Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1843445
Vandaag was op het nieuws dat mensen moeten opletten met het eten van rauw edelhertenvlees of een wild zwijn vanwege hepatitus E.
Is dit risico er ook als de katten en honden het vlees van een hert of zwijn eten?
#1843486
Zwijn zou ik sowieso niet geven vanwege ziekte van Aujeszky. Zwijnen wandelen nog wel eens een stukje en oostelijk van ons komt dat voor.

Tja, hoe groot is het risico? Geen idee ... dat wilde en tamme varkens hepatitis E kunnen hebben is al veel langer bekend, dat het onder varkens op de Veluwe voorkomt ook, tot nu toe zijn er erg weinig gevallen onder mensen waarbij de overdracht van dier naar mens is geweest. En daarvan is weer niet bekend via welke route: de meest gebruikelijke is via mest, via rauw vlees is voor zover bekend zeldzaam.
Door deja
#1843568
Ik sta net op punt te bestellen maar wil hier ook wel wat meer over weten, er werd verteld dat als je hertenbiefstuk neemt dat je het wel goed moet verhitten.
Ik vraag me dan ook af als je met dat vlees bezig bent voor de honden komt het ook aan je handen, zit daar dan ook geen risico aan.
Ik hoop dat hier op barfplaats iemand is die daar meer van weet.
Door Lizzy
#1843791
Ik heb deze twee topics (van Esthertjuh en Jol) samen gevoegd.

hepatitis E  a type transmitted by the oral-fecal route, usually via contaminated water; chronic infection does not occur but acute infection may be fatal in pregnant women. Oftewel "besmetting vind plaats via de mond-uitscheiding, meestal via besmet water. Het is een chronische infectie maar een acute, vaak dodelijk voor zwangere vrouwen".

Hepatitis E causes acute hepatitis but does not lead to chronic hepatitis. It is similar to hepatitis A in that it occurs mainly by contamination of food and water. Oftewel "hepatitus E lijdt niet tot chronische hepatitis. Het lijkt op hepatitis A maar besmetting vindt plaats via besmet water of voedsel".

Hepatitis E is spread mainly through fecally-contaminated water and much more rarely through contaminated food. Oftewel "hepatitis E besmettingen vinden meestal plaats via water, veel minder vaak via besmet voedsel".

Rare cases of zoonotic transfer were confirmed in Japan in which ingestion of undercooked pork or deer meat resulted in hepatitis E. Oftewel "in Japan zijn er zeldzame besmettingen geweest van een dierenziekte naar de mens door het eten van rauw varkensvlees/hert".

Goed. Helaas gaat dit allemaal over besmetting bij mensen. Ik kan weinig vinden over besmetting bij honden. Ja, ik kan dus veel vinden over honden met hepatitis maar zo wordt het HCC oftewel besmettelijke leverziekte genoemd. Dat is dus niet de hepatitis E waar we het hier over hebben. Maar, dit (HEV) bestaat al sinds 1980. En er is al lang bekend (met name in de USA en Japan) dat mensen het kunnen krijgen van het eten van rauw herten of varkensvlees. Toch zijn we vanuit de USA niet 1 keer gewaarschuwd voor hepatitis E in honden, na het eten van rauw varkensvlees of hert (in de USA eten honden ook rauw varkensvlees). Ik vermoed daarom dat honden niet erg gevoelig zijn voor dit virus. En dat ze het net zo makkelijk op kunnen lopen (zo niet makkelijker) van besmet water (waar wilde herten lopen). Maar goed, je hoeft het risico natuurlijk niet te nemen. Gewoon geen rauw hertenvlees geven.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 01 dec 2010, 08:02, 1 keer totaal gewijzigd.
#1843805
Het ging hier over edelherten op de Veluwe. Krijgen wij daar het vlees van of komt het vlees dat wij kunnen bemachtigen van hertenfokkerijen en hoe is het daar met het virus? Ik heb nog flink wat kilo's liggen.
Door Wendi
#1844056
Edelherten worden ook in fokkerijen gehouden, ik denk dat het meeste vlees dat wij aan de honden voeren hier vandaan komt.
Wild is allang geen wild meer tegenwoordig. Wel worden ze relatief diervriendelijk gehouden.

Dit in tegenstelling tot konijnen trouwens (sorry, beetje off topic...) die zitten met 6 in een klein draadstalen kooitje. Voor degenen die dit nog niet wisten en denken dat ze met konijn wild voeren...
#1844073
Dankje Lizzy! Ik zag pas later dat er al een topic over was en was er wel vanuit gegaan dat je die van mij zou verwijderen ;) :D

Nou voer ik op dit moment zowiezo geen hertenvlees omdat het erg aan de prijs is :-\ Het hertenvlees wat ik eerder bestelde kwam uit het buitenland...dus tja, daar hoor je dan natuurlijk ook niks over ::)
#1844078
Ik heb ook nog hertenvlees liggen en vooral de katten zijn er zo ontzettend gek op.

Mag ik het ze nou niet meer geven? :'( ???
Of zou het risico te verwaarlozen zijn? (je kan tegenwoordig tenslotte overal ziek van worden... van ademen schijn je ook dood te gaan :-X)
Door Lizzy
#1844320
Veel virussen gaan niet dood door invriezen. Ze worden alleen inactief. Aujesky bijv. blijft ook hartstikke leven, al vries je het tot 50 graden in. Ook op Internet vind ik informatie die er op wijst dat invriezen geen zin heeft:
Zoonosis has been suggested for hepatitis E virus (HEV) infection, but so far is based only on indirect evidence. We experienced a series of cases of HEV infection among people who had eaten uncooked deer meat 6–7 weeks before. On testing, a left over portion of the deer meat, kept frozen to eat in the future, was positive for HEV RNA, whose nucleotide sequence was identical to those from the patients. Patients' family members who ate none or very little of the deer meat remained uninfected. These findings provide direct evidence for HEV infection to be a zoonosis.
Bron: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve ... 3603140251
#1848247
Wendi schreef: Edelherten worden ook in fokkerijen gehouden, ik denk dat het meeste vlees dat wij aan de honden voeren hier vandaan komt.
Wild is allang geen wild meer tegenwoordig. Wel worden ze relatief diervriendelijk gehouden.

Dit in tegenstelling tot konijnen trouwens (sorry, beetje off topic...) die zitten met 6 in een klein draadstalen kooitje. Voor degenen die dit nog niet wisten en denken dat ze met konijn wild voeren...
Hoe bedoel je dat? Al het wild wat wij hier hebben is wel degelijk wild.
Ik denk inderdaad wel dat veel vlees wat je koopt bij de grotere bedrijven niet ´wild´ genoemd mag worden. Het echte ´wild´ haal je toch bij de poelier vandaan, of beter nog bij de jagers zelf.
Gebruikersavatar
Door pike
#1848296
WillyP schreef: Hoe bedoel je dat? Al het wild wat wij hier hebben is wel degelijk wild.
Ik denk inderdaad wel dat veel vlees wat je koopt bij de grotere bedrijven niet ´wild´ genoemd mag worden. Het echte ´wild´ haal je toch bij de poelier vandaan, of beter nog bij de jagers zelf.
Je maakt dus zelf ook al onderscheid tussen niet wild en echt wild  ::)
Wilde diersoorten die gehouden wordt voor de slacht (eenden, herten) worden bijgevoerd met granen/brok en bewegen minder dan echte wilde dieren, ze zijn vetter en het vlees smaakt ook heel anders dan van wild dat echt in het wild leeft en zijn eigen kostje bij elkaar moet scharrelen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door