Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1856404
ja, ik weet het. Verkeerde forum  :-[
Maar misschien hebben  versvoer-fokkers er ervaring mee.

Eén van mijn puppen gaat brokken eten. Happy Dog. Ik heb de puppen afgespeend op barf en ze hebben ook af en toe smuldier compleet gekregen. Ik heb de laatste dag het desbetreffende meisje slechts smuldier gegeven en geen botwerk meer. Toen brokjes gegeven. Nu denk ik..dom, ik had misschien om en om nog moeten geven? Of mengen?
Ze is nu niet lekker. In eerste instantie ging het prima. Ontlasting ook prima zij het brokkig  (als in pappig) en stinkend. Ze hebben wel buiten gespeeld vandaag en misschien ook dooiwater gedronken om het lekker duidelijk te maken. De andere puppen gaan de deur uit met een pakket rauwe voeding voor 4 dagen. Zeker de helft van de nieuwe eigenaren wil zoals het er nu voorstaat proberen om vers te blijven voeren. (boekje van Tannetje mee in pakket).

Dit pupje gaat naar duitsland en daarom heb ik ingestemd haar hier vast te wennen aan de onvermijdelijke brokjes omdat de reis al stressvol genoeg is.. Daar heb ik nu een beetje spijt van. ik had natuurlijk smuldier mee moeten geven en ze zelf laten overzetten na arriveren (zodat ze nota bene ook zelf het verschil zien).
Zou ze niet lekker zijn van de brokjes (Happy dog bevat als eerste ingredient maismeel...daar wordt ik ook niet enthousiast van eerlijk gezegd)?4
Kan ik nu beter nog weer een pakje smuldier voor haar open trekken om haar darmen te helpen?

Al doende leert men...maar ik baal er wel een beetje van. Mijn popje dat zo graag en met geduld haar karkasjes knaagt en haar barfjes eet. Het leven van een fokker gaat niet over rozen.. :-[
Door Lizzy
#1856418
Ik zou haar Okugest geven, als je dat in huis hebt. Qua voer heb ik geen idee wat je moet doen. Want als je nu Smuldier geeft en morgen weer brokken, blijf je aan het afwisselen en daar gaat het niet beter van worden, vrees ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1856424
Dit blijft gewoon heel lastig. Ik heb me ook wel eens voorgenomen om te denken...niet zeiken, voer zegt niet alles over hoe de hond en heeft en op brok kan die het ook heel leuk hebben. Maar als ik dan die puppen heerlijk zie eten dan draait mijn maag om bij de gedachte dat ze dit na vertrek niet meer zullen krijgen. Dus tot op heden ben ik maar een zaikert gebleven :-\ (wat overigens niet heeft voorkomen dat pups naderhand toch op de brokken zijn gezet)

Maar goed, pup is nu niet lekker, ik denk inderdaad van de brokjes. In jouw positie had ik inderdaad liever het vers meegegeven en dat ze 'm zelf ver mogen zetten. Dat is ook het meest gebruikelijke, want ook al voer jij nu brok A, dan zullen veel mensen een paar weken die brok voeren en dan overzetten op een merk wat ze zelf meer zien zitten. Ook dan is het overzetten de verantwoording van de eigenaar, dus dan moet het in deze ook maar zo zijn. Bijkomend voordeel is dat de nieuwe eigenaar zelf kan aanschouwen wat het verschil is tussen een versdrol en een brokkendrol (het liefst als hij er smorgens met z'n blote voeten in gaat staan :biggrin2:) en dat dat ze misschien aan het denken zet.

Ik zou pup nu even geen brok meer geven, of maximaal 50/50 met zijn voer wat hij bij jou gewend was. Dan moet die zich morgen toch wel weer beter voelen. Zo'n reis valt qua stress meestal wel mee, maar als die toch stressig is kan die dat beter zijn wanneer hij zich lichamelijk goed voelt, dan wanneer hij van die brokkies al niet lekker is.

Sterkte met afscheid nemen :)
Door Hanny
#1856426
De laatste week, dat de pupjes hier zijn, vervang ik altijd één maaltijd door brokjes, de avond maaltijd. Dat geeft nooit ook maar een probleem.
Ik geef wel voor veel meer dagen voer mee en uiteraard ook een zakje brokjes, zodat het in het begin hetzelfde kan blijven.
De pup zou ik Isogel geven en als het niet in orde is, de dag, dat ze zou vertrekken, zou ze niet weg  mogen . Ik houd altijd een slag om de arm naar de toekomstige eigenaars toe, ze kunnen weg, mits  alles helemaal in  orde is.
Als je denkt, dat het nu beter voor haar is, gewoon smuldier geven eventueel met wat gemalen eierschil erover.
Dunne poep kan zoveel oorzaken hebben, het hoeft niet van de brokjes te komen, maar herstellen moet het wel.
Nog een keer je berichtje gelezen en je schrijft, dat het in eerste instantie goed ging, maar naar mijn idee is pappige stinkende poep toch niet in orde, ook niet van brokjes. Dat geeft dus nog wat denkwerk. Isogel, of een ander bindend middeltje, propolis, kaopectate, wat probiotica?

Hopelijk knapt ze binnenkort weer op,

Hanny
Door Parelridder
#1856582
Ik had ze de laatste week op brok én Carnibest staan, zonder klachten.
Happy Dog heb ik zelf nooit gegeven, maar vrienden en kennisen van mij wel.
Het is een heel voordelige brok en er wi een instructrice die het verkoopt. Maar degenen die ik ken, zijn er inmiddels allemaal mee gestopt omdat de resultaten niet bevielen: geen goede weerstand.
Ik zou dus zeker proberen te motiveren tot een andere brok dan dat. En daarnaast - hoewel ik me jouw aanvankelijke beslissing goed kan voorstellen en erg waardeer - is jouw 1e prioriteit het meisje gezond & fit te laten uitvliegen. Het is de taak van de nieuwe eigenaar om haar zo te houden. Ik zou dus tegemoet komen aan het wennen, voor zover dat mógelijk is, maar er zeker de tijd voor nemen die ze nodig heeft. Dat zal ook de nieuwe eigenaar moeten doen.
Succes!! (en sterkte alvast met het uitzaaien..)
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1856607
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties. Ik weet niet eens zeker of ze diarree heeft. Het pappige is echt het brokkenpappige (in vergelijking dan met verspoep) en ook de geur is niet "vreemd". Wel vies. Ik herken dat nog vanuit de brokkentijd en van de brokkenpoepers die  ik ken.

Ze is alleen duidelijk niet lekker. Ze was koud na het buitenspelen (en dooiwater drinken) en lag te rillen. Dat was gelukkig snel over. Temperatuur is goed (twee keer gecheckt) en oogjes staan helder. Wel heeft ze een beetje water overgegeven en volgens mij zag ik in de tuin ook wat braaksel liggen. Ik denk nu dat de combinatie dooiwater met de Happy Dog (want ik zou überhaupt geen brokken gegeven hebben als ik niet de brok kon geven die ze daar ook zou krijgen) toch  echt slecht valt.  De andere 5 (de rest is al weg, morgen zijn ze 9 weken) hebben nergens last van.

Maar wat wil je. Er bestaat vrijwel geen ongemodificeerd mais meer, en dat dan als hoofdmoot. Het lijkt mij werkelijk niks die brok.  Ik zal morgen (ze zou morgen weggaan) even aankaarten. We hebben het er vandaag nog over gehad (vandaag twee maal op bezoek geweest) en we hebben afgesproken dat ik toch smuldier meegeef en dat ze het daar langzamer gaan doen. Ze willen ook wel kijken of ze daar wat kunnen krijgen aan vers. Ze zeggen dat het wel gegeven wordt maar dat het aan puppen geven echt ongebruikelijk is. Ik heb uitgelegd dat het hier andersom is. Dat zelfs veel brokkentevenpups op vers afgespeend worden.

Als ik een brok aanraad, is dat Acana/Orijen.  Maar dat is wel zo gruwelijk duur dat ik me wel kan voorstellen dat mensen dat niet kunnen betalen.

Ik heb er over gedacht al eerder brokjes bij te voeren, maar ik ben zó tevreden over hun groei, energie en totaalbeeld, dat ik er tegenop zag. Zeker aangezien misschien wel de helft vers blijft eten. Ik denk dus dat ik dan voortaan het overwennen aan de nieuwe eigenaar laat en wie helpt dat dan nog een enkeling over de streep. Ik geef maar 4 dagen mee omdat sommigen (nog) geen voldoende vriesruimte hebben, maar ik hoorde bij het ophalen dat sommigen al inkopen hadden gedaan  :groupwave2:
Daarom ook smuldier, omdat dat makkelijk verkrijgbaar is en dat de stap zoveel kleiner maakt, waarbij ik wel heb uitgelegd wat het voordeel is van KVV waarin botten zitten en dat dat  eigenlijk beter is. Ik heb juist aangeraden met kvv te beginnen, rustig te lezen over barfen en dan stap voor stap wat te proberen waarbij natuurlijk altijd beschikbaar ben voor vragen. Ik ben ook langzaam begonnen en zo gewend geraakt aan meer durven etc etc.

Twee nieuwe pupeigenaren hebben ook twee kilo barfmaaltijd meegekregen omdat die al heel open staan voor zelf samenstellen en de pups al enkele keren hebben zien genieten van het eten van karkas of zalmkop.

Al met al mag ik niet klagen denk ik, maar ik had dit beter aan moeten pakken. Stom.
Overigens heeft ze net een heel beetje smuldierkip met biologische yoghurt naar binnengewerkt en dat at ze met smaak. Ze heeft ook weer even gespeeld en is nu onder zeil. Ze drinkt gelukkig uit zichzelf heel goed.

Echt ziek is ze dus niet, maar je geeft een pup zo niet mee. Als ze dus niet is opgeknapt morgen dan gaan we haar brengen als ze dat wel is. Zonde van hun  lange reis, maar dat is dan niet anders.

Veel dank!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1856744
Nou. Ze stond net toen ik eten ging maken weer helemaal vooraan, dus ze heeft weer gewoon meegegeten. Lekker rauw. Lever, nier, geitenvlees en nog wat smuldier kip.
Nu speelt ze vrolijk rond en is weer vief. Ik ga geen brokjes meer geven. Het lijkt me beter dat ze haar zelf overzetten verder.

Ben echt opgelukt dat ze weer vrolijk (en wild  :fool:) rondrent. Ze spelen nu : Wie het hardst kan blaffen in elkaars gezicht.  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1857943
De volgende morgen was ze weer helemaal de oude. Ik heb de nieuwe eigenaren voor een week eten meegegeven en ze zetten haar nu héél langzaam over. Gaan ook zoeken op internet of en wat ze aan rauw kunnen krijgen.  Dus wie weet. Ik heb een duits verslagje meegegeven van wat ik het nest allemaal gevoerd heb en waarom. Haar eerste nacht heeft  ze al doorgeslapen en haar stoelgang is "wunderbar'"

Dus ik zeg ook: wunderbar! :beerchug:
Laatst gewijzigd door Madelief. op di 14 dec 2010, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1857950
Madelief. schreef: De volgende morgen was ze weer helemaal de oude. Ik heb de nieuwe eigenaren voor een week eten meegegeven en ze zetten haar nu héél langzaam over. Gaan ook zoeken op internet of en wat ze aan rauw kunnen krijgen.  Dus wie weet. Ik heb een duits verslagje meegegeven van wat ik het nest allemaal gevoerd heb en waarom. Haar eerste nacht heeft  ze al doorgeslapen en haar stoelgand "wunderbar'"

Dus ik zeg ook: wunderbar! :beerchug:
Goed zo!! Ik vind het een goed plan, zoals je het nu hebt afgesproken. Trouwens, in Dld is barfen een eitje hoor. Ze hebben ook heel veel van die adresjes waarbij ze het vlees aan de voordeur afleveren!
Door Parelridder
#1857955
Fijn dat ze gauw weer helemaal fit was!
Wat kun je er van genieten als ze de tent weer afbreken :biggrin2:
Goed plan om hen zelf haar te laten overzetten, als ze willen. Zo geven jullie haar een goede, gezonde start daar.
Ik ga altijd uit van een maand geven wat ze gewend waren bij de fokker en pas dan - wie dat wil - over op andere voeding.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1858264
Ja, echt een opluchting hoor! Ik hoop dat ze aan het barfen slaan, dat zou natuurlijk super zijn. 

Een wijze les geleerd. Volgende keer pakken we het direct anders aan, bedankt voor de tips en ervaringen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door