Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door evelyn02
#1852648
Met de zoekfunctie kan ik hier niet veel over vinden, behalve dat er vaak gezegd worden dat KVV beter voor de tanden is dan brokken bv. Maar nu zit ik met het volgende:
Ik weet het ook niet zeker maar ik denk dat als een gebit gemaakt is om te kauwen, dat het niet goed is om alleen zacht voedsel te eten (bv KVV).
Ik ben eens gaan googelen en kwam het volgende tegen. Hierin wordt zacht voedsel wel gecombineerd met zoet voedsel maar ze maken ook opmerken over alleen zacht voedsel. Dat het slecht is voor je kaakbotten en er wordt minder speeksel aangemaakt. En dat laatste kan m.i. wel degelijk tandbederf in de hand te werken. http://www.e-gezondheid.be/we-eten-zach ... -12510.htm
En als mijn theorie waar is, dan zullen er ongetwijfeld ook honden zijn die al heel lang KVV eten, en toch een goed gebit hebben. Die hebben dan als aanleg een sterk gebit. Net als dat roken slecht is, maar er zijn toch mensen die 85 worden terwijl ze kettingroker zijn.
Maar pas de laatste 5 jaar wordt op grote schaal KVV gegeten, dus wie weet komen de problemen nog, als mijn theorie juist is.
Wie weet hier meer over?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1852660
Lizzy schreef er laatst over in een andere topic. Wel met een hele andere aanleiding.
Maar lees maar eens wat ze daar schreef: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,79861.15.html

Ik denk persoonlijk dat kvv niet slecht is, maar bij het voeren daarvan de kans op tandsteen enzo groter is dan met Barf omdat ze daar toch op moeten kauwen.
Van goed naar slecht voor tanden vindt ik:
Barf
Kvv
brok
blik
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1852667
Ik denk dat je hond door KVV te eten al veel minder tandsteen zal krijgen dan op brok of nog erger blik. Maar grote stukken kauwen en zeker botten kauwen is nog beter.
Toch zijn er ook nog honden die barfen of hele prooidieren eten en toch nog wat tandsteen krijgen. Individuele gevoelgiheid speelt dus ook mee.

Botten worden met de kiezen gekauwd. en dus zie je soms ook op de hoektanden en de snijtanden wat tandsteen ontstaan. En als laatste kunnen sommige oudere honden en katten geen botten meer klein krijgen en ontwikkelen ze op hun oude dag ook nog eens tandsteen.

Er zijn al wel honden en katten die hun hele leven op vers staan en daar kun je al wel heel wat aan aflezen.
Door evelyn02
#1852679
Maar uiteraard speelt hier een individuele gevoeligheid ook mee.
Ik weet dat niet alle Barfhonden perfecte gebitten hebben. Maar ik denk niet alleen aan tandsteen maar ook aan rotte kiezen of kiezen die los gaan zitten bij honden die alleen gemalen voedsel eten. Dit agv de mindere hoeveelheid speeksel. en mindere stimulatie van het kaakbot.
Ik weet het niet hoor, het is een vraag die ik me stel.
Door rosmin
#1853572
Voordat ik ging barfen heb ik een week of 2 CB gevoerd en wat me opviel was dat het gebit van de jongste hond snel achteruitging . Op zijn kiezen kwam een laag plak die nu hij een aantal weken barft weer weggaat. Ik hoop dat de restjes plak ook nog verdwijnen, want anders wordt het poetsen
Gebruikersavatar
Door pike
#1854784
Ik kan alleen maar Pike als voorbeeld geven. Pike heeft de eerste 3,5 jaar van zijn leven brok gegeten. Hij kreeg daarnaast dagelijks een kauwstaafje omdat hij zo'n vies gebit kreeg. Niet dat dat erg veel hielp. Toen de brokken de deur uitgingen gingen ook de kauwstaafjes de deur uit. Pike ging aan de kvv. Zijn gebit holde binnen enkele weken achteruit. Mede daardoor ben ik heel snel gaan barfen. En tijdens de eerste barfdagen vloog de tandsteen er letterlijk af. Hij heeft nu het mooiste gebit van alle drie, zelfs zijn hoektanden zijn mooi wit, vraag me niet hoe hij dat voor elkaar krijgt. In elk geval niet omdat hij ze gebruikt tijdens het eten  ::)
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1854921
Het valt me ook op dat het wisselt, want 1 van de grote knager hier heeft bv spierwitte kiezen maar toch een klein beetje aanslag op de hoektanden.
Kaya had flinke tandsteen en zelfs wat rare rode tandvleesrandjes toen ze nog brok at.
Daarna op Barf over gegaan, het vloog er idd af  :o
Nu op leverdieet (met half groente/havermout) zie ik het er weer snel aankomen  :-\
Daar moet ik maar eens wat verzinnen.
Door Pedro98
#1855736
Hier ook KVV maar wel met elke dag een kippen of eenden nek eendagskuiken en wat gedroogde oren. Ukkie heeft nog zijn melkgebit maar zie nog geen aanslag of tandsteen en hij is vanaf 8weken op kvv en nu weer 17 weken oud dus dan zou het toch wel zichtbaar moeten zijn.
Of misschien dat de het beetje vers toch nog wat verschil uitmaakt dat toch wat kauwwerk moet verrichten.
Door Elizaw
#1857490
wat ik om me heen ervaar is dat KVV toch beter is dan brok. het beste is natuurlijk kauwen op verse botten, maar daarna denk ik dat je beter een KVV kan oplikken dan kauwen op een brok :biggrin2:
Ik weet ook van wat honden die tandplak hadden, die zijn over gegaan op KVV en na een paar weken was het gebit schoon.
Door miik
#1867099
Mijn kleine hondje Mickey is net zo oud als precies hetzelfde soort hondje van mn ouders.
Dat hondje krijgt brok (RC dental), is ook 10 en heeft een super gebit, ik heb het 1 keer wat schoongeschraapt.
Mijn hondje staat volledig op Barf, krijgt regelmatig een heel konijn, haas etc... en toch is zij al 2 keer onder narcose geweest omdat het gebit gewoon gedaan moest worden. Zij krijgt veel plak, en af en toe raken er elementen los. Ze heeft nu nog de helft van haar gebit over..... Ik heb daar mn vraagtekens bij gehad...
Maar ja, misschien als zij op brok had gestaan was ze al 2 jaar gebitsloos geweest- wie weet.
Door Lil
#1868000
ik weet alleen dat toen ik Cay kreeg (stond al bijna 6 jaar op brok) ze enorm tandsteen had; door het eten van kvv (jawel gemalen) ging de tandsteen wonderbaarlijk genoeg bijna weg. Boris heeft al zijn hele leven een perfect gebit, smetteloos nog in zijn brok tijd en ook nu hij voornamelijk kvv krijgt. Wel krijgen ze hier af en toe wat beginnersbotjes (helaas verteringsproblemen) zoals kipnek, eendennek, lamsstaart in die categoriën moet je denken, maar ik denk niet dat dergelijke botjes iets uitmaken voor het tandenpoets effect.
Door Pedro98
#1868181
[quote="Lil"]
ik weet alleen dat toen ik Cay kreeg (stond al bijna 6 jaar op brok) ze enorm tandsteen had; door het eten van kvv (jawel gemalen) ging de tandsteen wonderbaarlijk genoeg bijna weg. Boris heeft al zijn hele leven een perfect gebit, smetteloos nog in zijn brok tijd en ook nu hij voornamelijk kvv krijgt. Wel krijgen ze hier af en toe wat beginnersbotjes (helaas verteringsproblemen) zoals kipnek, eendennek, lamsstaart in die categoriën moet je denken, maar ik denk niet dat dergelijke botjes iets uitmaken voor het tandenpoets effect.
[/quote]

Waarom zouden die paar botjes niet wat doen, ze kauwen er toch even op dus word er wel gepoetst toch?
Laatst gewijzigd door Pedro98 op vr 24 dec 2010, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#1868917
Vrienden van me hadden een oude golden met een vies gebit. Ze wilden het eigenlijk schoon laten maken, maar nadat ze naar KVV over waren gegaan werd z'n gebit een stuk schoner. Deze hond schrokte wel erg en kauwde niet op zijn brokken.
Door Nathascha
#1869654
[quote="rosmin"]
Voordat ik ging barfen heb ik een week of 2 CB gevoerd en wat me opviel was dat het gebit van de jongste hond snel achteruitging . Op zijn kiezen kwam een laag plak die nu hij een aantal weken barft weer weggaat. Ik hoop dat de restjes plak ook nog verdwijnen, want anders wordt het poetsen
[/quote]

daarom geef ik naast de kvv voor mijn honden, dus wel af en toe een barf hap. Alleen varkens en runderoren waren niet voldoende om plak en tandsteen tegen te gaan. En in Sept dit jaar heet mijn teef ook een AB gekregen tegen onstoken tandvlees. Maar aangezien ze die week ook gedekt ging worden hebben we haar niet onder narcose gebracht om het weg te laten halen. (Nu is ze helaas leeg gebleven. dus geen pups. ) na de AB gelijk meer kauwbotten en lamsribben gaan geven. geen ontsteking meer gezien. Kom ik 2 weken terug voor haar enting bij de DA en check hij haar tanden. Ze waren dus perfeckt wit en geen tandplak en tandsteen meer! Allen een beetje op haar hoektanden. Maar daar kluift ze niet mee en dat kon hij zo ff wegschrappen!
denk dat dus een combi KVV met af en toe een goede kluif heel veel tandplak en ellende kan voorkomen.
Door Lil
#1871880
[quote="Pedro98"]
Waarom zouden die paar botjes niet wat doen, ze kauwen er toch even op dis word er wel gepoetst toch?
[/quote]

Nou kipnek bij een herder is krak krak slik weg  :biggrin2:
Maar je hebt gelijk het doet wel ietsje, maar naar mijn mening niet veel  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door