Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door May Linn
#1850044
Nu hoor ik in allerlei topics dat vet weggesneden wordt voor dat het gevoerd word.
Van konijnenniertjes, vel van kippennekken/ruggen, vet/vel van eend.
Ik vraag me dus af waarom?
Is er een rede dat honden niet teveel vet mogen?
En wat is teveel?
Ik voer het namelijk er altijd gewoon bij, soms krijgen ze dus een magere maaltijd (paard, kangoeroe, kipkarkas, haas enzo) en soms een vette (eend, konijnenniertjes, kippenvellen). Meestal wel gecombineert in 1 bak, mager en vet vlees.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1850055
Ik haal niet echt alles eraf maar als ik Rocky te veel vel geef dan is het s'nachts piepen omdat hij dan diarree heeft ;)

Donder heeft nergens last van.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1850056
hier voer ik het ook hoor  ;), ( noa) wel in de juiste verhouding zodat ze niet aan de race gaat ....
loeka probeer ik wel mager te voeren want bij een bankhond vliegt het vet eraan  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1850062
Die redenen snap ik dan nog wel, een hond aan de race heb ik ook liever niet  :-\
Gelukkig hebben ze hier na vette maaltijd daar geen last van.
Ook het bankhondje hier krijgt wat meer kwalitie-maaltijd dan de activelingen.
Maar voor normale active honden lijkt het me geen probleem? of toch wel?
Door BubbaBling
#1850066
Hier krijgen ze ook gewoon alles hoor.
Behalve van de eend die ik van Herby krijg.
Als ik van de 3 kilo het vlees en vel van elkaar scheid dan heb ik 1.3 kilo vel daarvan over, dat vind ik teveel  ;)
Door Daphne&Jayden
#1850081
Ik haal vet en (vet) vel er ook af, zowel voor Jayden als voor de katten. Vooral dat dikke harde vet, dat gaat er zeker af, een stukje vel vind ik nog tot daarentoe. Ik vergelijk dat vet altijd met van die blokken frituurvet, dat zou een mens zelf ook niet opeten.  :-X
Zelf eet ik niet snel vette happen, dus wil ik mijn dieren dat ook niet voorschotelen. Ik voer heus niet alleen mager, maar ik vind al dat vet en die vette vellen gewoon te veel van het goeie.  :) Daarbij heeft/had Jayden een traag werkende schildklier en wil hem dus zeker niet vet voeren.  ;)

Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten!  ;)

Ik heb ook wel gehoord dat honden van dat harde vet, enorme r*ften van gaan laten, zoals die vrouw dat noemde. Hmm nou daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan.  :P
Laatst gewijzigd door Daphne&Jayden op ma 06 dec 2010, 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door **Jolanda**
#1850097
Ik vind het niet erg om wat vet te voeren, maar niet in grote hoeveelheden (zoals 3/4 vet en 1/4 nier)
Ook het meeste vet in runderpens snij ik er uit, laat dus wel een deel zitten, maar 2kg vet op een pens van +/- 7-8kg vind ik gewoon net wat te veel ::)
Vel om kip en eend laat ik gewoon zitten hoor ;)
Door lolpugz
#1850107
ik laat ook wel wat vet zitten maar omdat die van mij geen kilo's per dag eten moet het soms ook wel anders zouden ze een hele maaltijd vet hebben ik heb vellen er eigenlijk nooit afgehaald ook van de eend niet (nou heeft tie ook pas 1 rugstuk gehad met vel maar toch) hij vond het wel lekker eigenlijk als hij veel zou aankomen of aan de race zou gaan zou ik het er wel afhalen maar dat is nog niet het geval
Door Liz
#1850116
Ik laat het gewoon zitten. Geef wel de stukken met veel vel/vet aan mijn herder x windhond, omdat hij altijd vrij mager staat en de magerste stukken gaan naar beagle-lief, omdat zij nog altijd te dik is (en vanavond weer eten van mijn cocker heeft geklauwd >:( ).
Door 202Spots
#1850122
Nadat ik Tor TE vette lamsribben had gevoerd kreeg hij acute pancreatitis, daarna kijk ik bij alle honden altijd hoeveel vet er aan de vleesbotten zit
en haal ik ook alle overtollige klodders van de kip af.
En waneer ik zie  dat de hond TE zwaar gaat worden,dan gaat het vel ook van de kip.
Door tieneke
#1850163
En Tinus werd er iedere keer vreselijk ziek van...hij kreeg dan een aanval waarbij hij echt alles opvrat wat hij maar te pakken kon krijgen...gras,takken,haren etc en tussendoor stond hij te kwijlen en te bloaten met naderhand zeer harde buik....gelukkig werd hij rustiger na een aantal okugest want we hadden meteen naar de Da gereden.Dit is meerdere malen gebeurd en echt we hadden het niet meer.
Hierna kwam ik erachter wat de boosdoener was,sindsdien geen last meer maar ik snij tegenwoordig dus alle overtollige vet van de eend,kip,pens etc af.
Voor Tara doe ik trouwens hetzelfde...zie het verhaal van Dory.
Gebruikersavatar
Door pike
#1850657
Alle overtollige vet en klodders gaan er bij mij af. Naar mijn idee hoort zoveel vet gewoon niet thuis in een prooidier en is het een gevolg van de voeding die de mens geeft. Als ik een tam konijn koop zit daar behoorlijk vet aan én in, koop ik een wild konijn dan zit daar nauwelijks vet aan/in. Daarnaast is het niet zo dat je geen vet voert als je het overtollige weghaalt, want in het vlees zit ook nog steeds voldoende vet. Als ik alle vet zou laten zitten dan haal ik de percentages die ik geef compleet onderuit. Er zit regelmatig al gauw 30% vet aangeplakt en soms zelfs nog meer. Ik houd mijn honden liever op gewicht met een procentje meer dan met wat minder eten dat overdadig vet is.  :)
Door Mevroi Kruim
#1850677
Ik haal ook overdreven veel vet weg, zeker in karkassen zit vaak naar verhouding wel erg veel vet.
Maar eind herfst/begin winter zijn wilde dieren ook behoorlijk vet hoor, die hebben de hele zomer spek lopen opslaan voor de winter. Nou is dat gezonder spek dan van bio-industrie-dieren qua samenstelling en qua schadelijke stoffen maar in deze tijd laat ik wat meer vet zitten.
Door Lizzy
#1850684
Het ligt natuurlijk ook wel aan de kwaliteit vlees/vleesbot/orgaan wat je voert. De biologisch pens/kopvlees/hart die ik heb: daar zit nauwelijks vet aan. Dus wat er aan zit, snijd ik zeker niet weg. Idem voor biologische kip en parelhoen. Daar zit ook weinig vet aan. Ik heb soms wel veel vet aan geit. Daar snijd ik ook echt grote stukken vanaf. Op zich heeft een hond geen last van een te hoog cholesterol ofzo maar zoveel vet vind ik niet plezierig om te voeren. Gevoelsmatig. Mijn honden hebben op zich geen moeite met vet. Heb je een hond die al eens alvleesklierontsteking heeft gehad, doe je verstandig nooit meer veel vet te geven. Extra vet bijvoeren (zoals schapenvet), daar heb ik eerlijk gezegd ook niks mee. Ik voer liever wat meer.
Door Lizzy
#1850686
Sommige honden hebben ook met het ouder worden wat meer moeite met vet, heb ik het idee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door