Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Patj88
#1824439
Hallo iedereen,

Ik ben peter en heb een beauceron  Jasco van 10maand.
Ik ben al een tijdje aan het lezen hier op het forum en heb me nu geregistreerd om jullie mening te kennen over het volgende:
Momenteel krijgt Jasco Farmfood geperste brok en enkelvoudige duck.De producent van farmfood raad aan om bij de brok ook dagen vers vlees te geven.
Nu had ik het idee om 2 dagen per week vers te gaan geven.Maar zou ik op deze dagen ook kunnen barfen? Bijvoorbeeld een braadkip geven aangevuld met wat
orgaanvlees. Ik zou vooral konijn, kip, en ander gevogelte willen willen geven dus geen harde botten.
Volledig op kvv of barf overzetten lukt nog niet > te kleine vriezer.
Wat is jullie idee hierover zou jasco deze botten kunnen verteren al hij 2-3 dagen brok heeft gegeten?

Groeten Peter ;)
#1824442
Hoi Peter,
Welkom op Barfplaats.
Het hangt een beetje van je hond af maar meestal gaat het uitstekend, brok met BARF samen. Wat ik je aanraad is om te beginnen met vleesbotten zoals eendennek en kippennek. En dat voorlopig te geven als vleesbot. En daarnaast natuurlijk spiervlees, orgaanvlees, vette vis, groenten, eieren, etc. Als hij dat goed verteerd, pas dan overstappen op andere vleesbotten maar ik zou zelf inderdaad vleesbot van kleine dieren blijven geven. Dus kip, kwartel, parelhoen, eend, konijn, etc. En geen geiten/lams/kalfsbot.
#1824488
Ik heb reeds men eerste kippennekken besteld en zal deze woensdag voor het eerst geven.
Ik las hier dat je ze best is kan pletten met een hamer is dit voldoende? Jasco slokt echt alles naar binnen.
Voor men eerste versdag had ik gedacht aan enkelvoudige duck samen met de kippennekken maar hoeveel percent van deze maaltijd mag kippennek zijn?
Ook even terug naar die braadkip en konijn heeft hij hier een complete maaltijd aan als ik deze volledig voer samen met nog wat hart, pens en groenten?
Ook om dit te geven heb ik wat bang dat hij te gulzig zal zijn, heb al gedacht om het te malen in een hakmolen???
Ik had gedacht om 1 kilo te geven op een vers dag hij weegt nu 33kg en mag zeker wat bijkomen.
Ik hoop op deze manier mijn eerste stappen te zetten naar een andere maar toch wel betere manier van voeren van Jasco
#1824516
Volgens mij is duck vooral een mengeling van orgaanvlees en spiervlees.
Dus zou ik voor de kippennekken toch een 50% van de totale maaltijd pakken.
dus als je 1kilo wilt voeren, 500gram kippennekken.
Voor een volwassen hond volstaat ongeveer 2% van zijn totale gewicht als richtlijn voor zijn voeding.
maar als je zegt dat hij wat mag aankomen kan je hem volgens mij wat meer geven tot hij op gewicht is :)
En als je die konijn/braadkip voert met wat pens of orgaanvlees en groente lijkt dit me zeker voldoende
aangezien je toch andere dagen verder gewoon duck en brokken voert.
En de kippennekken kun je pletten in het begin, je kunt ze ook vasthouden zodat je hond eraan leert te kluiven maar zodra hij instaat is om deze botten goed te verteren is het eigenlijk niet zo erg dat hij ze in één keer inslikt...

ik ben eigenlijk ook nog redelijk nieuw hier op gebied van barf, maar ik hoop dat ik je hiermee goede informatie heb kunnen doorspelen ;)
Laatst gewijzigd door yuri op za 13 nov 2010, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
#1824614
yuri schreef: Volgens mij is duck vooral een mengeling van orgaanvlees en spiervlees.
Dus zou ik voor de kippennekken toch een 50% van de totale maaltijd pakken.
dus als je 1kilo wilt voeren, 500gram kippennekken.
Voor een volwassen hond volstaat ongeveer 2% van zijn totale gewicht als richtlijn voor zijn voeding.
maar als je zegt dat hij wat mag aankomen kan je hem volgens mij wat meer geven tot hij op gewicht is :)
En als je die konijn/braadkip voert met wat pens of orgaanvlees en groente lijkt dit me zeker voldoende
aangezien je toch andere dagen verder gewoon duck en brokken voert.
En de kippennekken kun je pletten in het begin, je kunt ze ook vasthouden zodat je hond eraan leert te kluiven maar zodra hij instaat is om deze botten goed te verteren is het eigenlijk niet zo erg dat hij ze in één keer inslikt...

ik ben eigenlijk ook nog redelijk nieuw hier op gebied van barf, maar ik hoop dat ik je hiermee goede informatie heb kunnen doorspelen ;)
Is meteen 50% vleesbot voeren niet wat veel? Hij heeft dit nog nooit gegeten?
Dus weet ik ook niet of hij het wel zal verteren.
#1826051
Patj88 schreef: Is meteen 50% vleesbot voeren niet wat veel? Hij heeft dit nog nooit gegeten?
Dus weet ik ook niet of hij het wel zal verteren.
Een kippennek bestaat voor ongeveer 50% uit vles en 50% uit bot, dus als je half nekken half spiervlees en orgaan voert, zit je op 25% bot  :) dat is dus niet zo veel  :) :)
#1831416
Woensdag heeft Jasco zen eerste Barf-maaltijd gekregen en het is hem goed bevallen.
Heb wel de eerste keer de kippennekken gemalen in een hakmolen.
Zen ontlasting was ook goed zonder stukjes bot.
Zondag krijgt hij nog is een maaltijd met kippennek.
Heb alvast een braadkip gekocht deze ga ik morgen proberen te malen. ;)

Groeten!
#1833758
Dit is een interessant topic..  vriendin van me geeft haar hond Orijen en barft daarbij dwz hond krijgt 1 x per dag eten dus er zit 24 uur tussen de brok en de barfdag.
Op de barfdag krijgt de hond, eenderug, eendenek, kipkarkas, makreel/haring, parelhoenkarkas, lamsgehakt, biorund, hertevlees.

Dit ook ivm te kleine vriezer. Moet dit ook kunnen dan met de Orijenbrok? geloof dat die ge-expandeerd is toch?
In dec. gaat ze weer carnibest voeren aangevuld met barf. De hond heeft een graan-allergie.

Graag jullie reactie.
#1833788
Bien schreef: Dit is een interessant topic..  vriendin van me geeft haar hond Orijen en barft daarbij dwz hond krijgt 1 x per dag eten dus er zit 24 uur tussen de brok en de barfdag.
Op de barfdag krijgt de hond, eenderug, eendenek, kipkarkas, makreel/haring, parelhoenkarkas, lamsgehakt, biorund, hertevlees.

Dit ook ivm te kleine vriezer. Moet dit ook kunnen dan met de Orijenbrok? geloof dat die ge-expandeerd is toch?
In dec. gaat ze weer carnibest voeren aangevuld met barf. De hond heeft een graan-allergie.

Graag jullie reactie.
Ik zou ook wel willen weten hoe dit zit met de Orijenbrok, wij doen het wel eens in de weekenden zomers als we op pad gaan zonder koel of vriesmogelijkheid. Ge-expandeerd duurt de vertering langer toch?
#1833792
mysmoothcollies schreef: Ik zou ook wel willen weten hoe dit zit met de Orijenbrok, wij doen het wel eens in de weekenden zomers als we op pad gaan zonder koel of vriesmogelijkheid. Ge-expandeerd duurt de vertering langer toch?
zullen we hier een nieuw topic voor openen? met in het subject ge-expandeerder brok samen met versdagen?
#1833879
Vandaag had Jasco weer een versdag weer met kippennek (deze keer grof gehakt) en enkelvoudige duck rund.
Voor de volgende versdag heb ik al een braadkip in stukken gehakt met het keukenbijl hier krijgt hij pens en lamshart bij.
Vandaag heeft hij ook een kippenvleugel gegeten en zelf "gemalen". het ging goed al vind ik dat hij snel op was.
Vandaag heb ik hem wel eens hevig zien krabben kan toeval zijn maar hou hem toch maar goed in de gaten.

Verder heb ik nog wat vragen:

Op een Brokdag krijgt hij 200gr enkelvoudige duck bij, kan ik op 1 van deze dagen ook vette vis geven ipv die duck.
Kan ik ook op 1 brokdag groenten voeren of doe ik dit best op een Barf dag?

Deze week is hij 200gram bijgekomen dat vind ik zeer goed  :)
#1833916
Bien schreef: Dit is een interessant topic.. vriendin van me geeft haar hond Orijen en barft daarbij dwz hond krijgt 1 x per dag eten dus er zit 24 uur tussen de brok en de barfdag.
Op de barfdag krijgt de hond, eenderug, eendenek, kipkarkas, makreel/haring, parelhoenkarkas, lamsgehakt, biorund, hertevlees.

Dit ook ivm te kleine vriezer. Moet dit ook kunnen dan met de Orijenbrok? geloof dat die ge-expandeerd is toch?
In dec. gaat ze weer carnibest voeren aangevuld met barf. De hond heeft een graan-allergie.

Graag jullie reactie.
Dit kan prima, ik zou het alleen houden bij beginnersbotten en een beetje de verhoudingen in de gaten houden.
Hiermee bedoel ik niet een hele botmaaltijd van kaler bot op 1 dag, maar dan liever half vleesbot met half vlees.
#1833919
May Linn schreef: Dit kan prima, ik zou het alleen houden bij beginnersbotten en een beetje de verhoudingen in de gaten houden.
Hiermee bedoel ik niet een hele botmaaltijd van kaler bot op 1 dag, maar dan liever half vleesbot met half vlees.
Dus eend kip parelhoen  visje kan goed....mooi zo.. dank v reactie!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door