Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door qyan
#1849999
Qyan heeft begin februari te kampen gehad met ernstig hartfalen, ver gevorderd stadium van decompenseren van het hart en door het oog van de naald gekropen, ten gevolge van DCM.
Nu is Qyan altijd een lastige eter geweest, waardoor ik hem nooit helemaal over heb kunnen zetten op BARF. Het werd allemaal te eenzijdig. Ik ben dus KVV gaan voeren (eerst zat ik vast aan een enkel mer, later ben ik gewoon af gaan wisselen met verschillende merken en voersoortenn) + vlees en vleesbotten, vis, wat groenteprutjes her en der. Als het koud was, dan voerde ik simpelweg meer.

Nu, 10,5 maand na de constatering van de DCM is Qyan zijn eetgedrag nog problematischer geworden. Na de constatering van de DCM heb ik hem de eerste maand van alles en nog wat moeten voeren om hem maar iets te laten eten. Van gezond tot rommel, als hij maar at, afgewisseld met meerdere opvolgende dagen waarop hij helemaal niet wilde eten. Zelfs Frolic is eraan te pas gekomen, omdat hij dan tenminste iets binnen kreeg. Uiteindelijk is dat goedgekomen, tot in beperkte mate. Meneer wil wat KVV betreft alleen nog smuldier pens compleet. Vleesbotten en groenteprutjes eet hij zeer zeker niet meer. Alleen vis gaat er naast de smuldier nog vrij makkelijk in.

Qyan heeft natuurlijk geen ondervacht, maar heeft zichzelf tot nog toe altijd goed warm kunnen houden in de winter. We voerde simpelweg meer, of we stapten over op de *actief* soorten KVV en natuurlijk rende en speelde hij buiten altijd aan een stuk door. Door zijn zeer slechte hart en verminderde conditie/ uithoudingsvermogen, lukt het hem niet om zichzelf met de kou nog langer warm te houden. Hij loopt daadwerkelijk rillend en klappertandend over straat en voelt dan ijskoud aan. Thuis leggen we hem dan onder een dekbed waarna hij na 10 a 15 minuten wat op begint te warmen. Dit is uiteraard een enorme aanslag op zijn energie en een extra belasting voor zijn hart die het toch al zwaar genoeg heeft.

We hebben nu dus ook een jas aangeschaft (vreselijk hondenjassen, maar hij heeft het nodig en voelde zich er gister wel goed in)
Toch ben ik er stellig van overtuigd dat er ook iets met voeding te doen moet zijn, alleen dit kan dus niet met het vermeerderen van voedsel, omdat Qyan dat simpelweg niet meer wegkrijgt. Ik kan hem ook niet op een uithonger dieet zetten als in je eet maar wat de pot schaft, omdat zijn darmen niet stil mogen komen te liggen met de DCM en alles moet blijven werken. Daarnaast betekent niet eten een enorme misselijkheid door de hoeveelheid medicijnen die hij krijgt en een sneller oplopend kalium tekort (waar hij gevoelig voor blijkt te zijn) Hij krijgt dan ook nog steeds spironolactone, die ervoor zorgt dat kalium niet wordt uitgescheiden door de plaspillen en vast wordt gehouden vanuit het eten wat hij krijgt.

Sinds het hartfalen is Qyan van 1,5 kilo vlees per dag naar 600 gram vlees gegaan, soms met mazzel 800 gram per dag of 600 gram + wat extra dingen en soms ook nog steeds een dag helemaal niets.
De smuldier pens compleet gaat hem niet door de winter helpen. Niet in de hoeveelheden die hij op krijgt, maar het is te "mager"
Ik had zelf het plan gevat om toch weer te gaan proberen om vettere vleessoorten te gaan voeren en 200 a 400 gram smuldier pens compleet daarvoor te gaan vervangen, en bijvoorbeeld meer vis en meer spiervlees. Maar heeft dat zin?
Welke vissoorten en welke vettere vleessoorten zouden een bijdrage kunnen leveren aan zijn lichaam?
Door Parelridder
#1850059
Oh wat een herkenbare tobberijen... Ik heb met Indra zo ontzettend getobt met haar afnemende eetlust (cardiale cachexie).
De cardiologen en voedingsdeskundige van de Universiteitskliniek Utrecht hebben kei hard met me mee gedacht.
Verlies van eetlust is een probleem wat ook mensen met DCM hebben. Verschil is dat wij kunnen begrijpen dat we dan maar zonder trek, tóch moeten eten en dat schijnt al moeite genoeg te kosten! Ook voor mensen is er nog egen medicatie, supplement of dieetmaatregel ontdekt die dit bestrijd.
Er bestaat een indruk dat mógelijk visoliecapsules 'zouden kunnen helpen', bij mensen, om de eetlust wat te bevorderen wanneer die om deze reden is afgenomen. Het is ook te proberen bij honden...

Tenslotte heb ik zelf uit wanhoop gekozen voor 'dwangvoederen'. Daarna kreeg ze naar harte lustdatgene wat ze nog wel vrijwillig at (gekookte kipfilet en hard gekookte eieren). Dwangvoederen leek me afschuwelijk, maar bleek 100% mee te vallen. Het kostte ons beiden zo ontzettend veel minder tijd en energie! Alle spanning rondom "zal ze eten" en "hoeveel zal ze eten?" waren weg. Ze werkte heel goed mee als ik de voeding achter in haar mond stopte. Door de maaltijd te verdelen over 4 porties per dag, kon ze het goed verdragen. Ze heeft hieraan mee gewerkt tot ze werkelijk klachten en ernstige beperkingen kreeg, dus tevens het moment dat 'in leven houden' m.i. niet langer hondwaardig was.

Heb je al eens Darf Aktief geprobeerd? Daar heeft hij minder van nodig, voor dezelfde energie. En de kwaliteit is echt heel goed. Mocht je willen proberen of hij zich ook laat overhalen wat meer te eten door hem hapjes achter in de mond te doen, dat lukt ook met Darf.
Merel (ook DCM) vindt dit een heerlijk 'prakje' (sinds ze medicatie krijgt) en het is werkelijk super kwaliteit: http://www.darf.info/html/page%20darf%20actief.html
Als je niet zo ver woonde, zou 'k zeggen "kom een hapje proeven" ;)
Cindy de Wolf (woont ook in Den Haag) verkoopt het.

Heel veel succes!!
Door qyan
#1850100
Op zich eet hij nu wel goed, al is het stukken minder dan voorheen.
Het is altijd een pietlut met eten geweest, vanaf dag 1.
Die 600 en soms 800 gram lijkt voldoende (hij rent natuurlijk ook minder en minder lang). Hij valt niet af en die 3,5 kilo die er destijds af is gegaan was vocht. Die 3,5 kilo die er nu weer in zit is ook vocht. (al weet ik natuurlijk niet hoe mager hij oogt als al het vocht weer verdreven is, want daarvoor heeft hij monenteel nog teveel een vochtbuik)
Dus qua hoeveelheid voer zit hij nu denk ik wel goed.
Wat dat betreft eet hij momenteel denk ik gewoon naar behoefte, al glipt er soms een dag tussendoor waarop hij niet eet.

Maar nu met de kou wil hij niet meer eten dan normaal en heb ik toch het idee dat de smuldier pens niet afdoende is voor de verbranding. Overige merken kvv (behalve wat jij nu noemt dan) wil hij niet. Vis gaat er dan weer wel in en enkelzijdig vlees van de slager wil ook nog wel, maar dat zijn vooral de magere soorten vlees.
Ik weet niet zo goed wat ik hem qua vis en vlees kan voeren wat net dat beetje meer geeft.

Ik ga eens naar dat Darf kijken!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1850129
Je voert al meerdere portie's denk ik?
Wat extra hele visjes lijkt me zowiezo gezond.
Miss is het ook een idee om hem wat extra-tjes te geven tijdens de wandeling of tussendoor in gedroogde vorm.
Vaak vinden ze dit wel erg lekker. Alleen is dan even kijken of hij niet een deel van zijn normale voeding laat staan.
Door Parelridder
#1850344
qyan schreef: Ik ga eens naar dat Darf kijken!
Ik weet dat de reguliere (Eko) ook per kilo te koop is. En die is op zich al echt voedzamer dan de Smuldier (die gaf ik eerder zelf ook). En als hij de Eko lust, is de kans dat hij de Aktief ook lust behoorlijk groot (zie samenstelling ;)) dus zou je eventueel ook Eko kunnen bestellen.
Hier worden ze beiden met veel smaak gegeten.

Wat je verteld over zijn gewicht herken ik trouwens van Indra. Het beoordelen van haar gewicht met ogen en handen - zoals ik dat altijd doe - was zó moeilijk op den duur! De bespiering neemt af nav de DCM, de rug voelt daardoor magerder. En spieren geven gewicht, dus enig gewichtsverlies is op zich dan helemaal niet gek/verkeerd. En door die mindere bespiering verandert ook de rest van het figuur was. Is er dan sprake van wat vocht? Of is het gewoon wat 'verslapping' :-\
Over de relatief kleine beetjes is dat niet met zekerheid vast te stellen, maar ze beinvoelden wél het gewicht.
Ik herinner me dat ik een kleine 2 mnd. voor haar overlijden bij haar cardioloog was voor wéér een onderzoek. Hij merkte - zo maar, uit zichzelf - op dat hij het ontzettend knap vond hoe ik haar op het juiste gewicht wist te houden middels de dwangvoeding. Poeh, janken! Plotseling onverwachts die erkenning... want het was idd zó moeilijk om te beoordelen wat ze nodig had, bij een hond die zelf vindt dat ze eigenlijk niet/nauwelijks hoeft te eten en daarnaast ook van bespiering verandert.
Na het pathologisch onderzoek (tbv de kennis over DCM bij de Flatcoated) bleek - en werd zichtbaar hoeveel vocht ze de laatste dagen had vastgehouden.

Je doet wat je kunt en kent hem als geen ander, dus vertrouw op jouw indrukken.
Door Lizzy
#1850360
Een hond haalt zijn energie uit 3 dingen: vet, eiwit en koolhydraat. Als je vetter wilt gaan voeren, kun je het best voor lam, geit, eend en dergelijke kiezen. En het beste geef je spiervlees. Dat bevat meer eiwit/vet en dus meer kcal. Idem voor sardien, zalm, makreel, etc. Dus de vette soorten. Ik vermoed dat er in "extra energie" voeding gewoon meer koolhydraat zit. Lekker handig en lekker goedkoop. Meestal komt dat neer op rijst e.d. Je kent mijn mening daarover. Ik zou dus inderdaad proberen meer spiervlees van vette diersoorten te gaan voeren. Sterkte met Qyan!
Door Cindy de Wolf
#1850371
Lizzy schreef: Ik vermoed dat er in "extra energie" voeding gewoon meer koolhydraat zit. Lekker handig en lekker goedkoop. Meestal komt dat neer op rijst e.d. Je kent mijn mening daarover. Ik zou dus inderdaad proberen meer spiervlees van vette diersoorten te gaan voeren. Sterkte met Qyan!
Dat is bij Darf dus niet zo, daar zit 0 rijst in en in de aktief zit idd meer spiervlees en meer lam, eend en geit dus idd de wat vettere soorten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door