Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door TMG1961
#1857143
Ik maak eens in de 6 weken groentenmix. Wat me wel opvalt is dat op het moment dat ik die wil geven de buitenkant er wat groen/grijzig eruit ziet. De rest ziet er gewoon roodachtig uit, zoals ie eruit ziet op moment van maken.

Kan die verandering van kleur zijn doordat het in zakjes zit? Heb nu een nieuwe lading in bakjes zitten maar die liggen nog in de vriezer. Pixie eet het gewoon dus geen problemen met eten van de mix.
Door Lizzy
#1857295
Geen idee! Maar nou heb ik altijd geleerd dat je rauwe groenten niet langer dan een week of 4 in de vriezer moet bewaren omdat de voedingsstoffen anders terug lopen. Misschien heeft het daar mee te maken?
Door ulla
#1857346
Ik vries voor 3 weken in, en dat ziet er altijd zo uit als het de vriezer inging.
Door TMG1961
#1857505
De verkleuring treedt ook op na een korte tijd in de vriezer, het zakje wat ik vandaag gepakt heb lag er pas kort in, ongeveer een week of 2.
Door ulla
#1857518
Misschien maakt het dan verschil of je biologische mixen maakt of niet.
Ik maak biologische mixen, en misschien een leuk idee om zelf te gaan kiemen.
Door Lizzy
#1857541
Ik gebruik bakjes (die ronde diepvriesbakjes/voorraadbakjes van de AH) en hier verkleurd de groentenmix niet. Echt helemaal niet.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1857603
Ik doe ze ook in bakjes, ga zo even kijken ofdat die ook verkleurd is.
Is mij nooit opgevallen.
Door TMG1961
#1857651
Nynke F schreef: Wat heb je erin gedaan Theo?? Appel misschien??  :-\ :-\
Nee, appel krijgt ze als ik zelf er eentje eet. In de mix zit: Venkel, Andijvie, zoete aardappel, wortel, rode biet, tauge, sperziebonen, paksoi, bloemkool, courgette
Door 202Spots
#1857875
TMG1961 schreef: Nee, appel krijgt ze als ik zelf er eentje eet. In de mix zit: Venkel, Andijvie, zoete aardappel, wortel, rode biet, tauge, sperziebonen, paksoi, bloemkool, courgette
Was de aardappel rauw?
Door TMG1961
#1858002
De zoete aardappel gaar weer altijd rauw in. Denk dat vriezer wel snel genoeg invriest, het is maar maximaal 1,5kg per keer. Zit in porties van 150 gram. Voor Pixie maakt het niets uit, ze eet het met net zoveel smaak als wanneer het net gemaakt is.
Door Anne in Zweden
#1858030
Klinkt als iets oxidatieprocesachtigs. Ik vries groentemixen wel eens in porties voor een week in (ik voer 2 x per week groente), en nadat ik de eerste weekportie eruit heb gehaald, is de tweede weekportie een paar dagen later vaak ook een beetje verkleurd aan de buitenkant. Als ik het doorroer, zie ik dat de mix onder het buitenste laagje gewoon de goede kleur heeft. Kwestie van contact met zuurstof, denk ik. Misschien heb je de zakjes/bakjes wat te lang openstaan voordat ze de vriezer in gaan? In ieder geval geloof ik niet dat het schadelijk is. Misschien dat dat buitenste laagje net iets minder vitamine bevat dan de rest, maar er blijft nog genoeg over om een waardevolle aanvulling te zijn!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door