Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door BbvDoerak
#1839217
Wij hebben een Labrador (mix?) van 7 maanden.
Toen hij 8 weken was is hij in beslag genomen bij een broodfokker en bij mij in de opvang gekomen en nooit meer weggegaan ;)
Helaas had hij vanaf het begin veel last van zijn spijsvertering. Veel ontlasting welke dun tot waterdun was.
Allerhande brokken geprobeerd maar zonder resultaat. Inmiddels ook al een AB kuur achter zijn kiezen.
Uiteindelijk is hij op mijn verzoek getest op Giardia en dit bleek positief te zijn. Zware AB kuur en overgestapt op KVV.
Naderhand KVV en BARF gaan voeren maar zijn ontlasting blijft twijfelachtig. Zelfs wanneer ik meer bot voer blijft de ontlasting zacht.
Ook tijdens het KVV/BARF voeren tot tweemaal toe een zware AB kuur gehad vanwege een darminfectie. Bij de laatse infectie plaste hij zelfs een hele plas bloed!
En helaas is het sinds vandaag weer mis :'(. Hij poepte vanmorgen weer bloed en heeft straks overgegeven. Ik kan straks bij de DA terecht maar weet dat deze het houdt op een infectie, AB voorschrijft en adviseert om dieetbrokken te gaan geven. Voor mijn gevoel schiet dit niks op want dan heeft hij het over enkele weken weer en dan kunnen we zo door blijven gaan tot hij ... wordt (hopelijk heel oud).
Wat is nu wijsheid?
Weer AB geven en KVV/BARF blijven voeren?
Stoppen met BARF en KVV blijven voeren?
Brokken gaan geven (misschien is BARF het niet voor deze hond)?
Een andere (alternatieve) DA raadplegen?
Heeft er iemand raad?
Door Lil
#1839298
alternatieve da!

Hier een hond die ook heel gevoelig is voor infectie met veel bloed en slijm poepen. Sinds hij kvv/barf krijgt heeft hij dit zelden of nooit meer.
Ik laat hem geen ab geven, omdat dit een hele aanslag is op zijn darmen. Let wel op: voor hem is ab erger dan de ontsteking, ik weet niet hoe dit voor jou hond is.

Ik geef hem probiotica zodra het mis gaat of hij al een beetje diarree heeft. Ik geef hem okugest en licht verteerbaar voedsel als hij ontsteking heeft. Dat heet heftig, dan alleen gekookte kip totdat het beter gaat, dan kvv kip met de kook eroverheen en dat langzaam rauw en dan langzaam aan weer normaal kvv en af en toe beetje barfhap. Als hij last heeft krijgt hij absoluut geen brok (dat is bij hem grote boosdoener). Is hij gezond (en dat is hij gelukkig al lang) dan kan hij als beloning wel wat brokjes verdragen.
Helaas kan hij niet echt meer barfen en krijgt hij meestal kvv/gemalen mixen en af en toe wat simpels als eendenvleugel of nek of lamsstaartje, kipnekje of karkasje of zo.

ik zou een alternatieve da raadplegen  ;)
Door plant
#1839905
hoi.
Ik heb o.a. een kruising-boerenfox.
Een paar jaar geleden begon hij zomaar slijmerige/bloederige poep te poepen.
Zoveel dat ik dacht dat zijn laatste dag was aangebroken.
Dus naar de dierenarts.
Voor zo'n €100 aan spuiten gingen erin , maar helaas 2 weken later was het weer mis. Excact hetzelfde.
Weer spuiten erin. Zo is het een paar keer gegaan.Maar de oplossing bleef uit. Dus....
Ik ben toen naar een homeopaat gegaan met mijn verhaal en ik kreeg een flesje carbo vegetabilis mee.
Ook was het advies per direct over tegaan op vers vlees voeren en dan met name licht verteerbaar vlees (kip , parelhoen )
De hond was op dat moment 11 jaar en had altijd brok gehad (helaas...)
Dat was voor mij DE oplossing.
Ik heb nooit meer bloederige ontlasting gezien.
Hij is er enorm van opgeknapt .
De carbo vegetabilis gebruik in nog steeds en elke 10 weken krijg ik een sterker flesje.
De werking van het middel word langzaam minder , vandaar.
Hij is inmiddels 14.
de laatste jaren dat hij brok kreeg wilde hij het bijna niet meer eten en leek erg veel last van zijn  buik/maag te hebben.
Nu eet hij met smaak. Fijn om te zien.
Hopenlijk heb je hier wat aan. Succes.
Door Lizzy
#1840335
BbvDoerak schreef: Wij hebben een Labrador (mix?) van 7 maanden.
Toen hij 8 weken was is hij in beslag genomen bij een broodfokker en bij mij in de opvang gekomen en nooit meer weggegaan ;)
Helaas had hij vanaf het begin veel last van zijn spijsvertering. Veel ontlasting welke dun tot waterdun was.
Allerhande brokken geprobeerd maar zonder resultaat. Inmiddels ook al een AB kuur achter zijn kiezen.
Uiteindelijk is hij op mijn verzoek getest op Giardia en dit bleek positief te zijn. Zware AB kuur en overgestapt op KVV.
Naderhand KVV en BARF gaan voeren maar zijn ontlasting blijft twijfelachtig. Zelfs wanneer ik meer bot voer blijft de ontlasting zacht.
Ook tijdens het KVV/BARF voeren tot tweemaal toe een zware AB kuur gehad vanwege een darminfectie. Bij de laatse infectie plaste hij zelfs een hele plas bloed!
En helaas is het sinds vandaag weer mis :'(. Hij poepte vanmorgen weer bloed en heeft straks overgegeven. Ik kan straks bij de DA terecht maar weet dat deze het houdt op een infectie, AB voorschrijft en adviseert om dieetbrokken te gaan geven. Voor mijn gevoel schiet dit niks op want dan heeft hij het over enkele weken weer en dan kunnen we zo door blijven gaan tot hij ... wordt (hopelijk heel oud).
Wat is nu wijsheid?
Weer AB geven en KVV/BARF blijven voeren?
Stoppen met BARF en KVV blijven voeren?
Brokken gaan geven (misschien is BARF het niet voor deze hond)?
Een andere (alternatieve) DA raadplegen?
Heeft er iemand raad?

Ik vind AB bij darmproblemen helemaal geen geschikt plan. AB vernietigt de complete darmflora. En ik vermoed zo maar dat de darmflora van deze hond niet goed te noemen is. Van AB raak je alleen maar verder van de regen in de drup.....

Mag ik vragen, is jouw hond de afgelopen 3 maanden gevaccineerd?

Ik zou BARF blijven geven. Maar ik zou het voorlopig maar eens even deels gaan malen. Het voordeel van BARF: je weet wat je geeft en je kunt het naar eigen inzicht samenstellen en aanpassen. Ik zou qua vleesbot voorlopig even alleen kippen en eendennek gegeven, gemalen. Verder mager vlees in kleine stukjes. En niet teveel orgaanvlees. Geen ei, geen vis, niks. Verder wel wat gekookte pompoen erbij maar even geen andere groenten.

Daarnaast moet je echt wat aan de weerstand van de darmen gaan doen. Ik hoor meer en meer goede berichten over L glutamine. Daar zou ik allereerst een kuur van geven. En daarna (na bijv. 2 weken) starten met probiotica. De Acidophilus van Arkopharma. Vervolgens, weer na een week of 2, zou ik Schindele's mineralen gaan toevoegen. Begin met een mespuntje en bouw langzaam uit naar een klein theelepeltje per dag.
Door BbvDoerak
#1840923
Bedankt voor de reacties.
Ik heb het even een dag aangekeken met hem, met name omdat hij verder niet ziek was (geen koorts, springlevendig ;), geen tekenen verder meer van buikpijn of misselijkheid).
Gelukkig is het bij die ene dag bloed gebleven!
Heb hem wel okugest gegeven en probiotica van Orthica (standaard) en verder iets meer KVV en wat minder BARF en dan nog alleen het licht verteerbare BARF zoals kip.

Lizzy bedankt voor je reactie.
Hij heeft zijn normale entingen als pup gehad maar verder niks. Ja spuiten tegen de misselijkheid en AB :(
AB leek mij ook al niet zo goed voor zijn darmen want daar weet ik zelf helaas alles van!
De L. Glutamine en de schindele's mineralen, kun je die gewoon kopen bij de reformwinkel of moet je die bestellen?
Ik zag ook al op internet een site van een dierendokter waar je kruidenmengesels kon kopen maar ja dat vindt ik toch wat eng...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door