Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Linda_Bonbon
#1857131
Ik lees wel van alles over beginnersbotten, maar zijn er ook beginnerssmaken?

Mijn ouders hebben een hondje dat nu volledig op Smuldier staat. Hij doet het er heel goed op, maar het lijkt mij leuk om eens wat met smaken en merken te varieren. Ik heb ooit eens via dit forum wat vlees overgekocht van iemand om uit te proberen, maar de hond leek echt helemaal niets te lusten. Ik heb daar toen een topic over gemaakt en mensen zeiden toen dat ik misschien te sterkte smaken had gekozen (ik had geloof ik hert, wildmix, kangoeroe, en .. eh.. en nog wat maar dat weet ik even niet meer  ::)) Hij wilde het niet eten als het klein gesneden was, en zelfs niet nadat mijn moeder het compleet fijn had gepureerd (waarmee ik dus wil zeggen dat het echt aan de smaak lag en niet aan de structuur, het was echt even fijn gemalen als de smuldier altijd is) Of ja, hij at het wel, maar pas nadat de hele dag niets anders had gekregen, hij at het echt met duidelijk minder plezier dan de smuldier.

Van Smuldier krijgt ie nu de complete vlees versie (rund) en de enkelvoudige kip versie. Die eet ie allebei heel goed. Nu vraag ik mij af wat voor smaken/merken jullie mij zouden aanraden om mee te beginnen voor de afwisseling? Zou bijvoorbeeld de lamsmix uit het verzamel-topic slagerij west iets zijn om eens te proberen..? (er staat dat dat gemalen is dus neem aan dat dat ongeveer dezelfde structuur zal hebben als kvv?)
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op ma 13 dec 2010, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ulla
#1857354
De soorten die jij noemt kunnen inderdaad te sterk van smaak zijn.
Je kan beginnen met kip, kalkoen,rund,konijn , eend.
Door Limpy
#1857370
Als je de hond rustig aan nieuwe smaakjes wil laten wennen zou ik het ook even bij kalkoen,eend en evt konijn houden. Volwassen schaap en vooral geit hebben ook een heel specefiek sterke lucht/smaak... Lamsvlees is minder sterk.
Door Veerle-scrappyToo
#1857416
Dacht wel dat je moest opletten bij eend dat het geen welde eend was omdat dat ook een specifieke smaak had?  ( of ben ik nu helemaal verward en is dat een andere diersoort  :-X )
Zou zelf idd  met kalkoen-lam-konijn- gewone eend... beginnen
Door Linda_Bonbon
#1857736
bedankt :):)

het klinkt wel ingewikkeld hoor...
want als ik bijvoorbeeld iets zou bestellen bij lupa (of waar dan ook) hoe weet ik dan of het wilde eend of tamme eend (idem met konijn) is? ik heb dat er niet bij zien staan...

even herby als voorbeeld:
dit zou dan wel kunnen: vleesmix1 - Zeer fijn gemalen , vaste samenstelling. 60% rundvlees 20% kipkarkas 20% pens (maar dit zijn smaken die ie al kent)
en dit beter niet: vleesmix2 - Fijn gemalen licht wisselende samenst. Rund/schaap/geiten kop/spier/orgaan

klopt dat dan?

maar als ik nu bij de botmix1 kijk: Kip/eend gemalen kip en eendkarkas. Verhouding ca 70% bot 30% vlees
hoe weet ik dan of dat dat wild of tam is?
en botmix2 hetzelfde: Eend/konijn/haas, gemalen karkas. Verhouding ca 70% bot 30% vlees
ook daar wordt niet vernoemd of het tam of wild is..

en bij lupa zie ik bijvoorbeeld konijnenmix gemalen, maar ook hier wordt niet vermeld wild of tam.

enne, hoe zit het met paard, is dit ook een heel sterkte specifieke smaak??

lastig hoor :)
zowiezo moet ik eerst iemand vinden met wie ik een keer mee kan bestellen in eindhoven of helmond, want zelf bestellen heeft nog geen nut aangezien ik niet weet wat ie wel of niet lust en dat dan dus veel te duur wordt.
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1858329
Je kan er aardig vanuit gaan dat als het wild is, dat het erbij vermeld staat.

Heb je de bestelling bij Slagerij West gezien in de verzamel-plaats?
Dit is de link http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,79913.0.html
Als je daar wat van wil bestellen dan kan dat.
Ik rijd van Sittard naar Eindhoven (Vd Valk hotel) en kan tot nu toe nog maximaal 75 kg meenemen
dus er is nog plaats genoeg als je wat wil proberen.
Door Linda_Bonbon
#1858492
die heb ik inderdaad gezien ja. alleen ik geloof dat daar niet echt geschikte dingen tussen zitten? het enige wat ik (zo gauw) zie is lamsmix, die is gemalen, maar ik weet niet zeker of lam een 'rustige' smaak is om mee te beginnen? limpy's aaiassistente zegt dat lamsvlees een minder sterke smaak heeft dan geit en schaap, maar is het dan zodanig minder sterk dat ik dat zou kunnen proberen om hem aan nieuwe smaken te laten wennen?


ok, dus als ik bv de botmix1 van herby zou nemen, zou ik er vanuit kunnen gaan dat dat tamme eend is? omdat er niet bij vermeld staat dat het wild is?

sorry er komen steeds nieuwe vragen omhoog :)
Door Daphne&Jayden
#1858516
Over het algemeen kun je er van uit gaan dat het allemaal tam is. Wild is donkerder van kleur en sterker van smaak dan tam. Daarbij is het vaak duurder dan tam en staat het er specifiek bij vermeld als het wild is.  ;)
Bij Lupa zijn de eend en konijn sowieso tam, eend komt van de VSE af.

Je zou natuurlijk ook een ouderwetse gehaktmolen via Marktplaats kunnen kopen en zelf mixen gaan maken.  :) Desnoods vermengd met de smaken Smuldier die hij al krijgt om aan de smaak te wennen. Dan telkens de hoeveelheid Smuldier minderen, totdat hij het zonder Smuldier erdoor eet.
Door Linda_Bonbon
#1858518
ja dat zou ook nog een optie zijn, ware het niet dat ik alleen in het weekend bij mijn ouders ben, en ik mijn moeder niet zo gek ga krijge dat ze met zo'n molen aan de slag gaat ;)

ok, dan weet ik in ieder geval dat ik er vanuit kan gaan dat alles tam is, tenzij anders vermeld. bedankt :)
Door Daphne&Jayden
#1858523
Je zou in ieder geval pens mee kunnen bestellen bij Slagerij West, als die tenminste niet in de Smuldier zit. De meeste honden vinden dat echt helemaal  :dribble:

Dat wordt dan zelf achter de slinger gaan staan.  ;) Het is wel goedkoper dan Smuldier, je weet precies wat je voert en je hebt meer variatie.  ;)
Ik heb het voor de katten ook gedaan, huppekee in bakjes invriezen en je bent weer voor een hele tijd klaar.  :)

Oh ja...over dat lam, lam heeft wel een beetje een luchtje, maar geit ruikt inderdaad veel sterker. Hier wordt zowel lam als geit, zelfs door mijn katten gegeten. En anders een beetje door zijn Smuldier mengen en laten wennen.
Door Linda_Bonbon
#1858528
oh ja mengen door de smuldier, slim. beetje dom dat ik dat niet had bedacht, haha.
zelf achter de molen heb ik helaas geen tijd voor, als ik in het weekend bij mijn ouders ben moet ik meestal overdag werken. erg jammer want het lijkt me heel erg leuk om zo zelf die maaltijden samen te stellen, ik vind het een ontzettend interessante manier van voeren!

als ik pens bestel.... wat krijg ik dan? is dat dan een hele pens ofzo? (heb dat nog nooit in het echt gezien dus weet totaal niet wat ik me er bij voor moet stellen  :-[ ) en omdat ie geen stukken wil eten maar het echt persé gemalen wil hebben, is dat dan mogelijk met die pens, om dat helemaal klein te krijgen (zonder vleesmolen dus)? en welke pens zou ik dan moeten hebben, ik zie lam geit kalf en rund? rund=te groot neem ik aan, en geit=te sterkte smaak?
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op di 14 dec 2010, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Daphne&Jayden
#1858996
Ik zou voor de lamspens gaan, die wegen ongeveer 1 kilo per stuk. Als je een goede gehaktmolen hebt, is het niet veel werk hoor. Hier is het ook altijd een weekendklusje. Zeker als het maar voor 1 hondje is, wij maalden het voor 4 katten.  ;)
Je kunt ook pens van Smuldier proberen, dat is rund, maar daar draaien ze de grote klodders vet ook gewoon door. En de pens van Smuldier stinkt enorm, terwijl de geur van verse pens best te doen is.
Maar het fijnmalen zonder gehaktmolen...je kunt de staafmixer er aan wagen als je het klein knipt/snijdt, maar ik zou die daarna niet meer voor mijn smoothie willen gebruiken.  :P
Je zou anders een reepje er af kunnen knippen en door zijn Smuldier mengen, de meeste honden laten pens sowieso niet staan.  ;)
Door Linda_Bonbon
#1859219
ah, kijk, das info waar ik iets mee kan, bedankt!  :)

de pens van smuldier eet ie volgens mij goed, of het stinkt weet ik eigenlijk niet want ik voer het hondje niet zo vaak omdat ik natuurlijk niet zo vaak bij mijn ouders thuis ben.

ik ga het gewoon bestellen, en dan kijken of ie t eet als het in kleine stukjes is gesneden/geknipt. is pens wel een beetje makkelijk in kleine stukjes te krijgen? gewoon met een vleesmes of een snoeischaar ofzo? en wordt dat dan niet een enorme kliederzooi...? want dat gaan mijn ouders niet echt leuk vinden denk ik haha.
Door Linda_Bonbon
#1859233
ik zit nog even te denken....
als ik nou pens bestel en lamsmix (gemalen vlees en bot), dan kan ik dat als complete maaltijd voeren toch??
en omdat ie de rest van de week complete kvv krijgt hoef je dan toch niet zo exact op de percentages te letten, of wel?
of zou ik misschien beter de lamspens kunnen mixen met kalfsgehakt omdat ie dan 2 diersoorten krijgt? of hoeft dat niet in 1 maaltijd? en als ik dat doe, mist ie wel bot in die maaltijd... is dat erg?

veel vragen, sorry :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door