Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jara
#1826662
Gisteravond (was meer vannacht eigenlijk) een nieuwe groentemix in elkaar gedraaid. Zal blij zijn als in december de keukenmachine/blender er is vlak voor de kerst (kerstpakket), want met staafmixer is niet echt handig.

Bied de ingredienten nog even aan ter controle voordat ik t invries .... misschien hebben jullie nog een goede toevoeging.

spruitjes, rode biet (rauw), bloemkool, broccoli, advocado, kiwi, pompoen, boontjes, witte kool, knoflook en witlof.


Gepureerd is dit samen zo'n 1.5 kilo dus ik kan weer een week of 4/5 vooruit dus laatste x gestaafmixed (dus als iemand belang heeft bij een staafmixer....  ;)
Door Lizzy
#1826688
jara schreef: Gisteravond (was meer vannacht eigenlijk) een nieuwe groentemix in elkaar gedraaid. Zal blij zijn als in december de keukenmachine/blender er is vlak voor de kerst (kerstpakket), want met staafmixer is niet echt handig.

Bied de ingredienten nog even aan ter controle voordat ik t invries .... misschien hebben jullie nog een goede toevoeging.

spruitjes, rode biet (rauw), bloemkool, broccoli, advocado, kiwi, pompoen, boontjes, witte kool, knoflook en witlof.


Gepureerd is dit samen zo'n 1.5 kilo dus ik kan weer een week of 4/5 vooruit dus laatste x gestaafmixed (dus als iemand belang heeft bij een staafmixer....  ;)
Voor deze keer prima hoor (hoewel 4 a 5 weken lang zoveel koolsoorten erg lang is. Ik zou zelf ook een andere mix maken en dat afwisselen of dit afwisselen met af en toe gekookte/gestoomde groenten, vooral bladgroenten en dingen als courgette enzo), maar je gebruikt erg veel kool. Spruitjes, bloemkool, broccoli, witte kool, allemaal kool en in mijn ogen echt teveel van het goede. Je hond gaat hier waarschijnlijk ook flink van gassen. Ik zou er de volgende keer alleen geen kiwi meer in doen. Kiwi = fruit en kan zorgen voor gisting in de darmen. Dus dubbelop "gas-feest" op deze mix :biggrin2:.

De volgende mix zou ik als ik jou was helemaal geen kool gebruiken, om deze grote hoeveelheden te compenseren. Volgende keer ook meer bladgroenten gebruiken zoals andijvie, waterkers, paksoi, etc.
Door jara
#1826704
Bedankt voor je comment Lizzy.... zal er een mix naast maken van bladgroenten denk ik dan maar en dat afwisselen in de week (ze krijgt 3x 100 gram per week) .....

tot nu toe alleen maar ontdekt dat ze van konijnkarkas vreselijk gaat gassen ( 2 keer gegeven, en beide keren succes gegarandeerd  :-\) dus dat is al geschrapt van d'r menu
Door jara
#1827603
ik had met zoekopdracht hier op advocado gezocht, en dat kan er gewoon in als het zo las, echter alleen het vruchtvlees en zeker niet de pit.
Door Nadia
#1827615
Nee goed, van de pit weet ik.. Ik had er alleen zelf nooit aan gedacht om advocado erin te doen.. Ik ga ook eens zoeken. Moet morgen ook gaan mixen..
Door jara
#1832205
Heb zojuist een mix gemaakt om te mengen (of om en om te geven) met de mix waarin dus teveel kool verwerkt was.
Mix bestaat uit;

paksoi, andijvie, courgette, paprika, zoete aardappel, peterselie, rucolamix, boerenkool (was nog beetje rauw over van eten vanavond...zonde om weg te gooien)

Voorlopig ff genoeg groente in de vriezer  ;D
Laatst gewijzigd door jara op za 20 nov 2010, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1832247
jara schreef: Heb zojuist een mix gemaakt om te mengen (of om en om te geven) met de mix waarin dus teveel kool verwerkt was.
Mix bestaat uit;

paksoi, andijvie, courgette, paprika, zoete aardappel, peterselie, rucolamix, boerenkool (was nog beetje rauw over van eten vanavond...zonde om weg te gooien)

Voorlopig ff genoeg groente in de vriezer  ;D
Ziet er goed uit. Het enige dat je nu in de gaten moet houden is dat je hier paprika in hebt gedaan. Van de 100 honden kunnen er 98 heel goed tegen, maar die 2% krijgt er jeuk/huiduitslag van. Mocht jouw hond dus spontaan jeuk krijgen, weet je waar het van is.
Door jara
#1832303
ik houd het in de gaten, maar ze heeft al een keertje een minipaprika hier uit de tuin van de plant afgesnoept en daar heeft ze geen last van gehad dus het zal denk ik wel goed gaan.
In zo'n 1.5 kilo mix zitten 2 paprika's verwerkt.....
Door Irish
#1832557
Als ik even zo onbeleefd mag zijn om in dit topic in te haken...  :-[

Ik ga zo een groentemix bouwen met het volgende:

- Bladspinazie
- Avocado
- Aubergine
- Pompoen
- Gember
- Appel
- Sperziebonen
- Witlof
- Winterpeen
- Andijvie
- Knoflook
- Courgette
+ schepje zeewier

Uhm... mis een beetje de kolen merk ik  :-X Al had mijn vorige mix bloemkool en broccoli.
Maar is dit wat?
En dit is de eerste keer dat ik avocado en gember toevoeg, hoe doe ik dit?
Avocado neem aan ontpitten en schillen las ik? En kan de gember in zijn geheel in de centrifuge of moet die ook nog geschild worden?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Irish op za 20 nov 2010, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#1832591
Irish schreef: Als ik even zo onbeleefd mag zijn om in dit topic in te haken...  :-[

Ik ga zo een groentemix bouwen met het volgende:

- Bladspinazie
- Avocado
- Aubergine
- Pompoen
- Gember
- Appel
- Sperziebonen
- Witlof
- Winterpeen
- Andijvie
- Knoflook
- Courgette
+ schepje zeewier

Uhm... mis een beetje de kolen merk ik  :-X Al had mijn vorige mix bloemkool en broccoli.
Maar is dit wat?
En dit is de eerste keer dat ik avocado en gember toevoeg, hoe doe ik dit?
Avocado neem aan ontpitten en schillen las ik? En kan de gember in zijn geheel in de centrifuge of moet die ook nog geschild worden?

Alvast bedankt!
Je hoeft niet iedere mix kool te gebruiken!

Avocado moet je absoluut ontdoen van schil en pit en niet meemalen want pit en schil zijn giftig. Gember zou ik even schillen ja en dan in de centrifuge.

Aubergine geldt hetzelfde voor als wat ik hierboven over paprika heb geschreven. Ook aubergine komt uit de nachtschade familie en kan reacties veroorzaken.
Door Irish
#1832596
Bedankt Lizzy! Dan eet ik de aubergine zelf op, omdat ik hier een hondje heb die momenteel erg veel jeuk heeft en dat evt. niet wil bevorderen.
De rest is wel prima?
Door Lizzy
#1832610
Irish schreef: Bedankt Lizzy! Dan eet ik de aubergine zelf op, omdat ik hier een hondje heb die momenteel erg veel jeuk heeft en dat evt. niet wil bevorderen.
De rest is wel prima?
Dan zou ik het weg laten ja. Verder ziet er uitstekend uit!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door