Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemoppie
#1837079
Hallo,

misschien een domme vraag maar ik heb vandaag zalmkoppen
van de markt gehaald, kan ik die morgen geven of moet ik ze toch
invriezen?
Als ik ze niet zou invriezen wat zijn daar de risico's van?

groetjes Annemieke
Door orinake
#1838028
is het kweekzalm of wilde zalm?
Als het kweekzalm is hoef je ze niet in te vriezen.
Bij wilde zalm minstens 2 weken invriezen.
als je het niet weet zowiso invriezen voor de zekerheid
Door Annemoppie
#1838134
Ik heb ze gisteravond in de vriezer gelegd. Ik denk niet dat het wilde zalm is,
maar voor de zekerheid.

Maar ik ben wel nieuwsgierig wat de hond er van kan oplopen als je ze niet invriest?

We hebben gisteravond een vleesmolen besteld, want Ximbo is reageert al
vanaf het begin niet lekker op de botten, overgeven, sloom, niet lekker in zijn vel, want hij kauwt namelijk
bijna niet, slikt het liefst alles in twee seconden door.
En gisteren heeft hij een stuk bot uitgepoept van wel 1,5 cm lang, keihard en vlijmscherp.  ???
Daar schrokken we toch wel van en om risico's te vermijden gaan we alles maar malen.  :)

groetjes Annemieke
Laatst gewijzigd door Annemoppie op do 25 nov 2010, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1838659
Lonaa schreef: Volgens mij kan wilde zalm een parasiet bij zich dragen.
Wilde zalm uit de Pacifische Oceaan.

Volgende keer anders even vragen aan de visboer of het kweekzalm is of niet. Maar de meeste zalm die hier tegenwoordig "vers" verkocht wordt is kweekzalm. En die is bovendien al ingevroren geweest voor hij hier op de markt terecht kwam.
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#1838942
Ik heb het van de week gevraagd aan de visboer waar ik de zalmkoppen en graat haal,hij keek me aan van he ingevroren nee ze komen vers ,ze zijn 2 dagen a 3 dagen onderweg,

En van een parasiet had hij nog nooit gehoord.

Ik geef het toch nooit direct dus ze liggen toch al in de diepvries.
Door orinake
#1838963
Vis word op de boot ingevrozen ;)
Alles word vers gevangen en word dan in ijs gelegd.

Wilde zalm kan inderdaad een parasiet meedragen zonder dat je het weet.
Bij kweekzalm is dit niet van toepassing :)
Door Anne in Zweden
#1839092
Is het een optie (qua schrokken), om het bot een tijdje vast te houden terwijl je hond het eet? Zodat hij het niet in twee happen naar binnen kan werken zonder goed te kraken? Schrokt hij zo omdat hij zo lekker vindt dat ie het zo snel mogelijk naar binnen wil werken? Of loopt er concurrentie in de buurt rond (andere hond, kat) waardoor hij bang is dat hem zijn eten wordt afgenomen als hij niet snel genoeg eet? Want het is best zonde om te gaan malen, dan valt de tandenpoetsende werking van het bot weg.

Als vasthouden geen optie is (omdat hij jouw vingers dan meebarft, of omdat hij dan nog sneller gaat schrokken doordat hij jouw als concurrentie ziet), zou je het bot ook kunnen platslaan, in plaats van het te malen. Als zijn systeem dan na een tijdje barfen de botten beter verteert, kun je het weer zonder pletten proberen. Onze Laika is ook zo'n hond die niet graag kraakt, die laat hele kalkoennekken in een keer naar binnen glijden, maar ze heeft er geen last van omdat ze inmiddels lang genoeg barft om lekker zuur maagzuur te hebben, waardoor het botwerk helemaal verteert. Ze heeft nooit stukjes in haar ontlasting.
Door Annemoppie
#1842238
Hoi Anne,

Uit de hand voeren hebben we al gedaan, dan schrokt hij nog meer.
Hij is wel heel voorzichtig met m'n vingers  ;D maar hij wil
het zo snel mogelijk zelf hebben. Hij vind het heerlijk.

Maar zou zijn maag dan ook aan de botten wennen als we het malen?
In dat geval kunnen we later het opnieuw proberen.

Ik heb net zijn eerste gemalen kippevleugels gevoerd en het voelde
voor mezelf toch even prettiger.

groetjes Annemieke
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door