Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MoniquevZ
#1835387
Goedemorgen, ik ben Monique en heb me net aangemeld op dit forum. Wij hebben een asielmix van 2,5 jaar en vrijdag krijgen we er een schapendoespup bij. Sinds kort weet ik dat er mensen zijn die hun hond volledig kvv of barf voeren. Ik weet wel dat mijn ouders onze hond vroeger al pens gaven (die hing dan lekker in de garage te dampen), naast zijn brokken. En ze kregen daar wel eens orgaanvlees van wild dat mijn vader geschoten had.
Maar goed, aangezien onze 1e hond wat vachtproblemen heeft, ben ik me wat gaan verdiepen in kvv. Later misschien barf, dat ziet er smakelijker uit dan de smuldier pens die ik vanmorgen geprobeerd heb. Proberen ja, ik heb al begrepen dat dat niet de beste kwaliteit is.
Liefst zou ik kvv geven zonder graan.
Misschien een domme vraag, maar hoe gaat het met botten die jullie aan jullie hond geven? Pepper heeft ooit eens per ongeluk een gegaard kippenbotje gegrepen (gelukkig goed afgelopen), maar dat was in één hap doorgeslikt. Kunnen ze niet stikken in een bot als ze heel gulzig zijn?
En een schenkel bijv, gaat dat ook goed?
Alle informatie is welkom!
Groet, Monique
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1835405
Hoi Monique,

Slimme ouders had jij vroeger, pens in de garage  :biggrin2:

Gegaard kan heel gevaarlijk zijn omdat de botten dan scherp en onflexibel worden.
Rauwe botten zit nog vlees omheen en zijn flexibel, denk maar eens aan bv een kippenvleugeltje.
Honden zijn geen kauwers zoals ons, maar knippen hun vlees en vleesbot in stukken die ze door kunnen slikken.
Heel normaal dus  ;)

Wat wel belangrijk is, is dat wij alleen geschikte zachtere botten voeren. Dus geen botten van rund, paard en volwassen schapen/geiten.
Wel bv kipkarkas, eendennekken, konijnenkarkas, allemaal zachtere botten met vlees eromheen.
Schenkel is dus absoluut niet geschikt, veelste hard voor de tanden en veels te weinig vlees erom wat weer kan zorgen voor verstoppingen.

Over het te gulzig eten, ja die honden heb je er ook bij, daarom wordt aangeraden met kippennekken en eendennekken te beginnen.
Zodat het niet kwaad kan als ze die doorslikken (zijn klein genoeg en verteren prima).
Sommige honden helpt het in het begin even het vleesbot vast te houden, bij andere weer niet.
Maar daar helpt het bv om een karkas te geven wat ze simpelweg niet in 1 door kunnen slikken, dan moeten ze wel kauwen  ;)
De meeste honden hoef je dit niet te leren of hebben het heel snel door.

Begin hier eens met lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,9326.0.html
Daar staat de meeste basis info verzameld, bij overige vragen kun je altijd een topic openen  :)
Door MoniquevZ
#1835416
Hoi May Linn, dank voor de tips. Ik zal eens bij de poelier gaan vragen of hij kippenekjes heeft.
Een kippenvleugeltje is dus ook prima?
Groetjes, Monique
Gebruikersavatar
Door HannekeKjell
#1835909
Hallo Monique, welkom op Barfplaats  :)

Ik sluit me graag aan bij May Linn.
En de beginnersinformatie is inderdaad wel erg belangrijk om te lezen.

Kippenvleugeltjes zijn ook prima. Je kunt het beste dan wel even met een snoeischaar de bochtjes (gewrichtjes) inknippen.
Door Suzanne
#1836482
[quote="MoniquevZ"]
Goedemorgen, ik ben Monique en heb me net aangemeld op dit forum. Wij hebben een asielmix van 2,5 jaar en vrijdag krijgen we er een schapendoespup bij. Sinds kort weet ik dat er mensen zijn die hun hond volledig kvv of barf voeren. Ik weet wel dat mijn ouders onze hond vroeger al pens gaven (die hing dan lekker in de garage te dampen), naast zijn brokken. En ze kregen daar wel eens orgaanvlees van wild dat mijn vader geschoten had.
Maar goed, aangezien onze 1e hond wat vachtproblemen heeft, ben ik me wat gaan verdiepen in kvv. Later misschien barf, dat ziet er smakelijker uit dan de smuldier pens die ik vanmorgen geprobeerd heb. Proberen ja, ik heb al begrepen dat dat niet de beste kwaliteit is.
Liefst zou ik kvv geven zonder graan.
Misschien een domme vraag, maar hoe gaat het met botten die jullie aan jullie hond geven? Pepper heeft ooit eens per ongeluk een gegaard kippenbotje gegrepen (gelukkig goed afgelopen), maar dat was in één hap doorgeslikt. Kunnen ze niet stikken in een bot als ze heel gulzig zijn?
En een schenkel bijv, gaat dat ook goed?
Alle informatie is welkom!
Groet, Monique
[/quote]

Hoi en welkom!

Die sechenkel.. nee! niet doen.
Verder alles idd rauw.
En eh, ik ga er niet om heen draaien, in theorie kan een hond stikken in een bot.....maar OOK in brokken!!!
Maar uit veiligheidsoverwegingen blijf ik er wel altijd bij als ze barf krijgen


Suzanne
Door Quibus
#1836593
Welkom! Wat leuk, nog een drents schapendoesje! Heel veel plezier er mee en ik kan je melden dat mijn jongste does groot is geworden op barf (en een beetje KVV). Hij is inmiddels 2 jaar oud, nooit ziek, ziet er super uit en heeft energie voor 10  ::), maar ja, dat is des schapendoes  ;D.
Effe off -topic, waar komt je doesje vandaan?
Laatst gewijzigd door Quibus op wo 24 nov 2010, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door