Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1852989
hoi hoi
hier even een update over de katten...

ze willen geen KVV.
Alles wat ze eten MOET vers zijn anders blieven ze het niet.  :D gekke katten.

Rundercompleet van zowel smuldier als carnivoer moeten ze niet. Zet ik ze vers rundergehakt voor....staan ze je in 2 minuten aan te kijken of ze alsjeblieft MEER mogen...haha

Verse zalm! helemaal het einde!
tip: euroshopper lijkt goedkoop...is het alleen niet met zijn 2x125gr voor 2,49. AH eigenmerk is veel goedkoper met 750gr voor 4,99. heb je toch 250gr meer voor hetzelfde geld!

ook tonijn gaat er met smaak in.
En weet je wat ze helemaal lekker vinden??? van de Shashimi sticks( hoe schrijf je dat?  ???) Ik weet alleen niet of dit laatste nu echt heel erg gezond is. Weet iemand dat? er zitten diverse zeevruchten in, zalm en kipeiwit. ze lusten het erg graag. Maar ik weet niet of het goed is als ik ze dat geef.

Tot nu toe gaat de vis er dus met alle graagte in. Maar dat is natuurlijk niet compleet. Ook rundergehakt vinden ze lekker. Kan ik dat in ieder geval door elkaar mengen?
En zou het een goed idee zijn om de verschillende vis door toch een beetje KVV te mengen? en dan de KVV opbouwen?

verder liggen er nog Pangafilet en sardienes te wachten om geproeft te worden. en ook KVV paard compleet...tis echt ff puzzelen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik met KVV smaken uit wil proberen wat ze lekker vinden. Ik wil nl straks zelf gaan samenstellen volgens de BARF zeg maar. Nog even en via de frieslandshop komt de vleesmolen binnen. (bedankt voor de tip hier op barfplaats! ik krijg hem nu kado voor mijn verjaardag)
Ik kan natuurlijk straks een vismenu samen gaan stellen met daarin organen van andere dieren. vis overheerst nogal dus ik hoop dat ze de organen dan niet proeven....maar met katten weet je het nooit.

Als iemand tips heeft naar aanleiding van mijn verhaal hoor ik het graag. Ik ben nogal zoekende. Dus ik hoor het graag als ik het goed doe of juist helemaal niet. Ik wil nl mijn katten niet te kort doen op langere termijn.
#1853013
Haai!

Hier ook lastige katten, zeker met orgaan. KVV blieven ze hier ook niet, maar rundergehakt ook niet (das ook gemalen he..)

Verse zalm is goed. Ik weet niet wat voor tonijn je bedoelt? uit blik, of filet?

Shashimisticks weet ik niks over, dus dat durf ik je niet te zeggen.

Rundergehakt is ook prima, maar zelf zo ik 'gewoon' rundvlees geven (gemalen of ongemalen) omdat je dan in ieder geval zeker weet dat er verder niks in zit. (ik ben nogal achterdochtig ;))
Pangafilet en sardienes zijn ook prima. Een mix maken van vis en orgaan is prima.

Maar toch zou ik zelf gaan samenstellen. Dan kan je makkelijker varieren.
Hebben ze bijv. al eens kipfilet gehad? Of vleugeltjes? Of pootjes? Of nekken? Of dat maar dan van eend? En konijn?
Er valt nog zoooooo veel te proberen als je zelf gaat samenstellen.

Katten zijn kieskeurig, ik ken het probleem.
Liza is een alleseter, maar vind rund, haas en lever het lekkerst maar eet het liefst prooi.
Mickey is ECHT een alleseter en vind lamsvlees en orgaan het lekkerst
Catchie eet het liefst prooi en eet verder ook bijna alles.
Abby eet bijna alles, maar geen ree, hert, lever, nier of maag. Eet geen prooi.
Ziva is de lastigste. Eigenlijk eet ze alleen kip, eendenrug of konijn. En ze eet helemaal geen orgaan. Eet geen prooi.
En ze eten allemaal geen kabeljauw.  :o

Met orgaan zit ik zelf dus ook te prutsen, mengen werkt niet, met vlees mengen werkt niet, met blikvoer werkt niet. Zelfs gedroogd eigenlijk niet.

In ieder geval succes met de katten, en ga lekker zelf samenstellen. ;)
#1853041
dank je voor je reactie.

Maar als je katten geen orgaan eten. Dat eten ze toch niet compleet? of kunnen ze ook zonder orgaan?

Het is idd de bedoeling om het zelf te gaan samenstellen/mengen. We zijn ook nog maar net een week over op vers met de katten. Dus vandaar dat ik nog niet aan eend en konijn ben gekomen. Kippenekken liggen sinds vandaag in de vriezer. dus die gaan we ook zeker uitproberen. Het geeft me hoop dat ze de Kvv niet moeten maar wel vers. de kvv kip enkelvoudig van smuldier moeten ze in elk geval niet. Maar met rund willen ze ook geen kvv, alleen maar vers. Dus ik hoop dat ze het ook zo doen met de kip.

omdat ik zelf wil gaan mengen/samenstellen ben ik nu even aan het kijken wat ze lekker vinden. Er is verbazingwekkend veel op de markt zeg! mijn honden zitten op KVV div merken. En krijgen penslappen en botten gewoon erbij voor de lekker. Maar er gaat een wereld voor me open nu ik voor de katten opzoek ben!
#1853127
Nathascha schreef:
tip: euroshopper lijkt goedkoop...is het alleen niet met zijn 2x125gr voor 2,49. AH eigenmerk is veel goedkoper met 750gr voor 4,99. heb je toch 250gr meer voor hetzelfde geld!

euh,

voor 5 euro heb ik van ES van toch een kilo en van t B-merk maar 750 gram?

of ben ik nou in de bonen?
#1853131
Nathascha schreef: dank je voor je reactie.

Maar als je katten geen orgaan eten. Dat eten ze toch niet compleet? of kunnen ze ook zonder orgaan?

Het is idd de bedoeling om het zelf te gaan samenstellen/mengen. We zijn ook nog maar net een week over op vers met de katten. Dus vandaar dat ik nog niet aan eend en konijn ben gekomen. Kippenekken liggen sinds vandaag in de vriezer. dus die gaan we ook zeker uitproberen. Het geeft me hoop dat ze de Kvv niet moeten maar wel vers. de kvv kip enkelvoudig van smuldier moeten ze in elk geval niet. Maar met rund willen ze ook geen kvv, alleen maar vers. Dus ik hoop dat ze het ook zo doen met de kip.

omdat ik zelf wil gaan mengen/samenstellen ben ik nu even aan het kijken wat ze lekker vinden. Er is verbazingwekkend veel op de markt zeg! mijn honden zitten op KVV div merken. En krijgen penslappen en botten gewoon erbij voor de lekker. Maar er gaat een wereld voor me open nu ik voor de katten opzoek ben!
4 van de 5 eten orgaan.
Abby wil eigenlijk alleen hart, maar is ook te misleiden door zelf orgaankvv te maken met lekker vlees er doorheen.

Ziva eet geen orgaan. Soms wil ze een gedroogd konijnenniertje, en heeeeeeeel soms valt ze voor een beetje kleingesneden orgaan met blikvoer. Dus nee, in principe eet ze niet compleet. Ze doet het er goed op, dus dan moet dat maar.
Ziva is sowieso een vreemde kat, die vast ook rustig een dag of 2. :-\
Ik maak me er wel eens zorgen over, maar ik weet van haar inmiddels dat als ze niet wil, dan wil ze niet..
#1853198
koekje schreef: euh,

voor 5 euro heb ik van ES van toch een kilo en van t B-merk maar 750 gram?

of ben ik nou in de bonen?
750 gram van ES zouden in dit voorbeeld 7.47 € kosten, een kilo bijna 10 €. (2x125 g = 250 gram voor 2,49, x 3 respectievelijk 4).

Dus toch in die bonen... maar voor een beetje vegetariër is dat niet erg! :D
#1853434
Ja ik denk zelf ook dat het teveel vis is.
Ze zijn er dol op. Dus ik ga nu gewoon andere smaken met de vis mengen, zodat ze de andere smaken meer en meer gaan krijgen.

Ik ben erg benieuwd wat ze met een kluifje gaan doen. Ik hoop dat ze echt gaan knagen. Ik hou niet zo van narcose bij de DA en tandsteen weghalen. Buffy zal binnenkort wel moeten. Maar bij Alice kan ik het misschien voorkomen, die heeft nog helemaal geen tandsteen.

@koekje: over de zalm. Ik ben een hollander  ;) ik kijk altijd naar de kiloprijs. die staat ook altijd op het prijskaartje op het schap  :biggrin2:

@kruim: ik had het al gelezen dat ik daar voorzichtig mee moest zijn. Maar goed dat je het nog even zegt.  1 keer in de maand voeren was geen probleem toch?
Ik heb helemaal zin in het zelf samenstellen. De vleesmolen werd vandaag bezorgt....maar ik was er niet. hopenlijk ben ik er morgen wel als de postbode komt! Waar dit forum al niet goed voor is!

@Lonnaa: als ze het er maar goed op doen! wel lastig met Ziva. Snap dat je af en toe je bedenkingen hebt. Maar ook fijn om te horen uit de praktijk dat je ook niet heel stijf in het programma moet gaan zitten. Eigelijk doen wij mensen dat voor ons zelf ook niet. Als we iets niet lusten laten we het ook staan, al hoort het in de schijf van 5 die dag. vind het grappig dat het eigelijk bij dieren ook zo werkt.

ik vind het fijn dat iedereen zo gelijk reageert. ik leer er echt enorm veel van. ik lees ook veel topics van andere en gebruik de zoekfunctie ook veel. Maar toch heb ik af en toe mijn vragen. Al worden ze misschien dubbel gesteld, ik hoop dat het geen probleem is voor jullie.
#1853480
Natuurlijk is het geen probleem om vragen te stellen. Liever wel dan niet. :) Voor je eigen gemoedsrust en de gezondheid van je beestjes.

Ziva eet soms een konijnenniertje (gedroogd) en dan spring ik een gat in de lucht. Ook heb ik geplukte kwarteltjes waar af en toe nog een fiebeltje hart in zit. Als ze het hart niet ziet (of ze is heel hongerig) eet ze het op. Ben allang bij dat ze het dan binnen krijgt. Ik kan je vertellen dat je met zo'n miepkont af en toe echt aan t einde van je latijn bent. Ik heb het toen op z'n beloop laten gaan en Ziva doet t eigenlijk heel goed. :) Mooie vacht, bakken met energie en nog lief ook.  :biggrin2:
#1853490
Nathascha, had je al kippennekjes of kipfilet geprobeerd? Veel katten vinden dat lekker.
Je kunt die nekjes, of andere diersoorten bevleesd bot (eendenvleugels/nekken, parelhoenvleugels) malen en door de mix doen. Als je er kwartels doormaald zit daar ook meer spiervlees aan.

Ik heb hier ook 1 zeikende poezedame rondlopen die juist makkelijk is met orgaan (de muts) maar wellicht omdat ze weet dat de jongens het anders weggappen en dat gunt ze ze niet.
#1853547
Nee ik heb ze nog niet geprobeert.

vandaag had ik tonijn ( sorry uitblik, maar wel op water) voor ze. daar had ik vanmorgen appart nog die sharimi-sticks bijgegeven. Beide ging er bij de dames goed in!
vanavond heb ik bij de dames tussen het restje tonijn ( samen 1 blikje op 2 maaltijden) een theelepen paardcompleet gemengt. ik gebruik nu even de compleet versie omdat ze dan voor mijn gevoel toch iets meer binnen krijgen dan alleen enkelvoudige spullen. En de tonijn + paard waren weg! ( lijkt voor mezelf echt GEEN combi paard en tonijn, maar het werkt! :biggrin2:)

ik heb morgen voor de honden schapenlong klaarliggen. Daar ga ik een stukje van afsnijden en kijken wat de katten ermee doen... :) ik probeer het maar gewoon.

De kipfilet die je oppert, ga ik morgen ook eens proberen. Ik eet morgen gewoon zelf ook kip, dan eten ze maar wat de pot schaft  :D. Ben benieuwd.
De kippennekken; heel vervelend, die zitten dus allemaal aan elkaar gevroren....dat word dus ff een klusje. Maar die staan ook zeker op de nominatie op geprobeert te worden.

als ik een beetje weet wat ze lekker vinden, ga ik kijken of ik een mengsel kan maken volgens de BARF. Kijk ik moet natuurlijk ook niet piepen he. Ik ben net een week bezig. maar ik wil niet meer met blikvoer mengen. Alice ging er gister van aan de diaree. Ze had toen alleen een maaltijd blikvoer op omdat ze helemaal niks wilde eten. Maar ik geef het liever even niet meer, valt niet goed bij haar.
#1854274
dank je voor de tip! heb er even naar gekeken en ....domdomdom....er zit zout, kleur- en smaakstoffen in....had ik ze net zo goed brokken kunnen geven :-\ die krijgt ze idd alleen nog maar als snoepje.

Het word tijd dat de vleesmolen gaat draaien. kippenekken heeft ze wel interesse in. en ze heeft ook op een stukje lopen knagen ( heb ze in stukjes geknipt.) maar het knaagwerk beviel niet. Die moeten dus door de molen. Vanavond een stukje/plakje van de kipfilet voordat hij de pan ingaat....kijken of dat beter werkt voor d'r.
#1855031
Met de nekken niet zo snel opgeven hoor. Knagen is misschien nog vreemd voor haar en moet ze aan wennen. Voorlopig even in stukken knippen of met een hamer het bot kraken en langzaam aan steeds grotere stukken totdat ze met de hele nek aan de slag gaat.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door