Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
#1830788
Hallo allemaal!

mijn (kruising)Jack Russell Reus (2jaar,je-weet-wel reu) krijgt van mij vers van de Vergulden Hond, dwz. vers vlees mix (lam/rund/pens/groente/rijst/vanalleswat). Helaas hebben we deze herfst gemerkt dat hij waarschijnlijk een seizoensgebonden huid allergie heeft, continu enorme jeuk dus. (reus komt uit het asiel, vorig jaar herfst weet ik dus niet). Van de dierenarts heb ik nu al 2 kuren dexamethason mee gekregen, de laatste niet afgemaakt omdat hij een blaas ontsteking kreeg en zijn immuunsysteem dus even hard nodig had. de dex geven wil ik eigenlijk liever niet meer, het helpt wel goed maar is niet al te gezond (hij was van die blaasontsteking dus veel zieker dan nodig, omdat de dex zijn afweer onderdrukte) heb ik het idee.

nu is mijn vraag dus, weet iemand een (alternatief) iets wat kan helpen tegen zijn jeuk? veel kriebel aan zijn buik en nek, knagen aan voornamelijk zijn achterpootjes. ik was hem ongeveer 1 keer in de week met een speciale shampoo, dit helpt wel redelijk maar niet afdoende.

alvast bedankt!

groetjes, nienke & reus
#1830819
Hoi en welkom.

Waarvoor zou Reus dan allergisch zijn in de herfst? Dat is wel handig om te weten als je een alternatief middel wilt inzetten. Bij een pollen-allergie geef je wat anders dan bij een oogstmijten-allergie.
Wat altijd kan is iets als Puur Jeuk, maar als je de oorzaak niet wegneemt blijf je problemen houden.
Ik zou overigens beginnen met een graanvrije kvv te gaan voeren en eens te kijken of dat effect heeft.
Door Limpy
#1830879
Je kunt aan Eva v/d vergulde hond ook vragen of ze een rijstloze versie voor je maalt (rijst doet ze er toch als laatste bij denk ik).
Als zij weet dat je dat toch genoeg afneemt wekelijks/2wekelijks zal ze dat vast voor je willen doen..ze is best meedenkend in dit soort dingen.
Door nienk
#1830920
wat het precies is weet ik niet, aangezien we in de stad wonen en reus veel in het gras speelt, lijkt het mij het meest voor de hand liggend dat het pollen zijn.

in reus zijn gewone mix zit geen rijst, dat geef ik hem af en toe er een beetje bij (net als ribben,ei,etc). ik heb (inderdaad in overleg met eva) ander voer geprobeerd, maar dat haalde allemaal niets uit.

wat is dat Puur Jeuk?

dankjewel voor de reacties!
#1831101
Een pollen-allergie zou vooral in het voorjaar opspelen, er bloeit nu geen gras en trouwens ook geen andere dingen. Dus als hij nu jeuk heeft lijkt me dat niet.

Een voedsel-allergie is vast te stellen middels een eliminatie-dieet. Dan eet je hond 6 weken lang alleen 1 diersoort die hij voorheen nooit gehad heeft. Eens een keertje ander voer gaat niet direct resultaat geven, de allergenen zitten nog in z'n bloed en het kan een tijd duren voordat de boel weer rustig is. Hij kan last hebben van de rijst maar bv ook van een van de diersoorten die hij eet. Een allergie bouwt op dus dat spoort met dat hij er nu pas last van krijgt.

Puur Jeuk is een homeopathisch middel tegen jeukklachten. Het kan helpen bij het verminderen van jeuk en het in balans brengen van het lichaam zodat het minder allergisch reageert. Maar een oplossing voor de allergie biedt het meestal niet. Daarvoor moet je de allergene stof identificeren en elimineren.
Door nienk
#1831427
ik ben meerdere keren met Reus naar de dierenarts geweest hiervoor, en ook al is de DA geen groot versvlees fan, wat hij zei over reus zijn jeuk klinkt wel logisch. nl.:

-de jeuk is vooral op zijn buik en pootjes (daar waar hij het minste haar heeft en meest in contact komt met gras e.d.)
-het begon met het beginnen van de herfst (dwz, verandering in bomen en gras e.d.)
-de shampoo is er zo een die een soort laagje achterlaat over de hond zijn huid,waardoor de huid minder gevoelig wordt voor omgevingsfactoren, deze helpt.
- hij heeft meer jeuk na veel buiten zijn in park/bos. (na een dagje strand juist minder)
- reus na spelen afspoelen met de douche  helpt ook.

daarom denk ik ook dat het een omgevingsallergie is.

ik zal dat Puur Jeuk gaan proberen! dank jullie wel.
Door tt-tjes
#1831858
Er bestaat toch ook zo iets als herfstmijt? Die zitten toch op gras en blaadjes. Als ze bijten veroorzaakt dat vreselijke jeuk, wekenlang. Ik weet alleen niet wat je daar tegen kunt doen.
Als ik google wordt er geschreven dat een vlooienmiddel afdoende is om deze bijtertjes op afstand te houden, maar of het echt helpt. :-\
Door nienk
#1831887
nou ja, omdat reus puppyschurft heeft gehad wat nogal lang aanhield, staat hij op een hoge dosering van het best vlooienmiddel wat er op dit moment bestaat. zou kunnen dat hij van dat middel zelf al jeuk kreeg, maar dan klopt het jeuk erger worden na contact met gras e.d. niet.
Door nienk
#1838527
hallo!

ben (nog) niet bij een holistische DA geweest nee, heb links en rechts wat geinformeerd en begreep dat hoewel zo'n arts redelijk vaak met een oplossing komt, het eerst een heleboel gedoe is. en niet dat ik dat niet voor mijn hond over heb, maar het moet praktisch wel haalbaar zijn. Als het nodig is dan doe ik dat natuurlijk wel, maar ik wou het eerst zelf eens proberen.

heb nu Puur Jeuk net in huis, hoop dat dat een beetje werkt. Meneertje vind het wel enorm smerig (het ruikt ook niet lekker, moet ik zeggen), dus het is een beetje gedoe met toedienen, maar daar wennen we wel weer aan.

iedereen bedankt voor de reacties!
Door Nicky
#1838563
Tips van iemand met jarenlange ervaring met een jeuk-hond  :biggrin2:

Puur Jeuk gebruiken, kan handiger zijn als je een spuitje zonder naald vraagt aan de DA..de hoeveelheid druppeltjes op een plastic lepel of in een klein borrelglaasje doen met evt een beetje bronwater erbij, opzuigen met het spuitje en in de mondhoek van de hond spuiten...
Duurt lang voordat het wat doet, hier ongeveer 6 tot 8 weken dus geduld hebben!

Holistisch DA...ab-so-luut geen gedoe...Ik wou dat ik daar veel eerder aan begonnen was, dan al het gedoe en gepruts van de reguliere artsen, die hebben er vaak te weinig ervaring mee en zeggen alemaal hetzelfde: antiallergeen brok en cortico's erin...Terwijl er zoveel meer mogelijk is!

Ook nog een tip: Om het immuunsysteem te ondersteunen zou je ook probiotica kunnen gaan gebruiken en iets als echinacea?
Door nienk
#1838714
oh ja ik heb nog een spuitje liggen, niet aan gedacht!

dacht er al aan ja om m wat voor zijn weerstand te geven, hij is in de 11 maanden dat ik heb nu heb namelijk al 7 of 8 keer ziek geweest.. en hoewel het (zeker voor een jack) een enorm vriendelijk hondje is, wordt ie van ziek zijn wel n beetje narrig.. wat voor probiotica zou een goed idee zijn, en waar vind ik dat?
Door nienk
#1858302
ter volledigheid:

ben gister met Reus naar de holistische DA geweest, wat een ervaring opzich was. Hij staat nu 6 weken op konijn ('leuk! met kerst, ik ga flappie vangen!' aldus mijn vader), daarbij een ontgiftingskuur, en een chinesekruiden mengsel. ik wacht af! iedereen bedankt voor de tips&adviezen.
Door Lizzy
#1858448
nienk schreef: ter volledigheid:

ben gister met Reus naar de holistische DA geweest, wat een ervaring opzich was. Hij staat nu 6 weken op konijn ('leuk! met kerst, ik ga flappie vangen!' aldus mijn vader), daarbij een ontgiftingskuur, en een chinesekruiden mengsel. ik wacht af! iedereen bedankt voor de tips&adviezen.
Proest :biggrin2:

Ik wens je veel succes en ik hoop dat het helemaal goed komt!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door