Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tieneke
#182692
Een nieuwe klant van mij had ernstige problemen met haar jonge Bassethond Robbe.
Na brokken met veel gal spugen is zij sinds kort vers gaan voeren.
Zij gaf nog niet zo lang Duck,echter de hond van nog geen jaar oud bleef problemen houden met gal etc en spugen...
De hond heeft last van een verbrede slokdarm.
Hij moet ook uit een verhoogde voerbak eten.
Sinds zij kontakt met Paul heeft gehad is zij Carnibest kip en lam gaan voeren en het spugen was en is nu nog helemaal over ;)
Echter, er is nog een heel klein probleempje!
Robbe zit nu nog steeds op medicijnen(cimetidine)sinds hij ziek werd.
Een half tabletje s'morgens en s'avonds.
Gistermiddag heb ik Robbe himself gezien :-* :-*
Hij zag er echt fantastisch uit zowel vacht,glans als uiterlijk :P :P
Zeker niet te dik maar ook niet te dun 8)
Ik had nog nooit zo'n lekker lief Basset(je) van dichtbij gezien ;
Terwijl ik alles aanhoorde voelde ik gewoon dat die medicijnen waarschijnlijk overbodig waren!
Robbe leeft nu al zo'n kleine maand op Carnibest.
Sinds kort zijn de eigenaren dus van brokken naar versvlees gegaan.
Moeten ze doorgaan met die Cimetidine(zuurremmers)of gewoon stoppen?
Terwijl ik dit zit te tikken krijg ik van de eigenaresse een mailtje dat ze gisteravond en vanmorgen geen Cimetidine heeft gegeven en dat de hond absoluut geen ziek gedrag heeft vertoont!
Volgens mij zijn dit weer de wonderen van het versvlees ;)
Door Audrina
#182733
Als de hond last blijft houden van maagzuur en ze moet hem daarvoor de cimetidine blijven geven, zou ze misschien ook eens maagcompositum van de Groene Os kunnen proberen. Dat maagcompositum is op kruidenbasis en dat cimetidine is toch een "chemisch" middeltje.
Wat goed dat ie zo is opgeknapt van de CB. Wat overzetten op vers allemaal wel niet kan doen he? ;)
Door Lizzy
#182753
Geen idee of dit middel afgebouwd moet worden of dat ze er in 1 keer mee kan stoppen. Maar een onschuldig middeltje is dit natuurlijk niet.

Kijk:

- ter voorkoming van heroptreden van maagzweer;
- ter voorkoming van heroptreden van een zweer van de twaalfvingerige darm;
- behandeling van een zweer van de twaalfvingerige darm;
- behandeling van een maagzweer;
- ontsteking van de slokdarm door oprisping van maagzuur;
- teveel aan maagzuur, zoals bijvoorbeeld bij het syndroom van Zollinger-Ellison kan optreden.

Contra-indicaties

- overgevoeligheid voor cimetidine of soortgelijke geneesmiddelen;
- zoutloos dieet.

Voorzorgen/Waarschuwing

Voorzichtigheid is geboden bij:
-maag- en darmaandoeningen van onbekende oorzaak;
- verhoogde bloeddruk;
- stoornis in de nierwerking.
Het medicijn is niet geschikt voor mensen met een zoutloos dieet. Dit geneesmiddel kan het effect van alcohol versterken.

Bijwerkingen

Het geneesmiddel wordt over het algemeen goed verdragen. Soms treden ongewenste bijverschijnselen op zoals:
- hoofdpijn;
- misselijkheid;
- diarree;
- verstopping;
- winderigheid.

Ik zou zeggen: laten ze inderdaad proberen van deze medicijnen af te komen. Goed voer kan het probleem simpelweg al oplossen trouwens. Maar ik vind dat maagcompositum een goed idee, mocht hij toch weer problemen.

Is het een Engelse Basset trouwens?
Door jeanne
#182794
de basset van mijn vriendin spuugde ook heel vaak gal of maagzuur. Die hond is zelfs een keer met spoed geopereerd omdat ze bleef spugen, en er íets' in de maag zat. Bleek dus een soort van uitstulping te zijn, volgelopen met maagzuur :o Dit kwam niet vaak voor, haar hond was de 2e in de praktijk in al die jaren. Ze heeft nog een tijdje medicijnen gehad om het maagzuur de remmen (of zoiets) maar toen ze op vlees overing, heeft ie nog even gespuugd, waarschijnlijk van de overgang, en daarna nooit meer.

Hm, heb je misschien helemaal niks aan, dit verhaal, maar kwam ineens bij me op ;)
Door Lizzy
#182797
Nou, ik vind het goed dat je het vermeldt Jeanne! Overigens baart het mij een tikje zorgen dit verhaal vaak te horen in combinatie met Bassets... Ik heb dit probleem natuurlijk zelf met Whoofer gehad en soms ga ik echt denken dat het in het ras zit hoor, dit probleem. Ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat de fokkers hier eens naar gaan kijken. En serieus aan de slag gaan met andere voeding (ik bedoel vers natuurlijk). Want dit is toch niet normaal? Of zie ik spoken?
Door jeanne
#182802
Lizzy schreef: Nou, ik vind het goed dat je het vermeldt Jeanne! Overigens baart het mij een tikje zorgen dit verhaal vaak te horen in combinatie met Bassets... Ik heb dit probleem natuurlijk zelf met Whoofer gehad en soms ga ik echt denken dat het in het ras zit hoor, dit probleem. Ik denk dat het de hoogste tijd wordt dat de fokkers hier eens naar gaan kijken. En serieus aan de slag gaan met andere voeding (ik bedoel vers natuurlijk). Want dit is toch niet normaal? Of zie ik spoken?
Nou, afgezien van het verhaal van Tieneke, van mijn vriendin en van Whoofer, ken ik niet meer bassets met dit probleem, en ik ken er toch heel wat. Dus hopelijk valt het mee...........
Ik vind wel dat ze ook aan de slag moeten gaan wat huidproblemen betreft! Want het is onderhand normaal dat een basset huidproblemen heeft!!!!
Demodex is erfelijk (toch?) en met zulke teefjes worden gewoon meerdere nestjes gefokt, daar kan ik me werkelijk boos om maken. En als je uit het zelfde nest veel pups krijgt met huidproblemen, (teveel aan huidgisten) moet je die hele lijn uit de fok halen vind ik. Maar ja, wie ben ik ::)
Sil, onze stamboomloze-met-schoonheidsfoutjes-lieve-mooie-reu, heeft een hele gave huid, geen enkel rood plekje!!
Terwijl Bes zo af en toe wat rode oksels heeft :-\
en dat hebben heeeeeeeeeel veeeeeeeeeel bassets >:(
is toch nie normaal??????????
Laatst gewijzigd door jeanne op vr 08 okt 2004, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#182878
Bedankt voor je antwoord Lizzy ;)
Ik denk dat de eigenaresse zich nu wel even achter de oren zal krabben wat betreft die medicijnen.
Heb haar gisteren gezegd dat ik onder medisch een vraag over haar basset zou stellen.
De hond is natuurlijk nog geen jaar en om hem dan al voor altijd op die medicijnen te zetten terwijl dit waarschijnlijk niet eens meer hoeft......
De mensen waren dolgelukkig dat Robbe weer gezond aan het worden is,zij hebben heel wat Da bezoeken en onderzoeken achter de rug.
De hond krijgt dan ook niets anders dan versvlees,geen verboden lekkernijen etc.
De hond zag er trouwens hetzelfde uit als Whoofer,Bes en Sil ;)
Wat is het verschil met een Engelse of gewone Basset? :-\
Door jeanne
#182879
die ik heb zijn engelse, en die Geertje heeft is een Franse. Saartje was ook een franse dame.
De franse dames zijn veel slanker van bouw en hebben geen losse huid. De engelse zijn dus veel grover en zwaarder gebouwd en hebben dus wel losse huid.
;)
Door tieneke
#182882
jeanne schreef: die ik heb zijn engelse, en die Geertje heeft is een Franse. Saartje was ook een franse dame.
De franse dames zijn veel slanker van bouw en hebben geen losse huid. De engelse zijn dus veel grover en zwaarder gebouwd en hebben dus wel losse huid.
;)
Dan moet Robbe een Engelse zijn ;)
Vooral rond zijn poten zat veel los vel ;D ;D
Door tieneke
#183980
Het gaat nog steeds heel goed met Robbe :D
Zonder medicijnen en hij vreet als een dijker :P ;D
O goddelijk versvlees! :-*
Door Lupa
#183998
jeanne schreef: die ik heb zijn engelse, en die Geertje heeft is een Franse. Saartje was ook een franse dame.
De franse dames zijn veel slanker van bouw en hebben geen losse huid. De engelse zijn dus veel grover en zwaarder gebouwd en hebben dus wel losse huid.
;)
hahahah het klopt niet meer geer heeft ook een engelse ;D ;D ;D ;D
Door jeanne
#184357
Lupa schreef:
hahahah het klopt niet meer geer heeft ook een engelse ;D ;D ;D ;D
ja, hihi
ik vond Sophie al flink voor een franse ;)
Door tieneke
#184687
jeanne schreef: ja, hihi
ik vond Sophie al flink voor een franse ;)
Het wordt nog gezellig met al die Engelse-Bassets ;D
Door tieneke
#191445
Gisteren zijn de eigenaren van Robbe weer geweest en het gaat werkelijk toppie met hem!
Nog steeds geen medicijnen en nergens last van ;)
Door HaykeKik
#3465623
Mijn hond heeft Chronic Belly Disease, dat betekent ook dat ik vooral bezig ben haar maagzuur te controleren. Deze week bij internist geweest en die adviseerde prednison. Ik wil dat toch even uitstellen. Geef haar sinds vrijdag Zitac (Google maar) en yoghurt en al durf ik het niet hardop te zeggen… ze heeft nu al 3 dagen uit zichzelf gegeten. Zou het de yoghurt zijn? Nu kefir besteld, zou nog beter zijn. Misschien kun je iets met deze info?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door