Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door rem78
#1834809
Hallo,

Mijn vraag is wat is de impact van groeihormoon op een hond die nagenoeg is uitgegroeid. Hij is nu 13 maand waarvan hij de laatste 2 maad met 2,5 centimeter nog is gegroeid. De hond is dus een "laatbloeier". Ik zelf denk dat de impact op de gewrichten meevalt, omdat de hond nagenoeg is uitgegroeid, maar de hormonale gevolgen zijn mij niet bekend.

Heeft iemand eens een groeihormoon gebruikt voor zijn hond om hem iets de hoogte in te krijgen?

Alvast bedankt!
Door Truus
#1834829
Waarom zou je dit doen? een hond kan nog langer doorgroeien.
Bij mensen zijn de bijwerkingen:
•Zwelling van armen en benen
•Symptomen die vergelijkbaar zijn met artritis
•Symptomen die vergelijkbaar zijn met het carpaal tunnel syndroom
•Ernstige hoofdpijn
•Nauwere gevoel van bloating
•Spierpijn
•Mogelijkheden van diabetes
•Bot-en inwendige organen kan groeien abnormaal
•Geharde slagaders
•Hoge bloeddruk

Ik vind het heel verontrustend.
Door rem78
#1834951
Ik weet dat er vanuit de africhting in sommige gevallen dit wordt toegediend, met name om de honden die wat twijfelachtig zijn in de groei te stimuleren.

Dat wil overigens niet perse zeggen dat ik het gelijk zal doen. Ik ben eerder geinteresseerd in mensen die het reeds hebben toegediend.

Probeer niet te veel te schrikken van mijn vraagstelling.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1835035
Geen idee, ik snap het idee van groeihormoon toevoegen niet zo  :uglystupid2:
Ook lijkt me dat je niet ongestraft met de gentica kan knoeien.

Wat ik wel weet is dat honden best lang nog door kunnen groeien.
Mijn border collie is tussen 12 maanden en 24 maanden nog 2cm gegroeit.
En dat zijn toch niet de meest grote honden.
Gebruikersavatar
Door nova
#1835071
Dat dit in het louche vechthondencirquit gebeurt is erg genoeg, maar dat het onder de Nederlandse werkhonden ook al moet gegeven worden :'( :'(...
Hoe verzieken we een ras  >:( >:(
Door rem78
#1835095
Hallo,

Bedankt voor jullie meningen. Groeihormoon wordt door kynologische fokkers wel eens gebruikt om grotere honden te krijgen voor de "shows", hetgeen me geen goede ontwikkeling lijkt. Het ging mij meer om de impact op de laatste mogelijke groeifase. Het is niet gezegd dat dit ook daadwerkelijke toegediend zal worden.

Bedankt iig.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1835123
Nou de laatste groeifase is bij middelgrote honden pas met 18 maanden en bij grotere honden zelfs later.
Dan zijn de laatste groeischijven dicht  ;)
Ik denk dus dat het zeker nog effect op het lichaam zal hebben, al denk ik niet een gunstig effect.
Door pallas
#1835372
...en dan hebben we het nog niet eens over het effect op de geestelijk groei van een hond.......
Juist in een fase waarin ze volwassen horen te worden en de hormonen in ballans moeten komen er een groeihormoon in de stoppen is in mijn ogen vragen om moeilijkheden :-X :-X :-X
Door jara
#1835958
Wat voor impact het ook zal hebben....goed zal het nooit zijn... en wat maakt een centimeter meer of minder uit?? (qua groote van je hond). Uiteindelijk zal je hond toch wel zo groot worden als dat hij/zij hoort te zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat je je hond dit zal gaan geven.
Door rem78
#1836389
Nee ik zal het uiteraard niet toedienen of laten toendienen.

Het was een vraagstuk waar ik mee worstelde en daarom deze vraag stelde.

Bedankt.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1838326
Wat voor een ras heb je dat je denkt dat met 13 maanden een hond volledig is uitgegroeid? Er zijn aardig wat rassen die uitgroeien tot hun 2e jaar en pas rond hun 3e jaar geestelijk volwassen zijn. En ik ben blij dat je in ieder geval besluit om geen groeihormonen toe te passen.
Door renate1985
#1839588
je hebt een Dh toch?
Die groeien tot ongeveer 1.5jaar de hoogte in maar zware daarna nog uit en dat duurt tot de ongeveer 3 jaar  :)
Mijn DH is nu 2.8jaar en hij is nog steeds in de breedte aan het groeien en als ik naar zijn verhoudingen kijk ( lichamelijk ) duurt dat nog wel even voor hij klaar is.

groeihormonen zal ik ook nooit ( maar zie dat jij dat ook niet van plan bent ). Het zal je hond niet ten goede komen en het is ook nergens voor nodig.
Wat maakt het uit als je hond kleiner blijft dan gemiddeld? Word die niet minder hond van en ook niet minder lief  ;)
Door rem78
#1840539
Hai, nee helemaal mee eens.

Hij is heel lief, en ik ben ook dol op hem, maar hoorde het op de club dat ze dat - in uitzonderlijke gevallen - wel eens deden, dus stelde ik de vraag.

Ik zal nooit impulsief iets doen bij mijn hond. Beter grondig inlezen en advies inwinnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door