Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bassoui
#1858564
hallo allemaal
ik ben alex en heb een engelse bulldog van bijna 3 jaar oud en weegt 30 kilo brutus heet hij
hij eet nu die royal canin bulldog brok maar ik weet nog steeds niet of dat nou wel goed spul is
dus ik laatst beetje zoeken op internet en was eigenlijk allemaal niet zo positief over die brok
en zo las ik dus ook wat over BARF
nou lijkt me dat ook eigenlijk veel beter voor hem
maarja heb er wel wat vragen over
want ik had al een beetje gelezen bij die menu's
maar ik wil eigenlijk niet elke dag een ander menu maken
gewoon voor een maand inkopen en dan elke dag hetzelfde
wel verschillende stukken vlees
en dan wel een andere maand weer een ander menu
maarja kan dat wel of hebben ze echt elke dag wat anders nodig
en wat voor menu is dan het beste voor hem als hij elke dag hetzelfde krijgt
en dan las ik nog dat je de hond ongeveer 2% van zijn gewicht per dag moet geven
maar dat krijgt hij nu niet met brokken moet dat dan wel met vlees
en hoe kan ik hem het beste laten wennen aan dat vlees
moet ik dan gewoon 1 of 2 keer in de week dat vlees doen en dan steeds vaker in de week
of sóchtends zijn brok en in de avond vlees
ow en kan zon menu zonder pens want dat vind ik stinken haha
nou dat waren eerst wel even genoeg vragen
heb er vast nog wel meer maar kan er nu even niet opkomen
Door Xada
#1858617
bassoui schreef:

maar ik wil eigenlijk niet elke dag een ander menu maken
gewoon voor een maand inkopen en dan elke dag hetzelfde
wel verschillende stukken vlees


Dat is eigenlijk wat we allemaal doen, volgens mij. Mijn honden krijgen 's morgens groentes met zuivel en een eitje oid. Dit staat klaar voor een maand. 's Avonds krijgen ze vlees. Mijn twee reuen 900 gram en mijn twee teven 600 gr. Het vlees verschilt iedere dag. Dus één of twee dagen in de week krijgen ze kip, kalkoen, eend, vis, schaap etc. Ik geef hele prooidieren dus hoef ik niet te goochelen met organen, vleesbot etc. Ik fok ook zelf mijn dieren of probeer ergens iets op te kopen.



en dan las ik nog dat je de hond ongeveer 2% van zijn gewicht per dag moet geven
maar dat krijgt hij nu niet met brokken moet dat dan wel met vlees


In vlees zit 80% water, dus daarom voer je meer dan van droge brok. De honden die vlees eten drinken ook minder.

en hoe kan ik hem het beste laten wennen aan dat vlees

Je kunt gewoon beginnen met beginners botten en vlees. Daar is op dit forum heel veel over te vinden.



ow en kan zon menu zonder pens want dat vind ik stinken haha

Dat stinken zal je heel snel vergeten of aan wennen. Je hond zal van pens smullen. Zonder kan natuurlijk wel, maar als ik pens kan krijgen zal ik dat plezier van mijn honden niet afpakken.

Door bassoui
#1858663
ik had al wat gelezen maar het is zoveel pff haha
en ik had ook al op zon site gekeken uit schoonebeek
dat is dichtbij ik woon in dalen
en daar stond op
Vleesbotten  50% 
Spiervlees  25% 
Orgaanvlees  15 %   
Vis  10% 
groente mix 0%
en toen had ik ook al meteen wat bij elkaar bedacht
maar dan 5% vis en 5% groente
en dan kwam ik hier op
150 gram kippennek
150 gram eendennek
50 gram hertenvlees
50 gram paardenvlees
50 gram rundvlees
45 gram kippenhartjes
45 gram eendenlever
30 gram sardientjes
30 gram groente
dan ga ik uit van die 2 % van het gewicht
en dat wou ik dan gewoon inkopen voor een maand
60 porties van maken ochtend eten en avond eten
en dat is dan wat hij elke dag krijgt
brok is ook elke dag hetzelfde eten
en dit zijn allemaal verschillende soorten vlees
en dat zou ik wel elke maand kunnen aanpassen
dus stel dat ga ik doen en wel rustig aan laten wennen natuurlijk
want een bulletje aan de spuitpoep wil je niet
maar komt dat dan goed ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1858695
bij mijn hondjes is 50% vleesbot teveel ( en dan met het idee dat ik nog 60 kant en klaar pakketjes in de vriezer zou hebben liggen :biggrin2: )
hier maak ik standaard pakketjes van vleesbot , spiervlees en orgaan appart.
nu heb ik 2 dames , dus haal ik 1 portie vleesbot en 1 portie spiervlees uit ( orgaan verpak ik ook appart)
2x per week orgaan ( lever /nier ) erbij en 1x per week pens (met een beetje vleesbot zodat ze niet aan de dunne gaan)
Door bassoui
#1858708
we hebben 4 vriezers in huis staan dus die 60 zakjes is geen probleem
maar is het een probleem als ze elke dag vleesbot en spier en orgaan en vis krijgen
Door Nadia
#1858722
Mag ik even 1 balletje opgooien?

Wil je aub leestekens, hoofdletters en witregels gebruiken. Je teksten lezen heel lastig!
Door bassoui
#1858729
geen idee waar ik die moet plaatsen dan word het denk ik nog moeilijker als ik overal maar een punt en komma heen gooi haha
Door Linda_Bonbon
#1858738
bassoui schreef: Geen idee waar ik die moet plaatsen. Dan word het denk ik nog moeilijker, als ik overal maar een punt en komma heen gooi, haha.
Zoiets? :)
Welkom op het forum, barf is inderdaad een interessante kijk op voeding!
Door **Jolanda**
#1858748
Jouw menu mist zowiezo nier ;)
Verder is het écht niet handig als je iedere dag tig verschillende soorten voerd. Je hebt dus overal een klein beetje van.

Ik zal proberen om het makkelijk uit te leggen hoe ik het doe.
Ik verdeel mijn ingekochte vlees in dagporties. (van te voren heb ik uitgerekend hoeveel ik van wat per week moet voeren)
Zo kom ik uit op 5460gr spiervlees per week, +/- 2kg orgaan per week, +/- 2kg pens per week en 9100gr vleesbot per week.
Ik voer 4 dagen per week spiervlees, dus deel ik 5460 door 4 en kom ik uit op porties van 1365gr. Orgaan voer ik 3x per week en dat is 1kg hart, 440gr lever en 440gr nier. Vleesbot is +/- 1300gr per dag.

Op die manier heb ik grotere porties in plaats dat ik van alle diersoorten een plukje heb. En je kunt op die manier ook 'spelen' met je menu.

Zo verdeel ik dus mijn porties. Ik pak iedere dag iets anders uit de vriezer maar mijn menu ziet er als volgt uit:
Maandag ; vleesbot + hart + yoghurt + ei
dinsdag ; vleesbot + spiervlees
woensdag; vleesbot + lever + nier + yoghurt + ei
donderdag ; vleesbot + spiervlees
vrijdag : vleesbot + pens
zaterdag; vleesbot + spiervlees
zondag : vleesbot + spiervlees (waaronder zalmkoppen of zalmsnippers, dus visdag)

Zo pak ik dus iedere dag 2porties (of 3 porties als ik lever en nier voer) uit de vriezer.

Het lijkt heel erg ingewikkeld als je begint met vers voeren, maar als je eenmaal bezig bent leer je vanzelf wat het makkelijkste is ;)
Door bassoui
#1858783
oke
dus dat vleesbot is elke dag
en orgaan en spiervlees en vis kan je alle dagen afwisselen
maakt het nog uit dat ik als vleesbot alleen maar kippennekken en eendennekken en misschien kalkoennekken wil geven?
Door **Jolanda**
#1858815
Als je daarnaast voldoende afwisseling in diersoorten hebt, is dat geen probleem ;)

Ik heb er voor gekozen om elke dag vleesbot + spiervlees óf orgaan te geven, maar er zijn ook mensen die bijv op maandag spiervlees geven, of dinsdag orgaan, op woensdag vleesbot ect. Als je op die manier voerd heb je de kans dat de hond erg wisselende ontlasting heeft, maar er zijn honden die dat gewoon kunnen verdragen ;)
Door bassoui
#1858855
oke nu snap ik het wat beter
maar nog wel een vraag zijn groentes ook echt nodig?
en zie ook vaak staan yoghurt en ei ga ervan uit dat dat ei rauw is en dat word een smeerzooi met mijn hond dat wil ik niet
Door **Jolanda**
#1858892
Groenten horen er ook bij, maar er zijn ook mensen die dat niet geven.
Hier vinden de honden rauwe gepureerde groenten niet te eten. Gekookt wel dus ze krijgen gekookte groenten als die over zijn van ons eten en ze krijgen iedere dag chlorella tabletjes.

Een ei geef je ook gewoon rauw. Sommige honden bijten de schaal zelf kapot, maar ik moet het ei dus kapot tikken en in de voerbak leggen. De borders eten de schaal niet op, de sint wel. Een rauw ei word opgelikt zoals ze water drinken, kan best ;) En het word geen kliederboel hoor ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door