dierenartsen zeggen dat rijst hypoallergeen is...

Maar goed, dit zou een interessant onderzoek zijn onder de honden met granenallergie...

over de pens kreeg ik een mevrouw van FARMFOOD aan de telefoon, die vertelde dat meeste honden prima hierop reageren omdat het graan al zover verteerd is...

Mucho moet maar even wachten vooralsnog en zal het later gaan testen of dit voor hem ook het geval is, nu even alleen op eendrijst, wat vooralsnog goed gaat, nouja, zijn buik dan, zijn tenen niet..

Groet!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door