Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Emytje
#1821883
Mijn twee oudjes van 13 jaar zijn nu ongeveer 2 weken geleden vrijwillig over op kvv. Dit begon als extraatje van Smuldier Kip, totdat de poes Nimueh niets anders meer wilde. Ik heb toen een aantal rollen kvv gehaald en die werden gretig gegeten. De kater Muninn is toen langzaam overgegaan op kvv en eet eigenlijk alles wel, al heeft hij wel voorkeur voor het ene smaakje mits het maar op te likken valt, het is niet zo'n kauwer.
Vorige week heb ik Bibi Natuurmix geprobeerd en ineens pats boem, mevrouw bliefde de kvv niet meer. Blijkbaar viel Bibi Natuur niet in de smaak bij haar. De kater at dit wel (al is dit zijn minst favoriete smaakje). Voor mevrouw heb ik toen een aantal zakjes Almo Nature kip gehaald om te mengen met kvv. Terug naar brokken vond ik geen goed idee, want die vind ze sowieso al niet lekker. Met deze zakjes eet mevrouw wel haar bordje leeg, maar ze krijg zo wel heel veel kip binnen. Ze lust namelijk tot nu toe alleen Haaksbarf Kip, Haaksbarf Kip-rund en Haaksbarf Zalm (mocht maar 2x in de week volgens de site van Haaksbarf) en daar krijgt ze dan ongeveer 60/40 Almo kip bij. De 40 is de Almo. Ik heb daarom voor af en toe lamshart bij Ranzijn gehaald om te mengen met hun middagportie, maar 7 dagen in de week lijkt mij ook weer niet gezond. Lamshart vind ze trouwens wel lekker. Muninn vind het moeilijk eten, maar na wat gemiep eet hij het wel.
Ik heb zojuist een bestelling geplaatst voor nog de Carnibest Diabetes en Eend en daarnaast nog de Bibi Beef (kans groot dat ze die dus ook niet lust) met daarbij nog kippennekken en eendenhartjes. Maar hoe kan ik er het beste voor zorgen dat mevrouw wat meer variatie krijgt? En hoe kan ik haar weer langzaam het beste weer laten smullen van de kvv zonder Almo erdoor heen?
Door bloemetje
#1821889
Met geduld  ;)

Mijn dames lustten in het begin ook haast niks, maar nu worden ze steeds makkelijker en alles gaat steeds grager naar binnen. Geef het even tijd. Blijf nog even mengen en bouw het dan heeeel langzaam af. Ze trekt vanzelf wel bij denk ik. Voorlopig zal ze op dit dieet echt niet van de graat vallen hoor. Als ze weer een nieuw smaakje heeft meng je gewoon een beetje extra Almo en dat bouw je heel rustig en voorzichtig af. Twee weken is nog niet zo heel lang voor een kat.

Mooie naam trouwens, ik heb een hondje gehad die Nimue heette.
Door Emytje
#1821896
Ik wil dus te snel. ;) Dank je wel voor je antwoord! Dan blijf ik het gewoon nog een tijdje mengen en als ze dat echt goed eet, bouw ik het langzaam af.
Door Emytje
#1823438
Ik ben erachter gekomen dat ze rundergehakt lekker vind. Kan ik proberen om dat ipv de Almo te geven of is rundergehakt niet zo gezond?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1823591
gehakt is rauw en de blikjes niet, dus is zou er dan gehakt door doen. let er wel op dat het geen half om half gehakt (met varken) is.
Door Emytje
#1823628
Nee het is echt rundergehakt. Nu in de aanbieding bij de AH.
Ik ben zelf vegetarier en heb er dus weinig verstand van. Ik zag half om half liggen, maar omdat ik niet wist wat het was, dus ook niet gekozen. Maar nu weet ik het, dank je! ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1823687
De AH heeft nieuwe bakjes. Eerst zaten de varkensdingen in roze bakjes, rund in groene, kip en ander gevogelte (kalkoen bv) in gele. Tegenwoordig zijn het allemaal dezelfde doorzichtige bakjes. Als je dan iets voor de poezies wil meenemen, kijk dan altijd even op de sticker (aan de onderkant van het bakje). Daar staat op van welke diersoort dat ding is gemaakt. Zo is een karbonade meestal varken, maar je hebt ook rundergevallen of iets met kippen.
Honden en katten (en fretten) mogen geen rauw varkensvlees, daar kunnen ze mogelijk dood aan gaan, als het vlees besmet is met Aujeszki. Verhitten maakt die bacterie dood, maar dan is het niet meer rauw natuurlijk. Dus gewoon geen varkensvlees voeren of in huis halen.
Door Emytje
#1828099
Carnibest Eend word door mevrouw erg gewaardeerd. Ze heeft het vandaag voor het eerst gehad en zojuist met de middagportie geheel zonder rundergehakt gegeten. Alleen een beetje jammer dat meneer de Eend weer niet zo lekker vind. :biggrin2: Die heeft er een tijdje over gedaan. Maar hij eet tot nu toe gewoon alles, ook als hij het niet lekker vind. Misschien dat hij er nog een beetje aan moet wennen en dat hij het na een tijdje wel gaat waarderen en anders krijgt hij in het vervolg een ander smaakje als mevrouw Eend krijgt. Lamshart word door hem wel zeer gewaardeerd. Eerst was het moeilijk omdat hij daar wat meer moeite voor moet doen, maar ondertussen eet hij het gretig op. Mevrouw overigens ook.
Door Emytje
#1828465
Ik had alleen begrepen dat daar wel rijst in zit en in de Diabetes en de Eend niet, tenminste dat zegt de Carnibest site. Vandaar dat ik die liever niet wil kopen. Ik zit er wel over te denken om toch wat rolletjes Haaksbarf lam-kip te kopen, ookal gaan die uit de handel.
Door Limpy
#1829019
HB is idd zonder rijst, als die smaak er uit gaat dus maar voorraadje inslaan?
Volgens hun site is de paarden-versie voor de kat er ook al uit, jammer want dat gaf ik mijn katten heel soms als ik geen vers paard in de vriezer heb...  :-\
Als je uiteindelijk meer afwisseling wilt, hun konijn vindt zelfs mijn moeilijke blixa zelfs lekker.
Door Emytje
#1844504
Ondertussen weer een tijdje verder en het is allemaal goed gezakt bij de katten. Ik heb ondertussen een soort van weekmenu in kunnen stellen en ik meng niets meer met rundergehakt of blik. Op de maandag en de dinsdag krijgen ze beiden Carnibest Diabetes, die vonden ze gelukkig allebei lekker. Ik was namelijk een beetje bang dat ze geen enkele volledige versie lekker zouden vinden. Op de woensdag en de zondag krijgt de kater Muninn Bibi Beefmix (zijn favoriete smaakje) en Nimueh krijgt dan Carnibest Eend (haar favoriete smaakje, mits ze het wel mag eten op de dag van ontdooien). Op de donderdag en vrijdag krijgen ze Haaksbarf Kip-rund en op de zaterdag is nog in ontwikkeling een compleet visje. Afgelopen zaterdag hebben ze Sardientjes gehad, maar dat was nog even iets té, al deden ze het wel goed vond ik, maar aan hun gebruikelijke 100-120 g zijn ze niet gekomen. Misschien over een aantal weekjes wel. Ik ben van plan om voor aankomende zaterdag een visfiletje te halen om het even wat makkelijker te maken. Voor de rest krijgen ze als snackie (ze krijgen 100 g kvv wat voor hun echt genoeg is op dit moment) het overige rundergehakt en sinds kort zijn we kippennekken en kippenvleugeltjes aan het uitproberen. De kippenvleugeltjes kregen ze vandaag voor de tweede keer. Ik heb met verbazing zitten kijken hoeveel vooruitgang er was. Ik had het een beetje plat gemept met een hamer en daarna in stukjes gesneden (niet mega klein) en meneer blijkt toch echt een goede kauwer te zijn.  :o Op een botsplintertje na op de grond, is het bakje volledig leeg inclusief uitgelikt. De botjes zijn vermorzelt door zijn kiezen. Erg mooi om te zien.  :) Voor mevrouw is het nog eventjes wat moeilijker. Vorige week is ze voor controle naar de dierenarts geweest en kwamen we erachter dat ze in goede gezondheid was, maar op haar achterste kiezen wel tandsteen had zitten. De voorkant is volledig schoon. Maar vandaag begon ze ook beter haar kiezen te gebruiken en heeft ze een tijdje op een botje zitten kauwen. Niet alles is op bij haar, maar ik ben erg tevreden voor deze tweede keer. :) Ik ben trots op onze poezenkinders.
Door Nathascha
#1849760
Hoi Emytje

fijn om jou topic te lezen. Ik ben van de week gewoon te hard van stapel gelopen denk ik. Dus moet ik toch even wat meer geduld hebben. Goeie tip dat rundergehakt! dat kan ik dus ook wel eens uit gaan proberen om te gaan mengen. ipv blikvoer. Die is toch bijna op dus wie weet slaat rundergehakt hier ook wel aan!

( pff en geduld is nou net mijn zwakste punt  ::))
Door Limpy
#1849938
Nathascha, als je katsels geen rundergehakt blieven kun je die truc ook met lamsgehakt of kippengehakt/filetsnippers proberen....
(proefondervindelijk wijs geworden met poes die koe-alergie heeft en lam bah vind maar wel kipfan is)
Door Emytje
#1850082
Nathascha schreef: Hoi Emytje

fijn om jou topic te lezen. Ik ben van de week gewoon te hard van stapel gelopen denk ik. Dus moet ik toch even wat meer geduld hebben. Goeie tip dat rundergehakt! dat kan ik dus ook wel eens uit gaan proberen om te gaan mengen. ipv blikvoer. Die is toch bijna op dus wie weet slaat rundergehakt hier ook wel aan!

( pff en geduld is nou net mijn zwakste punt ::))
Ja, dan ben je zo enthousiast over kvv, zijn je katten het niet. :P Ik merk nu dus pas dat het allemaal goed gegeten word en ik ben ondertussen dus zo'n 6 weken verder. ;) Op het begin is het voornamelijk zoeken naar welk smaakje lekker gevonden word en vanuit daar heb ik gezocht naar wat er nog meer lekker word gevonden. Voor de poes was rundergehakt dus een goede om haar toch aan het eten te krijgen, maar ik merk nu wel dat ze alles liever zonder rundergehakt heeft. Gewoon lekker puur.
Ik merk daarbij ook dat het merk waar ik mee ben begonnen, Haaksbarf, nu dus niet meer zo favoriet is, dus misschien ben ik gewoon al met een merk begonnen wat ze al minder lekker vonden. Maar dat weet ik nu, 6 weken later dus, pas. :P Ik ben ook van plan om bij een andere webshop te bestellen die bezorgd die naast de smaakjes die ik ze nu geef (CB Diabetes, Eend, Bibi Beef en Haaksbarf kip/rund) ook nog All animal en Carnivoer verkoopt met daarbij ook prooi en wat barf. Dan kan ik wat meer smaakjes en merkjes uitproberen bij ze en kan ik in de toekomst de Haaksbarf vervangen door iets anders wat ze wel graag lusten en hopelijk ook iets meer varieren. Mochten ze het smaakje niet lusten dan kan ik het opvoeren aan de kitten die hier over twee weken is. Ik ga er stiekem vanuit dat deze niet zo moeilijk zal zijn met eten als de twee oudjes. Maar het blijven katten. ;) Ik hoop ze in de toekomst ook nog aan de muisjes, ratten, eendagskuikens en kwartels te krijgen, maar dat is een zoveel maandenplan. Ik heb wel al ontdekt dat kippenvleugels hier stukke lekkerder gevonden worden dan de kippennekken. Dus deze laatsten gaan naar de kitten. :P

Nog een toevoeging: ik merk nu ook dat er veel sneller gegeten word. De carnibest en bibi is nu toch echt binnen een half uur weg, soms zelfs al binnen een kwartier. De haaksbarf doen ze duidelijk langer over en is dus ook overduidelijk minder lekker.
Laatst gewijzigd door Emytje op ma 06 dec 2010, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door