Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ulrike
#1837869
Bass staat sinds afgelopen dinsdag op een ab-kuur, dit om toch na te gaan of hij wellicht chronisch last heeft van een mediterraanse ziekte.

Sinds de eerste pil is hij echter zo ontzettend sloom  :-\. Buiten gaat alles prima en gedraagt hij zich heel normaal en energiek... en zet nog steeds 4 poten schrap als we maar vaag de richting van ons huis op gaan  ::). Wandelen is nou eenmaal zijn grote hobby..

Binnen is het echter een ander verhaal.. Hij was altijd al vrij onverstoorbaar, maar nu is hij gewoon veel rustiger geworden dan eerst.. Hij tilt zelfs zijn kop niet even op als je hem aait of toespreekt. Maar een echt zieke indruk maakt hij niet  :-\. Eerder keek hij regelmatig uit zijn ogen alsof hij zich niet erg goed voelde..

Ik weet ook niet of dit juist een goed teken zou kunnen zijn, dat hij nu eindelijk echt ontspannen uit kan rusten..

Iemand wellicht hier ervaring mee? Ik vraag me af of zijn lijf wel goed op de ab reageert of dat het te heftig is  :-\..
Door Ulrike
#1837894
Dorothea wat fijn dat je reageert!

Ik heb er een beetje een raar gevoel bij, we hebben een ab meegekregen voor mensen:

Tetracyclin Wolff 500 mg.

Hiervan moet hij volgens de da twee pillen hebben gedurende 30 dagen. Een flinke dosis voor een hond van 17 kg of niet? Ik ben nogal bang dat hij al lang met een chronische ehrlichia rond loopt  :-\. Daarom heb ik bij de da ook niet moeilijk gedaan, normaal geef ik niet snel ab zonder dat hier heel directe aanwijzingen voor zijn, maar omdat op het buitenlandse hondenforum staat dat je bij ehrlichia een dubbele dosis ab moet geven gedurende 3 weken tot 2 maanden was ik al lang blij..

Volgens de dierenarts kon het echter geen Ehrlichia zijn want hij had al vaak honden met die ziekte gezien en die waren allemaal doodziek. Ik lees echter op www.podencoinnood.nl dat het goed chronisch kan worden en Bass heeft veel van de opgenoemde symptomen daarvan.. Ik was al lang erg blij dat hij een ab-kuur mee gaf die dan ook hier tegen zou moeten helpen..

Sorry Dorothea het is een beetje een warrig verhaal.. Na rontgenfoto's gemaakt te hebben en andere mediterraanse ziektes uitgesloten te hebben, wilde ik toch graag door blijven zoeken naar een oorzaak voor de rugpijn en het slepen met 1 achterpoot van Bass. Ook heeft hij altijd vieze ogen en maakt in huis regelmatig de indruk alsof hij zich niet helemaal lekker voelt  :-\. Vervolgstap van de da was dus deze ab.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1837913
Waarom geen doxycyline? Tetracyclines worden door honden heel slecht opgenomen, omdat ze onoplosbare complexen vormen met calcium.
Verder mag je tetracyclines niet geven bij een verstoorde nierfunctie, dus weet je zeker dat dat in orde is?
Ik heb geen idee of de dosering te hoog is, ik geef nooit tetracycline om bovengenoemde reden. Tetracyclines zijn irriterende stoffen die aanleiding kunnen geven tot niet eten en braken. Bij langdurig gebruik kan diarree ontstaan.

Maar ehrlichia is toch aan te tonen middels antilichamen in het bloed? Is dat al onderzocht?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1837926
ik heb een dosering gevonden:
10-60 mg per kg per dag
als ik dan uitga van 17 kg, dan zou hij maximaal 1020 mg gram per dag mogen hebben.
Maar jeetje om nou 30 dagen zo'n hoge dosis te geven om een mogelijk een diagnose te stellen?  :-\
Door Ulrike
#1837935
*Dorothea* schreef: Waarom geen doxycyline? Tetracyclines worden door honden heel slecht opgenomen, omdat ze onoplosbare complexen vormen met calcium.
Verder mag je tetracyclines niet geven bij een verstoorde nierfunctie, dus weet je zeker dat dat in orde is?
Ik heb geen idee of de dosering te hoog is, ik geef nooit tetracycline om bovengenoemde reden. Tetracyclines zijn irriterende stoffen die aanleiding kunnen geven tot niet eten en braken. Bij langdurig gebruik kan diarree ontstaan.

Maar ehrlichia is toch aan te tonen middels antilichamen in het bloed? Is dat al onderzocht?
Ik vrees dat we 'slachtoffer' zijn geworden van het principe: we weten het niet meer, laten we maar eens ab proberen.. Ik heb nu niet tegengestribbeld omdat ik las dat tetracycline mogelijk zou helpen bij Ehrlichia, waar ik zelf bang voor ben..

Waarom we geen doxy hebben meegekregen weet ik niet, ik wist ook eerlijk gezegd niet dat er zo'n verschil was in de werking en bijwerkingen  :-\..

Bass is toen hij naar Nl kwam negatief getest voor Ehrlichia.. Wel had hij toen die rugpijn volgens mij al. Het viel me in ieder geval op dat hij zijn rug zo hol liet hangen.. En dat beetje slepen met 1 achterpoot deed hij toen ook al. Helaas hoor je wel vaker dat testen op MZZ vaker vals negatief zijn  :-\.

Omdat de da zo stellig was dat het geen Ehrlichia kon zijn, heeft hij Bass niet meer getest en heb ik daar niet op aangedrongen. Mede met de gedachte dat het vals negatief kan zijn en ze ook antistoffen kunnen hebben als ze er ooit mee in aanraking zijn geweest. Wat ik begrepen heb duiden antilichamen in het bloed dan ook niet altijd op een actieve infectie. Verder zag zijn bloedbeeld er goed uit zei de dierenarts. Kun je in het bloed ook zien of de nierfunctie goed is of alleen in de urine? Ik kan alleen maar zeggen dat de kleur van de urine prima is  :-[.

(Schaam me diep heb nog wel biologie gestudeerd met afstudeervak immunologie  :-[).
Door Ulrike
#1837940
*Dorothea* schreef: ik heb een dosering gevonden:
10-60 mg per kg per dag
als ik dan uitga van 17 kg, dan zou hij maximaal 1020 mg gram per dag mogen hebben.
Maar jeetje om nou 30 dagen zo'n hoge dosis te geven om een mogelijk een diagnose te stellen?  :-\
Ik vind het zelf ook erg heftig  :(. Helaas zijn er nog zoveel onduidelijkheden over mzz dat ik nu de tijd wel rijp vond om de aangeboden ab-kuur te accepteren.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1837941
Ulrike schreef: Ik vrees dat we 'slachtoffer' zijn geworden van het principe: we weten het niet meer, laten we maar eens ab proberen.. Ik heb nu niet tegengestribbeld omdat ik las dat tetracycline mogelijk zou helpen bij Ehrlichia, waar ik zelf bang voor ben..

Waarom we geen doxy hebben meegekregen weet ik niet, ik wist ook eerlijk gezegd niet dat er zo'n verschil was in de werking en bijwerkingen  :-\..
Doxy is gewoon een stuk minder schadelijk voor de nieren dan tetracycline, wordt beter opgenomen en is ook effectief tegen ehrlichia.
Bass is toen hij naar Nl kwam negatief getest voor Ehrlichia.. Wel had hij toen die rugpijn volgens mij al. Het viel me in ieder geval op dat hij zijn rug zo hol liet hangen.. En dat beetje slepen met 1 achterpoot deed hij toen ook al. Helaas hoor je wel vaker dat testen op MZZ vaker vals negatief zijn  :-\.
ja zo'n test is niet altijd zaligmakend...  :-\
Maar heb je er wel eens aan gedacht om een osteopaat te bezoeken. Als ik jouw verhaal zo lees dan klinkt het als een neurologisch probleem. Misschien heeft hij wel ergens een flinke blokkade zitten vanwege z'n verleden.
Omdat de da zo stellig was dat het geen Ehrlichia kon zijn, heeft hij Bass niet meer getest en heb ik daar niet op aangedrongen. Mede met de gedachte dat het vals negatief kan zijn en ze ook antistoffen kunnen hebben als ze er ooit mee in aanraking zijn geweest. Wat ik begrepen heb duiden antilichamen in het bloed dan ook niet altijd op een actieve infectie.
Dat klopt, je kunt wel een acute fase aantonen door IgM te meten maar die fase is hij natuurlijk al lang voorbij.
Verder zag zijn bloedbeeld er goed uit zei de dierenarts. Kun je in het bloed ook zien of de nierfunctie goed is of alleen in de urine? Ik kan alleen maar zeggen dat de kleur van de urine prima is  :-[.
als ureum en kreatinine niet verhoogd zijn in het bloed dan is er geen ernstig nierfalen, let wel deze waardes zijn vaak pas verhoogd als 75% van de nieren niet meer functioneert.
(Schaam me diep heb nog wel biologie gestudeerd met afstudeervak immunologie  :-[).
Ha ik ook, ik vond immunologie erg interessant. Ik heb aan de UvA gestudeerd en jij?
Door Ulrike
#1837948
*Dorothea* schreef: Doxy is gewoon een stuk minder schadelijk voor de nieren dan tetracycline, wordt beter opgenomen en is ook effectief tegen ehrlichia.

ja zo'n test is niet altijd zaligmakend...  :-\
Maar heb je er wel eens aan gedacht om een osteopaat te bezoeken. Als ik jouw verhaal zo lees dan klinkt het als een neurologisch probleem. Misschien heeft hij wel ergens een flinke blokkade zitten vanwege z'n verleden.

Dat klopt, je kunt wel een acute fase aantonen door IgM te meten maar die fase is hij natuurlijk al lang voorbij.

als ureum en kreatinine niet verhoogd zijn in het bloed dan is er geen ernstig nierfalen, let wel deze waardes zijn vaak pas verhoogd als 75% van de nieren niet meer functioneert.

Ha ik ook, ik vond immunologie erg interessant. Ik heb aan de UvA gestudeerd en jij?
Ik moet nog even kijken hoe je dat met die quotes doet  ;D.

Ik zou nu wel erg graag de tetracycline gaan stoppen en met doxy beginnen.. Ik merk nu wel erg dat de taalbarriere een probleem is. De duitse dierenarts geeft ons welliswaar financieel de ruimte om verder te zoeken, maar ik ga toch weer eens overwegen om naar een fijne Nl arts te gaan.

Aan de osteopaat heb ik ook gedacht.. Wetenschappelijk wellicht niet verantwoord om nu twee dingen tegelijk te proberen of wel  ;). Maar als hij meteen verlichting zou hebben na een behandeling bij een osteopaat dan is natuurlijk wel erg duidelijk dat dat geholpen heeft..

De acute fase is hij inderdaad in elk geval al lang voorbij. Hij zat al enkele maanden in het asiel in Spanje en is nu al weer anderhalf jaar in Nederland..

Het kan dus neem ik aan zo zijn dat hij door nierfalen slecht op dit medicijn reageert, terwijl zijn bloedwaardes dit nog niet laten zien  :-\? Dat is geen leuke gedachte  :(.. Kan de tetracycline de nieren ook nog verder achteruit laten gaan of dat niet?

Ik heb in Wageningen gestudeerd  :). Bij de theorievakken ging immunologie me altijd erg goed af, maar bij mijn afstudeervak ging het helaas minder. Ook het labwerk met alle chemicalien waar ik mee werkte.. daar had ik geen goed gevoel bij. Ik wou toen eigenlijk een combi gaan maken tussen immunologie en parasitologie. Dat laatste heb ik trouwens in Utrecht gevolgd, echt geweldig interessant  :)!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1837954
Ulrike schreef: Het kan dus neem ik aan zo zijn dat hij door nierfalen slecht op dit medicijn reageert, terwijl zijn bloedwaardes dit nog niet laten zien  :-\? Dat is geen leuke gedachte  :(.. Kan de tetracycline de nieren ook nog verder achteruit laten gaan of dat niet?
Hoeft niet door nierfalen te komen, tetracycline op zich irriteert het maagdarmkanaal en dit is een vrij hoge dosering. Daar kan hij natuurlijk ook sloom van worden. Soms reageren dieren gewoon heftig op antibiotica, ik heb dat met andere soorten ook wel gezien.
Ik zou toch even contact opnemen met de dierenarts die dit heeft voorgeschreven.
Door Ulrike
#1837961
*Dorothea* schreef: Hoeft niet door nierfalen te komen, tetracycline op zich irriteert het maagdarmkanaal en dit is een vrij hoge dosering. Daar kan hij natuurlijk ook sloom van worden. Soms reageren dieren gewoon heftig op antibiotica, ik heb dat met andere soorten ook wel gezien.
Ik zou toch even contact opnemen met de dierenarts die dit heeft voorgeschreven.

Ik ga inderdaad even contact opnemen. Zou overstappen op doxy mogelijk zijn of moeten we nu eerst een minimale kuur tetracycline afmaken?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1837978
Ulrike schreef:
Ik ga inderdaad even contact opnemen. Zou overstappen op doxy mogelijk zijn of moeten we nu eerst een minimale kuur tetracycline afmaken?
Nee je kunt gelijk stoppen, het idee dat je antibiotica resistentie in de hand werkt door een kuur niet af te maken, blijkt inmiddels achterhaald. Bovendien is doxycycline ook een tetracycline, alleen dan beter opneembaar en minder schadelijk voor de nieren.
Door Ulrike
#1837985
*Dorothea* schreef: Nee je kunt gelijk stoppen, het idee dat je antibiotica resistentie in de hand werkt door een kuur niet af te maken, blijkt inmiddels achterhaald. Bovendien is doxycycline ook een tetracycline, alleen dan beter opneembaar en minder schadelijk voor de nieren.
Oh ik ben blij dat te lezen.. ben wel een beetje in dubio nu  :-[. Ik ga hier eens overleggen.

Dorothea ik ben ontzettend blij dat je me zo geholpen hebt  :)! Ik hoopte al dat je zou reageren toen ik met dit topic begon  :biggrin2:.
Door Ulrike
#1837988
Oh wat ik vergeet te vragen.. Is er wellicht iets waarmee we de irritatie van maagdarmkanaal een beetje tegen kunnen gaan, mochten we besluiten door te geven (wat ik nog betwijfel)? En weet je wellicht een goede osteopaat in Gelderland?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1838018
Ulrike schreef: Oh wat ik vergeet te vragen.. Is er wellicht iets waarmee we de irritatie van maagdarmkanaal een beetje tegen kunnen gaan, mochten we besluiten door te geven (wat ik nog betwijfel)?
geen flauw idee, het lastige is dat die antibiotica's met veel stoffen onoplosbare complexen vormen, dus ik zou oppassen met het combineren met andere middelen.

En weet je wellicht een goede osteopaat in Gelderland?
nee, je zou hier even kunnen kijken http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door