Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1839831
Je mag wel runderlever geven (of kiplever).
Maar rund en kip zijn wel de bio-industriedieren waar het meest mee 'geklooit' wordt.
Een rund wordt daarnaast ook nog ouder geslacht dan kip.
Omdat lever (en nier) afvalstoffen filteren en daar dus ook restjes blijven hangen van bv anti-biotica, medicatie enzo zijn die levers ongezonder dan van bv lam, konijn, kalkoen. Bij die dieren wordt vaak toch minder medicatie en anti-biotica gegeven.
Dit geld natuurlijk niet voor biologische rund en kiplever.

Het is dus niet gelijk ongezond je hond rund of kiplever te geven, maar mijn gevoel zegt me dat ik beter lever van andere dieren kan voeren omdat ik daar net zo makkelijk aan kan komen.
#1840268
Wij mensen eten natuurlijk ook runder en varkenslever (denk aan leverworst enzo). Dus op zich is daar niks mis mee. Volgens Juliette de Bairacly Levy is lever echter ook een opslagplaats voor ongezonde stoffen (zoals medicijnen). Hoeveel daar nou precies van waar is, weet ik niet maar het is wel heel frappant dat mijn honden (vooral Pinkel is zeer kritisch) geen lever moeten van oude bio-industrie dieren. Ze weigert dit categorisch. Terwijl ze biologische runderlever prima eet. Dat gaat er echt in als ketellapper. Dat zegt mij toch dat er wat waarheid zit in de oude verhalen van de inmiddels overleden JdBL. Gewone levers van oudere dieren kun je dus prima geven, als je hond ze eet. Ik zou het alleen wel spaarzaam voeren.
#1840319
May Linn schreef: Mooie meid  :)
Dankje :) Ik vond, toen ik voor het allereerst een blue merle zag, het echt vreselijk lelijk en ik wist zeker: nóóit een blue merle  :biggrin2:. Mijn eerste is dan ook een tricolor.  Na verloop van tijd begon ik er steeds meer aan te wennen en begon ik het ook steeds mooier te vinden en zie hier het resultaat haha, heb ik toch zo'n vreselijk lelijke (;)) border haha!
#1840588
Lizzy schreef: het is wel heel frappant dat mijn honden (vooral Pinkel is zeer kritisch) geen lever moeten van oude bio-industrie dieren. Ze weigert dit categorisch. Terwijl ze biologische runderlever prima eet. Dat gaat er echt in als ketellapper.
Borke weigerde ook lever, tot hij biologische kreeg en daar zou hij zich ziek aan kunnen eten zo lekker vindt hij dat  :biggrin2:
#1842409
202Spots schreef: Ik denk dat niet alle dieren medicijnen krijgen, maar de lever en nieren zijn 'n filter voor 't lichaam,
en daar zitten waarschijnlijk meer afvalstoffen van 't lichaam in dan van medicijnen. :-\
Alle bioindustrie kippen krijgen standaard antibiotica door hun voer. Mestkalveren idem dito.
Dat is ook een van de redenen voor het ontstaan van gevaarlijke resistente bacterie--stammen....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door