Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Benjamin
#1842586
Hallo leden van Barfplaats

Binnenkort eigenlijk morgen al krijg ik een kitten. :biggrin2: Benjamin Hij is 11 weekjes oud en een huiskat.
Ik wil hem kvv gaan geven, maar daarbij wil ik ook afwisseling hebben voor Benjamin.  ::)

Hij krijgt nog steeds brokken kan ik hem in een keer overschakelen.
Ik ben opzoek naar kvv Carnibest ik woon in Amsterdam op de Albertcuijp straat weet iemand een addresje voor mij?
Om de hoek bij mij zit een kat en hond natuur winkel erg handig en daar heb ik zelfgemaakte kvv gehaald.  :DMaar wil Carnibest gaan voeren.

Wat kan ik gaan voeren als afwisseling en ook kauw artiekelen. ( gerookt of vers)

Hoe oud moet Benjamin zijn om bijv een kuiken te eten ?

Wat kan je allemaal geven eigenlijk aan een kitten/kat en dan doel ik op Barf.

Hoeveel kvv moet ik geven aan Benjamin ?

Nou dat waren me vragen.

ik hoor graag van jullie.

groetjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#1842681
welkom!

op de rijnstraat zit natuurlijk gezonde dieren: http://www.natuurlijkgezondedieren.nl/
daar hebben ze allerlei soorten kvv (ook carnibest) en dingetjes om te knagen.
ik zou geen gerookte dingen geven, die zijn al vaak te hard voor honden, laat staan katten of kittens. om te knagen kan je een gewoon vers vleesbotje geven; denk aan een kippennekje of kwartel om mee te beginnen. kwartels zijn erg lekker.

dat zelfgemaakte spul van de vergulde hond kan je best af en toe geven, maar ik zou dat niet volledig doen. je weet nooit wat er precies inzit en moet maar op de blauwe ogen van de winkel/fabrikant vertrouwen. met ander kvv heb je natuurlijk hetzelfde idee, maar menig merk staat onder strakke controle etc.

met 11 weken kan hij al kuikens eten. soms is het begin even wennen aan structuur en smaak.

wat een kat allemaal aan barfspul kan hebben is heel veel, kijk maar even in de kattenbarf-afdeling voor meer inspiratie. geef nooit rauw varkensvlees.
Door Emytje
#1842766
Ik volg dit topic even. Over drie weken krijgen wij er een Sphynx kitten bij die dan 13 weken is. (wel al gewend aan carnibest)
Door Benjamin
#1843902
Benjamin is al 1 dag bij mij.

ik kreeg nog een zak kattenbrokjes mee naar huis. Maar ik hem meteen kvv voor geschoteld. hij moet wel eventjes wennen maar dat is ook niet gek.
Ik laat het vlees ongveer een uurtje staan en dan pak ik weer nieuw vlees. kittins moeten toch de hele dag kunnen eten?
en in de nacht laat ik nog eventjes brokjes staan. Zodat die wel kan eten of is dit onnodig. Hij eet wel kvv maar met kleine beetjes, of ik doe er wat kattenmelk doorheen.

Bedankt voor de tip waar je kvv kan halen ga vandaag even kijken.

groetjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#1844189
Nee, kittens hoeven niet persé de hele dag te eten. Ze hebben wel wat meer eetmomenten op een dag nodig, want een kleine maag.
Ik zou de brokken echt wegdoen, ook niet in de avond geven. Zo is de kans dat hij zich dan voleet en zn kvv laat staan. Er zijn genoeg opvangen en asiels blij met de zak brokken en anders de vuilnisbak wel.

Je kan best de kvv wat langer laten staan (uit de zon en niet naast de warme kachel bv), maar dan kan je het ook terug in de koelkast zetten.

Per dag zal hij ongeveer 8-10% van zn lichaamsgewicht aan kvv nodig hebben, om soms iets meer naar behoefte. Net als mensen groeien katten in een spurt, dus met zo'n groeiperiode heeft hij ineens even meer nodig. Je merkt dat vanzelf wel.
Dat hij nu nog niet zo heel veel eet, is logisch. Alles is anders, zelfs het voer. Dat is even wennen. Met een halve week zal hij normaal moeten gaan eten.
Door Mevroi Kruim
#1844572
Hier kregen ze een keer of 4 a 5 per dag, maar dat waren dan echt ukken van 6 weken (vondeling) tot 9 weken. Vier keer bevalt prima voor iets oudere, en na een maand of wat kun je terugschroeven naar 3 en dan naar 2.
Door Benjamin
#1844809
Oke dus de brokjes die hoeven dus niet meer in de nacht.
:biggrin2:
Hij begindt steeds meer kvv te eten.maar hij eet kleine beetjes en dan gaat die weer wat anders doen.
De ontlasting is ook prima geen afwijkingen zo ver ik kan zien.
Deze week nog een check naar de DA hij niest namelijk best vaak. Hij heeft wel schone oogjes en geen vieze neus, ik denk dat hij een koutje heeft opgelopen. Maar voor de zekerheid naar de DA en dan krijgt hij meteen zijn shot. Ik had ook een link van een DA gekregen en daar ga ik ook heen.

groetjes
Gebruikersavatar
Door koekje
#1844888
Benjamin schreef: hij niest namelijk best vaak.
krijgt hij meteen zijn shot.
Ho! Een zieke kat NOOIT vaccineren! Een goede dokter zal je dat ook vertellen, maar die kan niet altijd zien of een kat thuis niest (en dan in de praktijk net niet).
Dus eerst helemaal beter worden voordat er een vaccinatie ingaat. Je kan deze week wel op controle bij de dokter, die kan dan kijken hoe ernstig de niesziekte is. De dokter van het linkje waar je ook kvv kunt halen (in de rijnstraat) is volgens mij best een goeie.
Door Benjamin
#1845221
Oke Het niezen neemt wel wat af maar hij blijft het doen. Maar als hij ziek is mag die dus geen shot hebben.
Ik heb vanacht de brokjes weg gehouden en vanochtend heeft hij goed gegeten voor zijn doen dan.
maar hij heeft nog wat laten staan en als ik dat in de koelkast zet dan komt die snel naar de voerbak.
Ik zet het dan gewoon weg de volgende ronde mag die weer eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1845331
aangezien hij blijft niezen, deze week wel even naar de dokter.
niesziekte kan ook verstopte neus en blaren in de bek geven, dat eten de katten ook slecht of niet meer en moet er medisch ingegrepen worden. de dokter kan gelijk verder een algehele check doen naar de overige onderdelen (hartje luisteren enzo).
Door Loeka
#1847963
Waarom zo weinig keer per dag? Ik ben sinds een paar maanden juist het tegenovergestelde gaan doen. Zo vaak mogelijk. Waar het op neer komt is dat ze nu zelf bepalen wanneer ze eten. Ik heb een KVV in een (dik en stevig soort) glas op een bordjes door het huis verspreid staan. Als ze iets willen eten moeten er altijd iets voor doen, net als dat ze buiten zouden doen. Ik ben hier zo tevreden over dat ik niet anders meer zou willen!
Er is onderzoek gedaan naar hoeveel keer een kat eet per dag, dat kan oplopen tot wel 20x!

Zie hier maar eens:
http://kattengedrag.forumup.nl/post-370 ... edrag.html
Gebruikersavatar
Door koekje
#1847995
in die draad op dat forum staat ook dat qua echte maaltijd 3-4x per dag ofzo wordt aangeraden.

mensen werken of doen andere dingen buitenshuis op een dag, dus zal je dat moeten verdelen. voor volwassen katten werkt de hele dag eten laten staan niet (en dan weer bijvullen als het op is), want die eten zich dan rond als een ton.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door