Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ilona29
#1856233
Hallo allemaal,
misschien kunnen jullie mij helpen, onze hond (kruising, lijkt wat op een herder, lange vacht) word overmorgen 12 jaar,
sinds 2 a 3 jaar krijgt hij grotendeels smuldier compleet (daarvoor heeft hij altijd brokken gehad) afgewisseld met rodi. (geen brokken meer!)
sinds gister valt me op dat als je je hand over zijn rug haalt je zijn ruggengraat in het midden van zijn rug goed voelt, over zijn ribben zit nog wel een klein laagje, maar hij lijkt nu toch opeens vermagerd. je hoort ook niet zo zijn ruggengraat te voelen toch? wel lastig met een hond met een dikke vacht!
hij krijgt 1 bakje van 400gr. per dag, verder heb ik 2 kleine kindjes waar hij wel wat van mee snoept. kan het toch zo zijn dat hij wat meer nodig heeft?toch heeft hij het er de laatste jaren wel goed op gedaan.. kan het ook zo zijn omdat hij nu wat ouder word hij wat meer of anders nodig heeft?
verder is hij wel gewoon actief etc. in maart staat weer zijn jaarlijkse controle bij de dierenarts maar denk dat ik zoiezo eerder ga voor een check up. maar wellicht hebben jullie er nog een idee over? alvast bedankt!
Door moniqueo
#1856244
Ik weet niet of je hond groot is,hoog bedoel ik dan.
Want als hij net zo groot als een herder is dan vind ik 400 gram kvv per dag te weinig.
Die van mij zijn kort 38 cm hoog wegen gemiddeld 16 kg en krijgen  minimaal 400 gram kvv.

Nu het zo koud is/wordt vermagerd mijn reu snel door de koude,ik geef extra dingentjes,vis,ei,wat extra olie
over hun eten.
Mijn ervaring is dat een oudere hond,vaak iets vermagerd,de flanken vallen wat in maar de ruggegraat wil ik toch
niet te goed kunnen voelen.
Door **Jolanda**
#1856264
Honden van 20kg+ zullen zeker meer dan 400gr mogen hebben.
Vooral in de winter krijgen veel honden wat meer te eten ivm de kou en meer energieverbruik van de hond ;)

Ik zou hem even 200gr meer gaan geven per dag, af en toe een visje en kijken hoe dat uitpakt ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1856265
Met de kou e.d. kan hij best wat meer nodig hebben. Maar ook het oud zijn an sich lijkt wel meer energie te vragen. Mijn oudste is ook echt niet dik te noemen, maar eet zeker 1,5 x de hoeveelheid die ze at toen ze 10 jaar was. Ik zie hier wel dat wat grotere stukjes vet er onverteerd uitkomen, dus dat zal zeker invloed hebben op de energie-opname uit het voer.
Door Mevroi Kruim
#1856274
Ik zou idd ook meer gaan voeren. En hem goed in de smiezen houden wb levenslust en energie. Als dat plotseling duidelijk minder wordt is er meer aan de hand.
Wat ik bij oude honden wel merk is dat ze meestal minder doen en daardoor de bespiering ook minder wordt.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1856298
hier 3 herders en bij alle 3 voel je goed hun ruggegraat, ze krijgen rond de 500gr en doen het hier prima op...
ze wegen alle 3 rond de 26 kilo
zal, als je zo ineens opvalt dat ie magerder wordt, id eerder naar de da gaan voor een check up
Laatst gewijzigd door me and my boys op zo 12 dec 2010, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ilona29
#1856342
bedankt voor jullie reacties! :)
hij is kleiner dan een herder, hij is zo'n 54 cm. hoog, en een gecastreerde reu.hij is sinds zijn 8e gecastreerd ivm vergrootte prostaat waar wij een hernia van heeft gekregen door het persen met poepen, echt heel zielig was dat, de DA dacht dat hij een protaattumor had, dus ik was al in tranen, maar voor second opinion naar Utrecht geweest en die vertelde dat het een hernia was (spierscheuring naast zijn darm) waardoor hij nog moeilijk poepte. hij is toen vrijwel meteen geopereerd en sindsdien, nu bijna 4 jaar terug, weer de oude gelukkig!!
maar ik ga zeker eerder naar de DA voor de check-up en ga hem een tijdje meer eten geven,vis is idd vet en nog wat andere ideeen?  hij krijgt dit dus al een aantal jaar, maar nu hij ouder word kan hij het er wellicht niet meer mee toe, nou hopelijk is dat het en is er niet meer aan de hand!als hij inderdaad in gedrag veranderd ga ik meteen naar de DA.
nogmaals bedankt voor jullie reacties!!
Door Mevroi Kruim
#1856380
Achossie, fijn dat het nu weer goed gaat na die prostaatproblemen!

Ik zou niet meer vet gaan voeren maar gewoon meer van alles. Ik hou niet zo van te veel vet, het gemiddelde bio-industriebeest waar wij de resten van voeren is al heel wat vetter dan het gemiddelde wilde dier en heel veel vet vind ik eng ivm pancreas-problemen.
Door hannabelgje
#1856390
Ik merk hier ook dat de oudere honden magerder worden als ze echt oud worden. Ik zou inderdaad meer geven en eventueel als het mogelijk is een andere kwaliteit.
Door De Geijsjes
#1856492
Mijn oude labrador van 14 jaar was vorig jaar ook ineens erg mager en inderdaad die ruggegraat
bovenop kwam erdoorheen en ook zijn koppie werd erg mager. Ik ben hem dus meer eten gaan geven, want
verder was en is hij tierig genoeg.

Kan het zijn dat jouw hond gewoon net ietsje te weinig krijgt en dat hij in de tijd magerder is geworden en dat je dat nu ineens opvalt?
Ik merk nu na een jaar ineens dat mijn ouwetje een vetrandje aan het opbouwen is  ::) dus die krijgt al een paar maanden weer ietsje
minder  ;) :) (en daar is hij het niet mee eens ... echte labrador he  ;D)
Door ilona29
#1856517
bedankt voor jullie reacties weer! :)
ja het zou best kunnen dat het er in is 'geslopen' dat hij langzaam aan magerder is geworden en nu ineens pas opvalt, met zijn dikke vacht zie je het ook zo slecht, dus ga hem nou idd eerst meer voeding geven! hopelijk is dat het ook gewoon! vinden jullie overigens rodi beter dan smuldier? ze verkopen hier vlakbij ook enerqique en duck. verder zal ik ook weer eens in Benningbroek kijken, daar zit dierenwinkel die zelf vers vlees 'worsten' verkoopt. is wel duurder maar voor de afwisseling wellicht altijd goed lijkt me. ik heb hem ook weleens een kippenpoot of vleugel (rauw) gegeven en dit verteerd hij ook goed. nou komt goed, we gaan m lekker verwennen  ;) hij is dinsdag ook nog jarig..  ;D
komt goed, hoop dat hij daarmee net even wat meer spekkie krijgt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door