Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Pedro98
#1833795
Even een vraagje met hoeveel maanden moet Ukkie nu overgaan op het volwassen voer gewicht. Fokker had het over met 5 maanden maar dat was op brokken dit was omdat het een klein hondje is en dus niet te lang op puppy brokken moet blijven zitten zodat hij (te ver) door zal groeien.

Nu zitten we dus ongeveer op de 5% van zijn lichaamsgewicht maar wanneer moet ik dan terug gaan richting de 2%
Hij krijgt nu 2x daags ongeveer 70gram en als hij veel beweging heeft een extra kippennek erbij van ongeveer 30gram.

Heb er al na gezocht maar kon er zo nergens een topic over vinden.
#1833989
Ik heb (helaas) nog nooit een hond gehad die opgegroeid is op BARF of kvv,
maar mijn boeren verstand zegt me dat een jonge hond op een bepaald moment
een speklaagje zal gaan ontwikkelen op het percentage wat hij als pup altijd gekregen heeft.
Dat lijkt me het moment om te gaan minderen.
Op het oog (blijven) voeren dus  :)
#1835120
Met brokkenadviezen heb je in deze gewoon niets te doen.

Je ziet vaak vanzelf wanneer bij woef de hardste groei eruit is en/of ze gaan wat met lange tanden eten en/of ze worden net iets té spekkig en dan kun je geleidelijk aan de hoeveelheid minderen. Meestal zie je zo rond de 7 maanden wel een verminderde voedingsbehoefte.
Door Truus
#1835133
Je bent gewoon heel goed bezig en het is niet te vergelijken met brokken voeren en alle adviezen die daar bij horen. De hoeveelheid vind ik ook niet extreem veel hoor, als je merkt dat Ukkie te dik wordt, geef je gewoon minder.
Door M@rina
#1835145
Het is per hond verschillend wanner je de hoeveelheid aan gaat passen.
Bijv.: Saartje werd met 9 maanden in eens dikkig.. dus toen snel afgebouwd. Teun is nu ruim een jaar en zit nog steeds op 4,5 %. Saar was al snel lui in huis, Teun is altijd alert, actief en springt bij het minste op geringste op... Saar tilt alleen de oogleden op ::)

Kijk het dus gewoon aan de éne hond verbruikt meer dan de ander. Voel aan de ribbetjes. Zolang je die onder lichte druk kan voelen gaat het goed.
Door Linsey
#1836106
Dino is nu 6 maand en krijgt nog altijd 150-200g per dag net zoals toen hij 8 weken was, percentages passen zichzelf aan naarmate hij groeit en zwaarder word. 2kg op 8 weken oud en pakweg 200g per dag is 10%. Nu 6 maand oud, 4,5kg en 200g per dag is 4,5%. Ik verwacht dat hij zo'n 6,5kg gaat wegen op 1 jaar oud en dan is met 200g dat 3%. Dino is mijn eerste pup die opgroeid op vers en tot nu toe gaat dat goed zo.  ;)
Laatst gewijzigd door Linsey op di 23 nov 2010, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pedro98
#1836198
[quote="Linsey"]
Dino is nu 6 maand en krijgt nog altijd 150-200g per dag net zoals toen hij 8 weken was, percentages passen zichzelf aan naarmate hij groeit en zwaarder word. 2kg op 8 weken oud en pakweg 200g per dag is 10%. Nu 6 maand oud, 4,5kg en 200g per dag is 4,5%. Ik verwacht dat hij zo'n 6,5kg gaat wegen op 1 jaar oud en dan is met 200g dat 3%. Dino is mijn eerste pup die opgroeid op vers en tot nu toe gaat dat goed zo.  ;)
[/quote]

Dus eigenlijk geef je vanaf het begin af aan steeds het zelfde gewicht aan voer dus bouwt hij het zelf af. Opzicht geen verkeerde gedachten maar als je een pup van zeg maar 5kg hebt en deze word 50kg dan is het aan het begin wel erg door eten voor de pup of zie ik dat verkeerd.
Door Linsey
#1836253
[quote="Pedro98"]
Dus eigenlijk geef je vanaf het begin af aan steeds het zelfde gewicht aan voer dus bouwt hij het zelf af. Opzicht geen verkeerde gedachten maar als je een pup van zeg maar 5kg hebt en deze word 50kg dan is het aan het begin wel erg door eten voor de pup of zie ik dat verkeerd.
[/quote]

Een hond die uiteindelijk 50kg zal wegen zal ongeveer op 10kg zitten op 8 weken oud, 5kg is wat weinig denk ik. 10% van 10kg is 1kg, dan volwassen 50kg daarvan 2% is ook 1kg. In theorie ook toepasbaar op grotere honden dus, maar ik heb enkel maar kleine honden ben dus niet zo thuis in het voeren van grotere honden. Misschien dat pups van grotere rassen geen 10% eten op 8 weken oud, al staat in een versvoer boekje dat ik tijdje geleden besteld heb en geschreven is door een duitse herder fokker (dus iets groter ras) bij pups van 7-10 weken 8-10%.
Door M@rina
#1836292
Het gaat niet atlijd op. Saar heeft aan maximale hoeveelheid 400 gram per dag gekregen, nu zit ze op 200 gram per dag. Voordat ze gesteriliseerd werd kreeg ze 230/250 gram per dag, ze weegt ongeveer 11 kg.
Door Linsey
#1836340
Het zal zeker niet altijd werken, iedere hond is anders.  ;)
En ik houd mijn honden heel schraal: ribben, heupbeenderen en ruggegraat zijn op elke leeftijd voelbaar en heupbeenderen en ribben zichtbaar. Dus dat is ook weer iets wat verschillend is, de ene persoon ziet graag wat puppyvet, de andere ziet pups liever wat schraal waardoor de maximale hoeveelheid ook minder is. Ik kan Dino ook 300g geven (en ik vermoed zelfs 400g) zonder dat hij overgewicht krijgt. Beetje persoonlijke voorkeur plus hondafhankelijk ook.
Kai bijvoorbeeld krijgt ook 200g per dag en hij weegt 7,5kg (in midden winter zal dat zakken tot 6,5kg om in midden zomer 8kg te worden).

Als het nodig is zal ik bij Dino de hoeveelheid aanpassen, maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
Laatst gewijzigd door Linsey op di 23 nov 2010, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Pedro98
#1837272
[quote="Linsey"]
Het zal zeker niet altijd werken, iedere hond is anders.  ;)
En ik houd mijn honden heel schraal: ribben, heupbeenderen en ruggegraat zijn op elke leeftijd voelbaar en heupbeenderen en ribben zichtbaar. Dus dat is ook weer iets wat verschillend is, de ene persoon ziet graag wat puppyvet, de andere ziet pups liever wat schraal waardoor de maximale hoeveelheid ook minder is. Ik kan Dino ook 300g geven (en ik vermoed zelfs 400g) zonder dat hij overgewicht krijgt. Beetje persoonlijke voorkeur plus hondafhankelijk ook.
Kai bijvoorbeeld krijgt ook 200g per dag en hij weegt 7,5kg (in midden winter zal dat zakken tot 6,5kg om in midden zomer 8kg te worden).

Als het nodig is zal ik bij Dino de hoeveelheid aanpassen, maar tot nu toe is dat nog niet nodig geweest.
[/quote]

Waarom ga je in de winter terug naar 6,5kg omdat hij dan minder beweging heeft dan in de zomer?
Door M@rina
#1837274
Het is inderdaad per hond en baas verschillend. Van mij hoeven de honden niet schraal te zijn, ribben moeten makkelijk te voelen zijn ik hoef ze niet te zien. Bij Teun voel je de heupbotten en die vreet me arm met 500gram, mag wat mij betreft meer maar dat laat hij staan. Saar heeft aanleg om dik te worden zeker nu ze gesteriliseerd is  en die moet ik echt weinig voeren wil ze niet een speklaagje op de ribben kweken.
Door Linsey
#1838091
[quote="Pedro98"]
Waarom ga je in de winter terug naar 6,5kg omdat hij dan minder beweging heeft dan in de zomer?
[/quote]

Dat doet hij zelf  ;) In de winter is het kouder verbruiken ze meer energie om zich warm te houden (mijn honden slapen op niet verwarmde plaatsen en zijn veel buiten met trainingen/wedstrijden/wandelingen) dus weegt de hond in de winter minder dan in de zomer, ondanks dat ze evenveel eten. In de zomer kan je bij Kai zijn heupbeenderen bijvoorbeeld niet zien, in de winter zie je ze heel goed.

[quote="babbel"]
Het is inderdaad per hond en baas verschillend. Van mij hoeven de honden niet schraal te zijn, ribben moeten makkelijk te voelen zijn ik hoef ze niet te zien. Bij Teun voel je de heupbotten en die vreet me arm met 500gram, mag wat mij betreft meer maar dat laat hij staan. Saar heeft aanleg om dik te worden zeker nu ze gesteriliseerd is  en die moet ik echt weinig voeren wil ze niet een speklaagje op de ribben kweken.
[/quote]

Van mij hoeven de honden ook niet echt schraal te zijn, ze zijn eigenlijk gewoon zo. Ik ben laatst nog even langs de dierenarts gegaan omdat ik toch even twijfelde, Kai en Dino leken toch wat mager, maar de dierenarts vond dat ze supergoed stonden en hij ziet honden graag zo, al ziet hij ze maar heel weinig zo. Kai en Dino kunnen heel veel eten zonder echt dik te worden. Lotje word wel sneller wat dikker, ze is dan ook veel ouder (13 jaar), dus daar let ik ook meer erop dat ik ze echt perfect afgewogen hoeveelheden voer, wat ik bij Kai en Dino nooit doe (ze eten zo'n 200g, kan soms 100g-200g meer zijn, maar nooit minder).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door