Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door BubbaBling
#1847511
Als ik eendenvel droog komt er wel bijna een beker vet per keer beneden in de bak te liggen.
Ik doe dat over bubba's eten, hij vind het lekker en hij moet vetten hebben.

Maar mijn vraag is hoelang dat houdbaar is.
Aan de ene kant denk ik, het is vet dus lang houdbaar, maar aan de andere kant denk ik het is vers dus dan weer niet  ???
Wie weet?
Door pallas
#1847524
Ik geef niet te veel vet. Ik voer liever gewoon wat meer.
honden op barf eten relatief vrij vet en teveel is slecht voor de alvleesklier.

eendevel is wel het vetste wat er is geloof ik.

Als jet het graag wil bewaren dan kan je het in porties in de vriezer bewaren (ijsklontenbakjes is wel handig denk ik)
Gebruikersavatar
Door pike
#1847608
_Sandra_ schreef: Mogens eliasen heeft toch een vetpercentage vastgesteld hoeveel een hond hoort te hebben?

Zie: http://barf-natuurlijk.nl/mogens/mogens_vet_voeding_hond.html

Hoe verwijderen jullie trouwens de vetlaag van de eendenrug?
Gewoon met een scherp mes. En dan zit er nog meer dan genoeg vet in/aan.
Het vlees en de vleesbotten die je geeft bevatten toch altijd al een hoeveelheid vet. Zelf geef ik nooit extra vet, en alles wat er aan klodders extra aanhangt snij ik weg (daar zijn de vogels nu heel erg blij mee). Als er een te schraal wordt krijgt hij gewoon meer te eten.
Door BubbaBling
#1847709
Ja ik trek het er ook zo af.
Sommige zitten wat steviger dan ff ene mesje een beginnetje maken.

Ik ga me inlezen op de vet precentages, bedankt!
Door Nynke
#1848257
als je het eendenvel verwijderd hebt, met vet, kun je het uitsmelten, vermengen met vogelzaad en in een oindakaaspot doen en buiten leggen/hangen voor de vogels  :) :) :)
Gebruikersavatar
Door pike
#1848289
Nynke F schreef: als je het eendenvel verwijderd hebt, met vet, kun je het uitsmelten, vermengen met vogelzaad en in een oindakaaspot doen en buiten leggen/hangen voor de vogels  :) :) :)
Is ook een leuk idee! Ik snij het tot nu toe gewoon in kleine stukjes. En dan zijn er in eens allemaal kleine Pikejes: hap slik weg zo snel mogelijk zo veel mogelijk naar binnen stoppen  :biggrin2:
Door BubbaBling
#1848422
Nynke F schreef: als je het eendenvel verwijderd hebt, met vet, kun je het uitsmelten, vermengen met vogelzaad en in een oindakaaspot doen en buiten leggen/hangen voor de vogels  :) :) :)
Bij mij wordt het niet hard het vet  ???

Maar ik heb ook al een vogelhuisje vol met pinda's, een voederhuisje vol met zaad en 20 vetbollen  ;D
Door inni
#1848553
Nynke F schreef: als je het eendenvel verwijderd hebt, met vet, kun je het uitsmelten, vermengen met vogelzaad en in een oindakaaspot doen en buiten leggen/hangen voor de vogels  :) :) :)
Ik hang de stukken soms zo in een boom en uitgesmolten vet met vogelzaad doen we hier ook wel eens in een kleine terracota bloempot, een dwarsliggend stokje met daaraan een touwtje en je kan 't ondersteboven ophangen (er komt bij regen ook geen water in) of in een lege of bijna lege kokosnoot schelp.
Door Nynke
#1848939
BubbaBling schreef: Bij mij wordt het niet hard het vet  ???
ook niet in de koelkast ?  :-\ :-\ :-\
Door BubbaBling
#1849224
Heb t nu in de koelkast een nacht en het is nu wel geheel wittig geworden maar nog aardig vloeibaar  ???
Moet ik t mss even aanbakken?
Door Nynke
#1849324
BubbaBling schreef: Heb t nu in de koelkast een nacht en het is nu wel geheel wittig geworden maar nog aardig vloeibaar  ???
Moet ik t mss even aanbakken?
Nee, dat lijkt me weinig zin hebben  :-\ :-\ je kunt het eventueel wel in een steelpannetje opkoken tot het vocht verdwenen is en het vet overblijft, maar ik zou die moeite niet doen  :-\ :-\  misschien kun je het dan beter mengen met paneermeel en vogelzaad en zo aan de vogeltjes voeren ?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door