Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door betty
#183780
Hallo,
Mijn broer geeft nu 3 weken kompleet vers.Deze hond had een olifantenhuid,rood en ontstoken.Nu de laatste 2 dagen is de huid verergert,rood ontstoken en bijna groene pus.Nu wil hy stoppen met vers.Wie kan me aanraden wat hy nu moet gaan geven?Hij gaf eerst Royal canin hypoallergic.Op dit voer verergerde het niet en ging het langzaam beter.
Wie kan me advies geven wat hy nu moet doen?Het gaat om een hond van 10 jaar altyd brok gegeven.
Groetjes Betty
Gebruikersavatar
Door Nitus
#183789
Pfff, moeilijk hoor om advies te geven. Het is bekend dat sommige huidproblemen eerst verergeren, dat is het ontgiften, om daarna op te knappen.
Waarom neemt hij geen contact op met een holistische DA, zoals Tannetje Koning, zij is hier lid onder de naam Hitam, kijk anders maar eens op haar site, dan kun je zien dat zij voorstander is van vers: http://www.holistischedierenartsen.nl/
Meer advies durf ik niet te geven, staat die hond trouwens onder contole van een DA? en wat zegt die er van?
Gebruikersavatar
Door chooky
#183790
[quote="betty"]
Hallo,
Mijn broer geeft nu 3 weken kompleet vers.Deze hond had een olifantenhuid,rood en ontstoken.Nu de laatste 2 dagen is de huid verergert,rood ontstoken en bijna groene pus.Nu wil hy stoppen met vers.Wie kan me aanraden wat hy nu moet gaan geven?Hij gaf eerst Royal canin hypoallergic.Op dit voer verergerde het niet en ging het langzaam beter.
Wie kan me advies geven wat hy nu moet doen?Het gaat om een hond van 10 jaar altyd brok gegeven.
Groetjes Betty
[/quote]
Ian Billinghurst verwoord het ongeveer als volgt (vrij geciteerd)
Een hond die brokken krijgt heeft te maken met voeding waar hij heel veel moeite voor moet doen om er zijn voedingsstoffen uit te halen en om de boel sowieso verteerd te krijgen (denk aan de slechte kwaliteit eiwitten). Vaak loopt een hond ook tekorten op. Hij is dus vooral bezig met overleven. Sommige honden lukt dat aardig goed, anderen minder.
Op het moment dat je een 'brokkenhond' een op zijn systeem aangepast voer gaat geven (rauw vers vlees, botten, etc) moet de hond natuurlijk eerst wennen aan het nieuwe voer en aan een nieuwe manier van z'n eten verteren (sommige honden vallen ook af) maar de hond heeft nu eindelijk energie over om de rotzooi die zich in zijn lichaam heeft opgehoopt op te ruimen.
Somige honden krijgen jeuk (gifstoffen afvoeren via de huid), anderen krijgen oogafscheiding bij de ogen in alle kleuren van de regenboog, sommige honden krijgen een zeer slijmerige ontlasting.
Maar wat je eigenlijk altijd ziet is dat de hond meer last krijgt op zijn meest zwakke plek.
Als de hond dus al last had van olifantenhuid (en daar dus al wanhopig bezig was om de rotzooi eruit te werken) gebruikt hij dus dit kanaal om zijn grote schoonmaak te houden. Ik denk vandaar dus ook de pus.
Door betty
#183805
Hoi,
Ik vind het vreselijk moeilijk want het past perfect in het plaatje van ontgiften.Na 3 weken zou ook wel aardig kloppen want nu heeft hy tyd over om alles te verwerken.Dus ook dat juist de zwakke plek verergert de huid dus.Ook rode ogen.Vreselijk moeilijk.Kan je de ontgifting versnellen want na hoeveel dagen zou het weer iets minder moeten worden.
Groetjes betty
Bedankt voor het antwoord want we zitten er echt mee moeten we stoppen of doorgaan.
Hij reageert dus zeker op kompleet vers.
Gebruikersavatar
Door chooky
#183813
[quote="betty"]
Hoi,
Ik vind het vreselijk moeilijk want het past perfect in het plaatje van ontgiften.Na 3 weken zou ook wel aardig kloppen want nu heeft hy tyd over om alles te verwerken.Dus ook dat juist de zwakke plek verergert de huid dus.Ook rode ogen.Vreselijk moeilijk.Kan je de ontgifting versnellen want na hoeveel dagen zou het weer iets minder moeten worden.
Groetjes betty
Bedankt voor het antwoord want we zitten er echt mee moeten we stoppen of doorgaan.
Hij reageert dus zeker op kompleet vers.
[/quote]

Ik geloof dat Schultze adviseert om de hond vaak te wassen (niet met shampoo, gewoon afspoelen met water, alsof je gewoon zweet eruit moet wassen).
Misschieen dat een interne reinigingskuur ook goed zou zijn om te helpen. je kunt dan denken aan brandnetelextract, chlorofyl of groene leem (brandnetel is het minst heftige middel).
Wellicht kun je ook laxerende kruiden of urineafdijvende middelen geven, maar ik zou in ieder geval niet alles tegelijk doen hoor. maar dit zijn middeltjes die helpen met het schoonmaken van het lijf.
Maar probeer om in ieder geval middelen te vermijden die de afscheiding van afvalstoffen willen stoppen (dit is alleen een onderdrukking en verdoezeling van het probleem)
Door betty
#183819
Hoi,
Ja moeilijk hoor maar ik geloof dat terug op brok ook geen oplossing is want het ging daar niet mee over.Het lag alleen stil.
Groetjes Betty.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#183820
Wat je hier beschrijft is overigens geen olifantenhuid.
Olifantenhuid is een afwijking die voorheen veel voorkwam bij de Am.Cocker spaniel. Het is een zwartverkleuring en verharding van de huid.
Door betty
#183825
Hoi,
De huid is zwart en kaal.Nu raakt hy weer ontstoken en breid zich verder uit.Als het rustig is ziet het er uit als een olifantenhuid.
Groetjes Betty
Gebruikersavatar
Door sylvia
#183941
[quote="betty"]
Hoi,
De huid is zwart en kaal.Nu raakt hy weer ontstoken en breid zich verder uit.Als het rustig is ziet het er uit als een olifantenhuid.
Groetjes Betty

[/quote]

O , ok, ik dacht dat het alleen rood en ontstoken was.
Door casangio
#184083
zwart en kaal kan ook soms duiden op een slechte schildklierwerking
Door Lizzy
#184143
In mijn ogen is het volstrekt onverstandig om weer brokken te gaan voeren. Daarmee pakken ze het probleem niet aan bij de bron. Er zijn diverse goede homeopathische middelen om een olifanthuid aan te pakken en ik zou ze dus willen aanraden om naar een homeopaath of homeopathisch dierenarts te gaan.
Door Netty
#185155
Betty, heb je het over het verleden van mijn hond ;)
ik kan maar een ding aan je schrijven, DOORGAAN MET VERSVOER, echt het helpt.
de hond zal niet echt een prachtvacht terug krijgen, maar het zal stukken beter gaan.
mijn teckel had dat aan alle pootjes, en rond haar nek en staart.
je wil niet weten hoe ze eruit zag.
nu heeft ze op alle pootjes weer haar, geen supervacht, maar niet meer kaal en met zo'n nare huid, haar nek is weer begroeid ;D.
het zit alleen nog aan de onderkant van haar staart, en bovenop haar staart zitten kale plekjes, maar dat komt van het likken wat ze soms doet.
nogmaals, doorgaan met versvoer, het wordt echt beter, en schrik niet als het eerst erger word :-\
Gebruikersavatar
Door sylvia
#185166
[quote="CaSanGio"]
zwart en kaal kan ook soms duiden op een slechte schildklierwerking
[/quote]

Als het van de schildklier zwart is het meer een soort van meeeters die in de huid lijken te zitten bij olifantshuid wordt de huid ook hard
Door betty
#185286
Hoi,
De huid is erg stug en hard.Nu met vers heelveel erger .Na 3 weken ineens heftig ontstoken.Maar hy heeft 10 jaar lang bonzo en pedigree gehad.We gaan gewoon even door met vers en anders energique 4 kijken hoe dat gaat.
Groetjes Betty
Door Netty
#185289
[quote="betty"]
Hoi,
De huid is erg stug en hard.Nu met vers heelveel erger .Na 3 weken ineens heftig ontstoken.Maar hy heeft 10 jaar lang bonzo en pedigree gehad.We gaan gewoon even door met vers en anders energique 4 kijken hoe dat gaat.
Groetjes Betty
[/quote]
Tof zag er ook uit als "schurfie", maar echt je wachten wordt beloond.
ik gaf haar carnibest, na jaren RC, brokken en blik, en een stress periode.
het gaat niet van de ene dag op de andere, maar langzaam aan moet je verbetering zien.
ik heb met Joep een jaar lopen tobben, met zijn huid, toen zijn huid na een jaar eindelijk helemaal goed was, is hij overleden aan een slecht hart :'(, ik wil daar mee zeggen dat het een jaar kan duren, dus niet wanhopen, het heeft ook heel wat jaren geduurd om zo'n rothuid te krijgen :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door