Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1825779
..voordat vet uit de maag is. Ik weet dat vet langer nodig heeft dan eiwitten, maar hoeveel langer? Als de hond vlees eet met een randje vet eraan, hoe lang duurt het dan (gemiddeld) voordat dat vet chemisch/mechanisch dermate bewerkt is/zou moeten zijn, dat het niet meer herkenbaar is als dat randje vet maar veranderd is in een brij?
Gebruikersavatar
Door pike
#1827407
Los van het feit dat ik denk dat het bij de mens nét even anders werkt dan bij een hond, vind ik bij deze link niets over de duur van de vetvertering  tijd dat het vet onveranderd in de maag zit, of ik kijk niet goed :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#1828583
Ik heb hier een boek van Dhont maar daar kan ik ook geen antwoord vinden. Alleen dat een vetrijke maaltijd langer in de maag blijft. En dat is dan ook nog eens iets anders dan een randje vet. Eigenlijk vroeg ik mij dit puur uit nieuwsgierigheid af na het volgende:
Duc had om ergens tussen 12.30 en 13.00 uur gegeten. 's Avonds om 21.00 ging hij overgeven. Behalve wat ondefinieerbare brij zat er tot mijn verbazing nog het randje vet aan wat aan het runderhart zat wat hij gekregen had. Totaal onveranderd. Bovendien ook het beetje vet wat aan zijn stuk konijn had gezeten. Ik zat mij dus af te vragen of het normaal is dat een stukje vet zolang onaangetast in de maag verblijft. Het was dus geen grote lap vet, maar gewoon een dun randje van een paar mm dik aan het hart. Het was ongeveer 1x6 pf 7 cm, en een beetje vet van de schouder van het konijn.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#1828645
Weet het alleen van mensen. Dan duurt het ongeveer 4 uur voordat vet is verbrand, verteerd door de maag.
Het zit dan nog wel in de darmen...
Maar hoe het bij honden zit?!
Ik blijf het topic even volgen... Groetjes, ineke
Gebruikersavatar
Door pike
#1829263
luka en kira schreef: Weet het alleen van mensen. Dan duurt het ongeveer 4 uur voordat vet is verbrand, verteerd door de maag.
Het zit dan nog wel in de darmen...
Maar hoe het bij honden zit?!
Ik blijf het topic even volgen... Groetjes, ineke
Dan kan het toch niet zo zijn dat bij een barfhond na 8 uur nog niets gebeurd is  :-\
Door flin
#1829400
pike schreef: Los van het feit dat ik denk dat het bij de mens nét even anders werkt dan bij een hond, vind ik bij deze link niets over de duur van de vetvertering  tijd dat het vet onveranderd in de maag zit, of ik kijk niet goed :-\
nee, daar lees ik ook nix over (tijd dus),
  pas in de 12-vingerige-darm begint de vetverwerking... geen idee  :-\
Door 202Spots
#1829416
Wanneer er 'n heel gewrichtje word doorgeslikt dan komt dat er hier vaak van boven onverteerd weer uit..
en ik kan me voorstellen dat 'n stuk hard vet er ook weer onverteerd uit komt.
Ik knip de gewrichten van kippen poot gewoon met  X stuk met de schaar,
en wanneer de hart ook veel vet heeft, dan knip ik de grote klodders er af.
Gebruikersavatar
Door pike
#1829432
202Spots schreef: Wanneer er 'n heel gewrichtje word doorgeslikt dan komt dat er hier vaak van boven onverteerd weer uit..
en ik kan me voorstellen dat 'n stuk hard vet er ook weer onverteerd uit komt.
Ik knip de gewrichten van kippen poot gewoon met  X stuk met de schaar,
en wanneer de hart ook veel vet heeft, dan knip ik de grote klodders er af.
Waarom zou dat gebeuren? De maag gooit er toch alleen uit wat onverteerbaar is (als het goed is). Een stukje vet moet toch verteerbaar zijn, dierlijk vet is nou eenmaal hard. Als ze het eruit zouden gooien zouden ze nooit vet binnen krijgen  :-\

Ik lees ook dat bij alle dieren pas in de dunne darm een begin wordt gemaakt met de vertering. Betekent dit dat vet dan onverkleind de darm ingaat? Ik geef nooit grote brokken vet, maar ik lees hier dat mensen soms alle vet aan het vlees of de pens laten zitten. Ik kan me niet voorstellen dat dat zo in zijn geheel wordt doorgeschoven de darm in  :-X
Door 202Spots
#1829520
't hoeft niet altijd onverteerbaar te zijn om uit te kotsen hoor,
net als stukken on-eetbaar spul..plastic, sokken of stukkken van de bal komt er ook onverteerd aan de achterkant uit.
Maar wanneer 't eten normaal wel verteerd kan worden, dan kan het best dat 't soms verkeerd vald denk ik hoor.
Net als dat sommige mensen bepaald eten kunnen eten zonder buikpijn te krijgen, en bij ander vald het verkeerd?
En als 't niet word uit gekots,dan heb ik geen idee of 't in grote stukken door de darmen gaat...
Gebruikersavatar
Door pike
#1829851
202Spots schreef: 't hoeft niet altijd onverteerbaar te zijn om uit te kotsen hoor,
net als stukken on-eetbaar spul..plastic, sokken of stukkken van de bal komt er ook onverteerd aan de achterkant uit.

Nee daar heb je weer gelijk in; sommige onverteerbare dingen gaan er gewoon doorheen.
Maar wanneer 't eten normaal wel verteerd kan worden, dan kan het best dat 't soms verkeerd vald denk ik hoor.
Net als dat sommige mensen bepaald eten kunnen eten zonder buikpijn te krijgen, en bij ander vald het verkeerd?
En als 't niet word uit gekots,dan heb ik geen idee of 't in grote stukken door de darmen gaat...
Ben bang dat ik met de vraag blijf zitten. Ik weet niet waarom het eruit is gekomen. Misschien kwam het door het vet, misschien kwam het door iets anders (want er kwam een hele hoop brij uit) en kwam het vet toevallig mee. Ik weet alleen dat het er na 8 uur nog steeds inzat. En dát intrigeerde mij  ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door