Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1711423
Ik heb natuurlijk van alles gelezen erover, maar gek genoeg zoek je dan toch nog weer bevestiging, méer info...
Ik barf nu zo'n twee jaar met de honden en wil nooit meer anders. Ik ben best wel een beetje nonchalant met voeren en dat gaat vooralsnog prima.

Nu let ik weer wat beter op. Afwegen doe ik wel altijd, maar beetjes extra of een keer wat te weinig komt voor. Nu ik binnenkort mijn teef zla laten dekken wil ik eens kritisch naar mijn voermethode kijken. In principe voer ik zo:

40% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan
10% groenten (dat schoot er nog wel eens bij in..)
5 % overig.

Dat dan in ongeveer 5 dagen, zodat (tweemaal daags voeren) iedere maaltijd 10 % beslaat. Bij de teef die binnenkort gedekt gaat worden is dat tussen de 400 en 450 gram. Daarna (of tussendoor) tel ik óf opnieuw óf ik voer een keertje KVV, hele vis, eieren, een keer extra pens etc.

Verder heb ik geen vast menu. Ik pak gewoon "iets" uit de vriezer.

Botsoorten: parelhoen, kip, konijn, haas, lams/geitenrib, hertenrib, eend, gans..zalmkop
Vlees: paard, rund, geit, lam, hert, struis, wild
Orgaan: 200 gram lever(is 5% in die 5 dagen, dus over een week wat minder, maar.....er komt natuurlijk nog wel eens wat bij als dat in een karkas zit oid), de rest is nieren, pens, testikels, hart etc...(testikels doen we maar even niet meer ;-))
Groenten: soms gekookt, meestal de kook erover en in de blender.  Van alles. Meestal een teentje knoflook erdoor
Vis: sardienes, panharing, makreel, zalm
Overig: eieren, (geiten)yoghurt, biogarde, kiemen, spirulina, noten (amandelen, hazelnoten, walnoten), pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoen/, fruit (appel, banaan, s'zomers dagelijks een hand bramen), rijst, macaroni. Zeewier is momenteel op.

De noten, groenten, pitten zijn zoveel mogelijk biologisch. De kip nu ook en binnenkort wil ik groot inslaan bij Bob Bakker.
-----------

De lever is misschien teveel?
Het botgehalte is niet zo hoog, maar ze poepen zelfs met verspreiding en samen met orgaan oid nog altijd zeer regelmatig kalk, dus het lijkt me voldoende? Mijn oudje krijgt al zelfs wat minder.

Qua overig ben ik ook niet echt secuur...ik pak maar wat. Is het beter als ik nu toch een soort menu ga maken zodat ik zeker weet dat alles eens aan bod komt? Hoevaak geef ik noten/spirulina bijvoorbeeld en is spirulina een goed idee tijdens de dracht of juist niet?
Ik schrijf overigens wel op wat ik geef...soms weken niet, maar de laatste tijd weer heel trouw. Zo kan ik altijd terugrekenen wat ze gehad hebben. Ik heb codeletters die ik iedere dag bijwerk.
B is vleesbot, daarvan wil ik 40% dus B4
V is spiervlees, daarvan wil ik 30% dus V3
O is orgaan, daarvan wil ik 15 % dus O1,5
G is groenten, 10 % is G1
OV is overige, 5 % is OV 0.5

Dus compleet is B4-V3-O1,5-G1-OV0,5

Op de eerste dag kan dat dus opleveren: B1-V0-O0,5-G0-OV0,5 ect, and so on tot hij "vol" is. En dan opnieuw.
Haha, zo opgeschreven klinkt het heel ingewikkeld, maar dat vind ik het juist niet  :P

Do and Don't cq verbeterpunten voor de (nog niet) drachtige teef?? Heel veel dank van iemand die opeens voelt of ze weer helemaal beginner is...(en dan straks de onzekerheid bij het afspenen...hellup!!  ;D )

groetjes

(p.s hij staat geloof ik verkeerd dit topic.. :-\)
Laatst gewijzigd door Madelief. op do 11 okt 2012, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1727145
Nouja, we zitten inmiddels op 11 dagen na de eerste dekking, dus ik hoop dat ze opgenomen heeft. Had niemand een tip of aanmerking op mijn menu? Op zich heel fijn natuurlijk als het wel goed zit. Het gaat trouwens om een beauceron.

Inmiddels ben ik na de nodige twijfels of ik het wel goed doe weer helemaal zeker van het barfen voor de drachtige teef. Althans niet onzeker genoeg om níet te barfen ;-)  Nu zorg ik wel dat ze echt iedere week compleet eet en ik ga ook meer porties tegelijk ontdooien zodat ik het bot wat gelijkmatiger kan verdelen over de maaltijden. De groenten staan ook weer netjes op het menu.
Ik hoef nog niet omlaag met mijn 40% vleesbot toch? Ze heeft afgelopen week nog hertenribben gegeten en vanmorgen kalfsborst, maar ik zal steeds meer kleinbot gaan geven.

Het is gewoon best spannend, mijn eerste eigen nest (mijn moeder fokt briards) en dan nu de dracht op vers en straks de puppen op barf afspenen.... Ik ben me wel aan het oriënteren op een biologisch KVV om aan het eind van de dracht te geven mocht ze niet meer graag grotere stukken eten, en voor na de bevalling. En om mee te geven aan de pups. Want het zou natuurlijk geweldig zijn als de pups bij hun nieuwe bazen rauw blijven eten, dus ik moet werk maken van een mooie uitleg  :daisy:
Door Lizzy
#1727155
Ai! Sorry! Ik heb dit hele topic niet gezien :-[ :-[
Madelief. schreef: Ik heb natuurlijk van alles gelezen erover, maar gek genoeg zoek je dan toch nog weer bevestiging, méer info...
Ik barf nu zo'n twee jaar met de honden en wil nooit meer anders. Ik ben best wel een beetje nonchalant met voeren en dat gaat vooralsnog prima.

Nu let ik weer wat beter op. Afwegen doe ik wel altijd, maar beetjes extra of een keer wat te weinig komt voor. Nu ik binnenkort mijn teef zla laten dekken wil ik eens kritisch naar mijn voermethode kijken. In principe voer ik zo:

40% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan
10% groenten (dat schoot er nog wel eens bij in..)
5 % overig.

Dat dan in ongeveer 5 dagen, zodat (tweemaal daags voeren) iedere maaltijd 10 % beslaat. Bij de teef die binnenkort gedekt gaat worden is dat tussen de 400 en 450 gram. Daarna (of tussendoor) tel ik óf opnieuw óf ik voer een keertje KVV, hele vis, eieren, een keer extra pens etc.

Verder heb ik geen vast menu. Ik pak gewoon "iets" uit de vriezer.

Botsoorten: parelhoen, kip, konijn, haas, lams/geitenrib, hertenrib, eend, gans..zalmkop
Vlees: paard, rund, geit, lam, hert, struis, wild
Orgaan: 200 gram lever(is 5% in die 5 dagen, dus over een week wat minder, maar.....er komt natuurlijk nog wel eens wat bij als dat in een karkas zit oid), de rest is nieren, pens, testikels, hart etc...(testikels doen we maar even niet meer ;-))
Groenten: soms gekookt, meestal de kook erover en in de blender.  Van alles. Meestal een teentje knoflook erdoor
Vis: sardienes, panharing, makreel, zalm
Overig: eieren, (geiten)yoghurt, biogarde, kiemen, spirulina, noten (amandelen, hazelnoten, walnoten), pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoen/, fruit (appel, banaan, s'zomers dagelijks een hand bramen), rijst, macaroni. Zeewier is momenteel op.

De noten, groenten, pitten zijn zoveel mogelijk biologisch. De kip nu ook en binnenkort wil ik groot inslaan bij Bob Bakker.
-----------

De lever is misschien teveel?
Het botgehalte is niet zo hoog, maar ze poepen zelfs met verspreiding en samen met orgaan oid nog altijd zeer regelmatig kalk, dus het lijkt me voldoende? Mijn oudje krijgt al zelfs wat minder.

Qua overig ben ik ook niet echt secuur...ik pak maar wat. Is het beter als ik nu toch een soort menu ga maken zodat ik zeker weet dat alles eens aan bod komt? Hoevaak geef ik noten/spirulina bijvoorbeeld en is spirulina een goed idee tijdens de dracht of juist niet?
Ik schrijf overigens wel op wat ik geef...soms weken niet, maar de laatste tijd weer heel trouw. Zo kan ik altijd terugrekenen wat ze gehad hebben. Ik heb codeletters die ik iedere dag bijwerk.
B is vleesbot, daarvan wil ik 40% dus B4
V is spiervlees, daarvan wil ik 30% dus V3
O is orgaan, daarvan wil ik 15 % dus O1,5
G is groenten, 10 % is G1
OV is overige, 5 % is OV 0.5

Dus compleet is B4-V3-O1,5-G1-OV0,5

Op de eerste dag kan dat dus opleveren: B1-V0-O0,5-G0-OV0,5 ect, and so on tot hij "vol" is. En dan opnieuw.
Haha, zo opgeschreven klinkt het heel ingewikkeld, maar dat vind ik het juist niet  :P

Do and Don't cq verbeterpunten voor de (nog niet) drachtige teef?? Heel veel dank van iemand die opeens voelt of ze weer helemaal beginner is...(en dan straks de onzekerheid bij het afspenen...hellup!!  ;D )

groetjes

(p.s hij staat geloof ik verkeerd dit topic.. :-\)

Heb je dit topic toevallig gezien in de bieb: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html?

Daar staat:

Een paar highlights over zwangerschap en bevalling en wat wel en niet te voeren:

De eerste 2 weken van de dracht moet je de teef geen levertraanolie voeren. Dit bevat teveel vitamine A en kan gevaarlijk zijn voor de foetussen in deze periode. Wees in de eerste 2 weken van de dracht dus ook matig met lever (en voer het niet meer dan 2% a 3% van het totaal aan voeding). Maar, aan het eind van de dracht en na de bevalling moet je vooral wel lever en vette vis en eieren en zuivel voeren. Doe je dat niet, vergroot je de kans op eclampsie. Lust je hond geen lever en vette vis en eieren en zuivel: voer dan levertraanolie.

De laatste weken van de dracht ga je meer geconcentreerd voer voeren zoals vlees, eieren, lever, niertjes, hersenen, lijnzaadolie, etc. Deze voedingsstoffen promoten de groei van de pups. Je gaat ook minder vleesbotten geven, tot ongeveer 30% van het totaal aan voeding. Geef geen grote botten meer. Geef ook minder groente en fruit.

Tegen het eind van de dracht heeft een teef ook koolhydraten nodig. Dit is om ervoor te zorgen dat de teef niet een te lage bloedsuikerspiegel krijgt. De laatste 2 tot 3 weken van de zwangerschap geef je ongeveer 15% a 20% van het totaal aan voeding aan koolhydraatrijke voedingsstoffen (zoals geweekte havermoutvlokken, zoete aardappel, bruine rijst, bruin brood, pompoen, etc). Noot Lizzy: ik vind 20% echt erg veel. Ik zou zelf niet meer dan 10% koolhydraat-rijke voeding geven. De koolhydraat is overigens nodig om het glucose-peil op peil te houden.

Aan het eind van de dracht kun je ongeveer de volgende percentages voeren: 30% a 40% vleesbot, 10% groentemix, 20% orgaanvlees, 10% a 20% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de rest spiervlees (dat is ergens tussen de 5% en 20%, afhankelijk welke percentages je van de andere dingen voert).

Waarschuwing: geef de drachtige teef geen extra calcium! In het wild eten drachtige honden tegen het eind van de dracht ook minder botten. Extra calcium gedurende de dracht veroorzaakt eerder eclampsie dan dat het eclampsie voorkomt! Meer informatie over eclampsie: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=6277

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Koolhydraten (in de vorm van granen) heeft ze nu meestal niet meer nodig. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig.

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 15% groente en fruit, 15% orgaanvlees, 5% extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, etc. en de rest spiervlees.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

Een teef is zeer gebaad bij extra vocht. Rauwe geitenmelk met rauwe honing is een goede manier om de teef te voorzien van wat extra vocht en extra energie.

Vuistregel voor de hoeveelheid voer die je moet voeren: in de eerste weken blijf je dezelfde hoeveelheid voer geven. Pas vanaf een week of 6 a 7 ga je meer voeren. Afhankelijk van de behoefte van de teef en of zij een groot of klein nest gaat krijgen zul je ongeveer 20% a 30% meer voer moeten gaan geven. Na de bevalling gaat de hoeveelheid voer pas echt fors omhoog. Een te dikke teef tijdens de bevalling bevalt minder makkelijk dan een teef die niet te dik is. Te dun is niet goed maar te dik ook beslist niet. Na de dracht mag zij zo vaak en zoveel eten als ze wil, zeker wanneer ze een groot nest heeft. Het mooiste is om de bevallen teef weer snel op haar gewicht (of ietsjes meer) te krijgen dan voor de dracht.
Door Lizzy
#1727167
Madelief. schreef: Ik heb natuurlijk van alles gelezen erover, maar gek genoeg zoek je dan toch nog weer bevestiging, méer info...
Ik barf nu zo'n twee jaar met de honden en wil nooit meer anders. Ik ben best wel een beetje nonchalant met voeren en dat gaat vooralsnog prima.

Nu let ik weer wat beter op. Afwegen doe ik wel altijd, maar beetjes extra of een keer wat te weinig komt voor. Nu ik binnenkort mijn teef zla laten dekken wil ik eens kritisch naar mijn voermethode kijken. In principe voer ik zo:

40% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan
10% groenten (dat schoot er nog wel eens bij in..)
5 % overig.

Dat dan in ongeveer 5 dagen, zodat (tweemaal daags voeren) iedere maaltijd 10 % beslaat. Bij de teef die binnenkort gedekt gaat worden is dat tussen de 400 en 450 gram. Daarna (of tussendoor) tel ik óf opnieuw óf ik voer een keertje KVV, hele vis, eieren, een keer extra pens etc.

Verder heb ik geen vast menu. Ik pak gewoon "iets" uit de vriezer.

Botsoorten: parelhoen, kip, konijn, haas, lams/geitenrib, hertenrib, eend, gans..zalmkop
Vlees: paard, rund, geit, lam, hert, struis, wild
Orgaan: 200 gram lever(is 5% in die 5 dagen, dus over een week wat minder, maar.....er komt natuurlijk nog wel eens wat bij als dat in een karkas zit oid), de rest is nieren, pens, testikels, hart etc...(testikels doen we maar even niet meer ;-))
Groenten: soms gekookt, meestal de kook erover en in de blender.  Van alles. Meestal een teentje knoflook erdoor
Vis: sardienes, panharing, makreel, zalm
Overig: eieren, (geiten)yoghurt, biogarde, kiemen, spirulina, noten (amandelen, hazelnoten, walnoten), pitten (zonnebloem/pijnboom/pompoen/, fruit (appel, banaan, s'zomers dagelijks een hand bramen), rijst, macaroni. Zeewier is momenteel op.

De noten, groenten, pitten zijn zoveel mogelijk biologisch. De kip nu ook en binnenkort wil ik groot inslaan bij Bob Bakker.
-----------

De lever is misschien teveel?
Qua lever geef je de eerste 2 weken dus een % of 2 a 3. Maar als je iets meer hebt gevoerd: dat is geen drama hoor, maar schroef het de komende dagen even wat terug naar 2%.
Het botgehalte is niet zo hoog, maar ze poepen zelfs met verspreiding en samen met orgaan oid nog altijd zeer regelmatig kalk, dus het lijkt me voldoende? Mijn oudje krijgt al zelfs wat minder.
Dit is prima. Tegen het eind van de dracht mag je zelfs minder gaan voeren. Na de bevalling kun je weer meer gaan voeren.

Ik tel wel iets van 14 diersoorten :o :o. Wat een luxe! Helemaal goed joh! Je extra's zien er ook zeer afwisselend uit. Prima om niet iedere dag van alles en nog wat te geven maar gedurende het jaar af te wisselen. Jij hoeft echt niet onzeker te zijn, je menu ziet er uitstekend uit.

Je hoeft nu nog geen bot te gaan minderen hoor. Dat kun je tegen het eind van de dracht doen. Ian B raadt aan om wat extra koolhydraat te voeren tegen het eind van de dracht. Om het glucose peil op peil te houden. Ik zou zelf maximaal 10% koolhydraten gaan voeren in de vorm van bataat (zoete aardappel) enzo gaan geven. En als ze het nodig heeft, bijv. wat extra geweekte havermoutvlokjes. Niet teveel, klein beetje.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1727180
Lizzy schreef: Qua lever geef je de eerste 2 weken dus een % of 2 a 3. Maar als je iets meer hebt gevoerd: dat is geen drama hoor, maar schroef het de komende dagen even wat terug naar 2%.
Dit is prima. Tegen het eind van de dracht mag je zelfs minder gaan voeren. Na de bevalling kun je weer meer gaan voeren.

Ik tel wel iets van 14 diersoorten :o :o. Wat een luxe! Helemaal goed joh! Je extra's zien er ook zeer afwisselend uit. Prima om niet iedere dag van alles en nog wat te geven maar gedurende het jaar af te wisselen. Jij hoeft echt niet onzeker te zijn, je menu ziet er uitstekend uit.

Je hoeft nu nog geen bot te gaan minderen hoor. Dat kun je tegen het eind van de dracht doen. Ian B raadt aan om wat extra koolhydraat te voeren tegen het eind van de dracht. Om het glucose peil op peil te houden. Ik zou zelf maximaal 10% koolhydraten gaan voeren in de vorm van bataat (zoete aardappel) enzo gaan geven. En als ze het nodig heeft, bijv. wat extra geweekte havermoutvlokjes. Niet teveel, klein beetje.
Dank je! Fijn dat je zegt dat het wel goed eruit ziet, het helpt echt om dat even te horen. En dat het niet hindert dat ze de extra's niet wekelijks krijgen!
Ik had wel al wat lever geminderd, dus hopelijk zit dat wel goed. Ze heeft rondom de dekking smuldier gegeten (Zuid-Frankijk) dus ik dacht dat daar al misschien best veel lever in zou hebben gezeten. Niet ideaal, maar ik kon zelf niet mee op dekreis en mijn moeder die mijn lief hondje begeleidde voor me vond smuldier wel makkelijker.

Nu ga ik op de 2% zitten, maar dat kan dus begrijp ik zo vanaf de derde week weer wat omhoog. Dat vind ik echt nog het moeilijkste, dat leververhaal.  Omdat ze het nú schadelijk kan zijn, maar later juist noodzakelijk is.

Nu moet ik vooral wachten tot ik weet of ze ook echt drachtig is...
Door Lizzy
#1727188
Madelief. schreef: Dank je! Fijn dat je zegt dat het wel goed eruit ziet, het helpt echt om dat even te horen. En dat het niet hindert dat ze de extra's niet wekelijks krijgen!
Ik had wel al wat lever geminderd, dus hopelijk zit dat wel goed. Ze heeft rondom de dekking smuldier gegeten (Zuid-Frankijk) dus ik dacht dat daar al misschien best veel lever in zou hebben gezeten. Niet ideaal, maar ik kon zelf niet mee op dekreis en mijn moeder die mijn lief hondje begeleidde voor me vond smuldier wel makkelijker.

Nu ga ik op de 2% zitten, maar dat kan dus begrijp ik zo vanaf de derde week weer wat omhoog. Dat vind ik echt nog het moeilijkste, dat leververhaal.  Omdat ze het nú schadelijk kan zijn, maar later juist noodzakelijk is.

Nu moet ik vooral wachten tot ik weet of ze ook echt drachtig is...
Over de lever moet je niet te kramp-achtig doen hoor. Gewoon niet idioot veel van voeren. Liever iets te weinig dan echt teveel (en met echt teveel bedoel echt teveel, niet wat jij voert). Want over een vitamine tekort hoef je je geen zorgen te maken. Ten eerste heeft ze zelf al vitamine A opgeslagen in haar lichaam. Vitamine D krijgt ze ook binnen met al die lekkere visjes die je haar voert. Dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken. Vanaf de 2de week kun je gewoon weer normaal gaan voeren, zoals je altijd doet. Het gaat er ook vooral om dat je de eerste 2 weken geen levertraanolie geeft. Dat staat namelijk echt stijf van de vitamine A en dat is schadelijk voor de vruchtjes.

Maar verder ziet het er goed uit. Je hebt voor een prachtige gezonde basis gezorgd voor mooie gezonde pupjes! Dus ik hoop dat ze drachtig is!! Spannend!!
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1727211
Lizzy schreef: Over de lever moet je niet te kramp-achtig doen hoor. Gewoon niet idioot veel van voeren. Liever iets te weinig dan echt teveel (en met echt teveel bedoel echt teveel, niet wat jij voert). Want over een vitamine tekort hoef je je geen zorgen te maken. Ten eerste heeft ze zelf al vitamine A opgeslagen in haar lichaam. Vitamine D krijgt ze ook binnen met al die lekkere visjes die je haar voert. Dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken. Vanaf de 2de week kun je gewoon weer normaal gaan voeren, zoals je altijd doet. Het gaat er ook vooral om dat je de eerste 2 weken geen levertraanolie geeft. Dat staat namelijk echt stijf van de vitamine A en dat is schadelijk voor de vruchtjes.

Maar verder ziet het er goed uit. Je hebt voor een prachtige gezonde basis gezorgd voor mooie gezonde pupjes! Dus ik hoop dat ze drachtig is!! Spannend!!
Dank je!
Nee, nee, geen levertraan. Ik had het zelf ook nooit bedacht te geven eerlijk gezegd. Bedankt voor je heldere uitleg; dat is natuurlijk ook zo, dat haar lichaam vitamines opgeslagen heeft. Sardines heeft ze gisteren nog twee van gehad. Ik ben gerustgesteld en we gaan met goede zin de rest van de dracht in! Ik laat het wel even weten als we de echo gehad hebben...ik kan ze er nu wel in kijken, die pups ;-) en straks natuurlijk weer eruit  ;D.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1742880
Hoi hoi,

Inmiddels zitten we alweer op 23 dagen na de eerste dekking. Spannend!
Ik heb natuurlijk nog geen uitsluitsel, maar ik heb wel sterk het vermoeden dat ze opgenomen heeft :daisy:

Ik heb nog een vraagje....wanneer in de dracht beginnen jullie met het geven van kleinere botten. Of, in andere woorden, wanneer stoppen jullie met geven van het grovere botwerk als ribben?

Madam eet als een bootwerker, dus dat is alvast prettig. Zelfs de fazantbout, die ze normaliter niet eet, of met heule lange tanden gaat er in als Ketellapper!

Inmiddels heb ik de vleesmolen binnen (voor verkleining aan einde dracht en de pupjes) en ook een droger, dus ik ga zo mijn eerste lading gezonde tussendoortjes drogen (kippennek, geitenpens en runderstrotringen). Spannend!
Door Badu
#1833494
Badu is - als alles loopt zoals gepland - in de tweede week van haar dracht.
Is het verstandig dan een makreel te voeren?
In 100 gram zit 1,0 mg vit A. Ding weegt 214 gram (2,14 mg) en Badu weegt 8 kilo.
Er zitten ook heel veel hele goede stoffen in dus ik voer het liever wel...

Wat zou ongeveer een redelijke hoeveelheid vitamine A zijn en wanneer wordt het schadelijk voor de pups in aanbouw?
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#1834134
Is dat veel meer dan in sardienes? Ik ben niet bepaald ervaringsdeskundig (gezien het feit dat ik de vragen stelde), maar ik gaf dus ongeveer 4% lever in de eerste weken en ook gewoon sardienes.

En ons Elftal blaakt van gezondheid.

Maar, je kunt natuurlijk ook nog een weekje wachten, want dan kan het al geen kwaad meer. Ook niet zo héél erg toch?

ik weet hoe je je voelt...spannend allemaal. Ik duim op een voorspoedige dracht en een gezond nestje!
Door Lizzy
#1834196
Badu schreef: Badu is - als alles loopt zoals gepland - in de tweede week van haar dracht.
Is het verstandig dan een makreel te voeren?
In 100 gram zit 1,0 mg vit A. Ding weegt 214 gram (2,14 mg) en Badu weegt 8 kilo.
Er zitten ook heel veel hele goede stoffen in dus ik voer het liever wel...

Wat zou ongeveer een redelijke hoeveelheid vitamine A zijn en wanneer wordt het schadelijk voor de pups in aanbouw?
Er wordt geadviseerd om de eerste 2 weken van de zwangerschap geen levertraanolie te geven.

Even kijken of ik goed kan rekenen. Een dessertlepel levertraanolie bevat 2000 mcg vitamine A. Volgens mij is dat 2 mg. 

Nou weet ik niet hoe jij aan 1,0 mg komt per 100 gram makreel? Want volgens mijn tabel bevat makreel 167 IU. Ik weet alleen niet hoeveel mg 167 IU is :D

Ik weet wel dat 100 gram runderlever 16898 IU vitamine A bevat. Maar je geeft Badu natuurlijk nooit 100 gram lever per week (mag ik aannemen).

In verhouding bevat makreel dus lang niet zoveel vitamine A als lever. Maar, je voert waarschijnlijk meer makreel dan lever. Ik zou moeten gaan rekenen maar feitelijk is het wel zo makkelijk om de eerste 2 weken gewoon zuinig aan te doen met lever, geen levertraanolie te geven en zuinig te zijn met makreel of het niet te geven. Twee weken zonder is toch niet zo'n probleem?
Door Lizzy
#1834614
Badu schreef: bron: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=185

Ze heeft het beest al verschalkt inmiddels...    ::) maar ik zal komende week even geen vis voeren. Lever was ik al mee gestopt, dus ze krijgt verder geen vit A binnen.

Weet je ook Lizzy, waarom vit A schadelijk is? En hoeveel dan schadelijk is ... per kilo hond.
Helemaal stoppen met lever of makreel hoeft niet. Je moet in de eerste 2 weken alleen niet teveel geven. En dat teveel is erg lastig te definieeren. Ik heb het boek "Grow Your Pups with Bones" van Ian B. er op na geslagen en daar staat geen hoeveelheid genoemd. Tenminste, niet dat ik het kan vinden. We weten wel wat de dagelijkse behoefte van een niet-drachtige hond is.

Zie: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html

Goed, de volwassen dosis voor volwassen honden is 75 IU tot per kg lichaamsgewicht per dag. Voor pups is dat 202 IU (en omdat pups meer van alles eten, krijgen ze vanzelf deze hoeveelheid binnen, hoef je niks anders voor te doen). Dit is voldoende om gezond te blijven. Je kunt een volwassen hond echter gerust meer vitamine A geven zonder dat er wat gebeurd. Voor een niet-drachtige hond geldt: "Veilige supplementatie van vitamine A is 100 tot 200 IU per kg per dag. Dat betekent dat een hond van 10 kilogram lichaamsgewicht rustig 1000 tot 2000 IU per dag extra gesupplementeerd mag krijgen".  Het is zelfs veilig om de aanbevolen hoeveelheid 5 tot 10 keer te overschrijden. En zelfs deze hoeveelheden kunnen nog overschreden worden voor een korte periode".

Maar goed, dit alles zegt dus nog steeds niks over de drachtige hond...

Teveel vitamine A is schadelijk voor de foetus trouwens. Het veroorzaakt afwijkingen/schade aan de foetus. Dus tja... Ik zou zelf in de eerste 2 weken best sardien/makreel durven geven. Maar dan niet ook nog eens lever. Of lever (heel klein beetje, beslist niet meer dan 2% van het totaal dat je aan voeding geeft) maar dan weer geen makreel. Gewoon, om aan de veilige kant te blijven.

Ik kijk trouwens nog wel even in mijn boek Nutrient Requirement Dogs, of daar nog wat meer staat over vitamine A en drachtige honden.
Gebruikersavatar
Door Madelief.
#2480873
Zo, ik schop mijn eigen oude topic maar weer eens omhoog, zowat twee jaar na dato (exact twee jaar na geboorte trouwens)
Mijn dame is namelijk (hopelijk) weer drachtig!  :daisy:

Op zich is dit topic al duidelijk genoeg voor mij om weer eens terug te lezen en te zien wat ik destijds deed (waarna er 11 gezonde puppen geboren werden) , maar nu denk ik toch weer na over de lever...

Misschien een gekke vraag hoor maar..als je nu de hoeveelheid lever van een bepaalde compleet periode op één dag geeft...is dat dan niet ook teveel? die ene dag? Zou je heel strikt dagelijks niet meer dan 2 % moeten geven? Of is dat weer overdreven? Ik heb het in twee opeenvolgende dagen verdeeld deze ronde (in 5 dagen compleet voeren). Gek hoe je toch weer "onzeker" wordt als het je eigen hond betreft..zucht.

We zijn vandaag alweer een week na de tweede dekking...spannend! Ze is heel moe, soezig en ik heb haar al betrapt in zichzelf gekeerd voor zich uit staren :) En ze heeft zowaar opgezette tepeltjes, dat kan ik me niet herinneren van de vorige dracht (althans, niet zo vroeg). En ze zeuert om aandacht en eten. Spannend!
Laatst gewijzigd door Madelief. op do 11 okt 2012, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door