Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door DeDiana
#1831328
Hallo allemaal,

Een hele tijd geleden heb ik hier al eens een bericht gepost omdat ik bezig was mijn drie katten, waarvan er één inmiddels 18 is én nierpatiënt, over te zetten op rauw of op z'n minst kvv. Naar aanleiding van de berichten op dit forum ben ik begonnen met alle granen uit de voeding te elimineren (alleen hoogwaardig natvoer) en af en toe wat rauw vlees (bijvoorbeeld kip, runderhart etc.). De jongste twee waren vrij makkelijk over te halen en eten nu graag rauw, bij de oudste koste het wat meer tijd en geduld. Maar ook zij begon langzamerhand steeds meer rauw te eten. Een paar weken geleden dacht ik dat ik de overstap naar kvv kon gaan maken omdat ze inmiddels allemaal gewend waren aan rauwe vleesjes als dagelijks tussendoortje (in dit geval heb ik Tinlo geprobeerd, omdat ze daarvan kleine verpakkingen hebben in verschillende smaken). Dat kvv viel bij allemaal goed in de smaak - de ene smaak uiteraard meer dan de andere, zoals het katten betaamt. Ook de oude nierpatiënte Mongwai smulde goed van het kvv.
Zo'n twee weken later, stopte Mongwai eigenlijk bijna van de één op andere dag met eten (achteraf denk ik dat ze misschien al een paar dagen wat minder at, maar dat kwartje viel pas later, sowieso omdat ze wel vaker een wat wisselende eetlust heeft). Ik vreesde het ergste en ze ging erg snel achteruit. Na twee dagen nauwelijks eten (alleen een paar muizenhapjes) bedacht ik me dat ik nog een pijnstiller voor katten had en die heb ik die in een soort baadt-het-niet-dan-schaadt-het-niet-actie gegeven; eigenlijk had ik alle hoop al opgegeven dat ze hier nog bovenop zou komen, omdat ze inmiddels behoorlijk was verzwakt. Maar tot mijn grote verbazing begon ze zo'n 40 minuten later uit zichzelf lekker wat brokjes te smullen. Die had ik toch maar weer in huis gehaald omdat ik alle soorten voer die ze altijd lekker vond wilde uitproberen om haar weer aan het eten te krijgen (snoepjes, yoghurt, supermarktbrokken en alle soorten natvoer, tonijn en gekookte kipfilet).  Na overleg met de dierenarts, die wel dacht dat de kans erg groot was dat het haar nieren waren, besloten om in ieder geval de komende week te kijken of het geven van dagelijks een pijnstiller resultaat zou opleveren. En dat deed het, want sindsdien heeft ze toch weer wat gegeten (vooral die ongezonde brokken, maar dat is nog altijd beter dan niks). Steeds kleine beetjes, maar ze komt weer naar de keuken als ik ze eten ga geven en ik zie dat ze echt weer zin in eten heeft. Ook loopt ze weer wat stabieler en is wat actiever. Ik heb de indruk dat ze er sinds gisteren ook wat minder ingevallen uitziet, dus dat de vele kleine hapjes toch wat resultaat beginnen op te leveren. Langzamerhand begin ik weer hoop te krijgen dat het tóch niet haar nieren zijn, maar dat er iets anders aan de hand is/was. Maar ik wil pas met haar naar de dierenarts voor een evt. onderzoek als ze wat meer is aangesterkt, want ze is nou eenmaal enorm stressgevoelig en wordt al heel angstig als ze alleen het kattenreismandje ziet. Nu wil ik haar juist rust gunnen en niet met haar nog een gevecht aangaan (dus dwangvoederen etc.).
Zou de omschakeling naar kvv misschien te veel voor haar zijn geweest en op de een of andere manier haar darmen zo van streek kunnen hebben gemaakt, dat ze helemaal geen zin meer had in eten? De andere twee hebben nergens last van, maar zijn 1,5 en 4 en helemaal gezond, dus dat is misschien geen goede vergelijking. Nu Mongwai toch weer wat lijkt op te knappen en nog niet haar normale hoeveelheid, maar dan toch weer steeds ietsje meer eet, wil ik dit natuurlijk niet opnieuw in gevaar brengen door haar iets te geven waar ze juist weer ziek van wordt. Iemand hier wel eens gemerkt dat een oude kat de omschakeling naar kvv niet goed verdroeg?

Groetjes,
Diana
Door Too
#1831761
Wat een verhaal, ik kan geen eigen ervaringen delen maar krijgt senior ook medicatie voor de nieren -bv. fortekor-?
Er zijn nogal wat katten die t erg goed 'doen', ook op de langere duur,  met een beetje ondersteuning
Door DeDiana
#1831831
Ja, sorry voor het lange verhaal...  ;)
Ze krijgt inderdaad Benakor (zelfde werkzame stof als fortakor) sinds ongeveer 2 jaar en sindsdien zijn er geen problemen geweest en gaat het goed met haar, ook wat betreft eten - al is het wel de ene dag beter dan de andere. Mijn gevoel zegt nu dat het misschien toch meer iets is in de darmen wat niet lekker zit. Volgens de da is het vaak in een vergevorderd stadium van nierfalen zo dat ook de darmen en het spijsverteringskanaal aangetast worden, dus hij blijft een beetje in die richting denken. Omdat ze nu toch weer iets beter aan het eten is, ben ik een beetje geneigd te denken dat het ook wel eens iets (heel) anders kan zijn. Maar dat is misschien ook wel gewoon wishful thinking...
De da kan er uiteraard ook niet veel meer over zeggen tot hij haar heeft onderzocht. Ik hoop dan ook dat ze nog een beetje kan aansterken de komende dagen, zodat een tripje naar de da in mijn ogen wel weer verantwoord is en niet een te zware belasting.
Door Too
#1831889
Lange verhalen met veel info zijn fijn!

Fortekor/Benakor krijgt hij dus al... dan kan ik niet zo gek veel bijdragen, er komen straks vast nog BP-ers met suggesties voorbij!
Door ulla
#1831963
Nier patienten hebben vaak een heel wisselende eetlust.
Wat ze de ene dag wel lusten kunnen ze de volgende dag een weerzin tegen hebben.
De ontlasting kan ook dun en zwart worden.
Ik zou haar gewoon laten eten wat ze wil, en zodra het kan bloed laten prikken, dan weet je waarschijnlijk meer.
Door DeDiana
#1832048
Bedankt voor het meedenken allemaal!
Wat betreft die wisselende eetlust: dat viel bij haar eigenlijk reuze mee, ze is normaal gesproken een makkelijke eter, ondanks haar nierinsufficiëntie. Ik probeer haar inderdaad te laten eten wat ze wel wil, maar het blijft bij steeds een paar muizenhapjes. Dat is al meer dan een paar dagen geleden, maar niet genoeg op de lange duur.
Ik ben vooral benieuwd of er een verband zou kunnen zijn tussen haar slechte/niet eten en het recent overgaan op kvv en of er misschien toch sprake is van een maag-/darmprobleem ipv slechtere conditie van de nieren. Ook omdat ze na het geven van pijnstillers toch weer wat is gaan eten; en hebben pijnstillers dat effect bij sterke achteruitgang van de nieren?
Door flin
#1832163
DeDiana schreef: Bedankt voor het meedenken allemaal!
Wat betreft die wisselende eetlust: dat viel bij haar eigenlijk reuze mee, ze is normaal gesproken een makkelijke eter, ondanks haar nierinsufficiëntie. Ik probeer haar inderdaad te laten eten wat ze wel wil, maar het blijft bij steeds een paar muizenhapjes. Dat is al meer dan een paar dagen geleden, maar niet genoeg op de lange duur.
Ik ben vooral benieuwd of er een verband zou kunnen zijn tussen haar slechte/niet eten en het recent overgaan op kvv en of er misschien toch sprake is van een maag-/darmprobleem ipv slechtere conditie van de nieren. Ook omdat ze na het geven van pijnstillers toch weer wat is gaan eten; en hebben pijnstillers dat effect bij sterke achteruitgang van de nieren?
alles houdt verband natuurlijk:

gaat er 1 functie naar de galamiezen, dan volgen er vaak  meerdere...
zeker een nierpatient  (als katzel) zou vochtrijk voer moeten eten  (al is dit nat/blikvoer zonder graan-onzin)

bij nierfunctie vermindering, denk ik meer aan misselijk dan aan pijn?
Door DeDiana
#1832224
Idem, ik dacht ook meer aan misselijkheid. Daarom was ik ook verbaasd dat ze toch weer ging eten door die pijnstillers. Ze braakt ook niet en drinkt goed. Nou ja, afwachten maar, ze heeft in ieder geval vanmorgen weer echt met smaak zitten eten (natvoer), ongeveer een eetlepel, dus misschien is haar eetlust toch een beetje terug aan het komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Door DeDiana
#1833240
Nog even een update: het gaat sinds gisteren en vandaag echt duidelijk weer wat beter met de oude Mongwai - ze eet steeds weer wat beter, de porties worden steeds iets groter en ze is ook weer actiever en ziet er niet meer zo uitgemergeld uit. Als dit vandaag goed doorzet, durf ik het wel aan om morgen met haar een bezoekje aan de dierenarts te brengen voor een nader onderzoek. Ze is in ieder geval weer wat aangesterkt, al is het nog te vroeg om echt te juichen, want het blijft afwachten of haar oude lijfje hier nog kan van herstellen.
Het viel me gisteren ook op dat ze af en toe een beetje boert na het eten en ook lag ze op mijn schoot een paar flinke scheten te laten  :o - wat ze eigenlijk nooit doet. Dit geeft mij toch weer de indruk dat er toch iets in haar maag/darmen niet lekker zat...
Gebruikersavatar
Door Loti
#1833326
Misschien een gebitsprobleem?
Mijn kat van dezelfde leeftijd stopte onlangs met eten van brok en blikvoer. Kvv kreeg ik er helaas nooit in, ze wilde wel eens een paar hapjes van het honden kvv maar daar bleef het bij, de kattenvariant weigerde ze absoluut. Een paar weken daarvoor heeft ze, omdat ze zo afviel, uitgebreide bloedtests gehad, is lichamelijk onderzocht, gebit nagekeken.  Alles was normaal, zelf goed voor een poes van die leeftijd. Gelukkig ging ze na een week weer wat eten en later vond ik een kiesje in huis, dus waarschijnlijk was dat de boosdoener. Gelukkig eet ze nu weer, welliswaar blikvoer.
Door DeDiana
#1838679
Hoi Senta,
Tot nu toe lijk je de enige te zijn die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt met een oude kat. Ik heb wel wat rondgezocht hier op het forum en ik vond wel wat topics over katten die verstopt raakten na omschakeling op barf of kvv. Nu denk ik dat Mongwai misschien toch ook last heeft gehad van een verstopping. Ze at het kvv wel graag en met veel smaak (twee weken ongeveer). Ze is normaal helemaal geen moeilijke eter, ondanks haar verminderde nierwerking eet ze altijd wel goed eigenlijk (alleen natvoer zonder granen en af en toe tussendoor een stukje kip of hart).
Inmiddels is ze weer helemaal opgeknapt en ben ik woensdag naar de da geweest.  Die heeft haar gebit (=ongeveer 5 tanden/kiezen) gecontroleerd en dat was oké en bloed afgenomen. Hij vermelde ook nog even 'dat het in ieder geval een goed teken was dat ze lekker tegenstribbelde'  ;)
Uit de bloedtest bleek dat haar nierwaarden iets achteruit gegaan waren, maar verder niets ongewoons. Volgens de da bleef het dus ook gissen naar de oorzaak van haar inzinking vorige week: het kon een dip zijn vanwege haar nieren, maar ook iets anders als verstopping, last van haar darmen ... etc. Dat zullen we dus niet meer achterhalen.
Mocht er nog eens zoiets gebeuren, dan denk ik dat ik inderdaad wel ga proberen te dwangvoeren om de eetlust weer proberen op te wekken.
Voorlopig blijf ik maar bij graanloos blikvoer met af en toe rauw/kvv als tussendoortje. Mijn andere twee katten wil ik wel volledig overzetten op kvv (dat ging hartstikke goed!), dus even kijken hoe ik dat ga organiseren; ze eten altijd liever uit het bakje van een ander dan uit hun eigen bakje namelijk (een soort stoelendans...)
#1839646
Senta schreef: Of ik mijn verhaal las..........Ik heb ooit een senior proberen over te zetten wat helemaal mis ging, later hoorde ik dat het niet verstandig is oudere en verzwakte (Zieke) dieren over te zetten......Ik dacht ook dat ik dr kwijt zou raken...
Ze eet nu weer lekker brok, en ga daar ook niet meer van af, daar is ze mij te dierbaar voor.

Wat ik mis in jou verhaal, de dagen dat ze niet at had je haar toch kunnen dwangvoeren om de circel te doorbreken? Ik maal soms ook van die periodes mee, slecht eten. (Heb twee senioren een met hart andere met nierfalen) als ze een dag niet eten ga ik al dwangvoeren, vaak pakken ze het dan wel weer op en kunnen ze niet verzwakken en misselijk worden.
Ik herken het ook!!
Na gebitsproblemen was ik het zooo zat met die br*kjes....en aangezien ze de 1e 2 weken na de operatie toch zacht voer moest, dacht ik; dit is het moment om over te schakelen.

Nou, dat pakte dus ook totaal verkeerd uit!!!
Samos, 13 jaar, weigerde uiteindelijk te eten en na onderzoek bleek ze een darmontsteking te hebben. Ze spuugde veel en had ernstige diarree.
Dit heeft wel 3 maanden geduurd, voordat ze nu uiteindelijk weer wat beter is.
Nog steeds zwak (totaal ruim 2 kilo afgevallen, van 5 kilo naar een krappe 3)...maar ze eet goed, spuugt niet meer en legt weer keurige drollen.

Ik dacht haar eindelijk goed voer voor te zetten, maar niets bleek minder waar!
Ik denk dat zwakke dieren die omschakeling naar rauw toch niet aankunnen en dat daardoor schadelijke bacterien teveel kans krijgen om maag en darmen ernstig overstuur te maken.
Door Knoert
#1965574
Okeetjes, van deze berichten word ik dan toch wel wat onrustig. Ik heb twee katten van ongeveer 10 jaar en ze zijn nu 2 maanden bij me in huis. Zijn vrij goed hersteld van de niesziekte die ze hadden bij aankomst in het asiel, maar ik merk her en der toch dat ze wel ietwat vatbaarder zijn dan normaal wellicht zou moeten.
Knoert (kater) loopt sinds een paar dagen wat te niezen en is verkouden (geen verdere symptomen van de echte niesziekte, zeg maar), ondanks dat het binnenkatten zijn. Toch ergens een tochtig hoekje in huis ;-)
Maar, is het dan wel verstandig hun voer naar rauw voer om te zetten ipv de pakjes Felix wat ze nu krijgen aan 'nat voer'?
Groetjes,
Marina

NB Oke, als ik het niet probeer dan weet ik het niet, uiteraard.
Volgens mij in ieder geval over het algemeen gezonder dan die pakjes vlees.
Maar toch...
Door Limpy
#1965600
Je hoeft je niet gelijk bang te worden hoor, jouw katten zijn én een stuk jonger en als ze idd alleen maar nies hebben gehad een stuk minder kwetsbaar dan bv een darmpatient icm gebitsproblemen of een hart- of nierpatient zoals de dieren hierboven beschreven.

Hier ook een ouwe kat van ±17 jr die ook allerlei oudedomskwalen heeft waaronder een beetje rammelende nieren (nog niet zo ernstig), hij heeft er nog nooit zo mooi uitgezien sinds ze vers eten (zo´n anderhalf jaar nu)
Vers is echt veel gezonder dan brok/blik.
Door DeDiana
#1965696
Ik denk ook niet dat je je meteen zorgen hoeft te maken. Zoals hierboven ook al gezegd: mijn kat die moeite had met de overgang naar kvv is bijna 19 en heeft bovendien nierinsufficiëntie en een kwetsbaar hart. Nu gaat het overigens weer helemaal prima met haar. Ik weet nog steeds niet of het het omzetten naar kvv is geweest waar ze toen zo ziek van is geworden. Nu geef ik haar 50% natvoer en (in kleine stapjes opgebouwd) zit ik inmiddels op 50% kvv en dat gaat prima. Als het ziek worden aan het kvv lag, denk ik dat de overgang voor haar iets te snel ging. Mijn andere twee jonge en gezonde katten hebben nergens last van gehad en smullen prima van ht kvv.
Ik zou zeggen: bouw het rustig op, geef het de tijd en kijk hoe ze erop reageren. Iedere kat is anders, de ene zal er sneller aan wennen dan de andere.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door