Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door King Shepherd
#1840958
Mijn reu van bijna 1,5 jaar oud kreeg plotseling stopverf kleurig, breiachtige ontlasting. De dierenarts heeft zijn ontlasting op kweek gezet en gaf vrijdag te kennen dat zijn pancreas te langzaam werkt. Ook zijn ze nog een bacterie aan het onderzoeken. hij heeft in de tussentijd antibiotica en tabletten om zijn ontlasting iets dikker proberen te krijgen gehad. Hij had namelijk ook koorts.
Nu gaf de dierenarts mij het advies te stoppen met versvlees, of poeder te gebruiken of pancreas van een rund aan zijn eten toe te voegen. Mijn vraag is nu, heeft iemand hier ervaring in en wat is de juiste dosering van de pancreas die je moet toevoegen. Ik zou het zelfs heel fijn vinden als iemand bijvoorbeeld een redelijk uitgeblanceerd menu aan mij door wilt geven. Want ik ben nog steeds zoekenden naar de juiste verhoudingen en zeker nu hij die runder pancreas erbij moet hebben. Help alsjebolieft want ik wil hem niet van zijn verse vlees afhalen. Hij is niet dol op wild dat weet ik inmiddels al wel.

Wel ga ik volgende week naar een andere dierenarts om nog een keer zijn ontlasting te laten onderzoeken en een bloedtest te doen. Heb namelijk begrepen dat het niet altijd perse een langzaam werkende pancreas hoeft te zijn en het heel belangrijk is om alles goed te laten onderzoeken. Het is namelijk iets wat ze hun hele leven hebben en dus echt de moeite waard om goed na te laten kijken.

Alvast bedankt en ik zit te popelen om een reactie. Het arme dier is inmiddels al 5 kilo kwijt en vel over bot.

Gemma
Door diergedrag
#1840986
Hoi Gemma,

Bij duitse herders is het in elk geval een heel bekend probleem en het kan inderdaad de pancreas zijn maar kan evt. ook een leverprobleem zijn. Bloedonderzoek is wel heel erg zinnig als je hond er ook koorts bij heeft! Ik zou dat snel laten onderzoeken.

Als de pancreas niet goed werkt dan verteren honden meestal heel slecht vet (vandaar het breiige, vettige van de ontlasting) en zetmeel. Het is dus juist een goed idee om hem op vers te laten staan! Vers kan ook uitstekend samen met enzymen of runder pancreas.
Vaak gaf ik half pancreasvoeding (KVV), half normaal. Het is even uitzoeken hoeveel jouw hond nodig heeft en de verhouding kan ik je helaas dus niet verder mee helpen.
Geef hem vaak kleine beetjes mager eten om zijn gewicht op peil te krijgen en laat hem goed onderzoeken!
Sterkte ermee!
Door charmed
#1840987
Ik zou de verhouding niet weten, ik heb altijd CB Pancreas gevoerd, daar zou je eventueel wel een paar kilo van in huis kunnen halen zolang je aan het puzzelen bent? Er is vast iemand die je daar mee kan helpen. Sterkte!
Door sella
#1841075
Ik ben humane tabletten gaan gebruiken voor mijn dh omdat je een grote hond teveel pancreas nodig heeft om het orgaan gehalte  in evenwicht te houden.
Ben er wel mee begonnen, maar omdat de kwaliteit van de verse kalfspancreas te vaak wisselt zijn wij overgestapt op humane tabletten.

Ik heb tot zijn dood gewoon gebarft, alleen minder bot en alleen maar mager vlees, als het een poos goed gaat, kan je af en toe eens zalm of eend proberen.
En vooral biologisch voeren is bij hem beter gegaan dan bioindustrie afval.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1841193
zou iig een uitgebreid bloedonderzoek laten doen...
als je lekker wilt blijven barfen kan je die poeder of zijn eten doen..en mager voeren...
zou het een acute ontsteking van de pancreas zijn hebben ze ook veel pijn..
hoop dat 'de meiden' reageerd, die weet er helaas meer van..
Gebruikersavatar
Door de Meiden
#1841413
Hier ben ik dan...
Ons oudste hondje heeft een alvleesklierontsteking gehad, dat is een stapje erger al een slechtwerkende alvleesklier, maar de manier van voeren is hetzelfde..
Als je het nog niet zeker weet zou ik ook kvv met pancreas geven, het is heel fijn gemalen en er zit ongeveer 10 % pancreas in, dit percentage zou je ook aan kunnen houden als je verse pancreas aan de voeding zou willen toevoegen.
Een grote hond eet meer, dus krijgt vanzelf meer pancreas binnen.
Een uitgebreid bloedonderzoek is wel verstandig, de alvleesklier bestaat uit twee delen het ene gedeelte zorgt voor de vertering dmv de enzyme die in de dunne darm wordt toegevoegd en het andere deel regeld de "suikerhuishouding" en de schildklier.
Ook wordt gekeken naar de leverwaarde..
Voor de pancreas zelf wordt geen medicatie gegeven, wel de omliggende organen als deze aangetast zijn.
Voeding moet zo weinig mogelijk vet bevatten, wat koolhydraten ( rijst, groenten) zo fijn mogelijk gemalen en evt Pancreas enzyme ( poeder) aan de maaltijd toevoegen, soms is even koken beter, en dit in min. 3 maaltijden per dag geven..
De alvleesklier moet zo weinig mogelijk te doen hebben..
Echt Barfen ( grote stukken vlees en bot ) zou ik voorlopig achterwege laten, grote stukken vergen meer vertering als fijn spul !
En ook vette vis !
Veel sterkte met de zieke, ik hoop dat het snel verbeterd !!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door