Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door ReneeGJ
#1854898
Ik geef n u 40% bot. Wat is het laagst mogelijke percentage bot? Lees dat sommige mensen slechts 15% /20% geven... Ik heb het dan over vleesbot  :biggrin2:
Door Veerle-scrappyToo
#1855392
Meike en Daisy schreef: Kun je het ook merken als je te weinig geeft? Behalve dan eventueel dunne ontlasting. Of merk je het pas na jaren, als er een tekort is opgebouwd?
Vind ik een interessante vraag dus ik lees even mee...
Gebruikersavatar
Door pike
#1856389
Als je minder wilt geven i.v.m. met eventuele bot-komt-vast-te-zitten-probleem; dit kan natuurlijk ook gebeuren als je weinig bot geeft.
Als je bang bent om teveel bot te geven, en van de andere kant ook weer bang om te weinig bot te geven, dan is het misschien een optie om complete prooidieren te gaan geven. Met huid en haar dus. Dan zou de verhouding altijd goed moeten zijn en het haar pakt lekker in  ;)
Gebruikersavatar
Door Meike en Daisy
#1856416
Lizzy schreef: Het antwoord op jouw vraag is helaas niet zo eenvoudig. Of misschien is die er wel niet. Zie deze discussie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 712.0.html
Bedankt, ik had dit al gevonden inderdaad, dan ga ik er nu maar vanuit dat als de ontlasting goed is, ik niet te weinig bot geef. En liever iets teveel dan te weinig.

Ik vroeg het me af, omdat ik maar 40% vleesbot geef en het idee heb dat er gemiddeld meer vlees aanzit. zit dan bot. Ga iets meer geven voor de zekerheid.
Door jara
#1856531
Kan het zijn dat een hond die groeit op een bepaald moment in de groei een hoger botpercentage nodig heeft (calcium).... voorbeeld; ik voer 5 procent (als uitgangspunt, maar voornamelijk op t oog)  lichaamsgewicht, 40% botvlees.
Ik kan me voorstellen dat ze voor groei (middelgrote hond, nu 5,5 maand)) op een gegeven moment iets meer nodig is...of is een percentage 35 tot 50 procent altijd goed ongeacht of je hond nog in de groei is of niet.
Lees uit bovenstaande dat je niet echt kan merken wanneer je te weinig zou voeren..
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1856549
ReneeGJ schreef: Nee, vroeg het me af omdat ik verhalen lees over mensen die een ontzettend laag percentage geven.
Dat zal ook afhankelijk zijn of die mensen in kaal bot of vleesbot rekenen  ;)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1856559
jara schreef: Kan het zijn dat een hond die groeit op een bepaald moment in de groei een hoger botpercentage nodig heeft (calcium).... voorbeeld; ik voer 5 procent (als uitgangspunt, maar voornamelijk op t oog)  lichaamsgewicht, 40% botvlees.
Ik kan me voorstellen dat ze voor groei (middelgrote hond, nu 5,5 maand)) op een gegeven moment iets meer nodig is...of is een percentage 35 tot 50 procent altijd goed ongeacht of je hond nog in de groei is of niet.
Lees uit bovenstaande dat je niet echt kan merken wanneer je te weinig zou voeren..
Ik zou een opgroeiende hond wel 45-50% vleesbot geven. Iets teveel is niet erg met Barf dat scheiden ze weer uit, maar te weinig is natuurlijk niet gezond  ;)
Voor de zekerheid geef ik mijn jonge hond ook iets meer vleesbot (en ook groente en vette vis) dan de volwassen honden hier.
Ook is het afhankelijk of je bv zalmkop ook tot die 40% telt of niet, zoniet dan zit al zo ongeveer op 45% en is dat prima.
Door jara
#1856574
Zalmkop reken ik wel mee in botpercentage. Denk dat ik het percentage maar iets omhoogschroef.....mijn gevoel geeft aan dat het beter is, en mijn gevoel heeft het het tot nu toe nog niet vaak slecht voor gehad met me  :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1856625
Een teveel aan natuurlijk calcium wordt uitgepoept (zonder dat het andere mineralen aan zich bindt). Dus als je hond veels te harde poep heeft, of poederwitte krijtpoep, dan krijgt hij teveel. Is de ontlasting te slap, dan betekent dat dus dat er geen calcium wordt uitgepoept en alles wordt opgenomen. Dus als je daar tussenin zit, stevige ontlasting maar niet krijtwit of knoerhard maar ook niet te zacht dan moet het goed zijn. Tenminste uitgaande van een hond wiens maag gewend is aan botten.
Dan nog kan je per dag verschillen zien, omdat het ene bot het andere niet is. Op de duur leer je uit ervaring welke diersoorten harder en zachter van bot zijn (en daarmee bedoel ik meer of minder calcium bevatten) , en je leert ook het verschil zien/voelen tussen bot van jonge en van oudere dieren van een en dezelfde soort. En dan pas je de hoeveelheid aan, of je geeft er wat meer of minder orgaan of spiervlees bij.  (Of je gooit het in de kliko maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan). En dan is het ook nog eens per hond verschillend. Wat voor de een te weinig is kan voor de ander teveel zijn en omgekeerd.

Ik heb hier ondervonden dat mijn pup iets meer aan vleesbot kon hebben dan de volwassen honden.
En dat een hond met grove botten meer aan bot kan hebben dan een hond die fijngebouwd is. Maar, deze observaties zijn gebaseerd op slechts 3 honden dus hebben geen waarde voor de hondenpopulatie in het algemeen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door