Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marion
#183514
Een pup geef je ongeveer 10% van zijn gewicht aan zelf samengesteld vers voer heb ik begrepen. En hoe zit dat met een volwassen hond?
Ik voer ook op het oog maar heb zijn voer al meer dan verdubbeld de laatste tijd en hij komt niet echt veel aan dus vroeg me af of ik er nou zo ver naast zit ???
Hij laat nu wel geregeld voer staan, zoals vandaag een visje, geregeld de groentemix, soms heeft ie even bedenktijd nodig voor een lekker vleebot enz., dus ik denk niet dat ik te weinig geef.
Maar is er iets van een richtlijn hoeveel % van het lichaamsgewicht je zou moeten voeren?
Door Lupa
#183605
voor volwassen is er geloof ik een richtlijn van 20 a 25gram eten per lichams gewicht.voor pups is dat 40 a 45gram
Door Jacqueline74
#183613
Dit staat op de Bibi site:

In de praktijk is voor een volwassen hond 20 gram per kilo genoeg.

Pups ongeveer 50% extra.

Voeren doe je met je ogen...............een tabel is een richtlijn.

Kijk anders even op www. bibidiervoeding.nl

Misschien heb je hier wat aan dit is dan wel voor kvv.

Jacqueline
Door Lizzy
#183635
Het scheelt ook of je een kleine of grote hond hebt. Een kleine hond verbruikt over het algemeen meer energie en eet meer als een grote hond.

Overigens zouden Pinkel en Brutus niet genoeg hebben aan 20 gram per kilo lichaamsgewicht. Zij krijgen eerder 30 gram.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 09 okt 2004, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#183656
Lupa schreef: voor volwassen is er geloof ik een richtlijn van 20 a 25gram eten per lichams gewicht.voor pups is dat 40 a 45gram
hmm stel mijn pup weegt straks 2 kilo, bij de 10% regel zou hij dan 200 gram per dag krijgen, bij de 40/45 gram per kg zou hij ongeveer 85 gram per dag krijgen..... ???
dit is wel een erg groot verschil!
Door Lupa
#183839
de 10% regel ken ik niet( :-[0
maar in ieder geval weet je dat je tussen de 85 gr en de 200 gr moet geven ;D

ik vind 200 gr voor een hond van 2 kilo erg veel.
het is een pup, dat weet ik maar toch vind ik het veel.
hangt ook van het voer af, bibi moest ik veel meer geven dan carnibest en dan energique.
maar ik denk dat je met 100 gr wel goed moet zitten.
zelfs als je 55gr per lichams gewicht zit je nog maar op 110 gr
Door 202spots
#183849
Als richtlijn word voor 'n volwassen hond 2% van 't totale lichaamsgewicht gerekend.
Andere rekenen 't per pond.

Moest er eigenlijk bij zetten dat het over 't gewenste gewicht word gerekend,wanneer je hond b.v NU 50 pond weegt,maar eigenlijk maar 40 pond mag wegen,dan ga je uit van de 40 pond,wanneer die te mager is en eigenlijk 60 pond zou moeten wegen dan ga je uit van 60 pond.

Dat kan voor kleinere rassen iets meer wezen,maar wanneer je 2-3% neemt is 't meestal genoeg.
Wanneer je hond te zwaar word geef je mindere eten,en wanneer ie te mager word geef je meer.

Wanneer je pup nu 10% krijgt is dat goed zolang ie pup is...wanneer ie volwassen is heeft ie minder eten nodig.
Maar zoals al gezegd is,kleinere rassen krijgen in verhouding meestal meer.
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 11 okt 2004, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#186343
Hij krijgt nu nog niets want hij woont nog bij de fokster, nou ja ik hoop dat ie wel IETS krijgt LOL maar nog geen zelf samengesteld bedoel ik ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door