Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
#1847710
Hoi Allemaal.
Ik ben hier nieuw op het forum. En ook totaal nieuw met barfen voor de kat. Heb de afeglopen dagen heel veel zitten lezen over dit onderwerp maar ik heb toch wat vragen.

Met mijn honden doe ik vooral KVV. op dit moment zie ik het niet zitten om ze op barf te zetten. Maar ik geef naast KVV wel pens, hart, ribben, kippepoten ed.

Mijn katten had ik eindelijk op een brok van natuurlijke afkomst....dat was al een zoektoch opzich. maar nu heeft 1 van de katten ontsteking in haar bekje. Ze heeft geen tandplak. alleen het tandvlees is rood. Ze heeft nu een AB spuit gehad en Vet- Aquadent in haar drinkwater. Er werd me aangeraden op haar nu even blikvoer te gaan geven.

Blikvoer vind ik stinken en nog lachwekkender....er zit meestal maar rond de 4% vlees in van wat het voor moet stellen. Dus ik geef bijv. konijn....dus dat is dan 4% konijn en de rest????troep??? nou mij niet gezien dus. Met brokken weet je al niet zeker wat je in ze stopt, maar blikvoer lijkt me helemaal niks.

dus heb ik een bakje KVV van de honden gegeven. En madam is tot tegenstelling wat ik hier op BP heb gelezen dus van nature een barfer...ze eet dus met smaak dit vlees! Alleen ben ik bang dat dit dus niet voldoende voor haar is op de langere termijn. Het is compleet vlees voor de hond. Dus niet voor de kat.
Aan welke toevoegingen zou  ik moeten gaan denken wil ik mijn kat dus volledig compleet kunnen geven? Er is nl ook altijd verschil tussen kattebrokken en hondenbrokken. Weet neit meer wat nou dat verschil maakt, maar ik wil mijn meisje niet tekort doen natuurlijk.

ik had al iets horen vallen over omega 6. En/of Arachidonzuur....?? is voor mij ff acabadabra hoor. Maar moet ik dit toevoegen? of zit dit al in het vlees?
En hoe zit het met vitaminen? Moet ik die ook nog los toevoegen?

ik hoop dat iemand mij kan helpen. ik vind overal op internet compleet voedingen voor honden, maar voor katten is er niet iets specifieks. En aangezien het toch twee verschillende diersoorten zijn ga ik er nu vanuit dat ze ook andere behoeftes hebben. Maar is dat eigelijk wel zo?

Nu ja ik hoor het graag van jullie!
Door Mevroi Kruim
#1847853
Welkom! En wat een slimme kat heb jij  ;)
Op zich is honden-kvv prima voor een kat, mijn katten eten ook graag Rodi, de varianten zonder pens dan. Het is echt "compleet" genoeg voor een kat, ik zou me daar niet druk over maken. In principe moet je dus vooral niet nog extra vitamines gaan toevoegen, overdoseren is ook ongezond.

Idd zijn omega-vetzuren heel gezond voor kat en hond en mens. Wil je die via de voeding geven dan zijn vette vissoorten als zalm, panharing, sardien de aangewezen manier. Vers en rauw dus bij voorkeur. Je kunt gerust je kat een maaltijd sardienen geven, zalm vinden ze hier helemaal het einde en da's voor een keertje ook best te betalen. Een keer per week een maaltijd vette vis of door de week heen verdelen is helemaal prima.
Verder is het voor het gebit aan te raden om ook de kat knaagwerk te geven in de vorm van barf-onderdelen als kippennek, lappen spiervlees, konijnkarkas en dergelijke.

En ls je kvv als hoofdvoeding geeft is het verstandig om merken en varianten af te wisselen. Net als wanneer je barft ben je er dan zeker van dat je kat alles krijg wat 'ie nodig heeft.
Door Nathascha
#1847904
ja vond haar ook echt geweldig dat ze zo hup het vlees opat!
Heb nu kipcompleet, eendcompleet en rundcompleet besteld. alleen zit er in de kip en de rund variant wel een beetje pens. Ik hoop dat ze het lust.  ::) Maar voor het knaagwerk heb ik kippenekken en eendevleugels. kijken of ze het lust. Zo niet, dan heb ik gelukkig honden die het ook eten, dus weggegooit is het zomaar niet.

Ik hoop dat mijn dametje haar bekje nu wat minder gaat onsteken en dat op deze mannier gaan voeren en 'natuurlijk' tandenpoesten haar gaan helpen. Nu na de AB en bijna een week op vlees, komt ze wel weer aan en is ze weer vrolijker!! dus ik heb goede hoop.

Nu de andere dame nog gaan overtuigen....die is al 6 jaar alleen maar brok gewent. Dus met haar word het puzzelen. knagen zou wel goed voor haar zijn ze heeft al behoorlijk wat tandsteen. :( en moet binnenkort ook naar de DA daarvoor.
Door flin
#1848388
hai en welkom!


vers is voor de katzels zowiso al 'n oppepper, kwa weerstand bedoel ik dan
'k hoop dat de tandvlees-perikelen snel zullen verdwijnen!

  is er verder onderzoek gedaan?
Door Nathascha
#1848726
hi flin
ze is verder ok. wat een normaal gezondheids onderzoek betreft dan. Ik heb haar nog niet zo lang geleden geadopteerd. Ze zat wel dik onder de vlooien... :( de rest van het huis nu ook  :-\ heb nog nooit vlooien gehad, dus we zijn hard aant bestrijden.
maar buiten haar tandvlees om lijkt ze verder gezond.

Na volgend weekend gaan we terug naar de DA. Ik hoop dat ik dan met trots kan zeggen dt ze zo opgeknapt is van Barfen! haha de DA is qua vers voeren een beetje wereldvreemd.  :biggrin2: Maar dat schijnt normaal te zijn voor DA.
Door mirdj
#1855041
Bij mij zitten er 3 dierenartsen in de praktijk en er is er eentje fel tegen vers voeren, dat is dus ook degene waar ik nooit naar toe ga  :biggrin2:

De andere 2 staan er neutraal tegenover en zien dat het voor mijn katten goed werkt. Toen ik ze uit het asiel haalde waren ze veel te zwaar, hadden ze doffe vachten en Snoepie had erg last van tranende en vieze ogen. Achteraf blijkt dat door zijn voedselallergie/intollerantie te komen. Nu zijn ze perfect op gewicht, hebben ze glanzende vachten en Snoepie heeft geen last meer van zijn ogen of allergie. Gelukkig zien zij dat ook in en hebben ze er nog nooit een slecht woord over gezegd.
Door Nathascha
#1855060
goed om zulke verhalen te horen!

Bij mijn honden zie ik ook alleen positieve dingen. Zoals dat mijn teef wel erg veel tandplak begon te krijgen. Ook licht ontstoken tandvlees. Heb voor haar een AB gekregen en ik moest een afspraak gaan maken om tanden te reinigen. pff moet ze dus onder narcose....en dat vind ik niet leuk. Ondertussen kluifbotten/runderribben besteld om gewoon eens uit te proberen. Ze kregen tot dan toe kvv en runderoren. Maar nu ze dus 1 a 2 x in de week een stuk runder of lanmsrib krijgen, zie ik dus ook geen tandplak meer. Heel gek, maar de tanden zijn  nu wit. Geen ontsteking meer. En ik hoef dus nu ook niet meer voor gebits reiniging!

ik ben alleen een beetje spuit elf met mijn katten op vers te gaan zetten....nooit aan gedacht. Ja ze jatten weleens wat uit de hondenvoerbak, maar verder kregen ze brokken. Maar nu mijn adoptie kat problemen heeft met haar tandvlees, kreeg ik opeens het heldere licht. Ze is nu een paar weken bij ons dus ik ken ze nog niet door en door, maar wat ik zie is dat lekkerder in haar vel zit. ze gaat nu praten tegen me want ze wil vlees...haha. En ze is kroeliger. en dat na bijna 2 weken vers geven....nu haar bekkie en haar vacht nog! Maar we houden de moed erin!
Door mirdj
#1855192
Dat klinkt allemaal goed. Over een paar weken ga je meer verschil merken, vooral de vacht zal je zien opknappen.

Snoepie z'n gebit is vorig jaar gereinigd en bij Max heeft de DA bij de jaarlijkse controle wat tandplak weg gehaald. Gelukkig laten ze heel veel toe zolang ik maar in de buurt ben. Snoepie is in 15 maanden tijd al 4x onder narcose geweest, gebitsreiniging, 2x verstopte darmen en een paar weken geleden een nieuwe knieband. Dat vind ik dus ook meer als genoeg voor de komende tig jaar, maar ja je hebt het nou eenmaal niet helemaal voor het zeggen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1855203
Nathascha schreef: runderribben
Die dingen zijn knoerthard en bot van koeien verteerd slecht. Liever niet meer geven.
Door Mevroi Kruim
#1855407
Met koekje eens, geef alsjeblieft geen runderribben! Er is een hond hier op BP aan overleden  :-\
Om te knagen zijn eetbare botten prima, dus van gevogelte, haas/konijn, zachte lams- en geitenbotten, ribben, schouderbladen, bekken. Vooral geen dragende delen (poten) van grote grazers, die zijn echt levensgevaarlijk en echte tandenmoordenaars. Lappen pens of kopvlees werken ook prima om gebitten te reinigen.
Door Nathascha
#1855451
Hi koekje en kruim.
Heel erg bedankt voor de waarschuwing!
Waarom word die zooi dan verkocht? Ik ben Miss een beetje dom geweest door naar leveranciers te luisteren. Maar ik ging ervan uit dat die wel wisten waar ze het over hadden. Nou lekker is dat, dat ze ten koste van dieren centen verdienen. Lekkere dierenliefhebbers.
Ik ga ze gelijk weggooien 5 kilo miskoop dus...
Ik beloof jullie dat ik de volgende keer eerst jullie hulp vraag! Top dit forum....waarom heb ik dit niet eerder ondekt?
Door Mevroi Kruim
#1855583
Goedzo! Niet weggooien trouwens, lekker soepje van trekken voor jezelf  ;)

Tja, waarom verkopen mensen dingen? Brokken worden ook wijd en zijd verkocht als gezond en je kunt niet zonder en meer van dat soort kul. Handel is handel denken mensen kennelijk. De gemiddelde slager weet je ook haarfijn uit te leggen dat kippenbotjes le-vens-gevaarlijk zijn en runderknoken prima voor de kiezen  :-X tis dat wij hier wel ff andere ervaringen hebben  :-X
Een wolf eet trouwens ook geen poot-botten van grote grazers, die krijgt 'ie niet weg en recreatie-knagen doen wolven echt niet aan. Zelfs leeuwen laten dat soort kneiterharde botten mooi voor de hyena's liggen, dat zijn echt de enige dieren die probleemloos poten kraken en opeten. Onze salon-hondjes hoeven er helemaal niet aan te beginnen.
Door Nathascha
#1855592
van ribben soep trekken??
Maar nog wel een vraagje hierover. Ribben zijn niet dragende delen toch? Maar van rund is dat dus niet goed? poten of knoken van rund geef ik ze niet omdat ik al eens had gehoort dat je idd alleen niet dragende delen moest geven.

sorry....  :offtopic2: voor katten dan he.
Door Limpy
#1855595
Waarom zou je van ribben geen soep trekken als er wat vlees aan zit?

Zou ik ook gedaan hebben want weggooien in zonde  ;D
Door Mevroi Kruim
#1855682
Runderbotten zijn allemaal veels te hard, net als paardenbotten. Dus ook de ribben zijn griezelige dingen die een hond maar slecht verteert, alstie er al een stuk af kan krijgen. Met alle risico's van dien dus.
Van kleine grazertjes als lam en geit en hele jonge kalfjes kun je nog wel de niet-dragende delen voeren. Waarbij ik zelf kalf al gauw te link vind, en lams- of geitenkoppen echt voor gevorderde en netjes etende barf-honden.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door