Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door rem78
#1837799
Hallo beste Barfers,

Ik heb nu mijn eerste week Barf achter de rug met mijn Duitse herder, en heb de brokken volledig achterwege gelaten. Je merkt allereerst direct dan de hond begint te springen als je het vlees komt brengen. De luid-oefening zat er met 2 dagen al in geloof ik  ;D.

Verder zie ik dat hond ietjes last van jeuk heeft. Dit kan komen van de overschakeling van brokken naar vlees.

De ontlasting is ook goed al is het de ene keer iets anders van kleur dan de andere. Ik geef bijv. bij lamsribben runderhart zodat de ontlasting wat beter verloopt.

Tot nu toe zeker enthousiast.
Door Lizzy
#1837806
Hee leuk!

De ontlasting zal altijd wisselend blijven. Omdat je er wisselend voer in stopt. Geef je bijv. veel lever of vette vis of veel pens: zal de ontlasting donker en dunner zijn als dat je bijv. een flink vleesbot geeft.

De jeuk kan zeker de omschakeling zijn. Het ontgiften. Gemiddeld staat er 1 maand voor ieder jaar dat een hond brok heeft gegeten.
Door rem78
#1837838
Ben zeker erg enthousiast. Moet er een vriezer bijhebben inmiddels.

Mijn hond heeft exact 1 jaar brokken gehad, dat is natuurlijk 1 jaar teveel geweest  ;D, maar ik wist ook niet beter.

Daarnaast, al lijkt het vanzelfsprekend, stop ik veel tijd in hygiene en schoon vers drinkwater. Verder ben ik teruggegaan naar 1 keer per dag voeren op redelijk wisselende tijdstippen en ben ik van gemiddeld 800 gram naar gemiddeld 1000 gram gegaan per dag, wel met behoud van bekende percentages. Mijn hond is behoorlijk druk en kreeg de indruk naar 3-4 dagen dat de hond afviel (wat natuurlijk ook met de omschakeling te maken kan hebben). Maar in verband met een lichte groeiachterstand voer ik hem heel ietjes meer.

Eerlijk gezegd is het maar goed dat ik goede feedback heb gekregen. Ik had anders, niettegenstaande mijn goede intenties, toch behoorlijke fouten kunnen maken.
Door Lizzy
#1838055
De omschakeling zorgt wel vaak voor afvallen. Dat komt omdat ze om moeten schakelen van een koolhydraat rijk voer naar een koolhydraat arm voer. Je mag best wat meer gaan voeren hoor. Voer maar op  het oog, met de richtlijnen een beetje in je achterhoofd.
Door rem78
#1838114
Bedankt voor je advies. Heb veel interessante post van je gelezen. De percentages lopen redelijk in lijn. En ik moet zeggen dat ik nu al de idee heb dat de hond wat gespierder wordt.

Verder denk ik dat rauw vlees een bevorderend effect teweeg brengt op de prestaties. Ik vergelijk het dan even met goede voeding voor topsporters. Uiteraard zul je dit veel beter weten dan ik.

Bedankt!
Door rem78
#1838989
Hallo,

Ik doe het ook met veel plezier. Ik ben eigenlijk twee weken bezig. maar ben na week 1 afgestapt van brok. Op het kleine beetje jeuk na doet ie het prima. Zoals Lizzy al zei zou het waarschijnlijk komen van de omschakeling in voeding. Ik werk met mijn hond en krijg echter sterk de indruk dat Barf bijdraagt aan een betere prestatie. Ik krijg ook leuke reacties op de club, ofschoon ze daar stoïcijns de brokken blijven voeren. Ik blijf het zowieso volhouden en zijdelings probeer ik meer kennis te vergaren over voeding en training.

Alvast goed weekend iedereen!
#1881264
ik voer onze herder zeker 1,3 kilo gemiddels per dag, het is ook een spring in het veld, als ik hem minder voer dan slijt hij teveel, wel schommel ik wel eens in dagen, dus de ene dag 1,5 kilo en de dag daarna een schapepens van 700 gram
fijn dat het goed gaat en succes verder !
#1889878
Leuk dat je ook werkt met je hond!
Bij ons op de club blijven ze ook gewoon hun brokken voeren, maar ze zijn nu wel minder bang om
af en toe eens pens of een visje te geven. En zo lever ik dus toch een positieve bijdrage voor hun hondjes :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door