Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Boettiehond
#1833567
Ik heb afgelopen 2 weken Alaska Rund/Pens, Kip, Eend en Konijn geprobeerd. Kip wordt met lange tanden gegeten, Eend en Konijn wordt pertinent NIET gegeten, zelfs niet na 6 dagen geen eten. Alleen Rund/Pens wordt met smaak gegeten. Ook Paard (nota bene biefstuk) begint ze ook echt niet aan. Een aantal jaar geleden heb ik Lam Diabetes van Carnibest gevoerd en daarmee gestopt omdat meer dan de helft werd weggegooid. Ik ben toen Orijen brokken gaan voeren. Feit blijft dat met KVV haar huid en vacht er veel beter uitzien.

Alles wat zij lekker vindt wil ik niet geven of kan ik niet geven vanwege graan en rijst allergie. Ze vreet Energique, Farmfood, Duck, Dick Rood natuurworst, Rodi enz. direct op. Precies daar zit rijst of graan in en het bevat geen bot- en groentemix. Bovenstaande merken zonder graan en rijst aanvullen met vleesbotten zal ook niet gaan. Alles wat bot is 'begraaft' ze in haar mand (vleesbot moet onder haar kussen), als ik het buiten geef begraaft ze het in de tuin zonder het ooit nog op te graven.

Qua smaken hou ik dus met moeite Kip en Rund/Pens over. Ik kan aan Alaska, BIBI (vital + evt. Fytomix i.v.m. ontbreken groentemix) Shaweca en HaaksBarf komen. Is het wellicht een optie om van deze 4 merken de Rund Variant te geven ? Doe ik er goed aan een supplement toe te voegen ? Bij Alaska en BIBI wordt niet geadviseerd om af te wisselen. Indien een supplement aan te bevelen is wat kan ik dan het beste geven ? 

Ik had het zo leuk bedacht, combi-doos Alaska met alle smaken en die lekker afwisselen. Vergeet het maar....
Alvast dank voor jullie advies.
Groetjes van Ria
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1833601
Als het niet anders is, dan zou ik die rundvariaties dan maar doen. Afwisselen is leuk, maar als ze het beter op één of twee diersoorten doen, dan so be it. Ik zou dan wel een visolie toevoegen en eventueel wat gedroogd zeewier en wat gemalen noten/zadenmixjes.
Door inni
#1833615
Ik zou proberen om een heel klein beetje van de andere smaken tussen het gene ze wel eet te doen (echt hele kleine beetjes in 't midden van de rest stoppen) misschien leert ze het zo wel eten of kan je elke dag iets anders met haar voer mengen, 't is niet de juiste manier maar als 't lukt heeft ze 't toch maar binnen. ;)
Door Boettiehond
#1833629
[quote="inni"]
Ik zou proberen om een heel klein beetje van de andere smaken tussen het gene ze wel eet te doen (echt hele kleine beetjes in 't midden van de rest stoppen) misschien leert ze het zo wel eten of kan je elke dag iets anders met haar voer mengen, 't is niet de juiste manier maar als 't lukt heeft ze 't toch maar binnen. ;)
[/quote]

Dank voor jullie reacties.

Een heel klein beetje van wat ze niet lust toevoegen aan hetgeen ze wel lust heb ik toevallig vandaag gedaan. Een stukje paardebiefstuk van een halve bij een halve centimeter verstopt in 250 gram Rund/Pens. Ze rook er aan en rook nog 2 keer en liet het staan. Uiteindelijk heb ik het stukje biefstuk er maar uitgehaald (na ongeveer 5 uur) en vervolgens heeft het ze het eten naar binnen geschrokt. Gelukkig lust ze wel visolie, zeewier en noten/zaden.
Door Boettiehond
#1833696
[quote="May Linn"]
Heb je ook weleens carnibest gewone diabetes geprobeert, volgens mij is die ook op basis van kip en rund, maar zonder rijst.
Ook die is compleet.
[/quote]

Nooit geprobeerd maar die zal ze ook wel lusten. Alles met Rund en Pens (plus kip voor de botten) gaat goed, de rest kan haar niet echt boeien. De eerder genoemde merken worden thuisbezorgd en bevatten complete groentemix. Bij BIBI moet ik deze apart toevoegen in de vorm van de Fytomix, in Carnibest Diabetes zit maar een heeeel klein beetje groente. Vandaar dat de keus niet op Carnibest was gevallen.
Door roos79
#1833772
Ik zou oppassen met alleen Alaska rund/kip te voeren, daar zit aan bot alleen maar kippennekken in. Als je dan gaat afwisselen, zou ik afwisselen met voeren die wel een pre-mix bevatten. Bijv. Carnibest diabetes natuurvoer. De overige merken die je opnoemt als je daar onderling onder afwisselt dan lijkt me het wel prima.
Door inni
#1834037
[quote="Boettiehond"]
Dank voor jullie reacties.

Een heel klein beetje van wat ze niet lust toevoegen aan hetgeen ze wel lust heb ik toevallig vandaag gedaan. Een stukje paardebiefstuk van een halve bij een halve centimeter verstopt in 250 gram Rund/Pens. Ze rook er aan en rook nog 2 keer en liet het staan. Uiteindelijk heb ik het stukje biefstuk er maar uitgehaald (na ongeveer 5 uur) en vervolgens heeft het ze het eten naar binnen geschrokt. Gelukkig lust ze wel visolie, zeewier en noten/zaden.
[/quote]

hihi, ik ken die kuren hier, was er ook zo'n pieterpeuter maar 't gaat al beter. Bij Berre hier hielp 't echter wel als ik die paardenbiefstuk héél lichtjes bakte (in een antikleef pannetje met een klein mespuntje boter). Niet ideaal, maar ik vond 't beter dan niks.

Naturis is ook zonder granen, en hier gaat de Bandit wildmix voor katten ook goed.

Veel succes.
Door Boettiehond
#1834200
[quote="mysmoothcollies"]
In BIBI zit Visolie en lijnzaadolie volgens mij....men zegt dat het compleet is........ [/quote]

Dat zegt men ja.... Als ik het goed begrijp is alles zonder premix niet compleet ? Conclusie: er is maar weinig compleet.

[quote="Bolaj"]
Energique nr 4 zit, als ik goed ben voorgelicht, geen graan of rijst en duck heeft tegenwoordig ook een compleet variant zonder graan of rijst. [/quote]

In Energique 4 zit rijst en staat in de ingredientenlijst zelfs voor de groente. Duck glutenvrij kan ik niet veel over vinden behalve een folder op internet. Er zitten maisvlokken en tarwekiemen in. Zo staat het volgens mij niet op de verpakking, ik heb die namelijk in mijn handen gehad toen mijn hond weer eens een week aan het 'vasten' was en teruggelegd. Volgens mij staat op de verpakking plantaardige bijprodukten maar dat weet ik niet heel zeker. Glutenvrij betekent niet autotisch zonder graan en rijst. Die vallen dus ook af.

[quote="Pedro98"]
Als ik het dus goed begrijp moet de dus glutenvrij voer hebben, Carnivoer is glutenvrij dus misschien willen ze daar wel gewoon van eten. [/quote]

Alle merken die ik heb zijn glutenvrij, probleem is dat ze alleen Rund en niet van harte Kip eet. Ook Carnivoer bevat geen premix en ik begrijp uit de reacties dat als ik niet kan afwissellen ik beter een merk kan nemen met premix. Bovendien kan ik niet aan Carnivoer komen. Bezorgdiensten komen tot Amsterdam dus als je in Den Helder woont heb je pech.

[quote="roos79"]
Ik zou oppassen met alleen Alaska rund/kip te voeren, daar zit aan bot alleen maar kippennekken in. Als je dan gaat afwisselen, zou ik afwisselen met voeren die wel een pre-mix bevatten. Bijv. Carnibest diabetes natuurvoer. De overige merken die je opnoemt als je daar onderling onder afwisselt dan lijkt me het wel prima. [/quote]

Dat snap ik niet. Shaweca Rund bevat ook alleen kippenekken. BIBI bevat helemaal geen bot. Alleen Haaksbarf bevat runderbot. Waarom moet ik dan juist oppassen met Alaska ?

Ik denk dat ik maar voor de visolie, zeewier en noten- en zadenmix ga. Als ik de noten fijn maal wordt dit een beetje kleffe boel. Kan ik die gemalen nootjes (portie voor een week) misschien door rauwe honing mengen zodat er geen lucht bijkomt ?

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.
Door roos79
#1834968
[quote="Boettiehond"]
Dat zegt men ja.... Als ik het goed begrijp is alles zonder premix niet compleet ? Conclusie: er is maar weinig compleet.

In Energique 4 zit rijst en staat in de ingredientenlijst zelfs voor de groente. Duck glutenvrij kan ik niet veel over vinden behalve een folder op internet. Er zitten maisvlokken en tarwekiemen in. Zo staat het volgens mij niet op de verpakking, ik heb die namelijk in mijn handen gehad toen mijn hond weer eens een week aan het 'vasten' was en teruggelegd. Volgens mij staat op de verpakking plantaardige bijprodukten maar dat weet ik niet heel zeker. Glutenvrij betekent niet autotisch zonder graan en rijst. Die vallen dus ook af.

Alle merken die ik heb zijn glutenvrij, probleem is dat ze alleen Rund en niet van harte Kip eet. Ook Carnivoer bevat geen premix en ik begrijp uit de reacties dat als ik niet kan afwissellen ik beter een merk kan nemen met premix. Bovendien kan ik niet aan Carnivoer komen. Bezorgdiensten komen tot Amsterdam dus als je in Den Helder woont heb je pech.

Dat snap ik niet. Shaweca Rund bevat ook alleen kippenekken. BIBI bevat helemaal geen bot. Alleen Haaksbarf bevat runderbot. Waarom moet ik dan juist oppassen met Alaska ? Ik denk dat ik maar voor de visolie, zeewier en noten- en zadenmix ga. Als ik de noten fijn maal wordt dit een beetje kleffe boel. Kan ik die gemalen nootjes (portie voor een week) misschien door rauwe honing mengen zodat er geen lucht bijkomt ?

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken.

[/quote]

Waar staat dat? Shaweca alleen kippennekken bevat? Ik heb het niet kunnen vinden en mijn informatie zegt dat het kipkarkas bevat. Hoezo bevat BIBI geen bot? of bedoel je daarmee de fytomix? want daar geef je toch gewoon een "schepje" van? en niet een hele rol/maaltijd? HaaksBarf rund bevat ook hardere runderbotten (tenminste dat geeft de fabrikant aan).
Laat ik het anders formuleren: let op met merken die alleen compleet zijn door afwisseling. Ga hiervan nooit maar 1 smaak vaker dan enkele maaltijden geven. Ik vind kippennekken als bot in KVV echt te weinig. Maar wissel je het vervolgens weer af met andere merken en gooi je er ook af en toe een kvv tussen met wél een premix, lijkt me dat je goed zit. Je geeft al aan dat andere smaken behalve rund en kip geen optie zijn. Terwijl de merken die jij noemt (Alaska, HaaksBarf, Shaweca, CarniVoer) juist wel afgewisseld moeten worden met de verschillende smaken om "compleet" te worden.
Hoop dat ik zo een beetje duidelijker ben  ;)
Door Pedro98
#1835105
[quote="roos79"]
Waar staat dat? Shaweca alleen kippennekken bevat? Ik heb het niet kunnen vinden en mijn informatie zegt dat het kipkarkas bevat. Hoezo bevat BIBI geen bot? of bedoel je daarmee de fytomix? want daar geef je toch gewoon een "schepje" van? en niet een hele rol/maaltijd? HaaksBarf rund bevat ook hardere runderbotten (tenminste dat geeft de fabrikant aan).
Laat ik het anders formuleren: let op met merken die alleen compleet zijn door afwisseling. Ga hiervan nooit maar 1 smaak vaker dan enkele maaltijden geven. Ik vind kippennekken als bot in KVV echt te weinig. Maar wissel je het vervolgens weer af met andere merken en gooi je er ook af en toe een kvv tussen met wél een premix, lijkt me dat je goed zit. Je geeft al aan dat andere smaken behalve rund en kip geen optie zijn. Terwijl de merken die jij noemt (Alaska, HaaksBarf, Shaweca, CarniVoer) juist wel afgewisseld moeten worden met de verschillende smaken om "compleet" te worden.
Hoop dat ik zo een beetje duidelijker ben  ;)
[/quote]

Geven hier 5 smaken van carnivoer, en dit zijn dan de mix maaltijden ook word er een paar keer in de week een kippennek gegeven. Maar zou ik dan nog een ander bot soort moeten toevoegen?
Door roos79
#1835366
[quote="Pedro98"]
Geven hier 5 smaken van carnivoer, en dit zijn dan de mix maaltijden ook word er een paar keer in de week een kippennek gegeven. Maar zou ik dan nog een ander bot soort moeten toevoegen?
[/quote]

Nee, want jij voert wel afwisselende smaken en dat is nou juist het probleem bij de topic starter, dat haar hond die overige smaken niet lust.
In CarniVoer zitten bij mijn weten ook andere botsoorten, karkas etc. dus gaat het hierbij niet op.
Wil nog niet zeggen dat maar 1 smaak van Carnivoer voeren verstandig is, dat doe je niet, doet dus eigenlijk niet ter zake  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door