Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ielse
#1838063
Ik ben bezig mn hond over te zetten op barf, hij krijgt nu nog kkv.
Ben net voor het eerst naar het slachthuis gegaan, en heb het een en ander meegenomen.
Mijn hond vind het nu al geweldig. al die lekkere geurtjes.
1 pens, valt onder orgaan? Heb namelijk ook gelezen dat dat gezien kan worden als complete maaltijd en dus van het aantal grammen dat je per week voert afgehaald kan worden? (beetje duidelijk?)
1 runderhart, zat een witte rand aan, dacht eerst vet maar voelt steviger aan, is dit spiervlees? lijkt er wel op.
1 runderstrot, is voornamelijk kraakbeen, dus voeren als een leuke snack tussendoor?
Ik heb ook gevraagd naar spiervlees maar dit gebruiken ze zelf, kreeg van de aardige jongeman toch een stukje mee,
Dus hoe kan ik dan aan spiervlees komen? is een kipfilet uit de super ook spiervlees?
De poelier op de markt neemt morgen een kipkarkas voor me mee, ff kijken hoe ze eruit zien.
En ben nu nog aan het kijken voor lam ofzo.
En als laatste vraagje, Waar valt vis onder? bv haring of sardines

Voor jullie natuurlijk allemaal heel logisch, maar ik ben dus echt nog een leek op barf gebied.
Groetjes Ielse
Door suzanne 1
#1838072
Hoi Ielse,

1 pens is orgaan. Dus geen complete maaltijd. Van al het orgaan (hart, lever, nier, long, maag, hersenen, pens etc) geef je ongeveer de helft aan pens en de andere helft verdeel je over de andere organen waarvan hart, lever en nier de belangrijkste zijn.
1 hart valt dus onder orgaan. Naar mijn weten is die witte rand gewoon vet, kun je gewoon geven.
1 runderstrot kun je inderdaad als tussendoortje geven af en toe
1 en als je spiervlees wilt hebben bij het slachthuis kun je vragen naar runderkopvlees. Dit eten mensen (in NL in ieder geval) niet, dus kun je vragen of als ze gaan slachten, ze dit voor je apart houden.

Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk dat je niet alleen rund voert, maar minimaal 5 diersoorten incl. vette vis.
Succes
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1838077
Zo'n beetje al het vlees wat in de supermarkt ligt is spiervlees.

Leuk dat je naast de kvv met BARF wilt beginnen. Ik wil je daarom toch ook aanraden om de BARF-beginnersdocumentatie goed door te lezen. Dit ook om met niet de verkeerde spullen thuis te komen.

Kleine visjes kun je tot het spiervlees berekenen. De hoeveelheid graat en organen zijn (in dien aanwezig) zo klein dat het een te verwaarlozen percentage is. Ga je echter met zalmkoppen e.d. aan de gang, die mag je gerust tot de vleesbotten rekenen.
Door jara
#1838079
Allereerst welkom hier! Was net hetzelfde in grote lijnen aan het typen als voorgaande poster... :)

Heb je al een idee wat voor menu je wil gaan geven en welke percentage's of blijf je hoofdzakelijk KVV voeren met 1 of 2 barfdagen tussendoor?

Kipfilet in de supermarkt is ook spiervlees, op dit forum staat ook een lijst met versleveranciers waar je diverse produkten kan kopen (spiervlees diverse diersoorten).

Misschien weet je het al, maar iig geen varkensvlees nemen....kan fatale gevolgen hebben.

Succes en veel leesplezier hier....het lijkt (en is) veel info, maar als je eenmaal bezig bent of gaat zul je merken dat het reuze meevalt (vond ik tenminste).
Door Ielse
#1838101
Bedankt voor jullie snelle reacties! en goede raad!

Als het financieel en kwa vriezerruimte uit kan wil ik graag overgaan op volledig barf.
Heb net ff gebeld met een poelier waar ik voor 1 euro een kilo kippennekken kan halen, is dat een redelijke prijs?
hij heeft ook veel wild (snippers en gemaald)
En weet vrij veel over rauw voeren van honden.
En een ander slachthuis heeft genoeg ribbetjes en kopvlees.
Dus volgens mij moet ik met deze adresjes toch een aardig menu samen kunnen stellen uitgaande van
45% vleesbot
20% orgaan
25% spiervlees
10% groente

In de supers zie je geregeld gehakt aanbiedingen, (spiervlees?)
En is het dan een idee om die strot als een soort kong te gebruiken en daarmee te vullen?
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#1838316
en even een antwoord op je vraag waar vis onder valt. Geef je een hele maaltijd met hele sardien of makreel, inclusief kop en ingewanden dan kun je die als compleet zien. Een volledige zalmkop kan ook als compleet gezien worden (bot is de schedel. Ogen, hersenen,kieuwen en tong zijn allen orgaan. De  wangen en hopelijk ook nog een stuk erachter is spiervlees, maar dat heb je alleen als je ruim bemeten koppen kunt krijgen.
Door Lonaa
#1838365
Ielse schreef: Bedankt voor jullie snelle reacties! en goede raad!

Als het financieel en kwa vriezerruimte uit kan wil ik graag overgaan op volledig barf.
Heb net ff gebeld met een poelier waar ik voor 1 euro een kilo kippennekken kan halen, is dat een redelijke prijs?
hij heeft ook veel wild (snippers en gemaald)
En weet vrij veel over rauw voeren van honden.
En een ander slachthuis heeft genoeg ribbetjes en kopvlees.
Dus volgens mij moet ik met deze adresjes toch een aardig menu samen kunnen stellen uitgaande van
45% vleesbot
20% orgaan
25% spiervlees
10% groente

In de supers zie je geregeld gehakt aanbiedingen, (spiervlees?)
En is het dan een idee om die strot als een soort kong te gebruiken en daarmee te vullen?
1 euro voor een kilo kippennekken is een mooie prijs. :)
Bij versleveranciers zit je al snel aan de 1,30 of 1,50 per kilo
Gehakt uit de supermarkt kan, mits rundergehakt, want varkensvlees kan dodelijk zijn. De katten hier vertikken het gemalen (dus gehakt) te eten, met de hond heb ik t nog niet geprobeerd, maar het kan dus wel als spiervlees.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door