Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marchje
#1840496
Ik heb dat eens bekeken (verder kom ik niet want ik heb geen exel op mijn laptop) en ik snap er de ballen van. Ik ben heel slecht in dat soort dingen, dus vandaar mijn vraag of iemand een voorbeeldje voor me zou kunnen maken?
Door jara
#1840547
Als je mij het gewicht van je hond, aantal dagen dat je Barf wilt voeren en het percentage van het gewicht je wilt voeren, en de percentages spiervlees, vleesbot etc wilt voeren doorgeeft, wil ik hem wel voor je invullen en met een printscreen mailen naar je .....als je geen Excel op je PC/laptop hebt wordt het lastig om m zelf in te vullen  :)
Door Marchje
#1840558
Ik kan het wel openen in excel en kijken. Ik kan er alleen niks mee verder omdat ik alleen een proefversie heb. Ik zal vanavond even sturen wat je nodig bent! Alvast bedankt iig!
Door **Jolanda**
#1840895
Tis eigenlijk heel makkelijk ;)
Hoeveel weegt Mukkes? 18-20kg?
Nou voor het gemak ga ik uit van 20kg.

Deel die 20kg door 100.
20kg = 20.000gr
20.000gr:100%= 200gr

Hoeveel % van zijn lichaamsgewicht wil je geven? 2%voldoende?
Dan doe je 200gr x 2%= 400gr per dag.

Wil je volledig gaan barfen betekend het dus dat je 400gr x7dagen = 2800gr per week

Deel 2800gr door 100%
2800gr:100%=28gr

Dan kijk je hoeveel % je van wat wilt geven.
50% vleesbot betekend 50X28gr
20%spiervlees betekend 25X28gr
20%orgaan betekend 20X28gr
en dan 5%groenten is 5X28gr

Dan heb je dus de hoeveelheid per week!
Om het makkelijk te maken kun je de hoeveelheid vleesbot delen door 7dagen, dan weet je hoeveel je per dag nodig hebt. In geval van mijn voorbeeld word dat 50%X28gr= 1400gr 1400gr:7dagen = 200gr per dag

Om de hoeveelheden redelijk gelijk te houden kun je 3x per week orgaan en dan 2dagen daarvan groenten voeren (1dag hart, 1dag lever en nier, beide met groenten en 1 dag pens) Dan krijg je ongeveer 140gr orgaan + 70gr groenten en dat x 2 dagen)

Je mag de helft van je totaalgewicht orgaan aan pens geven. In het geval van mijn voorbeeld is dat 280gr pens per week.

Het spiervlees verdeel je over de andere 4 dagen. (volgens mijn voorbeeld zou dat 175gr spiervlees per dag zijn.)

Dan let je er op dat je minstens 1x per week vis voerd. Dat kan vleesbot zijn in de vorm van een kop of spiervlees in vorm van afsnijsels.
Wil je een hele vis voeren mag je die van het totaal gewicht aftrekken. Dus bijv een makreel van 300gr. Dan doe je 2800gr - 300gr = 2500gr en verdeel je de rest over 6dagen.
(dus dan word het 1250gr vleesbot per 6 dagen, 500gr spiervlees per 3dagen en 200gr orgaan per 3dagen)

Oh en dan kun je 2x per week een eitje geven en 1-2x per week een scheut yoghurt of wat huttekase.

Ik weet niet uit mijn hoofd wat je met Mukkes doet, maar het kan best zijn dat ie meer dan 2% van zijn lichaamsgewicht nodig heeft.
Kyra heeft hier voldoende aan die 2% maar Duster heeft daar weer veel te weinig aan, die krijgt ongeveer 3,5% van zijn lichaamsgewicht.
Dus het kan best zijn dat je je menu over enkele weken moet aanpassen ;)


Uiteindelijk kan je menu al volgt zijn:
Maandag: 200gr kipkarkas + 140gr runderhart + 70gr groenten
Dinsdag: 200gr eendennek + 175gr paardenspiervlees + 1ei
Woensdag: 200gr parelhoenkarkas + 70gr lamsnier + 70gr kalkoenlever + 70gr groenten
Donderdag: 200gr kipkarkas + 175gr geitenspiervlees + scheut yoghurt/huttekase
Vrijdag: 200gr kalkoennek + 280gr runderpens
Zaterdag: 200gr lamsribben + 175gr paardenspiervlees + 1ei
Zondag: 200gr fazantkarkas + 175gr geitenspiervlees + scheut yoghurt/huttekase

Dan zou je met dit menu 9 diersoorten hebben. Minder mag (minimaal 4 diersoorten + vis) meer is altijd beter.
Wild heeft de voorkeur omdat daar meer omega 3 in zit, dus als je daar aan kunt komen, zeker doen!
Door Marchje
#1840922
Hé Jolanda, leuk om je ook hier tegen te komen haha ;)

Mukkus weegt rond de 21 kilo, Rifka rond de 18/19. Ze krijgen eigenlijk altijd hetzelfde kwa gewicht en dat is voor hun prima dus reken idd maar gemiddeld 20 kilo :P

Bedankt voor het voorbeeldje, al snap ik er nog weinig de berekening. Zodra je begint met procenten enzo beginnen mijn hersens gelijk al te weigeren haha, ik ben echt heeeeeel slecht daarin.

Ik zal van de week eens wat rondbellen wat ik hier in de buurt allemaal voor een redelijk prijsje kan vinden. Het is eerst de bedoeling om het te combineren met KVV, en dan 2 a 3 dagen barf maar uiteindelijk wil ik wel helemaal over gaan. Ik zal er mee aan de slag, bedankt!
Door **Jolanda**
#1841010
Als je eenmaal weet hoe je het moet berekenen gaat het wel hoor ;) Maar als je rekenblind bent ;) :P dan word het moeilijk.

Kijk eens in de verzamelplaats. Ik kan nu aan lamavlees komen voor 2,60 per kg en zo af en toe kan ik ook nog aan andere dingen komen (kipkarkassen, kalkoennekken, kalkoenorgaan, kwartelkarkasjes ect) Ik PB je wel als ik deze producten weer ga halen ;)
Nadia heeft nu een topic lopen voor runderproducten. Ook iets wat over het algemeen in ieder menu voorkomt ;)
In Puth kun je lamspensjes, lamsnieren, lamslever, lamsribben ect krijgen.
En in februari laat ik slagerij west komen, dan kun je ook meebestellen ;) Die heeft ook geit.

Ik heb ook nog wat wilde eendjes die je over kunt nemen. Die kun je zo in hun geheel geven en daar hoef je verder niks bij te geven (=vleesbot+spiervlees) en omdat je voorlopig nog kvv geeft hoef je geen rekening te houden met orgaan ;)
Door Marchje
#1841023
Ja, kijk ook regelmatig of er hier wat te vinden is.
Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) woon je niet echt in de buurt van Friesland haha. Anders had ik wel graag met je mee willen bestellen maar het is wel een behoorlijk eindje uit de richting voor mij. En zolang we nog twee huizen hebben en dus eigenlijk niet zoveel geld kan en wil ik niet te ver rijden voor mijn spulletjes.
Door pallas
#1841035
Mukkus schreef: Ja, kijk ook regelmatig of er hier wat te vinden is.
Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) woon je niet echt in de buurt van Friesland haha. Anders had ik wel graag met je mee willen bestellen maar het is wel een behoorlijk eindje uit de richting voor mij. En zolang we nog twee huizen hebben en dus eigenlijk niet zoveel geld kan en wil ik niet te ver rijden voor mijn spulletjes.
Op de markt in Leeuwarden kan je vast wel wat zalmkoppen kopen. En bij diverse islamitische slager kan je ook wel het een en ander kopen. Goedkoop ben je dan niet uit, maar het scheelt je wel benzine. Wat je ook kan doen is met iemand samen bestellen bij bijv Herby, dan kan je het thuis laten bezorgen.

Af en toe rijden wij voor vlees (bijv voor eend naar de VSE) dus als je de verzamelplaats in de gaten houd komt er vanzelf een kansje langs!
Verder goed de ala carte napluizen voor adresjes.
Helaas is het noorden niet dik bezaaid met leveranciers dus is het al snel een flink eind rijden, maar met wat extra gemalen spul bij de dierenwinkel vandaan kom je een heel eind met zelf samenstellen :)
Door Marchje
#1841051
pallas schreef: Op de markt in Leeuwarden kan je vast wel wat zalmkoppen kopen. En bij diverse islamitische slager kan je ook wel het een en ander kopen. Goedkoop ben je dan niet uit, maar het scheelt je wel benzine. Wat je ook kan doen is met iemand samen bestellen bij bijv Herby, dan kan je het thuis laten bezorgen.

Af en toe rijden wij voor vlees (bijv voor eend naar de VSE) dus als je de verzamelplaats in de gaten houd komt er vanzelf een kansje langs!
Verder goed de ala carte napluizen voor adresjes.
Helaas is het noorden niet dik bezaaid met leveranciers dus is het al snel een flink eind rijden, maar met wat extra gemalen spul bij de dierenwinkel vandaan kom je een heel eind met zelf samenstellen :)
Op de markt in Dokkum (voor mij dichterbij ;)) staat een poelier die ook op a la carte staat. Die zal ik binnenkort eens langs. Verder heb ik een beste vriendin waarvan de ouders een slagerij hebben, daar is vast ook wat mee te regelen. Ook zit hier in de buurt wel een grotere slagerij en poelier waar ik misschien wel wat kan regelen en ik heb al gesproken met een van de drie visboeren die hier elke week langs rijden. En idd, met een beetje creativiteit kom je een heel eind.
Door **Jolanda**
#1841498
Mukkus schreef: Ja, kijk ook regelmatig of er hier wat te vinden is.
Maar volgens mij (ik kan het mis hebben) woon je niet echt in de buurt van Friesland haha. Anders had ik wel graag met je mee willen bestellen maar het is wel een behoorlijk eindje uit de richting voor mij. En zolang we nog twee huizen hebben en dus eigenlijk niet zoveel geld kan en wil ik niet te ver rijden voor mijn spulletjes.
Ja dan moet je maar niet op een forum zitten waar hoofdzakelijk limburgers vertoeven :P
Sorry, dacht dus dat je hier in de buurt woonde ;)

Het rund van Nadia gaat volgens mij wel richting het noorden, misschien dat je zelf een stukje kunt rijden en misschien wel een deel voor andere mensen mee kunt nemen zodat de brandstofkosten verdeeld kunnen worden ;) Dan valt het al met al wel weer mee qua kosten ;)

En indd zoals Pallas zegt; ook voor friesland word geregeld een oproep gedaan en samen besteld. ;)
Door **Jolanda**
#1841588
Senta schreef: Als ik dit zo lees snap ik dr ook helemaal niets meer van dit is ook nergens voor nodig als je het mij vraagt.

Ik ben geen rekenwonder maar vind de barf rekenhulp prima werken.
Je vult het totaal gewicht in bovenaan.
Dan het percentage wat je wilt geven, dus kijk naar de conditie van de hond of de leeftijd en grootte.

Daaronder ga je kijken welke percentages je wilt geven, moet samen 100% zijn dat telt hij zelf op.

Onderin komt dan te staan wat je per week geeft, dit deel je door 7 en je kan je menu samenstellen
Ik vind het eigenlijk best simpel en heb nooit de rekenhulp gebruikt :D
Maar Mukkus kan de rekenhulp niet gebruiken, dus dan maar uitleggen ;)
Door **Jolanda**
#1841647
Senta schreef: Ah op die fiets, je legt uit hoe het zonder de rekenhulp kan ;D
Precies ;) :)
En als je geen wiskundeknobbel hebt is het wel handig als iemand je die 'formule' even uitlegt. Maar als je helemaal rekenblind bent, dan is dit ook niet te begrijpen ;)
Door Marchje
#1841774
Als ik er rustig voor ga zitten en probeer te voorkomen dat mijn hersens gaan panieken en ik lees het een paar keer door dan komt het uiteindelijk vast in mijn hoofd :P Zal Edwin ook nog wel even vragen voor nog wat ondersteunende uitleg en dan komt het vast goed. Bedankt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door