Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Anabela
#1844806
hallo allemaal,

Ik ben Ana, en heb een franse bulletje Stitch van bijna 2 jaar. Na een gesprek met een goeie kennis van mijn zusje ben ik hier op jullie site terecht gekomen, en wil heel graag gaan barfen....

Mijn hond heeft sinds de zomer vakantie last van kale/rode plekjes op zijn vacht/huid. Na een consultatie bij de DA heeft hij inmiddels 2 kuurtjes achter de rug, waarbij de laatste 3 weken duurde en 2 weken geleden de laatste pilletje hebt gegeven. Vandaag kwamen we er achter dat hij weer met kale plekjes begint, weer naar de DA en jahoor hij kan beginnen met Z/D voer. Nu heb ik ook via die kennis gehoord dat het allemaal komt door de brokjes en dat zij sinds haar hond versvoer geeft geen probleem meer heeft. Ik wil heel graag ook beginnen met barfen alleen nu komt het, heb al een beetje zitten lezen, maar kom er niet uit.

Mijn vraag is: kan iemand mij helpen om een menu samenstellen voor mijn bulletje (bijna 17kilo)..

Al het vlees e.d. dat word toch niet gekookt dat geef je toch zo..

Alvast bedankt voor al jullie reactie.

Grt Ana
Door jara
#1844833
Hallo en welkom op BP.

Wat snap je niet aan het zelf samenstellen? Het begint bij het goed inlezen. De beschrijvingen in de bibliotheek is een goede plek om te beginnen. Lees zeker het gedeelte over wat wel en wat niet voeren en welke beginnersbotten er zijn!

Wil je in 1 keer volledig over op barf, of wil je KVV en barf afwisselen... Hoeveel dagen Barf wil je geven...
Als je je hebt ingelezen en weet hoeveel dagen Barf je wil voeren bereken je de percentages met behulp van de rekenhulp

Schat hoeveel procent van zijn gewicht je hond nodig heeft (je kan later altijd omhoog of omlaag bijstellen) x aantal dagen dat je Barf wil voeren en maak de verdeling adh van de percentages botvlee, spiervlees etc die je wilt gaan voeren.

Het lijkt moeilijker dan het in werkelijkheid is!! Het is alleen aardig wat informatie die op je afkomt maar het is goed te volgen en staat hier duidelijk uitgelegd.

En je kan altijd terecht met al je vragen.

Succes
Door Anabela
#1844846
Dank je wel Jara voor je antwoord.

Ik heb alle documentatie wat ik kon vinden gelezen en heb ook begrepen dat je het liefst kan beginnen met kippennekken (als je hond dat niet gewend is). Alleen moet ik bijv. morgen 5 (gestampte) kippennekken geven of moet ik er meer dingen bij doen. Dat vind ik juist het moeilijke ervan. :'(

Voor nu wel ik om de dag gaan doen. Dus 4 dagen in de week.

Ik ben nl. heel erg onzeker en wil het graag GOED doen...
Door jara
#1844853
essentie van Barf voeren is dat je alles rauw geeft.
Ga geen botten verhitten want juist dan gaan ze splinteren! en vlees koken is ook zeker niet nodig.

Als je voor het eerst de nekken gaat geven kun je vooraf de nekken even bewerken met een hamer oid om ze te kneuzen. Kijk goed hoe je hond ze eet. Als ie gaat schrokken kun je ze misschien beter even vasthouden. Knip ze iig niet in stukjes.
Ik weet niet wat je verder nog in huis hebt, maar orgaan en of spiervlees kun je er altijd bij geven.
Geef er iig geen brokken bij als je botvlees voert.

Je zal zien dat je hond geniet

Groet Allard (Jara is de naam van mijn viervoeter)
Laatst gewijzigd door jara op wo 01 dec 2010, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1844858
Als je hondje helemaal geen vlees is gewend, is het misschien makkelijker voor allebei om met KVV te beginnen, liefst eentje zonder granen, omdat je vermoed dat het aan de granen ( brokjes) ligt, dan ben je al een grote stap in de goede richting.
Er zijn vele smaken te krijgen dus je kunt voldoende afwisselen, gaat dit goed ga je wat barf erbij geven zo hoef je nog niet naar percentage`s te kijken want KVV is compleet.
Soms lijkt de kwaal te verergeren, maar dat komt omdat de hond kan gaan ontgiften, de vuile stoffen z`n lichaam uit, daar moet je dan even doorheen bijten, maar dat is lang niet altijd zo !
Succes, het is zoveel leuker voeren dan brok !!
Door jara
#1844875
Dat staat voor kant en klaar vers voer. Dus gemalen en gemixed vlees voor je hond verkrijgbaar in supermarkten, dierspeciaalzaken etc. Meestal zitten hier toevoegingen in zoals vitaminen etc. Je hoeft dus zelf geen supplementen toe te voegen.
Nadeel hiervan is dat je niet exact weet wat je voert.

KVV en barf zijn zeker in het begin goed samen te geven en zoals al aangegeven hoef je als je bijvoorbeeld 3 dagen Barf geeft en 4 dagen KVV hoef je niet echt rekening te houden met de percentages.
Door jara
#1844878
n.b  Indien je hond allergisch is voor graan zou ik de kippenmaagjes achterwege laten....kip eet granen... 8)
Lever en hartjes kun je er zo bijgeven.
Door Nicolette Wildschut-Kamst
#1846775
Dank je wel voor de tip over de kippenmaagjes! Ik had ze nog niet gehaald maar ik had er ook niet 1,2,3 bij stilgestaan dat kippen idd granen eten en onze Mac heeft veel problemen met de gluten!
Zo leer je hier elke dag weer iets bij  :thumbup:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door