Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1855406
Gister zag ik dat Jara best wel moeite had met poepen en aardig zat te persen...toen ik keek zag ik dat er best wel een groot stuk  onverteerd botwerk van de eenderug die ze de avond ervoor had gehad te zien was.
Tot nu toe verteert ze alles goed, botwerk wat ze gehad heeft is; eendkarkas, fazant, kwartel, hazerug, konijnkarkas (ook heel konijn), lamsribben, eendenek etc. dit alles zonder problemen.

Kan dit incidenteel zijn of kan een mindere vertering ergens anders door ontstaan...
Is het verstandig om voorlopig even wat zachter botwerk te geven zoals bv. kipkarkas....de eenderug is toch wat harder dan de kip
Door **Jolanda**
#1855415
Af en toe komt het wel eens voor dat er stukjes bot in de ontlasting zit. Terug gaan naar de echte beginnersbotjes zou ik zelf niet nodig vinden.

Ulla (met de sint bernards in haar onderschrift) heeft dat ook een poosje gehad met haar jonge hond en deze week ontdekte ik ook allemaal kleine stukjes bot in de ontlasting van 1 van de honden. Alsof er een half karkas niet verteerd was en volgens mij was dat ook van eend (allemaal kleine losse ribjes die niet verteerd waren). Nou barf ik al meer dan een jaar en zijn mijn honden al genoeg gewent. Ik zet die ook echt niet terug op kipkarkas en kippennekken ::)

Maar als jij voor je gevoel liever terug gaat naar beginnersbotten (gezien de 'verstop' topics van de afgelopen tijd) moet je dat zeker doen! Niks geven waar jij je niet goed bij voeld!
Door smulpaap
#1855426
Zo is dat , als jouw gevoel daar prettiger door wordt .... gewoon doen en even terug gaan naar de beginnersbotjes . Vaak is het ook even expirimenteren de eerste tijd . Ik heb hier bv nooit problemen gehad met eendenrug en wel weer met fazant . Dat heb ik gewoon weer even een aantal maanden niet gegeven en nu gaat het dus wel goed . Enigste kleine botstukjes die ik weleens vind in de ontlasting zijn die van konijnenkoppen
Door pallas
#1855430
Ze had laatst toch wat dunne ontlasting gehad? Misschien is haar dramflora nog niet helemaal op peil.
evne terug naar beginners botwerk en dan komt het wel weer goed :)
Door jara
#1855526
pallas schreef: Ze had laatst toch wat dunne ontlasting gehad? Misschien is haar dramflora nog niet helemaal op peil.
evne terug naar beginners botwerk en dan komt het wel weer goed :)
Klopt, goed onthouden  :). Laatste 2 weken is het nogal wisselvallig met de ontlasting

Ik geef haar vanavond nog het haaskarkas (rug) die ik al ontdooid heb liggen voor vandaag en kijk wat er gebeurd.
Tis niet dat ik me meteen zorgen maak ivm de 2 verstoppingen van de afgelopen week, maar zoek het ook niet op als ik het kan voorkomen.
Door Lizzy
#1855569
Het komt wel eens voor, een stukje bot in de ontlasting. Niet dat je daar direct op zit te wachten maar het is ook geen drama. Het is eigenlijk altijd dat het bot te hard was of er te weinig vlees bij aanwezig was voor een goede vertering of, zoals Pallas al scherp opmerking, een darmflora die niet optimaal werkt. Wat probiotica erbij kan ook wonderen doen. En de vleesbotten even wat pletten met een hamertje, voor een dagje of wat, tot de ontlasting weer goed is.
Door jara
#1856476
Vandaag na langere tijd weer een keurige drol tot 2 x toe (wel joekels  :o), maar alles lijkt rustig in darmland ...keep up the good work
Door ulla
#1857381
**Jolanda** schreef: Af en toe komt het wel eens voor dat er stukjes bot in de ontlasting zit. Terug gaan naar de echte beginnersbotjes zou ik zelf niet nodig vinden.

Ulla (met de sint bernards in haar onderschrift) heeft dat ook een poosje gehad met haar jonge hond en deze week ontdekte ik ook allemaal kleine stukjes bot in de ontlasting van 1 van de honden. Alsof er een half karkas niet verteerd was en volgens mij was dat ook van eend (allemaal kleine losse ribjes die niet verteerd waren). Nou barf ik al meer dan een jaar en zijn mijn honden al genoeg gewent. Ik zet die ook echt niet terug op kipkarkas en kippennekken ::)

Maar als jij voor je gevoel liever terug gaat naar beginnersbotten (gezien de 'verstop' topics van de afgelopen tijd) moet je dat zeker doen! Niks geven waar jij je niet goed bij voeld!
Espen heeft nog stukjes bot in haar ontlasting, het is alleen wel minder geworden.
En pootjes en vleugels sla ik nog steeds stuk. ;)
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1858750
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit stukjes bot in de ontlasting gevonden bij mijn honden. wel is het zo dat ze botjes die niet goed willen verteren er snachts uitgooien. Dat gebeurt het snelst bij geiten en lamsribben en met gans. verder verteert alles eigenlijk gewoon goed.
ik vind wel stukjes wortel in de poep als ze dat gegeten hebben ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door