Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Stafflover
#183702
Ik wilde eens weten of ik de anaalklieren van mijn hond zelf kan legen en zoja hoe dat dan moet?
Mijn hond heeft er regelmatig last van en ik laat het nu steeds door de dierenarts doen maarja dan krijg je er een flinke rekening achteraan.

Groetjes Patricia
Gebruikersavatar
Door Sonja
#183719
Kun je niet eens aan je dierenarts vragen of hij je het voor wil doen? Of vraag het anders eens bij een trimsalon. Het is niet zo moeilijk, maar je moet het gewoon een keer gezien en gevoeld hebben.

Heeft je hond een te zachte ontlasting? Wat eet hij?
Door Stafflover
#183757
Nee, mijn hond heeft eigenlijk hele goede ontlasting. Een goede compacte hoop om het zomaar te zeggen ;)
Het is zeker geen zachte ontlasting. Hij heeft er van jongs af aan al last van. Hij eet Energique speciaal.
Ik heb het wel eens aan de dierenarts gevraagd maar die vond het maar vreemd dat ik wilde weten hoe het moest en toen ze het "op haar manier" uitlegde snapte ik er natuurlijk nog niets van.

Groetjes Patricia
Door lekker kort
#183848
Ik kan het je wel uitleggen, maar een keer het gezien hebben is makkelijker.

Pak de staart bij de staart wortel en trek deze omhoog, je ziet nu vaak duidelijk de anaalzakjes rondom de anus zichtbaar worden, leg je vingers om de verdikking rond de anus en druk voorzichtig (VOORAL VOORZICHTIG) het anaalvocht loopt er dan uit.

Anaalklieren alleen uitdrukken als het nodig is, dus als de hond sleetje rijd anders activeer je de aanmaak alleen maar.

Bij twijfel het je eerst door een geroutineerd iemand voor laten doen.

Succes Fritz.
Door MarijeJoanne
#183854
Je kan het toch 2 manieren doen???

In elk geval, onze dierenarts wou ons wel uitleggen hoe ze dat deed, zodat wij het de volgende keer zelf konden doen.
Dat hebben we dus ook wel geprobeerd, maar het wou niet.
Dus als het weer nodig is, laten we het dus maar door de da doen.
Gelukkig is het niet meer zo vaak nodig.

Is het trouwens niet zodat als je botten oid voert, dat het dan beter gaat?
Bedoel, dat als je botten voert en de ontlasting harder wordt, de anaalklieren minder snel volraken doordat het gestimuleerd wordt?
Oftewel, ergens de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt ;D ;D .
Door Yari
#183899
Ik heb ook 2 keer Yari d'r anaalklieren uitgeknepen. Dat zijn de enige 2 keren in haar leven geweest dat ze diarree had gehad en vervolgens zaten die klieren vol.

Ik krijg ze dus van buitenaf niet geleegd, ze zitten heel diep bij haar en ik moet dan ook m'n wijsvinger in haar anus stoppen (ik heb natuurlijk wel handschoenen aan dan hè!) tot ik em voel en dan zachtjes leegdrukken en dan de andere kant.
Je moet 't effe doorhebben maar op zich is het een fluitje van een cent. Het stinkt wel vreselijk. ;D

In principe moet je er zoveel mogelijk vanaf blijven natuurlijk. Pas als je het ruikt of als ze er constant aan zitten te likken of sleetje rijden moet je ingrijpen.
Ik weet wel zeker dat er een verband bestaat tussen de hardheid van de ontlasting en de leging van de anaalklieren. Honden die regelmatig diarree of zachte ontlasting hebben hebben beduidend vaker last van volle anaalkieren. Blijkbaar worden ze dan onvoldoende geleegd. Ook zijn er natuurlijk honden die gewoon een slechte leging van de anaalklieren hebben ondanks goede stevige ontlasting.

Succes in ieder geval ermee!! Hihi! Lekker onderwerp! :D
Laatst gewijzigd door Yari op za 09 okt 2004, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Stafflover
#183920
Rhino heeft er vanaf pup af aan al last van en hij is nu 5½ jaar. Het is zelfs zo erg dat hij als pup zijnde achter zijn staart aan ging lopen als ze weer vol zaten en dat doet hij nog steeds. Het zit inmiddels tussen zijn oren. Als hij even geen aandacht krijgt, als er visite is of de deurbel of telefoon gaat dan rent hij meteen achter zijn staart aan en stopt er pas mee als ik ingrijp. Het is echt een obsessie voor hem geworden. We hebben er ooit eens met een gedragstherapeute over gesproken maar die vertelde dat het erg moeilijk was om het dat af te leren en ook erg duur.
Zijn ontlasting is nooit zacht dus het zal wel iets chronisch zijn bij hem.

Groetjes Patricia
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door