Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1849153
Ik open even een nieuw topic nav onderstaande posting. Het voelt niet goed hier op in te gaan in de posting over juf Doddel nadat zij overleden is.
Red_Hunter schreef: Ik ken de spanning van het wachten, mijn hondje is ook net geopereerd, ik ben net gebeld en ze hadden een grote prop gevonden van poep en bot. De operatie ging goed en nu maar afwachten.
Bah als ik dat van jou hoor, dat je hond nog een keer moet dan schrik ik wel.
Veel sterkte.

Trudie
Hoe is het met je hondje?
Weet je wat voor bot deze verstopping veroorzaakt heet? En waarom?

Het is natuurlijk voor iedereen leerzaam, maar omdat ik een hond heb die geen narcose verdraagt nav een hartspierziekte (DCM) en wiens dood het dus zal betekenen als zij geopereerd zou moeten worden, overweeg ik nav de berichten van gisteren om voortaan haar karkassen te malen.
Is iets meer werk, maar het smaakt er haar niet minder om en het blijft dezelfde voeding, met dezelfde diversiteit aan smaken.
Ik spaar kosten noch moeite haar tijd & kwaliteit van leven te geven. En één van mijn grootste nachtmerries is dat ze overlijdt aan een indirect gevolg van de DCM: medicatie of operatie nodig heeft nav een ongelukje of zo, die haar hart niet verdraagt. Maar vóór ik een beslissing neem, zou ik graag wat meer weten over de oorzaak van de verstopping bij jouw maatje.
#1849326
Ik heb onlangs een electrische vleesmolen gekocht (Bomann). Zo kan ik Merel zonodig ook 'dwang' voederen als haar eetlust ter zijner tijd weer af neemt nav de DCM. Om dan naast de biologische, kant en klare vers vleesvoeding van Darf ook nog vlees en botten van andere diersoorten te kunnen geven, heb ik deze 'maalmachine' gekocht.
En als mijn andere hondje ter zijner tijd moeder zou worden, kan ik het puppyeten ook zelf malen.
Van de week heb ik 'm uitgeprobeerd met konijnkarkassen, om te ervaren of 'ie het doet en hoe het bevalt. Het blijkt een super goede aankoop!! (met dank aan Madelief voor de tip! :)). Wat er uit komt is werkelijk zo fijn als gehakt. Dit is prima te gebruiken voor beide doelen.

Nav het bericht dat er vannacht Juf Doddel is overleden, tgv het eten van een rauw kippenruggetje, en bovenstaande berichtje wat daar op volgde, heb ik besloten alle botwerk voortaan te gaan malen.
Het is natuurlijk uitzondering dat dit gebeurt, maar desondanks voor de hond die het treft een zware operatie. En voor mijn Merel zelfs dodelijk omdat ze geen narcose verdraagt tgv de DCM.

Merel jong zullen verliezen is afschuwelijk, maar haar kwijt raken aan iets wat goed te vermijden is én op zichzelf niet dodelijk is, vind ik nog onverdraaglijker.
Na achtereenvolgens Floris, Indra en Merel jong te (zullen) verliezen, ben ik ontzettend zuinig op Maartje. Als zij iets doet wat zou kunnen leiden tot een ongeluk, schiet de paniek door m'n hoofd. Op die momenten voel ik hoe bang ik ben ook haar kwijt te raken. Mijn onbekommerdheid, de vanzelfsprekendheid dat het ons niet zal treffen, is weg. Gedachten als "Dat gaat wel goed" of "Die kans is heel klein" maken weinig indruk meer nadat ik 3 maal op rij zo'n heel kleine kans heb mee gemaakt.

Hoe klein de kans ook is dat een hond een verstopping in de darmen krijgt nav een zogenaamd 'zacht' bot, ik vergeef het mezelf nooit als we hierin pech gaan hebben. Voortaan worden de karkassen hier gemalen, het zal ze er niet minder om smaken ;)
#1849340
Hallo,

Harmony ligt nu lekker naast me op de bank te slapen.
Ik ben hier ook van geschrokken en begin toch ook te twijfelen, toch maar weer terug naar KVV.
Harmony is 2,5 jaar en heeft nooit anders gehad dan BARF, dus moet ze toch wel wat gewend zijn.
Ik geef nooit echt harde botten omdat mijn reu die altijd weer uitspuugd.
Harmony had die dag ervoor eendennekken gegeten. Ze krijgen hier eendennekken, kwartels, kippenruggen en parelhoennekken en als ik er aan kan komen konijn, maar dat is het wel.

Ze hebben dus een prop gevonden in haar dunne darm van poep en botten.
Harmony is geen goede kauwer hoor het is 2x krak en doorslikken. Ik heb ook al een keer een kippenrug uit haar keel moeten halen omdat ze die te snel doorslikt, dus eigenlijk durf ik die ook niet meer te geven, maar wat blijft er dan nog over.

Sterkte met jouw hond en gewoon lekker gaan malen.

Groetjes Trudie
#1849499
Bianca schreef: Ook ik overweeg om te gaan malen hoor, maar ben dan ook een bange poeperd wat mijn hondjes betreft :-[
Kan me best voorstellen hoor, dat je even de zenuwen hebt, want je bent geloof ik nog niet zo lang aan het barfen? Maar ik wil alleen even zeggen dat je je ook niet gek moet laten maken door deze twee akelige gebeurtenissen; ik geloof dat dit de eerste incidenten met "goede" botten zijn in de geschiedenis van barfplaats, en de impact is natuurlijk extra groot omdat ze zo dicht op elkaar komen, maar als je nagaat hoeveel honden er barfen en hoe vaak het dus gewoon goed gaat, is er geen reden voor paniek. En dat van iemand die ook pas sinds anderhalf jaar barft, en die er ook niet aan moet denken haar honden te verliezen aan zo'n verschrikkelijke gebeurtenis. Ik verbaas mezelf een beetje, want hoewel ik natuurlijk net als iedereen geschrokken ben van het verhaal van Rosmin en Red Hunter, heb ik - nogmaals, tot mijn eigen verbazing - geen seconde gedacht: hm, toch nog maar eens heroverwegen, dat barfen.

Maar ik snap best dat je even de schrik te pakken hebt, hoor!
#1849555
Ik heroverweeg het barfen ook niet hoor, staat voor mij als een paal boven water dat dat het beste voer is voor mijn honden ;). Ik overweeg wel om de botten te malen, maar dat deed ik ook al voordat ik deze 2 akelige verhalen las...
#1849731
Bianca schreef: Parelridder, welke vleesmolen heb jij precies? En wat kun je daarmee malen? Hier zou het waarschijnlijk alleen om eendennek/ karkas en kip, misschien jonge geitenrib gaan.
Ik heb deze: http://www.aximax.nl/catalog/bomann-fw4 ... 82629.html
Madelief heeft de resultaten die zij er mee had geschreven en gefotografeerd in: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 61.15.html
Ik heb er onlangs konijnkarkassen mee gemalen. Ik heb gekozen voor 'makkelijke' stukken die geen aanduwen nodig hebben: karkassen met snoeischaar over de ruggenwervel geknipt, nek in stukjes en kop in 4-en. Dat kon 'ie prima aan :)
Dus eend en kip moet zeker geen probleem zijn.

Als je een bestelling in één keer maalt en dan per portie verpakt, hoef je 'm niet om de haverklap schoon te maken, scheelt weer werk ;)
#1849972
Tja tuurlijk schrik ik er ook van. Voor de eigenaresse is het verschrikkelijk.
Maar mn honden eten zo graag Barf en ik zie zo veel voordelen, dat ik wel gewoon doorga met Barf geven.
(er gebeuren ook veel auto-ongelukken en ik stap ook nog steeds in mn auto).
En het gaat hier nu al weer 5 jaar super, ik zou niet anders meer willen (en mn hondjes ook niet !)
#1849983
miik schreef: Tja tuurlijk schrik ik er ook van. Voor de eigenaresse is het verschrikkelijk.
Maar mn honden eten zo graag Barf en ik zie zo veel voordelen, dat ik wel gewoon doorga met Barf geven.
(er gebeuren ook veel auto-ongelukken en ik stap ook nog steeds in mn auto).
En het gaat hier nu al weer 5 jaar super, ik zou niet anders meer willen (en mn hondjes ook niet !)
helemaal met miik eens
#1850194
miik schreef: Tja tuurlijk schrik ik er ook van. Voor de eigenaresse is het verschrikkelijk.
Maar mn honden eten zo graag Barf en ik zie zo veel voordelen, dat ik wel gewoon doorga met Barf geven.
(er gebeuren ook veel auto-ongelukken en ik stap ook nog steeds in mn auto).
En het gaat hier nu al weer 5 jaar super, ik zou niet anders meer willen (en mn hondjes ook niet !)
Dit "risico"wil je misschien nemen met een gezonde hond maar met een DCM hond zoals Parelridder die heeft kan je je domweg geen incidenten veroorloven want elke narcose is 98% zeker dodelijk. Met een gezonde hond zou ik wel het risico nemen afhankelijk van hoe gulzig ze zijn. Hier wordt nu 6 jaar gebarft en tot nu toe geen noemenswaardige incidenten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door