Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door san :)
#1830410
hoi,

even een vraagje, ben nu enige maanden aan het barfen en dat gaat eigenlijk heel goed. het enige probleem wat ik ondervind is dat vooral de jongste hond moeilijk wil aankomen. nu is hij altijd al rank geweest en een vrij slechte eter, dus zat er een klein beetje vet op, ging meneer in staking en weg was zijn vetlaagje.
nu eet hij goed maar ik merk dat meer geven niet werkt want dan is meneer snel verzadigd en begint het gekwal met eten weer.

het is een flinke (groot) tibetanenreu van nu 13 kilo en ruim twee jaar oud. hij krijgt 400 gr nu, wat hij nu al een paar maanden goed eet.
de verhouding die ik geef is 50% vleesbot, 20%spier, 15%orgaan en 15%groente/ ei, yoghurt etc.
zou ik kunnen schuiven met de verhouding spier-groente? merk sowieso dat hij groente niet echt geweldig vind, dus dat ik in ieder geval zorg dat hij 30% spier krijgt en 5% groente? (vleesbot en orgaan gelijkhoudend?)
eventueel zou ik dan nog op dagen dat er groente geserveerd worden die hij wel lekkerder vind hier wat extra's van bij kunnen doen?

voor de overige gegevens, qua vleesbot krijgt hij kip-eend-parelhoen en eens per week een zalmkop of lijf. soms ook nog (tam) konijn als dat verkrijgbaar is. voor de rest aan spier en orgaan rund, paard, geit, lam, konijnorgaan.  ik bestel dat in de juiste hoeveelheden en maak dagporties met een "complete maaltijd".

hij is verder goed gezond, vrolijk actief etc, alleen mag hij zeker nog wel een kilo groeien.
Door san :)
#1830420
ik probeer ook veel geit en eend in het menu te stoppen, maar probeer ook afwisseling qua diersoorten te houden zodat meneer niet verveeld raakt ;)
in verhouding zit er al wel meer geit en eend in dan bijvoorbeeld paard en rund
Door Anne in Zweden
#1830426
Minder groente en meer spier kan best hoor; 15% groente is niet weinig, daar kun je best wat van "afpikken". Probeer dus maar eens of hij bij 5% groente en 30% vlees meer gewicht vasthoudt.

Maar misschien is ie ook gewoon een slank model hoor. Ik voer onze Laika van 19 maanden en 26 kilo al vanaf d'r 7-8 maanden 900 gram, en wil ook niet dikker worden; hooguit wordt ze wat krachtiger qua borstkas, maar iets van ribben is altijd wel te zien bij d'r. En die is nota bene ook nog gecastreerd, dus je zou denken dat de kilo's eraanvliegen.
Door TMG1961
#1830441
Pixie krijgt hier 5% groenten en 35% vlees. Zij krijgt ook 900 gram per dag en blijft ook steken op 26.9kg, is nu 9 maanden.
Door san :)
#1830506
TMG1961 schreef: Pixie krijgt hier 5% groenten en 35% vlees. Zij krijgt ook 900 gram per dag en blijft ook steken op 26.9kg, is nu 9 maanden.
voer je dan minder bot of minder orgaan?

het is best een fors gebouwde reu hier en dik hoeft ie niet te worden maar hij is voor het mooie net wat te mager, je kan alles zeg maar iet te goed voelen ;)

zou leuk zijn als ie hier wat van aan zou komen, scheelt een hoop commentaar ::)
Door saluki
#1830560
Ik denk dat je er vlees (spieren)op wil en geen vet, volgens mij moet je daar wat geduld mee hebben. Daarbij moet je bij elke hond goed de ribben kunnen voelen, volgens mijn dierenarts worden er meer honden ziek doordat ze te dik zijn dan te mager ;)
Mijn windhonden vrouwtjes krijgen gemiddeld ook zo'n vijfhonderd gram per dag en daarvan is 50 gr groentemix ze wegen 22- 24 kilo
Door TMG1961
#1830616
sandra :) schreef: voer je dan minder bot of minder orgaan?

het is best een fors gebouwde reu hier en dik hoeft ie niet te worden maar hij is voor het mooie net wat te mager, je kan alles zeg maar iet te goed voelen ;)

zou leuk zijn als ie hier wat van aan zou komen, scheelt een hoop commentaar ::)
Pixie krijgt 40% vleesbot, 20% orgaan, 35% spiervlees en 5% groenten. Vis krijgt ze compleet en wel 400-450 gram per week. De vis trek ik van het totale gewicht per week af en dan pas laat ik de procenten erop los.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1830618
Je kunt idd prima wat minder groente voeren, zo'n 5% groente en 30% spiervlees wat jezelf ookal zegt.
Mijn mening is ook dat honden sneller te dik zijn dan te mager, als hij goede bespiering heeft is hij zeker niet te dik.
Door san :)
#1830807
spieren heeft ie wel, we wandelen veel en trainen agility,

zijn allen echt zijn ribben en boven op zijn rug wat zo knokerig is.
daar zou iets meer een laagje op mogen.
van buiten valt het niet op omdat ie heel veel vacht heeft maar ga je dan voelen is het net iets te weinig. ben het ook eens dat beter te dun als te dik maar iets meer mag wel.

wel bedankt voor de adviezen. ga gewoon voor nog meer vlees en minder groente, kijken of dat lukt.

ben al blij dat de barf zo goed ging. met KVV stopte hij gewoon na een tijd als hij de smaak beu was
Door Anne in Zweden
#1830824
sandra :) schreef: spieren heeft ie wel, we wandelen veel en trainen agility,

zijn allen echt zijn ribben en boven op zijn rug wat zo knokerig is.
daar zou iets meer een laagje op mogen.
van buiten valt het niet op omdat ie heel veel vacht heeft maar ga je dan voelen is het net iets te weinig. ben het ook eens dat beter te dun als te dik maar iets meer mag wel.

wel bedankt voor de adviezen. ga gewoon voor nog meer vlees en minder groente, kijken of dat lukt.

ben al blij dat de barf zo goed ging. met KVV stopte hij gewoon na een tijd als hij de smaak beu was
Hm, let erop dat ie dat niet als trucje gebruikt om jou te trainen... Het kan best zijn dat ie ook gaat miepen met z'n barf op een gegeven moment, maar houd voet bij stuk en ga niet meteen alles doen om het eten voor hem op te leuken!  :D Sommige honden zijn daar echt heel gehaaid in!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1830830
sandra :) schreef: spieren heeft ie wel, we wandelen veel en trainen agility,

zijn allen echt zijn ribben en boven op zijn rug wat zo knokerig is.
daar zou iets meer een laagje op mogen.
van buiten valt het niet op omdat ie heel veel vacht heeft maar ga je dan voelen is het net iets te weinig. ben het ook eens dat beter te dun als te dik maar iets meer mag wel.

wel bedankt voor de adviezen. ga gewoon voor nog meer vlees en minder groente, kijken of dat lukt.

ben al blij dat de barf zo goed ging. met KVV stopte hij gewoon na een tijd als hij de smaak beu was
Ik snap wat je bedoelt  ;)
Mijn gevoel zegt ook dat ze best wel iets reserve mogen hebben.
Door san :)
#1830957
ja het word inderdaad een spelletje. laatste x was onze fout, net een week voordat hij naar een show moest stoppen. en dan met de show en commentaar over mogelijk ondergewicht maar je best doen wat erin te krijgen en ja hoor, hond heeft gewonnen >:(

nu kijkt ie heel af en toe ook eens zielig maar dan heeft ie pech, krijgt een ander het. zie hem over het algemeen nu wel meer genieten. eerst moet alles uit zijn bak op een rij worden gelegd, dan geinspecteerd wat het is en dan maakt ie een selectie over de volgorde van eten.
ja, je moet er wel over nadenken als hond nu :biggrin2:
Door Too
#1831990
;D ;D

zolang jij/jullie maar in de gaten houden dat hondjes heel goed kunnen manipuleren en dat de enige remedie dan 'hongeren' is.. oftewel : niet meteen eten=bak in de koelkast tot t volgende eetmoment, niet aanvallen= nogmaals dikke pech..
[te] veel aandacht aan niet eten besteden is dé garantie voor 'zaikerds'
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door