Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ielse
#1839789
Mijn hond heeft net zn eerste versmaaltijd op.
Hij heeft de 150gr spiervlees en 50gr orgaan die ik hem had gegeven echt in 3 happen naar binnen gewerkt.
Dus nu is mijn vraag, hoe kan ik zn eten het best aanbieden.
In zo groot mogelijke stukken? of beter klein snijden?
Ben bang als ik de stukken groot geef hij ze nog in zn geheel naar binnen laat glijden.
Las ook dat een stuk pens werkt als een tandenborstel en ze er lekker aan kunnen scheuren.
maar als ik maar 300gr pens in de week voer. (is bijna de helft van de 20% orgaanvlees die hij in de week mag hebben)
Ik ben met de schaar en weegschaal aan de gang gegaan om de pens in stukken te krijgen en zie dat 300gr eigenlijk maar een klein lapje is. Zie hem daar nog niet zo druk mee in de weer.
Weet dat honden van nature schrokkers zijn, en bij de mijne blijft het ook binnen.  dus...
iets om me druk over te maken ?  of lekker laten schrokken.
Kan misschien iets in zn voerbak leggen waar hij dan omheen moet eten?

Had gehoopt dat hij iets meer zou genieten van zn herten vlees.  :(
Door lolpugz
#1839830
ik heb de pens vorige keer vastgehouden (zou dan wel een zakje of iets om je hand doen was ik vergeten) als hij het naar binnenschrokt  en dan gaat hij wel lekker kouwen en trekken en schudden  :biggrin2:
Door Ielse
#1839869
Bedankt Lolpugz.
Zal ik de volgende keer proberen.

oja, nog een vraagje.... tja het is allemaal nog nieuw.
Hoe hard is een kippenborst?
heb vandaag 1.5kilo gratis gekregn van de poelier hier op de markt, zijn ook nog goed bevleesd.
iets voor een beginnende Barf hond?
Ikzelf vond het borstbeen vrij zacht, kraakbeenachtig.
Maar vertrouw nou toch nog meer op de Barf experts hier op het forum.
#1839877
Hier bied ik het vlees in verschillende vormen aan. Het ene in stukjes het andere in 1 stuk, maar dat ligt er aan hoe ik het binnen krijg ;)
Hele grote stukken kauwen ze netjes, kleine stukjes is hap-slik-weg.
Bij spiervlees en orgaan zou ik me daar in ieder geval geen zorgen om maken ;) Vleesbotten word een ander verhaal. Beginnersbotjes als kippennekken geven of juist grotere vleesbotten als parelhoenkarkas. Die is zacht maar veel te groot om in 1x naar binnen te werken dus moet wel gekraakt en gekauwt worden.

Verder afstand houden van de hond als hij eet, sommige honden gaan sneller eten als je in de buurt toe staat te kijken ;)

Pens kun je met een nagel in het terras oid vast slaan zodat hij wel móet scheuren en trekken ;)

Maar euh... hoe oud is je hond en hoeveel weegt hij? Ik zie een zwitserse hond, maar volgens mij geen zwitserse senne want die zijn veeeel groter dan de hond op je onderschrift lijkt.

Die kip kun je gewoon geven ;)
Door Ielse
#1839908
Goed idee Jol!
Het stuk vlees ergens aan vast maken, sla gewoon ergens een spijker in.  ;)

En die hond die je ziet is mijn 3jarige Appenzeller, indd een sennenhond, heb helaas geen goede foto waar zn mooie krulstaart op te zien is, weegt rond de 25kilo.

En morgen krijgt hij dus een lekker stukje kip.  :)
#1839934
Oke en hoeveel voer je hem?

Je moet er ook rekening mee houden dat het allemaal nog nieuw voor hem is en dus extra lekker waardoor hij het heel snel op wilt eten ;)
Duster at voorheen ook zo super snel. Vroeg me zelfs af of de kippennekken niet in hun geheel aan de achterkant naar buiten zouden komen :D ;D
Maar naarmate de tijd vertreek raakte hij er aan gewent dat hij iedere dag dat lekkere eten kreeg en ging rustiger eten. Na bijna 2weken iedere dag extra veel eten (was even nodig omdat hij mager was geworden) at hij heeeel rustig omdat hij verzadigd raakte en wist/leerde dat er genoeg te eten was voor hem ;) Hij was zo verzadigd dat hij zelfs uit zichzelf een dag niet at.

Dus er is hoop dat hij in de loop van de tijd rustiger gaat eten.

Van kip kun je overigens eigenlijk alles geven ;) kalkoen niet, alleen de zachte nekken, de rest is knetterhard en de andere info (geen dragende delen van grote dieren zoals lamspoten) kun je lezen in de bieb hier op BP ;)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1839967
precies....na een tijdje krijgen ze een meer verzadigd gevoel waardoor ze rustiger eten ...alsof ze niet meer bang zijn dat ze morgen geen vers meer krijgen  ;)
bij een hond die nu zo eet of grote karkassen/pens geven of de karkas een paar meppen geven zodat het bij naar binnen slurpen niet blijft steken.
Door Ielse
#1840005
ja, denk ook dat meneer wat rustiger eet als hij door heeft dat er elke dag wat lekkers op het menu staat,

Het was ook wel moeilijk voor hem vanmiddag, ik had al het lekkers op het aanrecht liggen om te verdelen in handzame porties. en hij mocht er alleen maar naar kijken.
Dus toen hij eindelijk wat kreeg was het natuurlijk.......AANVALLEN!!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1840052
Gewoon even kijken hoe je hond eet, het verschilt ook per hond.
Hier eten er 5 netjes een lap pens en 1 probeert die lap in 1x door te slikken  :-X die krijgt het van mij in hapklare stukken.
Spiervees knip ik altijd in hapklare stukken, want dat zijn vaak twijfelgevallen wat betreft net wel of net niet door kunnen slikken.
Vooral spiervlees en pens vindt ik eng als de hond dat in 1x naar binnen probeert te werken.


Als je dus een lap pens geeft, geef het dan het liefst zo groot dat ze het echt niet door kunnen slikken of in stukken dat ze het makkelijk door kunnen slikken.
Je kunt bv kiezen om 1x per 2 weken een portie pens van 800-1000gr te geven, dat is een aardige lap en zal hij ws gewoon goed op kauwen.
Door Lizzy
#1840269
Ielse schreef: Mijn hond heeft net zn eerste versmaaltijd op.
Hij heeft de 150gr spiervlees en 50gr orgaan die ik hem had gegeven echt in 3 happen naar binnen gewerkt.
Dus nu is mijn vraag, hoe kan ik zn eten het best aanbieden.
In zo groot mogelijke stukken? of beter klein snijden?
Ben bang als ik de stukken groot geef hij ze nog in zn geheel naar binnen laat glijden.
Las ook dat een stuk pens werkt als een tandenborstel en ze er lekker aan kunnen scheuren.
maar als ik maar 300gr pens in de week voer. (is bijna de helft van de 20% orgaanvlees die hij in de week mag hebben)
Ik ben met de schaar en weegschaal aan de gang gegaan om de pens in stukken te krijgen en zie dat 300gr eigenlijk maar een klein lapje is. Zie hem daar nog niet zo druk mee in de weer.
Weet dat honden van nature schrokkers zijn, en bij de mijne blijft het ook binnen.  dus...
iets om me druk over te maken ?  of lekker laten schrokken.
Kan misschien iets in zn voerbak leggen waar hij dan omheen moet eten?

Had gehoopt dat hij iets meer zou genieten van zn herten vlees.   :(
Als ik hier 300 gram pens geef, slikken ze het alle 3 in 1 keer in. Sterker nog, laatst gaf ik Linga een stuk van 700 gram. Al kotsend en slikkend heeft ze die lap weggewerkt. Super tandenborstel. Not. Ik doe het niet meer. Ik snijd vlees/orgaanvlees in stukken van zo'n 10 cm. Ik vind het wel goed. Tandenpoetsen doen ze maar op hun vleesbotten.
Door Ielse
#1840510
Is dus per hond heel verschillend lees ik.
Ik kijk het gewoon ff aan, misschien als het 'nieuwe' eraf is dat hij wat rustiger gaat eten.
zo niet, geef ik het in kleine stukjes om risico's te vermijden.
Door smulpaap
#1840528
Ik heb hier wel gemerkt dat ze na verloop van tijd rustiger zijn gaan eten , ik snijd spiervlees zo groot mogelijk en orgaan klein . Verder hier altijd eerst of het orgaan of het spiervlees en dan pas het vleesbot . Dat scheelt ook in het geschrok
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door