Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door essie74
#1829973
hallo,

ons zwartje wordt behandeld met vlooien spul, in ieder geval om er van af te komen dan he?.
Maar ook heeft hij een allergische reactie op vlooienbeten en krabt en bijt zich dan stuk...

Wat kan ik hem geven buiten een injectie van de DA om, om deze extreme reactie te voorkomen?

Heeft een van jullie een idee?

gr,

Esther
Door fem fatale
#1830017
Ik gebruik stronghold als preventief middel, ook voor de fretten, ik ben er best tevreden over. Maar ze komen eigenlijk alleen in aanraking met de honden van mijn ouders, die ook preventief behandeld worden, en ze komen alleen maar buiten in de afgezette tuin. Dus of het echt goed preventief werkt weet ik niet zeker.

Ik gebruik het trouwens in de winter niet. (Fretten zijn oormijtvrij, dan mag dat.)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1830201
Ik vind het nogal wat, gestructureerd ontvlooien als er geen pietjes te zien zijn. Dat is wel dé manier om resistentie te kweken.
Ot en Sien krijgen een pipetje (ik gebruik ook stronghold) als ik vlooien zie of een vermoeden heb van wormen (mestonderzoek is lastig en niet altijd mogelijk). De laatste keer dat ze een pipetje hebben gekregen is ruim een jaar geleden, toen verdacht ik Sien mogelijk van een worm.
Ot en Sien komen niet meer buiten, maar dat hebben ze vroeger wel gedaan. Toen gebruikte ik iets vaker een pipetje, maar toen waren ze nog een stuk jonger.

Bij een vlooienallergie doet het immuunsysteem heel raar. Het is handig om de eigen weerstand en conditie van de kat zo goed mogelijk te houden; versvoeren.
Ik ben niet genoeg thuis in de materie of bij een vlooienallergie preventief gif er op doen wel verstandig is.
Injectie van de dokter is meestal een spuit pred. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, aangezien het wel een groter risico op diabetes geeft (en dat wil je echt niet).
Gebruikersavatar
Door essie74
#1830256
koekje schreef: Ik vind het nogal wat, gestructureerd ontvlooien als er geen pietjes te zien zijn. Dat is wel dé manier om resistentie te kweken.
Ot en Sien krijgen een pipetje (ik gebruik ook stronghold) als ik vlooien zie of een vermoeden heb van wormen (mestonderzoek is lastig en niet altijd mogelijk). De laatste keer dat ze een pipetje hebben gekregen is ruim een jaar geleden, toen verdacht ik Sien mogelijk van een worm.
Ot en Sien komen niet meer buiten, maar dat hebben ze vroeger wel gedaan. Toen gebruikte ik iets vaker een pipetje, maar toen waren ze nog een stuk jonger.

Bij een vlooienallergie doet het immuunsysteem heel raar. Het is handig om de eigen weerstand en conditie van de kat zo goed mogelijk te houden; versvoeren.
Ik ben niet genoeg thuis in de materie of bij een vlooienallergie preventief gif er op doen wel verstandig is.
Injectie van de dokter is meestal een spuit pred. Ik zou daar heel voorzichtig mee zijn, aangezien het wel een groter risico op diabetes geeft (en dat wil je echt niet).
he hoi!,

inderdaad ieder maand is een beetje veel van het goede, maar hij heeft ze nu om de haverklap en hoe ze er aan komen? ze wonen binnen en komen alleen in een afgezette kooi in de tuin die ook afgezet is..

Vorige week heeft mijn moeder weer een halve dag bij mijn oma gezeten omdat weer het hele huis hebben gesprayd tegen de vlooien...
Bedoel ze moeten ergens vandaan komen toch?
Het enige wat wij kunnen bedenken is dat er misschien vlooien overspringen onder het hek door? daar lopen veelal honden en andere katten, dus dan maar preventief druppels gebruiken... :-\

Vers voeren hebben ze in het begin gedaan, haaks barf en naturis en tinlo gingen prima maar van de een op andere dag niks meer, nu staan ze op graanvrije brokjes, dat willen ze dan nog wel eten...

Ik wil zeker niet iedere keer met ze naar de DA gaan voor zo een spuit, maar weet ook niet wat nu wel te doen :-\ :-\

Kortom, advies zou erg welkom zijn :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#1830272
Ja, vlooien kunnen ver springen, maar het zijn geen supermannetjes. Welk middel is die vlooienspray? Frontline werkt niet meer goed teken pietjes, daar is al resistentie voor.
Weet je overigens zeker dat het een vlooienallergie is geen overgevoeligheid voor de brokjes? Graanvrij klinkt heel leuk, maar dan zitten er nog piepers in (of rijst) en het zijn droge plantaardige platgekookte dingetjes.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1830294
koekje schreef: Ja, vlooien kunnen ver springen, maar het zijn geen supermannetjes. Welk middel is die vlooienspray? Frontline werkt niet meer goed teken pietjes, daar is al resistentie voor.
Weet je overigens zeker dat het een vlooienallergie is geen overgevoeligheid voor de brokjes? Graanvrij klinkt heel leuk, maar dan zitten er nog piepers in (of rijst) en het zijn droge plantaardige platgekookte dingetjes.
he hoi, dit zit in de brokjes...

Samenstelling:
gedroogd kippenvlees (40%), roodbruine aardappelen, verse kippetjes (zonder bot), verse snoekbaars (zonder graten), witvismeel, erwten, gevogeltevet (geconserveerd met tocoferolen en rozemarijn), zongedroogde luzerne, kippenlever, verse witvis (zonder graten), eieren, zalmolie, zoete aardappelen, pompoen, spinazie, bieten, tomaten, wortelen, appels, zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbesen, zwarte bessen, cichorei-wortel, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermuntbladeren, camillebladeren, lavendel, bonenkruid, rozemarijn, Enterococcus faecium, Lactobacillus acidophilus.
Additieven:
vitamine A (18.000 IE/kg), vitamine D3 (2.000 IE/kg),vitamine E (400 IE/kg), vitamine K1 (2 mg/kg), vitamine C (83 mg/kg), vitamine B1 (70 mg/kg), vitamine B2 (45 mg/kg), vitamine B3 (250 mg/kg), vitamine B5 (40 mg/kg), vitamine B6 (32 mg/kg), vitamine B12 (400 mcg/kg), biotine (0,6 mg/kg), foliumzuur (3,5 mg/kg), choline (3.350 mg/kg), ijzer (350 mg/kg), zink (250 mg/kg), koper (20 mg/kg), mangaan (47 mg/kg), jodium (2,1 mg/kg), seleen (0,4 mg/kg).

Botanische additieven:
jeneverbessen (300 mg/kg), engelenwortel (300 mg/kg), rode frambozenblaadjes (250 mg/kg), paardebloem wortel (250 mg/kg), blaadjes munt (200 mg/kg), goudsbloem (200 mg/kg).

Calorieën per kg:
3950 kcal, waarvan 35% proteïnen, 45% vet, 20% koolhydraten


Kun jij daar wat wijzer uit worden? eris tijden niets te zien en of merken aan hem en dan opeens.....is het er weer...
Vlooien springen in principe van hek naar kooi, das een afstand van misschien 15 cm en of hooguit 30 cm...Dus dat zou wel meoten kunnen denk ik...
De pipetten weet ik niet precies maar ik dacht ook stronghold..?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1830446
ow, dat is een beetje te bèta voor me. mss kan flin er iets mee.

ik kan wel de humor van de ingredientenlijst inzien; VERSE kippetjes, VERSE snoekbaars, ZONGEDROOGD hamstervoer, ZOETE venkel (is er ook zure dan?), 1 of andere strontbacterie, etc 
;D
Gebruikersavatar
Door koekje
#1830456
wat ik trouwens wel kan zeggen is dat ik het geen kattenvoer vind. erwten, rozemarijn, luzerne, zoete piepers, bruine piepers, pompoen, spinazie, bieten, tomaten, wortelen, appels, zeewier, veenbessen, bosbessen, jeneverbesen, zwarte bessen, cichorei-wortel, zoethout, engelwortel, fenegriek, goudsbloem, zoete venkel, pepermuntbladeren, camillebladeren, lavendel, bonenkruid.
dat soort dingen voer ik dus echt niet.
en dan heb ik het nog niet over de bewerking die dat alles heeft ondergaan om er een brokje van te bakken. dat kleine gedeelte aan dierlijke dingen (ik voer 100% dierlijk, ter vergelijking) is ook dermate bewerkt dat het veel minder nut heeft dan het rauwe dat ik voer.

de voedselovergevoeligheid van Poet leek ook in vlagen te komen. de ene keer weer korsten en dan ging het weer even wat beter, en dan weer korsten en jeuk, etc.
Door Mevroi Kruim
#1830579
Helemaal met koekje eens wb de br*kken. Da's grotendeels konijnenvoer, mijn paardjes vinden het vast ook erg lekker en voor hen is het ook gezond, dat zijn herbivoren. En dan zou ik nog rustig an doen met de diverse pieper-soorten, zelfs bij paarden.

Een kat is een carnivoor en moet dood beest eten. Rauw dood beest om precies te zijn. Daar istie op gebouwd en dat kan 'ie verteren, daarvan wordt z'n gezondheid optimaal. Vleesmeel van de Rendac en hamstervoer voldoet daar gewoon niet aan. Daar wordt een kat op den duur ziek van.

Ik heb een kat gehad met ernstige vlooien-allergie, ouwe Sjors. Elk voorjaar knaagde hij z'n complete vacht af en ging kaal met korsten de zomer door, al krabbend en bijtend. Ondanks elke 3 weken de druppeltjes (Advantage in zijn geval). Een keer een vlo die een hapje nam en hij vrat zich weer helemaal kaal. Ik had nog 4 katten en 2 honden dus een vlootje binnen is zo gebeurd helaas. Prednison geen optie want slechte nieren.

Ik heb alle katten cold turkey overgezet op barf, in het najaar. Volgend voorjaar had Sjors nog wel jeuk maar de helft van z'n haar bleef staan en hij had veel minder last. Het jaar daarop helemaal geen jeuk. En dat is de volgende 7 jaar zo gebleven, tot aan z'n dood op z'n 19e. Medische onmogelijkheid volgens de da  ::)

In jouw geval zou ik dus zeggen, over op vers. Je kunt prima beginnen met een graanvrije kvv, als aanloop naar zelf samenstellen. Ook op kvv blijven katten overigens gezond, alleen moet je wel regelmatig zaken toevoegen om te kauwen, om de gebitten in conditie te brengen en te houden.
En ik zou de tuin eens inspecteren. We hebben wel eens iemand op BP gehad waarvan de hele tuin vergeven was van de vlooien, wsch via egels. Die hebben flink met gif moeten werken om ze weg te krijgen.
Gebruikersavatar
Door essie74
#1830766
Mevroi Kruim schreef: Helemaal met koekje eens wb de br*kken. Da's grotendeels konijnenvoer, mijn paardjes vinden het vast ook erg lekker en voor hen is het ook gezond, dat zijn herbivoren. En dan zou ik nog rustig an doen met de diverse pieper-soorten, zelfs bij paarden.

Een kat is een carnivoor en moet dood beest eten. Rauw dood beest om precies te zijn. Daar istie op gebouwd en dat kan 'ie verteren, daarvan wordt z'n gezondheid optimaal. Vleesmeel van de Rendac en hamstervoer voldoet daar gewoon niet aan. Daar wordt een kat op den duur ziek van.

Ik heb een kat gehad met ernstige vlooien-allergie, ouwe Sjors. Elk voorjaar knaagde hij z'n complete vacht af en ging kaal met korsten de zomer door, al krabbend en bijtend. Ondanks elke 3 weken de druppeltjes (Advantage in zijn geval). Een keer een vlo die een hapje nam en hij vrat zich weer helemaal kaal. Ik had nog 4 katten en 2 honden dus een vlootje binnen is zo gebeurd helaas. Prednison geen optie want slechte nieren.

Ik heb alle katten cold turkey overgezet op barf, in het najaar. Volgend voorjaar had Sjors nog wel jeuk maar de helft van z'n haar bleef staan en hij had veel minder last. Het jaar daarop helemaal geen jeuk. En dat is de volgende 7 jaar zo gebleven, tot aan z'n dood op z'n 19e. Medische onmogelijkheid volgens de da  ::)

In jouw geval zou ik dus zeggen, over op vers. Je kunt prima beginnen met een graanvrije kvv, als aanloop naar zelf samenstellen. Ook op kvv blijven katten overigens gezond, alleen moet je wel regelmatig zaken toevoegen om te kauwen, om de gebitten in conditie te brengen en te houden.
En ik zou de tuin eens inspecteren. We hebben wel eens iemand op BP gehad waarvan de hele tuin vergeven was van de vlooien, wsch via egels. Die hebben flink met gif moeten werken om ze weg te krijgen.
tja ze hebben in het begin vers gegeten maar opeens niet meer willen eten en toen nog lange tijd volgehouden op een bepaald moment moesten ze wel...Kat kan niet 3 dagen zonder eten zonder een medische oorzaak leek ons....

Tuin is totaal betegeld geen bosje in de buurt, is onderhand stads te noemen, geen egels  verwacht ik ;-)

Zelf voeren wij de honden vers en wilde de katten ook graag maar ik krijg ze er gewoon niet meer aan! zelfs kleine beetjes niet meer, voor de brokken daar in tegen staan ze te joelen...Tja wat moet je dan? jullie nog opties?

Hoor het graag?
Door flin
#1831730
koekje schreef: ow, dat is een beetje te bèta voor me. mss kan flin er iets mee.

ik kan wel de humor van de ingredientenlijst inzien; VERSE kippetjes, VERSE snoekbaars, ZONGEDROOGD hamstervoer, ZOETE venkel (is er ook zure dan?), 1 of andere strontbacterie, etc 
;D
:D ;D 'k kan er geen koekje van bakken  :biggrin2:

  wat betreft vlooi:

-probeer na te gaan wat je precies gebruikt? (op de kat/hond, en als omgevingsspray)
-de DA prik? wat is dat?

daarnaast, zoals de voorgangers al zeggen: weerstand verhogen;
vers, vers, vers enzovoort enzo verder! geen rare toevoegingen geven; 't kost 't kattenlijf alleen maar moeite om die rommel weer kwijt te raken  ;)

't heeft bij mijn katzel in elk geval gewerkt:
al in zo'n 4 jaar hier bijna geen vlooi meer, dit itt tot de brukjestijd...

en tips betreft omschakelen brok-rauw:
gebruik de zoekfunctie even...alle tips vliegen rond je oren!  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door