Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Anne in Zweden
#1859281
Onze zwerfster Moeke is twee weken geleden gecastreerd. Er zijn oplosbare hechtdraadjes gebruikt om de wond te dichten, en ik had verwacht dat die langzamerhand wel zouden zijn opgelost, en dat de uiteinden er dus af zouden vallen. Maar de uiteinden fladderen nog steeds uit haar lijfje. Het is paarsgekleurd draad, en de uiteinden die nog uit de operatiewond steken, rafelen. Weet iemand hoe lang het duurt voordat de boel eraf valt? Als het enigszins kan, wil ik haar een tweede rit naar de da besparen, of liever gezegd, een tweede bezoekje (de rit ging prima), want blijkbaar was ze niet erg, ahum, vriendelijk geweest tegen de da en zijn assistentes.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1859298
Ot en Sien hadden in hun buik oplosbare draadjes, daar zag je alleen knoopjes van. Volgens mij waren die met 1-2 weken weg. Ik weet het niet meer precies, is al lang geleden.
Sien had in haar kippenpoot blauwe draadjes, die schijnbaar niet oplosbaar waren. Na 2 weken ofzo heb ik ze laten verwijderen en er was er nog 1 blijven zitten, die ik iets later heb laten verwijderen. De dokter zei toen dat die ook vanzelf wel was opgelost.
Je kan altijd even de dokter bellen en om advies vragen. Ik ga liever ook niet met mijn katten naar de dokter als het echt niet nodig is. Ottepot staat stijf van de stress en zet het instinctief op een lopen en Sien reageert zo: KLIK
Ik vraag bij Sien dus standaard om een extra assistente met van die grote leren handschoenen. Maar als het echt niet nodig is, blijft ze lekker thuis. Is voor de kat zelf ook niet goed, zulke stress.
Door fem fatale
#1859419
Mijn Puk had een niet-oplosbare hechting na haar sterilisatie, en die mocht ik er zelf uitknippen.

Ik heb het samen met mijn vader gedaan, waarbij ik haar vasthield, en mijn vader het knoopje doorknipte en met een pincet het draadje eruit trok, Puk heeft er niets van gemerkt. Nu is mijn Puk een fretje van een kilo, dus dat kon ik makkelijk vasthouden, bovendien is ze een huisfret, dus ook gewend aan nagels knippen e.d. Dat maakt het wel makkelijker natuurlijk.
Door Too
#1859448
Too-tje had ook nog knoopjes over na 10 dagen.. knipje-pluk-klaar, wegens lastig vast te houden toch maar bij de da... Als Moek zich door jou en/of meneer Anne laat hanteren zou ik t mooooi thuis oplossen
ik heb t ooit bij mezelf gedaan ::) je voelt er geen fluit van
Door mirdj
#1859728
Bij Snoepie zijn 1,5 week geleden de hechtingen verwijderd na z'n kruisband operatie, dit waren niet oplosbare. Binnen 2 minuten waren alle 6 de hechtingen er uit, maar ik heb hele makkelijke katten (zolang ik in de buurt ben) Ik was blij dat ze er uit waren want je zag duidelijk dat ze hem gingen irriteren. Max had bijna 3 jaar geleden oplosbare, daar zag je na 10 dagen niets meer van. Als je ze er zelf uit wilt halen en ze laat het toe is het inderdaad net onder het knoopje het draadje aan een kat door knippen en het er met een pincet of zo uit trekken.
Door Anne in Zweden
#1860454
Oei, Moeke doet tegen mij altijd heel lief, maar ik zie mezelf nog geen draadjes verwijderen... als ik een stuk vel meeneem, kijkt ze me waarschijnlijk nooit meer aan! Ik kan wel proberen of ik ze er aan de rafel uit kan trekken (voorzichtig natuurlijk!), want ze laat me er wel overheen aaien. Motorhandschoenen aan, helm op, leren jas...  :cry2:
Door mirdj
#1861366
Heb je geen nagelschaartje? Ik heb hier een schaartje waarvan de puntjes rond zijn. Daarmee kan je bijna niet in de huid knippen en als je over de hechtingen kan aaien denk ik dat ze alleen maar blij zal zijn als de ze eruit zijn.
Door *Flip*
#1862481
zolang er geen irritatie is rond de hechtingen zal ik me niet druk maken. Goede kans dat ze enkel nog in de opperhuid vast zitten en dus minder snel afgebroken worden of met de afschilfering vd huid er vanzelf afvallen. Als er wel een irritatie/ontsteking is zal ik toch ff naar de DA gaan. Als de wonde dan nog niet goed dicht is is er is een open verbinding van de ontsteking naar de buikholte. Neem aan dat je het over een kattin heb, ivm hechtingen.
Door Gaby
#1862993
Ben zelf een aantal jaren werkzaam geweest als dierenarts ass.
De hechtingen worden er door de assistente of da na 10 dagen uitgeknipt. Ze willen dat liever zelf altijd
even doen omdat ze dan ook kunnen zien of de wond goed is genezen.

Je kunt idd zelf gewoon evt met een nagelschaartje zelf de draadjes voorzichtig los knippen.
Door Anne in Zweden
#1866361
De wond zelf is helemaal dicht, ziet er heel goed uit, geen wondranden te zien, geen rood, geen ontstekingsachtigs of irritatie. Alleen dus die paarse rafeltjes die eruit steken. Ik kijk het nog even aan (ga niet graag de weg op in dit slechte weer), na de kerst zien we wel weer verder. Bedankt voor alle reacties!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door