Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#1861633
Hoi iedereen,

Ik las laatst een berichtje (http://www.petconnection.com/blog/2010/ ... narydogma/) dat over vitamines ging in diervoeding. Daar werd ook in gesproken over vitamine E en dat heeft mij nog al aan het denken gezet.

Mijn hond is voor veel dingen allergisch (met name kip, graan en vis) en ik geef hem daarvoor dus een aangepast dieet. Wel krijgt hij visolie kapsules van de Hema (tot nu to de enige waar hij niet allergisch op reageert). Hier staat op dat er 20 mg vitamine E in zit, per 2 stuks. Hij krijgt er iedere dag 1tje, dus voor hem komt dat uit op 10mg vitamine E.

Voor groente, eet hij met de pot mee, wat veelal neer komt op boontjes, worteltjes, spruitjes, koolraap, broccoli, bloemkool. Geen sla, prei, ui of aardappel.

Een keer per week krijgt hij nog yoghurt met nootenpasta (puur gemalen noten, dus geen zout of conserveermiddelen of zo)

Maar nou vroeg ik me af, hoeveel vitamine E heeft een hond nodig? Ik las ook veel over kanker en synthetishe vitamine E. Weet iemand of de vitamine E uit de visolie voldoende voor hem is?
Door Lizzy
#1861671
Het antwoord op je vraag is helaas lastig te geven. Volgens de een is de vitamine E behoefte van een hond afhankelijk van bijvoorbeeld hoeveel omega 3 en 6 en 9 vetzuren die hij binnen krijgt. Hoe meer vetzuren, hoe meer behoefte aan vitamine E.

Zonder met al die zaken rekening te houden, heeft een hond van 30 kg ongeveer 15 mg vitamine E nodig volgens Nutrient Requirement for Dogs. Maar ja, dit is dus geen exacte hoeveelheid. Meer een standaard regeltje.

Een overzichtje van de voedingsstoffen en hun vitamine E gehalte per 100 gram:
Runderhart 0,22 mg
Rundernier 0,22 mg
Runderlever 0,38 mg
Runderpens 0,09 mg
Walnoten 0,70 mg
Amandelen 25,87 mg
Broccoli 0,78 mg
Kippenvlees 0,31 mg
Rundvlees 0,00 mg
Lamsvlees 0,22 mg
Appel 0,18 mg
Pompoen 1,06 mg
Makreel 1,52 mg
Zalm 0,64 mg
Tarwekiemolie 149,40 mg, dat is 20,32 mg per tablespoon

Laten we even uitgaan van een maaltijd (voor een hond van 30 kg) van 2100 gram vleesbot (50%), 420 gram groenten (10%), 840 gram orgaanvlees (20%) en 840 gram spiervlees (20%).

Even een beetje gokwerk maar laten we uitgaan van het feit dat vleesbot (gemiddeld) zo'n 0,10 mg vitamine E per 100 gram bevat. OK, doe eens gek, merg bevat iets meer, laat het 0,20 mg zijn. Dat maal 21 (2100 gram) = 4,2 mg per week.

Groenten, wederom gokwerk maar 0,80 mg per 100 gram groenten maal 4,2 (420 gram) = 3,36 mg per week.

Orgaanvlees, wederom wat gokwerk maar laten we uitgaan van 0,35 mg per 100 gram maal 8,4 (840 gram) = 2,95 mg per week.

Spiervlees, laten we uitgaan van 0,20 mg per 100 gram maal 8,4 (840 gram) = 1,68 mg per week.

Bij elkaar krijgt de hond dus per week binnen aan vitamine E (ik tel de noten even niet mee want een hond eet daar natuurlijk geen 100 gram van per week. Tenminste, de mijne niet): 17,64 mg per week. Dat is dus 2,5 mg per dag. Goed, laat de gemiddelde zelf samensteller nog 2 eieren per week voeren, dat is 0,97 mg vitamine E per ei, dus dat is 1,95 mg per week erbij, kom je op 2,8 mg vitamine E per dag. Je kunt dus stellen dat voedsel van plantaardige oorsprong de beste vitamine E leverancier is. Ook kun je stellen dat er niet zoveel vitamine E in een zelf samengesteld menu zit. Ik begrijp nog niet zo goed dat onze honden totaal geen last lijken te hebben van een vitamine E 'tekort'. Dus of die 15 mg is echt hysterisch veel of de voedingsmiddelen die wij geven worden veel beter benut dan die chemische zooi in brokken (wat ik me zomaar 200% voor kan stellen). Of wij voeren een perfecte balans van vetzuren, I don't know! Maar, je snapt natuurlijk wel dat een KVV fabrikant vaak vitamine E of zonnebloemolie of maiskiemolie toevoegt aan het product dat ze op de markt zetten!

Dit zegt Robert van der Molen echter over vitamine E: "alleen bij ratten en andere kleine knaagdieren is aangetoond dat vitamine E van invloed is op het voortplantingsstelsel. Vandaar ook wel eens de naam antisteriliteitsvitamine, maar bij honden is er geen invloed geconstateerd. Het therapeutisch toepassen van vitamine E levert ook geen betere vruchtbaarheid op". En dan zegt hij verder "normaal gezond geboren pups van een gezonde teef hebben een zo grote voorraad in de lever, dat zij normaalgesproken nimmer een tekort zullen krijgen".

Dit staat dan weer haaks op andere schrijvers zoals Ian Billinghurst, Nic Dhont, de Nutrient Requirement, etc. Kortom..... Wie het echt weet mag het zeggen!

Ik persoonlijk heb nooit iets van een vitamine E tekort gemerkt aan mijn honden. Ik voer vleesbot, spiervlees, vis, orgaanvlees, groenten, rauwe noten/zaden en eieren. En ik denk eerlijk gezegd dat dit genoeg is. Juist omdat onze honden zo goed, gezond en vers eten. Mocht jij twijfelen (ik denk dat jouw hond genoeg binnen krijgt), dan zou je tarwekiemolie of af en toe een schepje rode palmolie (extra virgin) kunnen geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 dec 2010, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1861673
Ik vergeet er nog aan toe te voegen dat die vitamine E in de HEMA capsules in ieder geval ruim genoeg is om de oxidatie van de visolie tegen te gaan. Die vitamine E wordt dus voor een deel al geconsumeerd (ja, is niet echt de goede uitdrukking hoor) door de visolie. Maar met alle andere dingen die hij eet (ik weet niet precies hoe zwaar hij is), denk ik dat hij voldoende binnen krijgt. Heb jij reden om er aan te twijfelen? Ik bedoel, heb je het gevoel dat hij te weinig krijgt?
Door Bosliefje
#1862155
Lizzy, dat vind ik altijd zo mooi! Want het lijkt een simpele vraag: krijgt mijn hond genoeg?
En het antwoord is dan een bladzijde lang uiterst gedetailleerd, vol lezenswaardigheden en wetenswaardigheden en erg interessant.  :biggrin2:
Gelukkig stelt je ons dan meestal aan het eind gerust met je conclusie: jouw hond komt waarschijnlijk niks tekort! :)
Dank je wel voor dit antwoord, ook al was ik het niet die de vraag stelde.
Laatst gewijzigd door Bosliefje op vr 17 dec 2010, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1862204
Bosliefje schreef: Lizzy, dat vind ik altijd zo mooi! Want het lijkt een simpele vraag: krijgt mijn hond genoeg?
En het antwoord is dan een bladzijde lang uiterst gedetailleerd, vol lezenswaardigheden en wetenswaardigheden en erg interessant.  :biggrin2:
Gelukkig stelt je ons dan meestal aan het eind gerust met je conclusie: jouw hond komt waarschijnlijk niks tekort! :)
Dank je wel voor dit antwoord, ook al was ik het niet die de vraag stelde.
Ja, voor de mensen die eigenlijk liever een simpel JA of NEE hadden gekregen zijn dit soort antwoorden "killing" :biggrin2: :biggrin2:
Door dinnee
#1862208
Bedankt voor je uitgebreide antwoord Lizzie! Daar kan ik wat mee! :)

Mijn hond weegt nu 20 kilo en dat is voor hem een optimaal gewicht. Hij zit lekker in zijn vel en is (van buiten af te zien) helemaal gezond (op zijn allergie na dan, maar dat is gewoon rekening houden met). De rede dat ik die vraag stelde was omdat ik het artikel waar ik dat linkje van had toegevoegd stond dat bij zelf samengesteld voer de vitamine E moest komen uit bladgroente. En hoewel Coda wel groente krijgt, krijgt hij niet zo vaak bladgroente. Meer boontjes, worteltjes en bloemkool. Voor de rest krijgt hij zo'n 8 verschillende diersoorten. Eigenlijk alles wat ik kan vinden, maar dan zonder gevogelte en vis. Vandaar ook de visolie capsules.

In ieder geval, super bedankt. Ik denk dat ik, voor de zekerheid, zijn groente aanbod maar wat ga uitbreiden. :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door