Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1851590
Hallo,

Hele tijd geleden alweer dat ik hier voor het eerst was. Toen ik hier voor het eerst kwam hadden we een hond en twee katten. Inmiddels is de dierenschare uitgebreid met nog twee kittens en een oudere hond.

Over de oudere hond heb ik een vraag. Montie wordt in januari alweer 9 en heeft bij zijn vorige eigenaar altijd brokken gegeten. Nu willen we hem graag met de rest van de beestenbende mee laten eten. (de overige dieren barfen allemaal). Is dit gewoon een kwestie van proberen of zijn er botsoorten die hem te heftig zijn. Nu hebben we wel alleen botvlees dat ook door de katten gegeten kan worden.

En wat ik verder nog lastig vind is de verdeling over de week van het vlees. Kan het kwaad om alles te mengen spiervlees, botvlees en orgaan. En dit dan  in porties van zo'n 1300 gram in te vriezen en dat te verdelen over iedereen. Of is het beter om de ene dag botvlees te geven en dan een andere keer spier en orgaan te verdelen in de exacte hoeveelheid die ieder dier moet hebben.

Ik hoop dat iemand verder kan helpen.

Karine en de beestenbende
#1851610
Hoi Karine,

Hou er rekening mee dat de oudere hond bijhoorlijk kan gaan ontgiften  :-\ :-\  Verder begrijp ik dat jouw andere hond alleen vleesbotten eet die de katten ook krijgen? Dat moet dus redelijk zacht bot zijn lijkt mij, ik zie een kat geen lamsribben wegknagen  :-\ :-\  Dan zou de oude hond dat ook wel mee kunnen eten, maar ik zou wel beginnen met echte beginnersbotjes zoals kippennekken en kipkarkasjes  :) :)

Het mengen kan prima, als jij dat makkelijk vind, maar volgens mij lusten katten geen pens ??  :-\ 
#1851623
Nynke F schreef: Hoi Karine,

Hou er rekening mee dat de oudere hond bijhoorlijk kan gaan ontgiften  :-\ :-\   Verder begrijp ik dat jouw andere hond alleen vleesbotten eet die de katten ook krijgen? Dat moet dus redelijk zacht bot zijn lijkt mij, ik zie een kat geen lamsribben wegknagen  :-\ :-\   Dan zou de oude hond dat ook wel mee kunnen eten, maar ik zou wel beginnen met echte beginnersbotjes zoals kippennekken en kipkarkasjes  :) :)

Het mengen kan prima, als jij dat makkelijk vind, maar volgens mij lusten katten geen pens ??  :-\ 
Dank je voor je snelle reaktie. Pens vriezen we altijd apart in al vermoed ik dat drie van onze vier katten ook dit rustig opeten. Echte alles eters ;D.
#1851709
Onze vermiste kater vrat ook zo een stuk biologische lamspens op; runderpens moest ie niets van hebben. :D

Als je je brokkenhondje rustig laat wennen aan het botwerk, en dus inderdaad - zoals altijd wordt aangeraden - met zachtere botjes begint, dan lijkt me dat ie ook gewoon kan overstappen op vers. Hoe ziet zijn gebit eruit na negen jaar brok? Misschien dat ie niet graag kraakt omdat het pijn doet, als zijn tanden in slechte conditie zijn.

Je kunt in ieder geval alles gewoon mengen, hoor. Ik geef hier standaard iedere dag een portie bot met spiervlees, en vul dat dan, afhankelijk van welke dag het is, aan met twee keer per week pens, twee keer per week groentemix, en één keer per week respectievelijk lever, nier en hart.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door