Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#1858446
als ik de kat met een chemisch middel ontvlooi dan gedraagd hij zich daarna altijd heel vreemd. Schichtig, rondjes door het huis hupppelen (het is niet als een dolle rennen), in donkere hoekjes kruipen ed. Beetje seniel lijkt het wel. Als ik hem op de grond laat staan en aai dan relaxed hij wel een beetje.

Op de plek waar ontvlooid is is verder geen irritatie te zien. Ik denk zelf dat hij niet tegen de scherpe geur kan (die ik natuurlijk niet ruik).
Zijn beste vriendje/wederhelft is een straatkat, die wrs niet ontvlooid wordt, dus heeft Flip ook regelmatig vlooien.
Is er misschien een kruiden/homeopatisch/minder agressief middel dat goed helpt? Mijn schoonmoeder zegt knoflook, maar dat heb ik maar niet te serieus genomen, haha!
Door Mevroi Kruim
#1858473
Waar ontvlooi je mee? Er is een middel dat zenuw-effecten kan geven.

Hier gebruik, als ik al eens iets druppel, ik Advantage of Bolfo Gold (= hetzelfde maar dan van de dsz). Toen ik nog 5 katten had waren er 3 stoïcijns en 2 totaal panisch. De 2 panische heb ik nog steeds  :P die vinden dat spul dus echt heel vervelend op hun vel, alsof het branderig werd of zoiets. De laatste stoïcijnse merkt er nauwelijks wat van.
Sinds ik vers voer hebben we weinig last van vlooien en er wordt dus ook zelden met gif gestrooid.

Er zijn al sinds jaar en dag verhalen dat knoflook zo goed tegen vlooien, luizen, vliegen, dazen, noem maar op zou helpen. Ik heb er zelf nog nooit echt resultaat van gezien, althans van inwendig gebruik. Wel uitwendig smeren van knoflook-olie op een paard met zomer-eczeem maar dat was wel dermate extreem dat je hem op 100 m afstand kon ruiken  :-X
Wil het echt effectief wezen dan moet je behoorlijk hoge doses geven en dan is het probleem dat knoflook stoffen bevat die een vorm van bloedarmoede veroorzaken. Evenals uien, prei en consorten. Ook niet echt handig dus.

Er zijn ook legio kruiden/alternatieve middelen in omloop. Ook daarvan kan ik persoonlijk geen geweldige effecten melden maar misschien zijn er mensen die er wel succes mee hebben.
Door *Flip*
#1858496
vorig jaar heb ik fronline gekocht, omdat deze ook tegen teken was. Vlak voor de buren 2 weken op zouden passen had Flip een teek in zijn lies. Gezien de buren geen kattenmensen zijn zullen zij een teek niet opmerken, laat staan weg kunnen halen. Ik heb nog 1 pipet over, maar die wilde ik niet meer geven. Laatste keer die van de kruidvat geprobeerd, zelfde effect. Kwam alleen iets later opzetten.
Flip krijgt zijn van af 20wkn versvoer, waarvan enkel de 1e week KVV, dat was niet lekker. Nu is hij bijna 1,5jr. Eigenlijk heb ik meer last van zijn vlooien dan hijzelf. Hij heeft 1 wondje op zijn kop en 1 in zijn lies, wast en krabt wel wat meer. Ik heb enkel een paar eitjes in zijn vacht gevonden, maar na een avond op schoot zitten mijn benen helemaal onder de kleine jeuk bultjes...
Gebruikersavatar
Door koekje
#1858579
frontline schijnt tegenwoordig resistent te zijn, dus de vlooien blijven er gewoon van leven. heeft dus weinig nut om dat er op te doen.
ik gebruik stronghold (niet vaker dan 1x per jaar). en zolang ze dat niet oplikken, ook niet van elkaar, doen ze niet raar. ze vinden het wel meuren, maar daar komen ze ook wel overeen.

knoflook voor katten ben ik geen voorstander van. prei en ui eigenlijk ook niet.
er zijn ook anti-vlooi spullen op basis van tree tea olie. ook niet geschikt voor katten, want dat is voor katten uitermate giftig.
Wil je persé niet-chemisch ontvlooien, dan handmatig met de pietenkam.
Door *Flip*
#1861128
als er iets chemisch is waar de kat geen last van heeft dan ben ik daar niet tegen. Gelukkig is hij gek op kammen en borstelen, dus dan gaan we dat maar doen :)
Als dat niet help zal ik een stronghold of advantge proberen.
Door mirdj
#1861371
Hier ontvlooi ik nooit preventief, maar die van mij komen ook niet buiten. Ik kan ze natuurlijk zelf mee naar binnen nemen, maar dat is in de 4 jaar dat ik ze heb nog niet gebeurd en dat wil ik ook zo houden ;) Ik heb ze 1x ontvlooid in het eerste jaar dat ik ze had, maar dat was omdat ze naar een pension gingen en ik geen risico wilde lopen. Ik heb toen ook stronghold gebruikt.

Nu gaan ze nooit meer naar een pension want de pensions hier in de omgeving willen niet rauw voeren, zelfs niet als ik kant en klare porties mee breng. Tegenwoordig gaan ze naar m'n ouders en als die niet thuis zijn naar m'n zusje, pension probleem opgelost. :)
Door *Flip*
#1861506
mirdj schreef: Hier ontvlooi ik nooit preventief
Hier is het ook niet preventief, Flips 'wilde' vriend geeft ze volgens mij altijd over of een van de andere vele katten die hier in de buurt rond lopen. Ik kan ze helaas niet allemaal controleren...
Door Borke
#1865039
Ik gebruik helemaal niets voor de katten (of honden), ze hebben nooit vlooien.
De katten komen alleen maar in de afgezette tuin en dat scheelt enorm, sinds we onze katten niet vrij los laten lopen hebben we geen vlooien meer gezien  :biggrin2:
Door *Flip*
#1879685
koekje schreef: dan handmatig met de pietenkam.
thnx Koekje, nu heb ik een beestje probleem ;D.

De pietenkam is heerlijk. Als meneer thuis is gaat hij demonstratief tussen mij en de kam op en neer lopen, de kam krijgt oneindig veel kopjes en wordt ook wel eens door de kamer tot aan de bank gemept, Flip op de bank met zijn liefste  :kitty:, zodra ik zit (laatst bijna bovenop Flip) stort hij zich onderste boven op schoot, alle poten in de lucht:"nou, waar wacht je nog op"-blik in zijn ogen....

De foto is van vorige week, meneer Pammie wist nog niet wat er de bedoeling van was...

Afbeelding


Van vlooien overigens al tijden geen last meer :)
Laatst gewijzigd door *Flip* op vr 31 dec 2010, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mirdj
#1880032
Geweldig!!!

Hier moeten ze echt niets van borstelen hebben. Ja, de eerste 5 minuten is het leuk maar daarna is het meppen en blazen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door