Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#1856807
Hoi hoi!

Na een kleine portie van voor het weekend. Ben ik vandaag weer aan de slag geweest. Nu heb ik porties voor een week voor 2 katten. Alice eet deze variant heel graag en hoeft ook geen visolie er meer doorheen! Ook heeft ze heerlijk op een plakje kipfilet zitten knagen tot het op was!
Buffy wil graag toch nog een beetje blikvoer erdoorheen. tenminste vanmorgen. Want toen ik net stond te malen kon ze bijna niet wachten tot ik klaar was. En heeft ze dus ijskoude versgemalen barf staan eten...haha

de combi die ik nu heb is:
50% vlees/bot = kippenekken
35% spiervlees = kipfilet
15% orgaan= lamshart en kippelever

in mijn eerste mengsel had ik alleen lamshart. Nu heb ik een beetje vervangen door kippelever. ik ben van plan om dit telkens te gaan aanpassen als ze een smaak eenmaal smullend eten. zo wil ik meer variatie gaan aanbrengen zodat ze straks minstens 5 diersoorten krijgen.

Buffy zit uit de bak te etenop het aanrecht....en Alice wil ook een hapje:

Afbeelding
Door mirdj
#1857216
Geweldig dat ze zo enthousiast zijn!

Wat voor molen heb jij? Ik zie dat het een elektrische is, heeft die geen problemen met botten en wat voor snijblad zit er op?
Door Nathascha
#1857726
dit is een bohmann pf bomann ( weet ff niet hoe ik het moet schrijven) En die werd hier in 1 van de topics aangeraden. Er waren meerdere mensen wel tevreden over.
ik heb toen geloof ik gezocht met 'zoeken' en dan vleesmolen. En dan kom je op diverse topics. Ook in een van die verhalen werd gezegt dat je het bij de frieslandshop .nl het goedkoopste kon bestellen. Nu was ik incl verzendkosten 44,95 kwijt. Maar was afgelope zondag jarig dus heb hem van mijn ouders gehad!

De kippennekken gaan er echt zonder problemen doorheen. En uit de verhalen begrijp ik dat karkasjes van gevogelte en konijn ook zouden moeten gaan met deze machine. Maar dat moet ik nog uitproberen.

De katten zijn er blij mee!
Door mirdj
#1857839
Ik heb er ondertussen al het een en ander over gelezen, maar ik vraag me af hoe groot de gaten van het snijblad zijn, 4,5 mm, 8 mm, 12 mm? Dat kan ik dus nergens terug vinden.

Ik heb zelf een Westmark 10 handmolen besteld en de max grootte van het snijblad dat daar op past is 8 mm. Ik heb nog geen flauw idee hoe fijn het dan wordt, maar ik wil het liefst wat grover malen.
Door Too
#1858257
Helemaal leuk dat ze genieten van je 'kookkunst' ;)

Als je nou regelmatig varieert met de diersoorten die je voert dan komt t helemaal goed!
-volgende keer bv eendennekken of parelhoenkarkas met lam-, konijn- of kalkoenvlees en vergeet je in je orgaan mix de nier niet!!
Door Nathascha
#1858372
hoi Too
dank je!
Ja ik wilde dat idd zo gaan doen wat jij zegt. Maar ze hadden eerst al moeite met lamshart. Dus vandaar nu een pietsie lever erbij. En straks uiteraard ook nier. Ik ga dit zeker uitbreiden! en ook in orgaan wisselen van diersoort.
Ook wilde ik het volgende mengsel gaan malen met een ander gevogelte erdoor. Eens kijken of ze dat ook pakken.

Weet iemand wat je voor rundvlees moet nemen als spiervlees? is kopvlees of rundersnippers goed?

en mirdj
Ik heb geen flauw idee hoeveel mm dit snijblad is. ik heb de grofste genomen. Ik wilde het ook grof gemalen hebben. Het is zeer zeker veel grover als de normale gehakt die je bij de slager koopt. zou het 10mm zijn? ik zal eens kijken of ik het ergens kan terug vinden.
Door Emytje
#1858460
Hoe doe jij dat met inkopen eigenlijk? Ik wil in de toekomst graag ook zelf kvv gaan maken, mits ik het niet teveel gedoe vind, maar bij de meeste verkooppunten zit je meteen aan 500/1000 g hart en dan heb je nog geen lever en nier. Ik krijg dat bij mijn poezels nooit in 3 weken op en ik vind het zonde om veel ervan weg te moeten gooien.
Door Ewald en Stephanie
#1858464
mirdj schreef: Ik heb er ondertussen al het een en ander over gelezen, maar ik vraag me af hoe groot de gaten van het snijblad zijn, 4,5 mm, 8 mm, 12 mm? Dat kan ik dus nergens terug vinden.

Ik heb zelf een Westmark 10 handmolen besteld en de max grootte van het snijblad dat daar op past is 8 mm. Ik heb nog geen flauw idee hoe fijn het dan wordt, maar ik wil het liefst wat grover malen.
Als het goed is passen er op de westmark 10 ook Pokert nr.10 snijschijven. porkert gaat groter met z'n gatyen dan westmark.
En garde in Den Haag kun je benaderen of Duikelman in Amsterdam (even googelen) met beide heb ik ZEER goede ervaringen geweldige service van beiden!!!!!!

De snijschijf 8 mm is vrij fijn, ik gebruik tegen woordig een 14 mm schijf voor mijn Porkert 22, ik had het liefst een 12 mm gehad maar die is niet meer leverbaar.
Overigens bevalt de 14 mm schijf me tot nu toe prima.
alleen oppassen met geschoten wild (Patrijs en Duif) de kogeltjes kunnen je schijven lelijk beschadigen, gelukkig kun je ze wel wwer laten slijpen.

gr.
Ewald
Door mirdj
#1858561
@Ewald Ik heb mijn molen bij En Garde besteld en er gelijk een 8 mm schijf bij besteld. Volgens hun website was dat de grootste schijf die op de westmark past. Ik zal ze eens benaderen en vragen of er grotere schijven voor de krijgen zijn. Als de Porkert schijven er op passen zou dat heel mooi zijn, er is voor de Porkert 10 namelijk een 16 mm schijf. De kogeltjes ga ik zeker in de gaten houden. Ik heb ook al gelezen dat dat bij wild konijn voor kan komen.

@Emytje, ik ben van plan om in kilo's in te kopen en als het binnen is gelijk al porties maken. Vervolgens vries ik het in totdat het tijd is om het volledige menu te malen. Dan ontdooien als ik de definitieve menu's ga en weer invriezen. Je krijgt dan wel iets verlies aan voedingswaarde maar het is heel goed te doen.

@Natascha Ik kom er net achter dat er een 1,5 mm, 3 mm en een 20 mm blad bij zit. 20 mm zou ideaal zijn, dan wordt het wat grover en blijft er ook nog een beetje te kauwen over.
Laatst gewijzigd door mirdj op di 14 dec 2010, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nathascha
#1858709
hoi Emytje
Ik heb 2 katsels waar ik het voor maal. En als ik naar het eetpatroon van Alice kijk....ongeloofelijk die eet 6% van haar lichaamsgewicht....Maar goed ze was dan ook broodmager toen ik ze kreeg, dus die mag wel wat hebben. dus er gaat aardig wat doorheen.

het vlees is deels bevroren en soms ook vers. Ik had hier in 1 van de topics gelezen dat je het dan zo koud mogenlijk moest malen. Dus het is hier halfbevroren als het door de molen gaat. Maar dat is wel IJSkoud om te mengen. Maar het is te doen.

Daarnaast heb ik 3 grote honden. Die zitten nu op KVV maar die vinden een extraatje in de vorm van hier en daar een kippenekje of een stuk hart of pens wel lekker. Hier word dus niks weggegooit.
Ik weet neit waar je woont, maar misschien kun je met me meebestellen? dan hoef je niet zoveel te nemen?
ik wil einde van deze week naar de Islamitische slager in Rotterdam. Volgens mij hoef je daar helemaal niet in 500gram of kilo's te bestellen, maar gewoon wat je nodig heb. Maar ja dan moet je er wel heen rijden. Is voor mij 20 minuten. Dat is goed te doen. Weet niet of dat voor jou te doen is? Anders is dat een optie voor je!

@mirdj
dat is handig! dan maal ik dus met een 20mm?! nou dat is dus perfect. Ze eten en kauwen er lekker op. Ben er erg blij mee. De 1,5mm en de 3mm heb ik in de doos laten zitten. Die gaatjes vond ik zo klein.

kijk hier een foto van dichtbij van mijn mengsel:
Afbeelding
Door mirdj
#1858745
@Emytje Ik heb nog niets in gekocht, ik ben een beginnende maler. Ze krijgen wel al een paar jaar kvv dus ze zijn vers wel gewend, maar dit gaat natuurlijk heel anders worden. Het liefst koop in niet ingevroren in, zodat ik het maar 1x (half) hoef te ontdooien om te malen en volledig ontdooien om te voeren en niet nog een 3e keer (of eigenlijk de eerste keer) voor het maken van maalbare proties. Als het nog niet is ingevroren kan ik er op de dag van ophalen gelijk porties voor het malen van maken, bv 50 gr porties voor orgaan en 500 gr voor spiervlees. Vleesbot is natuurlijk lastig, hier is het de bedoeling dat 40% vleesbot gaat worden dus ik denk dat ik probeer om porties van 400 gr te maken. Het ligt er gewoon aan wat ik ga geven, nekken is natuurlijk makkelijk afwegen, maar karkas is een ander verhaal. Op de dag van het ophalen van de bestelling ga ik in ieder geval al gelijk een eerste partij malen, dan hoeft het alleen maar ontdooit te worden als het wordt gevoerd.

Als ik wat hoor over de schijven laat ik het even weten. Het grootste formaat is volgens mij 16 mm en dat is nog altijd beter als de 8mm die ik nu heb besteld. Ik heb ook gevraagd of er grotere formaten beschikbaar zijn voor dit type molen. Ik denk dat ik morgen wel een antwoord van ze heb, ze zijn altijd vrij snel met het beantwoorden van de mail.
Door Emytje
#1858875
Bedankt voor de antwoorden! :)

@ Natascha: Ik woon niet bepaald in de buurt, ik woon in Almere. Maar ik heb ook nog genoeg kvv in huis voor ergens in januari. Het zelf kvv maken is eigenlijk alleen nog een idee in mijn hoofd. Ik wil me er eerst heel goed over inlezen en kijken of het haalbaar is. Mijn twee oudjes eten bijvoorbeeld maar samen 200 g kvv. Aankomende zaterdag hebben we er wel een kitten bij, dus met zijn komst is het dan natuurlijk al een stuk interessanter.
Door Antheman
#1858974
Emytje schreef: Bedankt voor de antwoorden! :)

@ Natascha: Ik woon niet bepaald in de buurt, ik woon in Almere. Maar ik heb ook nog genoeg kvv in huis voor ergens in januari. Het zelf kvv maken is eigenlijk alleen nog een idee in mijn hoofd. Ik wil me er eerst heel goed over inlezen en kijken of het haalbaar is. Mijn twee oudjes eten bijvoorbeeld maar samen 200 g kvv. Aankomende zaterdag hebben we er wel een kitten bij, dus met zijn komst is het dan natuurlijk al een stuk interessanter.
Voor mijn katten maal ik ook ;)
Ik heb een vriendin, die sinds kort Barft met haar kat. Sta ik dus te malen voor die apen, zij geeft het gewoon zo ;D

Maar mijn apen zijn ook al oud, al 13 of 14 jaar. Ik heb er ongeveer 2 jaar over gedaan om de brok eruit te krijgen.
Ik heb een 2e hands Porkert molen gekocht, en zo nu en dan sta ik te malen. Ik heb wel een hond, van nog geen 10 kilo, dus er is altijd vlees. Omdat mijn katten kip lekker vinden, en veel andere dingen nog een beetje raar van smaak, heb ik soepkippen gekocht en die helemaal gemalen. Dit heb ik aangevuld met spul wat ze eten. Ik geef steeds als de hond iets nieuws krijgt, de katten ook een stukje. Zo weet ik of ik dat later kan malen voor ze.
Door Nathascha
#1859376
@antheman
ik vraag het me af hoe het nou zit. Als je hele soepkippen koopt, waar vaak ook nog de lever,maag,nieren en hart inzit in een apart zakje, Als je dat nou allemaal maalt. is dan je barfmaaltijd compleet?? Of moet je dan toch nog meer spiervlees of orgaan toevoegen??
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door