Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JudithA
#1839667
Hoi

Ik geef nu 1 week barf (mijn honden zijn er super blij mee natuurlijk!). Nu merk ik vandaag dat 1 van de honden zeer droge mest heeft. Echt bijna gewoon een hoopje zand. Het valt niet uiteen ofzo maar als ik er op stap, is het precies zand.
Toen ik nog brokken gaf, kregen ze ook regelmatig rauwe benen en als ze te veel kregen, had ze wel eens grijs-witte mest maar nu is het gewoon goed van kleur dus ligt het dan aan te veel bot?

Heeft iemand een idee waarom dit kan zijn en wat er aan te doen?

Alvast bedankt!
Judith
Door pallas
#1839712
Voor die hond is het percentage bot wat je voert waarschijnlijk te hoog.
Dus minderen met bot% , wat meer spiervlees en evt orgaan en groenten.
Het mooie aan zelf samenstellen is dat je het per hond kan aanpassen.

Heb je al eens een menu geplaatst, moet je eens doen, dan kunnen we wellicht nog meer tips geven :)
Door Lizzy
#1840270
JudithA schreef: Hoi

Ik geef nu 1 week barf (mijn honden zijn er super blij mee natuurlijk!). Nu merk ik vandaag dat 1 van de honden zeer droge mest heeft. Echt bijna gewoon een hoopje zand. Het valt niet uiteen ofzo maar als ik er op stap, is het precies zand.
Toen ik nog brokken gaf, kregen ze ook regelmatig rauwe benen en als ze te veel kregen, had ze wel eens grijs-witte mest maar nu is het gewoon goed van kleur dus ligt het dan aan te veel bot?

Heeft iemand een idee waarom dit kan zijn en wat er aan te doen?

Alvast bedankt!
Judith
Ik weet niet hoeveel vleesbot je per week geeft, qua percentage? Het kan zijn dat de overall hoeveelheid vleesbot teveel is. Het kan ook dat je de dag ervoor een vleesbot hebt gegeven die vrij hard of vrij kaal was, waardoor jouw hond de dag erop zo poept. Hier gebeurd dat ook wel eens. En wel eens is geen probleem. Maar is de ontlasting structureel te hard/droog, dan moet je minder vleesbot gaan geven.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1843355
Ik weet niet hoeveel vleesbot je per week geeft, qua percentage? Het kan zijn dat de overall hoeveelheid vleesbot teveel is. Het kan ook dat je de dag ervoor een vleesbot hebt gegeven die vrij hard of vrij kaal was, waardoor jouw hond de dag erop zo poept. Hier gebeurd dat ook wel eens. En wel eens is geen probleem. Maar is de ontlasting structureel te hard/droog, dan moet je minder vleesbot gaan geven.
Hoi
Ik geef 50% vleesbot, 25% vlees, 15%orgaan en 10%vis. Maar heb voor de volgende weken wat meer vlees bij de porties gedaan. Ik zal eens zien wat dat doet. Mijn andere hond krijgt dezelfde percentages en heeft nergens last van dus daarom dacht ik dat het misschien een andere oorzaak zou hebben, maarja elke hond is anders hé.  Ik heb mijn menu hier staan: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 130.0.html
Maar omdat er een aantal producten niet op voorraad waren, heb ik als vleesbot bijna enkel kipkarkas gegeven.

Judith
Door Lizzy
#1843368
Ik denk dat je dan wat minder vleesbot moet gaan geven, zo ergens 40% a 45% en dan even kijken hoe dat gaat. Geef je nog steeds kalfsvlees? Ik ben daar niet kapot van. Het is niet erg rijk aan voedingsstoffen. Je kunt beter rundvlees geven.
Gebruikersavatar
Door JudithA
#1843576
Ik denk dat je dan wat minder vleesbot moet gaan geven, zo ergens 40% a 45% en dan even kijken hoe dat gaat. Geef je nog steeds kalfsvlees? Ik ben daar niet kapot van. Het is niet erg rijk aan voedingsstoffen. Je kunt beter rundvlees geven.
Oké dank je voor de info! Ik geef nu rundsvlees omdat er geen kalfsvlees was ;). Maar dan blijf ik dat dus doen in de toekomst! En ik minder vleesbot (heb ik voor de volgende weken al gedaan maar misschien nog niet genoeg, we zullen zien!)
Door **Jolanda**
#1843761
Zojuist zag ik op NL2 dat 15% van de edelherten in NL besmet zijn met hepatitis E.
Er werd gewaarschuwt dat de mens beter geen rauwe hertencapaccio kon eten ivm besmettingsgevaar.

Mijn vraag is dan dus ook: hoe zit het met onze honden? Kunnen die ook die hepatitis E krijgen na het eten van besmet vlees?

Een deel van de wilde zwijnen en reeen zijn overigens ook besmet.


http://www.medicalfacts.nl/2010/11/30/o ... esmetting/
Laatst gewijzigd door **Jolanda** op wo 01 dec 2010, 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door